Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2348224_0001.png
TALE
Samråd I om orientering af arbejdsmiljøor-
ganisationen ved påbud fra Arbejdstilsynet
(d. 3 marts kl. 12.00-13.00)
3. marts 2021
J.nr. 2021 - 1280
CAL
Christian Lyngsø Alvarez
Samrådsspørgsmål I, Christian Juhl (EL)
Det fremgår tydeligt på baggrund af FH-Storkøbenhavns henvendelse og foretræde
30. september 2020 for Beskæftigelsesudvalget, og beskæftigelsesministerens efter-
følgende svar på udvalgets spørgsmål, at ansatte og hele arbejdsmiljøorganisatio-
nen ikke i alle tilfælde orienteres om Arbejdstilsynets påbud m.m. og om arbejdsgi-
verens opfølgning. Desuden fremgår det af Beskæftigelsesministerens svar, at kun
ca. 55 pct. af private mellemstore virksomheder mellem 10 og 34 ansatte ikke har
oprettet en arbejdsmiljøorganisation. På den baggrund bedes ministeren besvare
følgende samrådsspørgsmål:
1) Hvad vil ministeren gøre for, at flere virksomheder etablerer arbejdsmiljøorga-
nisation?
2) Hvad vil ministeren gøre for, at alle relevante parter i arbejdsmiljøarbejdet bli-
ver involveret i dialogen med Arbejdstilsynet?
Svar på spørgsmål 1)
Hvad vil ministeren gøre for, at flere virk-
somheder etablerer arbejdsmiljøorganisation?
Tak for det formand og også tak til Christian Juhl
fra Enhedslisten for at indkalde til dette samråd
om et vigtigt emne, nemlig arbejdsmiljøorganisati-
onerne på danske arbejdspladser.
Det er helt afgørende, og det vil jeg gerne under-
strege og det kommer jeg til at understrege mange
gange ikke bare i dag men også fremadrettet, at det
er helt afgørende at det sundt og sikkert at gå på
arbejde i Danmark. Og her spiller arbejdsmiljøor-
ganisationen en central rolle.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om orientering af arbejdsmiljøorganisationen ved påbud fra Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Kravet om arbejdsmiljøorganisation gælder på alle
danske arbejdspladser med mindst 10 ansatte. Men
det er desværre ikke alle virksomheder, der har
etableret en arbejdsmiljøorganisation, selvom de
har pligt til det.
Det er arbejdsgiverne ude på virksomhederne, der
har ansvaret for at etablere en arbejdsmiljøorgani-
sation.
Det er også arbejdsgiverne, der har ansvaret for at
opfordre til, at arbejdsmiljørepræsentanter bliver
valgt og sørge for, at arbejdsledere bliver udpeget.
Arbejdstilsynets rolle er i den forbindelse at kon-
trollere, at arbejdsgiverne har etableret en arbejds-
miljøorganisation, når der er pligt til det.
Når Arbejdstilsynet møder virksomheder, der ikke
har etableret en arbejdsmiljøorganisation, kan Ar-
bejdstilsynet reagere ved at give virksomheden et
påbud om at etablere en arbejdsmiljøorganisation
inden for en nærmere fastsat frist.
Arbejdstilsynet gav i 2020 cirka 340 afgørelser om
manglende eller mangelfuld arbejdsmiljøorganisa-
tion.
Jeg vil også gerne nævne, at hvis man er ansat på
en virksomhed, som ikke lever op til reglerne om
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om orientering af arbejdsmiljøorganisationen ved påbud fra Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
en arbejdsmiljøorganisation, så har man altid mu-
lighed for at klage anonymt til Arbejdstilsynet.
For at hjælpe de virksomheder, der står over for at
skulle etablere en arbejdsmiljøorganisation for før-
ste gang, vil Arbejdstilsynet inden længe lancere
en trin-for-trin guide om AMO.
Formålet med guiden er at hjælpe virksomhederne
og understøtte, at flere etablerer en arbejdsmiljøor-
ganisation. Guiden er meget enkel og har fokus på
at give arbejdsgiveren en kort introduktion til
AMO-kravene, og hvordan de kan opfyldes.
Trin-for-trin guiden vil inden for kort tid ligge på
Arbejdstilsynets hjemmeside, så alle kan få glæde
af den.
Efter coronapandemien vil Arbejdstilsynet også
lave et forsøg med at skrive til udvalgte virksom-
heder med 10-15 ansatte. Dels for at minde dem
om AMO-kravet. Dels for at understøtte dem i at
oprette en AMO ved at oplyse dem om, at der er
hjælp at hente i den nye guide.
Hvis forsøget viser positive resultater, vil Arbejds-
tilsynet fremover skrive til virksomhederne om
AMO, når de får 10 eller flere ansatte.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om orientering af arbejdsmiljøorganisationen ved påbud fra Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Det her er en del af Arbejdstilsynets arbejde med
at udvikle en mere proaktiv formidling til virksom-
hederne. Formålet er bl.a. at understøtte virksom-
hedernes arbejdsmiljøarbejde i de situationer, hvor
de skal opfylde nye krav.
Jeg vil herudover henvise til, at der med arbejds-
miljøaftalen fra 2019 er nedsat et midlertidigt
AMO-udvalg bestående af arbejdsmarkedets parter
og eksperter.
Udvalget drøfter potentialet for et forbedret AMO-
system, og blandt andet hvordan en effektiv og
fleksibel AMO-struktur kan understøttes.
AMO-udvalget er nedsat for at sikre en tæt inddra-
gelse af arbejdsmarkedets parter, hvilket er helt
naturligt, da AMO er et forum, hvor arbejdsgivere
og arbejdstagere samarbejder om at løse arbejds-
miljøudfordringer.
Udvalget repræsenterer stor viden om og erfaring
med virksomhedernes organisering af arbejdsmil-
jøarbejdet.
Jeg har derfor stor tillid til, at udvalget når frem til
nogle klare anbefalinger, der kan styrke AMO-sy-
stemet.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om orientering af arbejdsmiljøorganisationen ved påbud fra Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Udvalgets arbejde er desværre blevet forsinket,
hvilket udvalget her er orienteret om. Det skyldes
først og fremmest situationen omkring coronapan-
demien.
Senest har udvalget anmodet om, at drøftelserne
sættes i bero, indtil det igen bliver muligt at mødes
fysisk.
Svar på spørgsmål B.
Hvad vil ministeren gøre for, at alle rele-
vante parter i arbejdsmiljøarbejdet bliver involveret i dialogen med Arbejdstilsy-
net?
Jeg vil nu gå videre til samrådsspørgsmål B om,
hvordan alle relevante parter i arbejdsmiljøarbejdet
bliver involveret i dialogen med Arbejdstilsynet.
Her vil jeg indlede med at slå fast, at det også i det
her tilfælde er arbejdsgiverens pligt at informere
arbejdsmiljøorganisationens medlemmer om det,
der har betydning for arbejdsmiljøet inden for de-
res område.
Det gælder både påbud og andre afgørelser samt
vejledningsmateriale og andre skriftlige oplysnin-
ger fra Arbejdstilsynet.
Det betyder, at arbejdsgiveren har pligt til at op-
lyse arbejdsmiljørepræsentanter om afgørelser fra
Arbejdstilsynet, som vedrører det område, de på-
gældende dækker.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om orientering af arbejdsmiljøorganisationen ved påbud fra Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Arbejdsgiveren har desuden pligt til at gøre ar-
bejdsmiljøorganisationen bekendt med indholdet
af den tilbagemelding, der sendes til Arbejdstilsy-
net. Dette skal ske inden tilbagemeldingsfristens
udløb.
Disse pligter gør Arbejdstilsynet også opmærksom
på både i sine afgørelser og i sine tilbagemeldings-
blanketter.
Derfor mener jeg også, at det er helt rimeligt at
forvente, at arbejdsgiverne lever op til de her for-
pligtelser.
Arbejdsgiveren skal derudover sørge for, at med-
lemmerne af arbejdsmiljøorganisationen, herunder
arbejdsmiljørepræsentanten, har mulighed for re-
gelmæssig kontakt til de andre ansatte på deres re-
spektive område.
Hvis reglerne ikke overholdes, har Arbejdstilsynet
flere reaktionsmuligheder, fx påbud eller vejled-
ning.
Afslutningsvist vil jeg gerne understrege vigtighe-
den af, at der etableres arbejdsmiljøorganisationer
på de virksomheder, hvor det er et krav.
For selvom det er arbejdsgiverens ansvar at sikre
et sundt og sikkert arbejdsmiljø, er jeg overbevist
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om orientering af arbejdsmiljøorganisationen ved påbud fra Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
om, at de bedste løsninger findes i samarbejdet
mellem arbejdsgiveren og de ansatte.
Jeg ser desuden meget frem til, at AMO-udvalget
kommer med sine anbefalinger, så vi på den bag-
grund kan fortsætte arbejdet med et forbedret
AMO-system.
Tak for ordet.
7