Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2383690_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 2197
d. 29. april 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af d. 2. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
280 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 280:
”Ministeren
bedes besvare følgende vedrørende de såkaldte døde dagpengeperioder
under covid-19:
A. Hvad er den samlede udgift til de indtil videre aftalte dagpengeforlængelser?
B. Hvad vil udgiften være, såfremt dagpengene forlænges til udgangen af august?
Udgiften ønskes både opgjort samlet og måned for måned.”
Svar:
Når de såkaldte døde perioder suspenderes dagpengeforbruget, betyder det, at peri-
oden ikke tælles med i den lediges dagpengeanciennitet. I praksis medfører det, at
dagpengeperioden for den enkelte forlænges. Referenceperioden, som er på tre år,
bliver ligeledes forlænget med det antal måneder dagpengeforbruget suspenderes.
Siden spørgsmålet er stillet, er der indgået aftale om forlængelse af suspension af
dagpengeforbruget til og med juni 2021,
jf. aftale om rammeaftale om plan for gen-
åbning af Danmark.
Den samlede udgift til de indtil videre aftalte dagpengeforlæn-
gelse er derfor opgjort til og med juni. Udgiften ved en yderligere forlængelse til
og med august bliver således udregnet fra og med juli.
Suspension af dagpengeforbruget har været gældende af to omgange. Første gang i
perioden fra marts til august 2020, og efterfølgende genindført i perioden fra januar
til juni 2021. Den samlede aftalte periode med suspension af dagpengeforbruget
skønnes at medføre offentlige merudgifter på i alt ca. 2,8 mia. kr. efter skat og til-
bageløb (inkl. adfærd) i 2020-2023.
Det vil medføre offentlige merudgifter at forlænge suspension af dagpengeforbru-
get til og med august. Forslaget har især virkning for ledige, som i de kommende år
ville have opbrugt deres dagpengeret uden suspenderingen af anciennitetstællingen.
Det skønnes, at en forlængelse til og med august vil medføre offentlige merudgifter
efter skat og tilbageløb (inkl. adfærd) på knap 910 mio. kr. i 2021-2023
jf. tabel 1.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om såkaldte døde dagpengeperioder under covid-19, til beskæftigelsesministeren
2383690_0002.png
Tabel 1
Offentlige merudgifter ved forlængelse af suspension af dagpengeforbruget
efter skat og tilbageløb, inkl. adfærd (mio. kr.)
2021
Juli
Juli - august
85
135
2022
255
545
2023
90
230
I alt
430
910
Anm.: Udgifterne er afrundede til nærmeste 5 mio. kr., og derfor kan afvige ved summering.
Kilde: Egne beregninger
Den relativt større stigning i de samlede udgifterne måned for måned skyldes, at
der i beregningerne tages højde for en ”ophobningseffekt”, dvs. at der er en øget
tilgang af dagpengemodtagere sammenlignet med afgang, hvilket bliver større for
hver måned der forlænges med.
Det bemærkes endeligt, at der i beregningerne er antaget, at en støre andel af udgif-
terne vil ligge i 2022 og 2023 ift. 2021 jo længere suspensionen er gældende.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2