Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2424210_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har af 2. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 282
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 282:
”Vil
ministeren redegøre for provenuvirkningen ved at afskaffe den særligt lave
ydelse uddannelseshjælpen til unge kontanthjælpsmodtagere under 30 år?
I besvarelsen bedes ministeren opgøre dette på følgende måde: den umiddelbare
provenuvirkning, provenuvirkningen efter tilbageløb, provenuvirkningen efter
tilbageløb og provenuvirkningen efter skat, og efter tilbageløb, skat og adfærd. I
besvarelsen bedes ministeren opgøre dette for alle årene 2021-2025 samt i varig
virkning. Ministeren bedes i besvarelsen anvende 2021-niveau og faste 2021-
priser. Ministeren bedes i besvarelsen eksplicitere, hvilke adfærdseffekter, der
indregnes, og hvis flere adfærdseffekter indgår, bedes ministeren dekomponere
adfærdsvirkningen, således, at de enkelte adfærdseffekters bidrag til
provenuvirkningen er ekspliciteret. Ministeren bedes oplyse arbejdsudbudseffekten
ved forslaget. For samtlige adfærdseffekter bedes ministeren oplyse, om disse
effekter er evalueret efterfølgende, og i så fald henvise til disse evalueringer.
Ministeren bedes endvidere oplyse fordelingsvirkningen ved forslaget opgjort som
virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre samt i pct. af disponibel
indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. Endeligt bedes ministeren oplyse
ændringens virkning på Gini-koefficienten.”
Svar:
Med kontanthjælpsreformen fra 2014 blev kontanthjælp til unge, der ikke er fyldt
30 år og ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse, afskaffet og erstattet
af uddannelseshjælp, som er en ydelse på niveau med SU. Unge under 30 år, der
har en erhvervskompetencegivende uddannelse, fortsatte med at modtage kontant-
hjælp, men på en væsentlig lavere ydelse end tidligere.
Spørgsmålet fortolkes som, at der spørges til provenuvirkningen ved at afskaffe ud-
dannelseshjælp og kontanthjælp under 30 år. Det antages, at uddannelseshjælps-
modtagere og kontanthjælpsmodtagere under 30 år i stedet vil være berettiget til
kontanthjælpssatsen for personer, der er fyldt 30 år.
30. juni 2021
J.nr.
2021-2585
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 282: Spm. om provenuvirkningen ved at afskaffe uddannelseshjælpen til unge kontanthjælpsmodtagere under 30 år, til beskæftigelsesministeren
2424210_0002.png
Det antages, at unge under 30 år, der ikke har en erhvervskompetencegivende ud-
dannelse, fortsat aktiveres med henblik på uddannelse, og at forslaget ikke påvirker
hverken visitationskategori eller aktiveringsindsats.
Forslaget skønnes at medføre merudgifter på knap 1,5 mia. kr. før skat og tilbage-
løb og 710 mio. kr. efter skat og tilbageløb. Dertil er der adfærdseffekter omkring
200 mio. kr., som følge af at det samlede ydelsesniveau stiger. Det svarer til, at ar-
bejdsudbuddet falder med 800 fuldtidspersoner. Den samlede provenuvirkning ved
forslaget skønnes med usikkerhed at medføre merudgifter på ca. 900 mio. kr. årligt.
Tabel 1.
Provenuvirkning ved afskaffelse af kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen, 2021 niveau.
Mio. kr.
Umiddelbar virkning
Virkning efter skat
Virkning efter skat og tilbageløb
2021
1.510
940
730
2022
1.480
920
720
2023
1.460
910
710
2024
1.450
900
710
2025
1.450
910
710
Varig
virkning
1.450
910
710
Adfærd
Adfærd i fuldtidspersoner
200
-850
200
-800
200
-800
200
-800
200
-800
200
-800
I alt inkl. Adfærd
930
910
900
890
890
890
Anm.: Der er medregnet øgede udgifter til kontanthjælpsydelse samt boligstøtte og særlig støtte. Der er i beregningerne
taget udgangspunkt i 2017-registerdata som herefter er opregnet til 2021-niveau. Tabellen er afrundet til nærmeste 10.
Adfærdseffekten er afrundet til nærmeste 50.
Kilde: Lovmodellen og egne beregninger.
Når ydelsesniveauet i kontanthjælpssystemet øges, indregnes en negativ beskæfti-
gelseseffekt, fordi det højere ydelsesniveau forventes at reducere afgangen fra le-
dighed til beskæftigelse. Størrelsen af beskæftigelseseffekten antages at være pro-
portional med omfanget af ydelsesændringen og variere på tværs af ydelse og visi-
tationskategori. For en oversigt over studier på området henvises til Ydelseskom-
missionens ”Litteratursurvey af effekter af kontanthjælpslignende ydelser”, som
kan findes på kommissionens hjemmeside.
En afskaffelse af uddannelseshjælpen skønnes at øge den gennemsnitlige dispo-
nible indkomst med ca. 230 kr. i 2021-niveau, jf. tabel 2. Virkningen er størst for
personer i 1. og 2. decil. Initiativerne skønnes samlet set at reducere indkomstfor-
skellene målt ved Gini-koefficienten med ca. 0,07 pct.-point.
Tabel 2.
Virkning af afskaffelse af uddannelseshjælp og kontanthjælp under
30 år (2021-niveau)
Decil
1
Procentvis
stigning
1,21
Kr.
1.120
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 282: Spm. om provenuvirkningen ved at afskaffe uddannelseshjælpen til unge kontanthjælpsmodtagere under 30 år, til beskæftigelsesministeren
2424210_0003.png
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Gini-koefficient, pct.point
0,17
0,08
0,07
0,06
0,05
0,04
0,03
0,02
0,01
0,08
280
160
150
130
130
110
100
70
40
230
-0,07
Anm.: Familieækvivaleret disponibel indkomst. Beregningerne tager udgangspunkt i
befolkningssammensætning og arbejdsmarkedsstatus mv. i 2017.
Kilde: Finansministeriets beregninger på Lovmodellens datagrundlag.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3