Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2266572_0001.png
Side 1 af 14
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål B fra BEU
Samrådsspørgsmål B:
Hvordan vil regeringen sikre, at arbejdstagere på store statslige byggerier, som
Femern Bælt, arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår?
Der henvises til artiklen »Firmaer på milliarddyr Femern-tunnel nægter
overenskomst: Fagforbund i oprør« i A4 Arbejdsliv den 15. september 2020.
Svar på samrådsspørgsmål B:
Tak for spørgsmålet!
Jeg finder spørgsmålet meget relevant og er derfor glad for, at
jeg får lejlighed til at forklare, hvad regeringen konkret gør for
at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår på de store statslige
anlægsprojekter. Og ikke mindst hvad regeringen ikke har
indflydelse på.
Som det fremgår af spørgsmålet, er den egentlige årsag til dette
samråd, at der medio september i år ikke var indgået
overenskomst mellem 3F og entreprenørkonsortiet Fehmarn
Belt Contractors, der aktuelt er i gang med at anlægge en
arbejdshavn ved Rødbyhavn til brug for anlæg af den
kommende tunnel under Femern Bælt.
I Danmark er det arbejdsmarkedets parter, der aftaler løn og
arbejdstid. Det har jeg som transportminister ingen indflydelse
på.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om at sikre, at arbejdstagere på store statslige byggerier arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår, til transportministeren
2266572_0002.png
Side 2 af 14
Og jeg kan med glæde konstatere, at den danske model endnu
en gang har vist sig at virke. Den 28. september tegnede
entreprenørkonsortiet Fehmarn Belt Contractors nemlig
overenskomst med fagforeningerne i Danmark gældende for
arbejdet med arbejdshavn, landopfyldning mv.
Jeg vil nu redegøre for, hvad Femern A/S, Vejdirektoratet og
Banedanmark konkret gør for at sikre ordentlige løn- og
arbejdsvilkår på de store statslige anlægsprojekter.
Femern Bælt-forbindelsen
Femern A/S har etableret en samlet styringsmodel for at sikre
fokus på løn- og arbejdsvilkår på Femern Bælt-projektet
gennem hele anlægsfasen. Styringsmodellen består af tre
elementer. Det gælder kontraktkrav, sanktionsmekanismer og
tilsyn.
Det første element er kontraktkravene. I kontrakterne stiller
Femern A/S krav til, at entreprenørerne overholder specifikke
klausuler på følgende områder:
Løn- og arbejdsvilkår
Sikkerhed og sundhed
Boligforhold
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om at sikre, at arbejdstagere på store statslige byggerier arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår, til transportministeren
Side 3 af 14
Uddannelsesklausuler om lærlinge
Det følger af EU-retten, at Femern A/S i sine kontraktklausuler
ikke kan kræve, at entreprenørerne skal indgå overenskomst i
forbindelse med byggeriet.
Femern A/S har oplyst mig, at EU-Domstolen i en række sager
om EU’s Udstationeringsdirektiv (direktiv
nr. 96/71/EF af 16.
december 1996) har konkluderet, at krav om overenskomst på
byggeleverancer har været i strid med retten til fri bevægelighed
for tjenesteydelser, som det fremgår af artikel 56 i Traktaten om
Den Europæiske Unions Funktionsmåde.
I stedet har Femern A/S opstillet en række konkrete
mindstekrav til løn og arbejdsvilkår mv., som entreprenørerne
skal opfylde. Klausulerne er udarbejdet i tæt samarbejde med
Kammeradvokaten og professor dr. jur. Jens Kristiansen.
Klausulerne har til formål at komme så tæt på danske
overenskomstlignende vilkår som tilladt. I henhold til
selskabets klausuler om løn- og arbejdsvilkår skal
entreprenørerne og disses underentreprenører på byggepladsen
altså det såkaldte kædeansvar
til enhver tid sikre:
Minimumslønniveau
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om at sikre, at arbejdstagere på store statslige byggerier arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår, til transportministeren
Side 4 af 14
Dansk lovgivning om arbejdstid
Løntillæg for så vidt angår arbejde, der er sammenfaldende
med offentlige fridage
Overtidsbetaling, efter anerkendte niveauer
Feriebetaling til en anerkendt og uafhængig institution i
arbejdstagers hjemland
Pensionsbetaling til en anerkendt og uafhængig institution
i arbejdstagers hjemland, og
Kompensation for rejseudgifter, ophold og måltider.
I selskabets klausuler henvises til mindstelønniveauet i de mest
repræsentative kollektive overenskomster på bygge- og
anlægsområdet. Minimumslønniveauet svarer til
grundtimetaksten efter den danske overenskomst for bygge- og
anlægsområdet, der er indgået mellem DI/Dansk Byggeri og 3F.
For medarbejdere beskæftiget med andet end bygge- og
anlægsopgaver har entreprenørerne en pligt til at betale den
tilsvarende mindsteløn i de kollektive overenskomster, som
dækker den pågældende type af arbejde.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om at sikre, at arbejdstagere på store statslige byggerier arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår, til transportministeren
2266572_0005.png
Side 5 af 14
Fehmarn Belt Contractors har som nævnt tegnet overenskomst
med 3F. På de tre andre store tunnelkontrakter er den
ansvarlige entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors.
Dette konsortium har meldt sig ind i DI/Dansk Byggeri. Det
indebærer, at entreprenørkonsortiet er forpligtet til at
overholde DI/Dansk Byggeris overenskomster. Femern A/S har
forstået, at konsortiet forventer at indlede forhandlinger med
fagbevægelsen om en lokalaftale, der er tilpasset
anlægsarbejdernes karakter, herunder i forhold til f.eks.
arbejdstider, fleksibilitet, tillægsbetalinger mv. Lokalaftalen
fungerer som supplement til overenskomsten inden for
rammerne af aftalemodellen.
Sanktionsmekanismer
Det andet element
i Femern A/S’ styringsmodel
er
sanktionsmekanismer.
I kontrakterne på Femern Bælt-byggeriet er der et spektrum af
sanktionsmuligheder, hvis de kontraktuelle klausuler ikke
overholdes.
Entreprenørerne er forpligtet til at afrapportere til Femern A/S
hver måned og redegøre for både deres egne og deres
underentreprenørers overholdelse af løn- og arbejdskravene i
kontrakterne samt afgive forklaring på eventuelle afvigelser.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om at sikre, at arbejdstagere på store statslige byggerier arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår, til transportministeren
2266572_0006.png
Side 6 af 14
Hvis entreprenørerne eller deres underentreprenører
overtræder kontrakternes krav om løn- og arbejdsvilkår, kan
Femern A/S til enhver tid tilbageholde betalinger til
entreprenørerne svarende til beløbsstørrelsen på de ansattes
krav til kompensation, som entreprenørerne mangler at
udbetale.
I tillæg hertil kan Femern A/S pålægge entreprenørerne at
betale en bod svarende til samme beløb.
Som en yderste konsekvens giver kontrakterne Femern A/S
adgang til at hæve kontrakten, hvis en entreprenør gentagne
gange ikke opfylder de i kontrakten fastsatte klausuler.
Tilsyn
Det tredje element er tilsynet.
Femern A/S fører tilsyn med, at entreprenørerne på byggeriet
overholder alle krav i kontrakterne og lovgivningen.
Tilsynsmodellen omfatter følgende:
Femern A/S’ egen tilsynsenhed,
der planlægger og
gennemfører tilsynet med entreprenørerne.
Et styrings- og rapporteringssystem, hvor entreprenørerne
beskriver og dokumenterer, at de overholder kravene. Der er
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om at sikre, at arbejdstagere på store statslige byggerier arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår, til transportministeren
Side 7 af 14
såkaldte
KPI’er
for arbejdsklausuler og sociale klausuler. De
overvåges tæt af Femern A/S’ ledelse.
Tæt kontrol og tidlig indgriben over for eventuel
misligholdelse ved faste byggemøder med entreprenørerne,
kontrol af byggeplads og indkvarteringsforhold.
Stikprøvekontroller af underleverandører, gennemgang af
design- og planlægningsdokumenter mv. og krav om
udlevering af lønsedler og ansættelseskontrakter for enhver
medarbejder ansat i Danmark i forbindelse med projektet.
Femern A/S oplyser, at selskabet konkret arbejder med fire
tilsynsformer, der kan anvendes supplerende og sekventielt
afhængigt af entreprenørens pågældende aktivitet samt
projektets udvikling. Det drejer sig om følgende:
Deltagelse i entreprenørens tilsyn. Det giver direkte indsigt i
entreprenørens egen tilsynspraksis og dertilhørende
risikovurderinger og -håndtering.
Risikobaserede tilsyn. De anvendes, hvor risiciene vurderes
størst, eller tilsynet kan have størst effekt.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om at sikre, at arbejdstagere på store statslige byggerier arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår, til transportministeren
Side 8 af 14
Enkeltsagstilsyn. De anvendes som reaktion på konkrete
afvigelser eller mistanke herom.
Tematiske og tværgående tilsyn. De benyttes parallelt på
tværs af kontrakter med afsæt i generelle problemstillinger
eller risici.
Femern A/S anvender alle fire former for tilsyn med henblik på
at sikre tæt kontrol og mulighed for tidlig indgriben over for
misforhold. Det indebærer faste byggemøder med
entreprenørerne, granskning af dokumentation og processer,
anmeldte og uanmeldte kontrolbesøg på byggepladser, kontrol
af indkvarteringsforhold, risikobaserede stikprøvekontroller af
underleverandører mv.
Hvis der konstateres misforhold, som ikke bringes i orden, giver
kontrakterne Femern A/S mulighed for at iværksætte
sanktioner. Det kan for eksempel være ved at tilbageholde
betaling til entreprenøren.
Femern A/S er løbende i dialog med arbejdsmarkedets parter
med henblik på at understøtte, at byggeriet af den faste
forbindelse foregår i sammenhæng med det tyske og danske
arbejdsmarkedssystem.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om at sikre, at arbejdstagere på store statslige byggerier arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår, til transportministeren
Side 9 af 14
Offentlige myndigheder fører ligeledes tilsyn med Femern Bælt-
projektet, herunder eksempelvis Arbejdstilsynet, SKAT og et
særligt EU-tilsyn i forhold til den tildelte EU-støtte.
Arbejdsmarkedets parter er ansvarlige for, at de indgåede
overenskomster og dertilhørende aftaler på projektet
overholdes.
Femern A/S har aftalt med fagbevægelsen, at Femern A/S stiller
kontorfaciliteter til rådighed for fagbevægelsen mellem det
operationelle bygherrecenter Strandholmgård og
tunnelelementfabrikken. Det giver mulighed for, at
fagbevægelsen kan være permanent repræsenteret i hele
anlægsfasen.
Vejområdet
Vejdirektoratet har siden 2000 haft arbejdsklausul i alle dets
bygge- og anlægskontrakter. Arbejdsklausulen er formuleret i
overensstemmelse med cirkulære om arbejdsklausuler i
offentlige kontrakter. Arbejdsklausulen gælder naturligvis også
for entreprenøren, der bygger den nye Storstrømsbro.
Arbejdsklausulen betyder, at der stilles en række krav til
entreprenøren:
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om at sikre, at arbejdstagere på store statslige byggerier arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår, til transportministeren
2266572_0010.png
Side 10 af 14
Entreprenøren er forpligtet til at sikre, at lønarbejdere og
eventuelle underentreprenørers lønarbejdere sikres løn,
arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre
gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art. Der
tages udgangspunkt i en kollektiv overenskomst indgået af
de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark,
og som gælder på hele det danske område.
Klausulen gælder for arbejdstagere, og
underentreprenørers arbejdstagere, der er beskæftiget i
Danmark med opgavens udførelse. Entreprenøren er
forpligtet til at orientere arbejdstagerne om de gældende
arbejdsvilkår.
Vejdirektoratet stiller krav om dokumentation. Vejdirektoratet
kan til enhver tid udbede sig relevant dokumentation for, at løn-
og arbejdsvilkår for arbejdstagerne lever op til den forpligtelse,
som arbejdsklausulen fastsætter.
Og Vejdirektoratet kan kræve, at entreprenøren
efter skriftligt
påkrav herom
inden for 10 arbejdsdage fremskaffer relevant
dokumentation. Det gælder løn- og timesedler, lønregnskab og
ansættelseskontrakter fra såvel egne som eventuelle
underentreprenørers arbejdstagere.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om at sikre, at arbejdstagere på store statslige byggerier arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår, til transportministeren
2266572_0011.png
Side 11 af 14
Vejdirektoratet kan søge rådgivning hos relevante arbejdsgiver-
og/eller arbejdstagerorganisationer til brug for en vurdering af,
om entreprenører eller underentreprenører har overholdt
klausulen.
Endelig har Vejdirektoratet en række midler til at håndhæve, at
klausulerne bliver efterlevet. Det gælder for det første bod for
manglende dokumentation. Og for det andet kan
Vejdirektoratet tilbageholde betalinger til entreprenøren, hvis
entreprenøren ikke overholder arbejdsklausulen, og dette
medfører et berettiget krav fra de ansatte.
Baneområdet
På baneområdet stiller Banedanmark i dag krav om, at alle
Banedanmarks bygge- og anlægskontrakter indeholder et CSR-
bilag. CSR-bilaget forpligter Banedanmarks entreprenør til
og
jeg citerer
”at
sikre løn, herunder særlige ydelser, arbejdstid
og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem,
der i henhold til kollektiv overenskomst, voldgiftskendelse,
nationale love eller administrative forskrifter gælder for
arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst
indgået af de inden for det pågældende faglige område mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område".
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om at sikre, at arbejdstagere på store statslige byggerier arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår, til transportministeren
Side 12 af 14
Dette er i overensstemmelse med Danmarks forpligtelser efter
ILO Konvention nr. 94. Det er samme klausul, som også
Vejdirektoratet bruger.
CSR-bilaget forpligter ligeledes entreprenøren, så denne i sine
aftaler med underentreprenører indsætter samme vilkår
omkring løn og arbejdsvilkår. Entreprenøren har således en
kontraktuel forpligtelse til at sikre, at egne ansatte samt ansatte
hos eventuelle underentreprenører, som er beskæftiget med
opgavens udførelse i Danmark, har løn- og ansættelsesvilkår
som bestemt i CSR-bilaget.
For at kontrollere, at Banedanmarks kontraktpart lever op til
kravene, pålægger CSR-bilaget, at entreprenøren skal
underskrive en tro- og loveerklæring på hvert byggemøde i
kontraktens løbetid eller mundtligt erklære, at vilkårene er
overholdt. Det føres til referat. I tilfælde af tvivl har
Banedanmark krav på yderligere dokumentation eller ret til at
foretage kontrol af entreprenøren og dennes
underentreprenører.
Hvis entreprenøren ikke lever op til kravene om løn- og
arbejdsvilkår, og dette medfører et berettiget krav fra de
ansatte, har Banedanmark mulighed for at tilbageholde betaling
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om at sikre, at arbejdstagere på store statslige byggerier arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår, til transportministeren
Side 13 af 14
til entreprenøren med henblik på at sikre de ansatte de nævnte
ansættelsesvilkår.
CSR-bilaget er anvendt på Ringsted-Femern Banen,
Elektrificeringsprogrammet samt på øvrige store projekter hos
Banedanmark.
Statslig enhed til kontrol af arbejdsklausuler
Vejdirektoratet er ansvarlig for at implementere Transport- og
Boligministeriets aktstykke nr. 185 om etablering af en statslig
enhed til kontrol af arbejdsklausuler.
Enheden skal udføre stikprøvekontroller på bygge- og
anlægsområdet inden for Transport- og Boligministeriets
område samt inden for det fællesstatslige Facility Management-
område. Derudover skal enheden udføre kontrol i forbindelse
med de fællesstatslige rammeaftaler, der er indgået af
Økonomistyrelsen som led i Statens Indkøbsprogram.
Enheden skal dermed blandt andet udføre kontroller på
Vejdirektoratets og Banedanmarks område. Enhedens
kontroller er således et tillæg til Vejdirektoratets og
Banedanmarks eksisterende, egne styrings- og
tilsynsforpligtelser. Vejdirektoratets og Banedanmarks
kontrakter kan derved fremadrettet blive udtaget til kontrol af
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om at sikre, at arbejdstagere på store statslige byggerier arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår, til transportministeren
Side 14 af 14
en entreprenørs løn- og ansættelsesvilkår. Enheden skal ikke
udføre kontroller på Femern Bælt-forbindelsen, medmindre
Femern A/S får udført opgaver af fx Banedanmark.
Afslutning
Sammenfattende vil jeg konkludere, at der stilles krav til de
entreprenører, der udfører statslige anlægsopgaver, om løn- og
arbejdsvilkår. Og der udføres omfattende kontrol og tilsyn med,
at entreprenørerne og deres underleverandører overholder
kravene. Endelig er der sanktionsmuligheder, der bliver taget i
anvendelse, hvis det viser sig, at krav og regler ikke bliver
overholdt.