Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2405876_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Morten Dahlin
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-2199
31. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. februar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
266 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten
Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 266:
”Vil
ministeren oplyse, hvor meget den lavere beskæftigelsesfrekvens blandt ikke-
vestlige indvandrere i forhold til personer med dansk oprindelse koster hver enkelt
kommune? I svaret bedes ministeren ligeledes oplyse, hvor mange ikke-vestlige
indvandrere i de enkelte kommuner, der er på passiv forsørgelse i forhold til perso-
ner med dansk oprindelse.”
Svar:
Hvis en modtager af en offentlig forsørgelsesydelse overgår til beskæftigelse, vil
det medføre en direkte mindreudgift for det offentlige som følge af lavere udbeta-
ling af forsørgelsesyder og udgifter til aktivering. Det offentlige vil samtidig miste
skat og tilbageløb af afgifter mv. af ydelsen, men omvendt få skat af lønindkom-
sten og tilbageløb af afgifter mv. af den disponible indkomst. Det er på baggrund
heraf skønnet, at den samlede direkte gevinst ved at en ekstra person overgår fra
offentlig forsørgelse til beskæftigelse udgør ca. 300.000 kr. årligt i 2020-niveau.
Der er i beregningerne taget udgangspunkt i, hvilken overførselsindkomst personer,
der overgik til beskæftigelse i 2019, modtog på tværs af herkomst.
Hvis en person på selvforsørgelse overgår til beskæftigelse, er gevinsten for det of-
fentlige mindre, da der ikke er en besparelse på forsørgelsesydelser. Det skønnes,
at virkningen samlet set er ca. 180.000 kr. årligt pr. fuldtidsperson, der overgår fra
selvforsørgelse til beskæftigelse. Dette er ligeledes en gennemsnitsbetragtning på
tværs af herkomst.
Det bemærkes, at der i spørgsmålet ikke er angivet nogle instrumenter til at løfte
beskæftigelsesfrekvensen, og der er således tale om hypotetiske potentialebereg-
ninger. Det skal understreges, at det som udgangspunkt kræver diskretionære tiltag,
der løfter den strukturelle beskæftigelsesfrekvens, for at det kan skabe et finanspo-
litisk råderum.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvor meget den lavere beskæftigelsesfrekvens blandt ikke-vestlige indvandrere i forhold til personer med dansk oprindelse koster hver enkelt kommune, til beskæftigelsesministeren
2405876_0002.png
Der er i beregningerne til virkningen på den strukturelle saldo beregningsteknisk
taget udgangspunkt i, at halvdelen af forøgelsen af beskæftigelse skyldes øget over-
gang fra offentlig forsørgelse, men den anden halvdel skyldes øget overgang fra
selvforsørgelse. Den gennemsnitlige virkning, som ligger til grund for beregnin-
gerne, er dermed 240.000 kr. pr. fuldtidsperson. Der er beregningsteknisk ikke ta-
get højde for forskelle i virkning på tværs af herkomst på ydelse og løn. Da indvan-
drere typisk har en lavere indkomst end personer med dansk oprindelse
1
, er gevin-
sten ved at øge beskæftigelsen for ikke-vestlige indvandrere formentlig overestime-
ret i nærværende beregninger. Nedenstående offentlige mindreudgifter er dermed
udryk for en simpel mekanisk beregning, hvor der kun er indregnet konsekvenser
for skat, ydelser og aktivering.
Det bemærkes, at der er tale om samlede offentlige økonomiske konsekvenser for-
delt på kommuner. Der er i kommunefordelingen ikke taget højde for eventuelle
forskydninger i fordeling af kommunale tilskud ved de angivne ændringer i antallet
af modtagere af offentlig forsørgelse.
Tabel 1 angiver antallet af beskæftigede indvandrere fra ikke-vestlige lande, be-
skæftigelsesfrekvensen for hhv. personer med dansk oprindelse og indvandrere fra
ikke-vestlige lande, samt antallet af personer, som ville overgå til beskæftigelse,
hvis beskæftigelsesfrekvensen for ikke vestlige indvandrere var på niveau med per-
soner af dansk oprindelse. Den offentlige mindreudgift er beregnet ud fra dette tal
ganget med den gennemsnitlige strukturelle saldovirkning ved, at en person over-
går til beskæftigelse.
Den offentlige mindreudgift fordelt på kommuner ligger mellem 0 mio. kr. (Læsø
Kommune) og 2.754 mio. kr. (Københavns Kommune), og ligger for de fleste
kommuner omkring 70 mio. kr.
Tabel 1
Simpel mekanisk beregning af betydning af en lavere beskæftigelsesfre-
kvens blandt ikke-vestlige indvandrere, i mio. kr. fordelt på kommuner.
Kommune
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Beskæftigelsesfre- Beskæftigelsesfre-
Beskæftigede ikke-
kvens for personer kvens for ikke-vest- Antal flere personer Mindreudgift i mio.
vestlige indvan-
med dansk oprin-
lige indvandrere
i beskæftigelse
kr.
drere
delse (pct.)
(pct.)
2.240
617
521
2.127
712
74
85
75
78
79
65
64
59
62
63
312
208
146
553
187
75
50
35
133
45
1
I Finansministeriets analyse
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2017,
er
der taget højde for herkomstfordelte nettobidrag til de offentlige finanser. Her fremgår det
på baggrund af 2017-data, at et løft i ikke-vestlige indvandreres arbejdsmarkedstilknytning
på 23 pct. point løfter arbejdsudbuddet med 75.000 personer i 2017 og styrker de offentlige
finanser med 18 mia. kr. (2017-niveau), jf. https://fm.dk/media/18088/oea_indvandreres-
nettobidrag-til-de-offentlige-finanser-i-2017.pdf
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvor meget den lavere beskæftigelsesfrekvens blandt ikke-vestlige indvandrere i forhold til personer med dansk oprindelse koster hver enkelt kommune, til beskæftigelsesministeren
2405876_0003.png
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
598
2.980
588
234
1.145
2.804
56
722
566
1.714
1.313
3.984
919
904
1.658
657
2.918
4.231
1.384
2.020
655
1.050
1.046
727
664
1.677
1.571
2176
1.603
1.185
1.550
1.199
2.540
3.043
3.933
657
1.034
2.497
521
784
387
2687
33.430
1.573
72
76
77
83
85
77
77
83
78
81
76
81
75
80
82
75
80
80
80
82
79
72
76
78
82
79
79
79
81
76
78
80
78
79
80
81
79
77
77
73
75
79
79
80
61
62
55
56
69
59
71
59
58
64
53
60
54
61
68
53
64
68
66
64
59
53
52
60
58
54
67
57
63
59
55
58
56
66
64
64
56
66
58
52
56
57
59
54
109
676
240
113
268
871
4
286
191
460
587
1.432
356
282
367
272
741
773
293
594
216
385
486
225
269
745
305
849
475
353
650
442
1.005
606
956
172
414
412
174
316
136
1.069
11.474
781
26
162
58
27
64
209
1
69
46
110
141
344
85
68
88
65
178
186
70
143
52
92
117
54
64
179
73
204
114
85
156
106
241
145
229
41
99
99
42
76
33
257
2.754
187
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvor meget den lavere beskæftigelsesfrekvens blandt ikke-vestlige indvandrere i forhold til personer med dansk oprindelse koster hver enkelt kommune, til beskæftigelsesministeren
2405876_0004.png
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
147
413
323
776
2.156
9
689
635
327
598
431
594
1.883
369
6.319
424
1.920
487
1.241
1.033
2.148
1.704
2.460
36
1.645
1.079
781
2.189
495
466
371
435
1.021
613
1.854
760
688
1.652
1359
913
974
3.322
685
1.926
69
81
78
66
80
76
77
79
75
74
76
74
77
79
73
73
76
81
79
80
80
81
80
75
80
83
77
75
83
77
79
76
72
79
76
77
76
81
85
81
80
80
76
78
54
58
67
55
61
82
54
57
60
58
53
52
57
59
47
54
53
66
66
57
60
63
67
67
57
59
58
55
60
56
65
59
53
57
52
63
57
68
73
62
63
58
59
56
41
165
55
166
681
-1
288
246
79
162
196
252
657
130
3.424
146
821
107
243
399
745
481
448
4
665
425
249
786
195
180
83
128
369
239
829
171
221
304
226
275
254
1.278
200
773
10
40
13
40
163
0
69
59
19
39
47
60
158
31
822
35
197
26
58
96
179
115
108
1
160
102
60
189
47
43
20
31
89
57
199
41
53
73
54
66
61
307
48
186
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvor meget den lavere beskæftigelsesfrekvens blandt ikke-vestlige indvandrere i forhold til personer med dansk oprindelse koster hver enkelt kommune, til beskæftigelsesministeren
2405876_0005.png
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
639
68
1.191
4.966
10.992
72
70
77
74
75
53
57
54
53
49
241
16
521
1.886
5.974
58
4
125
453
1.434
Anm.: Antallet flere i beskæftigelse er afrundet til nærmeste heltal. Der er i beregningerne til gevinsten for det offent-
lige taget udgangspunkt i, at halvdelen af forøgelsen af beskæftigelsen skyldes øget overgang fra offentlig for-
sørgelse, mens den anden halvdel skyldes øget overgang fra selvforsørgelse. Gevinsten for det offentlige er op-
gjort i mio. kr.
Kilde: Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Opgørelen af antallet af ikke-vestlige indvandrere og personer med dansk oprin-
delse, der er på passiv forsørgelse, har krævet en særkørsel fra Danmarks Statistik.
Opgørelsen er gengivet i tabel 2. Opgørelsen i tabel 2 danner
ikke
grundlag for be-
regninger i tabel 1.
Tabel 2
Passivt forsørgede, fuldtidspersoner, under folkepensionsalderen, 4. kvar-
tal 2020
Kommune
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev-Dronninglund
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Passivt forsørgede med
dansk oprindelse
1.993
1.321
4.647
3.956
2.490
5.042
2.644
3.848
886
2.586
11.972
285
3.798
3.675
2.523
5.365
6.462
6.881
3.857
2.122
5.697
3.619
4.279
1.760
3.231
Passivt forsørgede ikke-
vestlige indvandrere
907
223
188
1.073
276
216
1.471
227
79
361
1.298
13
242
211
702
792
1.573
461
400
554
309
613
1.330
512
865
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvor meget den lavere beskæftigelsesfrekvens blandt ikke-vestlige indvandrere i forhold til personer med dansk oprindelse koster hver enkelt kommune, til beskæftigelsesministeren
2405876_0006.png
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyn
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
3.367
7.548
5.841
3.044
3.930
5.104
2.149
8.306
3.659
7.033
7.007
5.317
8.801
4.120
3.348
1.214
3.897
1.365
4.164
5.952
2.464
8.174
44.329
5.130
1.688
2.206
1.939
6.207
3.056
202
4.483
3.636
2.394
4.275
3.364
3.788
8.603
2.036
19.333
4.067
11.013
2.752
5.209
3.006
6.234
2.848
2.921
241
596
648
323
203
1.064
672
1.146
669
523
871
532
1.382
1.145
1.684
218
465
1.146
161
471
182
1.384
13.659
959
66
144
71
452
591
#
296
265
76
250
176
380
871
181
5.118
158
1.160
122
373
571
943
490
807
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvor meget den lavere beskæftigelsesfrekvens blandt ikke-vestlige indvandrere i forhold til personer med dansk oprindelse koster hver enkelt kommune, til beskæftigelsesministeren
2405876_0007.png
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Århus
413
8.627
4.881
5.000
8.556
1.528
3.014
2.168
2.204
6.423
4.075
7.141
4.708
3.990
3.587
717
4.625
3.923
9.994
4.162
9.379
5.230
629
5.317
21.210
28.320
4
816
466
318
1.267
179
204
112
188
625
229
1.192
225
292
541
292
355
326
1.792
203
815
316
24
642
2.426
8.385
Anm.: "Passivt forsørgede" er defineret som samtlige 'Offentligt forsørgede under folkepensionsalderen' fratrukket
SU-modtagere, personer i aktivering (dvs. 'Vejledning og opkvalificering i alt' ifølge AUK04) og personer i støt-
tet beskæftigelse (dvs. 'Støttet beskæftigelse i alt' ifølge AUK04). Endvidere er personantal på kommuneniveau
omregnet til fuldtidspersoner, hvilket er i fuld overensstemmelse med de kvartalsvise opgørelser på området
fra Danmarks Statistik, eksempelvis i statistikbanktabellen AUK04. # ud for Læsø angiver, at der (omregnet til
fuldtidsmodtagere) var under 4 ikke-vestlige indvandrere på passiv offentlig forsørgelse i 4. kvartal 2020 på
Læsø.
Kilde: Særkørsel fra Danmarks Statistik.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
7