Side 1 af 14
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål B fra BEU
Samrådsspørgsmål B:
Hvordan vil regeringen sikre, at arbejdstagere på store statslige byggerier, som
Femern Bælt, arbejder på danske løn- og arbejdsvilkår?
Der henvises til artiklen »Firmaer på milliarddyr Femern-tunnel nægter
overenskomst: Fagforbund i oprør« i A4 Arbejdsliv den 15. september 2020.
Svar på samrådsspørgsmål B:
Tak for spørgsmålet!
Jeg finder spørgsmålet meget relevant og er derfor glad for, at
jeg får lejlighed til at forklare, hvad regeringen konkret gør for
at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår på de store statslige
anlægsprojekter. Og ikke mindst hvad regeringen ikke har
indflydelse på.
Som det fremgår af spørgsmålet, er den egentlige årsag til dette
samråd, at der medio september i år ikke var indgået
overenskomst mellem 3F og entreprenørkonsortiet Fehmarn
Belt Contractors, der aktuelt er i gang med at anlægge en
arbejdshavn ved Rødbyhavn til brug for anlæg af den
kommende tunnel under Femern Bælt.
I Danmark er det arbejdsmarkedets parter, der aftaler løn og
arbejdstid. Det har jeg som transportminister ingen indflydelse
på.