Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2364084_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
29. marts 2021
J.nr. 20215200106
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
279 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 279:
”Fredag
d. 19. februar omkom en tagdækker ved fald fra et tag i ca. 4 meters højde.
Der var ingen sikring mod nedstyrtning, fordi reglerne åbner op for, at det kan und-
lades under visse omstændigheder.
Området reguleres af »Bekendtgørelse om bygge- og anlægsarbejde nr.1989«, pa-
ragrafferne 37 og 38. I paragraf 37 er der et generelt krav om der overalt i bygnin-
ger, på arbejdsdæk m.v. effektivt sikres mod ned- og gennemstyrtning. Uanset fald-
højden. Paragraf 38 er en særparagraf, der kun omhandler risikoen for ned- og gen-
nemstyrtning ved arbejde på tage. Der laves her to væsentlige undtagelser fra ho-
vedreglen i § 37:
1. Ved taghældning på under 15 grader må der arbejdes op til 3,5 meter uden ræk-
værk eller anden sikring. På skridsikkert underlag og under gode vind- og vejrfor-
hold kan denne grænse hæves til 5 meter.
2. Ved tage med hældning over 15 grader og en tagfod over 2 meter over det omgi-
vende underlag kan der arbejdes uden sikring hvis der ikke foregår arbejde eller
færdsel i over 5 meters højde.
Det virker meget ulogisk, at man gerne må risikere et fald på op til 5 meter, når
man arbejder på et tag, mens der slet ikke må være faldfare andre steder på et byg-
geri. Uklarheden går igen i Bekendtgørelsen, AT-vejledningen og Branchevejled-
ning om Tagdækning fra BFA Bygge og Anlæg.
På baggrund af ovenstående bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
A. Hvad mener ministeren om, at der er uklarhed i reglerne?
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om at undgå alvorlige arbejdsulykker sker i fremtiden, til beskæftigelsesministeren
B. Hvad mener ministeren om, at parterne tilsyneladende har overført formuleret
uklarheden i Branchevejledningen?
C. Hvad vil ministeren gøre for at skabe sammenhæng i reglerne, så de beskytter
bedst muligt og dermed undgå, at lignende alvorlige arbejdsulykker sker i fremti-
den?
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at det er helt uacceptabelt, at det er forbundet med livs-
fare at udføre sit arbejde. Det skal være sikkert at gå på arbejde, og det er arbejds-
givernes ansvar at sikre dette. Der er tale om en meget ulykkelig sag, der understre-
ger, hvor vigtigt det er at have fokus på det forebyggende arbejdsmiljøarbejde.
Dødsulykker og alvorlige ulykker skal forebygges, og det gælder også i forbindelse
med tagarbejde.
Nedenfor redegør Arbejdstilsynet for reglerne i forhold til besvarelsen af spørgsmål
A og B.
På baggrund af den tragiske dødsulykke ved nedstyrtning fra tag og Arbejdstilsy-
nets redegørelse om reglerne nedenfor kan jeg som svar på spørgsmål C oplyse, at
jeg har bedt Arbejdsmiljørådet om at se på forebyggelsen af dødsulykker og andre
alvorlige ulykker ved arbejde på tage på byggepladser.
Jeg har for det første bedt Arbejdsmiljørådet om at overveje, hvad der kan iværk-
sættes af initiativer på området, så denne type ulykker bedst muligt forebygges i
fremtiden. For det andet har jeg bedt Arbejdsmiljørådet overveje, om tagreglerne i
byggepladsbekendtgørelsen er udformet hensigtsmæssigt.
Jeg har anmodet Arbejdsmiljørådet om deres foreløbige vurderinger og forslag in-
den udgangen af september 2021. Herefter vil jeg orientere Beskæftigelsesudvalget
om mine overvejelser.
Som nævnt har jeg til brug for besvarelsen af spørgsmål A og B indhentet en udta-
lelse fra Arbejdstilsynet, som oplyser følgende:
”Ad
pkt. A:
Der er ikke tale om en uklarhed i reglerne i byggepladsbekendtgørelsen. Der er i
bekendtgørelsens § 38 fastsat nogle beskyttelsesniveauer for sikring mod nedstyrt-
ning ved tagarbejde, der er mere lempelige end det generelle beskyttelsesniveau for
arbejde i højden, der er fastsat i bekendtgørelsens § 37. De mere lempelige beskyt-
telsesniveauer i § 38 tillader bl.a., at der under visse forhold kan arbejdes i op til
fem meters højde uden sikring mod nedstyrtning ved arbejde på flade tage.
Både § 37 og § 38 i byggepladsbekendtgørelsen er fastsat under hensyn til reglerne
i byggepladsdirektivet (direktiv 92/57/EØF). § 37 gennemfører et direktivkrav om,
at arbejde i højden principielt kun må udføres, når der er etableret kollektive sik-
kerhedsforanstaltninger mod nedstyrtning, som fx rækværk. Der er dog samtidig
også hjemmel i byggepladsdirektivet til nationalt at have de særlige regler for tag-
arbejde, der er fastsat i § 38. De lempeligere beskyttelsesniveauer for tagarbejde i
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om at undgå alvorlige arbejdsulykker sker i fremtiden, til beskæftigelsesministeren
byggepladsbekendtgørelsen har en lang historik, og enkelte af bestemmelserne er
over 50 år gamle. Reglerne er i sin tid fastlagt med inddragelse af arbejdsmarkedets
parter.
Ad pkt. B:
Parterne i Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i bygge og anlæg (BFA-BA) har i
branchevejledning om tagdækning forklaret reglerne om sikring mod nedstyrtning
ved tagarbejde korrekt. Det gælder både for flade tage med en hældning under 15
grader og for skrå tage med en hældning på 15 grader og derover.
Det forklares korrekt, at der på flade tage med en hældning under 15 grader kan ar-
bejdes uden sikring langs tagkanten, hvis faldhøjden er under 3,5 meter, og der
hverken er særlig fare for nedstyrtning eller særlig fare for tilskadekomst ved ned-
styrtning. Højden kan hæves til fem meter under gode vind- og vejrforhold.
I forhold til skrå tage med en hældning på 15 grader og derover forklares det kor-
rekt, at der skal sikres mod nedstyrtning ved tagfoden, når højden til tagfoden over-
stiger to meter, og der under arbejdet vil forekomme arbejde eller færdsel i en
højde af fem meter og derover. Herudover gennemgås det i branchevejledningen, at
der skal sikres mod nedstyrtning uanset højden, når der ved et fald fra taget fx er
risiko for at ramme kældernedgange, lyskasser o.l., samt at det også gælder, når der
fx er stærk vind, glat på taget, eller opmærksomhedskrævende arbejde tæt ved tag-
kanten.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3