Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2268095_0001.png
TALE
Samråd A om arbejdsudbud d. 21. oktober kl
13
5. oktober 2020
J.nr.
Hanne Weise
Søren Friis
Leise Strøbæk
Samrådsspørgsmål AC:
Vil ministeren redegøre for de initiativer i regeringens finanslovsforslag på beskæf-
tigelsesministerens ressort samt de forslag, som regeringen ellers har præsenteret
på beskæftigelsesministerens område (fx regeringens forslag til tidlig pension for
udvalgte grupper), der har effekt fra 2021 og frem, som har betydning for arbejds-
udbuddet?
Ministeren bedes herunder redegøre for, hvad regeringen planlægger af beskæfti-
gelsesinitiativer, der skal modsvare det fald i arbejdsudbuddet, som regeringens
politik betyder på beskæftigelsesområdet, så arbejdsudbuddet som minimum øges
tilsvarende, jf. forståelsespapiret ”Retfærdig retning for Danmark”.
Det talte ord er gældende
Indledning
Tak for indkaldelsen til samrådet om regeringens
finanslovsudspil. Vi har i år et skarpt fokus på at
føre Danmark trygt gennem corona-krisen
Corona-pandemien har sat hele verden på overar-
bejde. Ikke kun i sundhedssektoren. Men i alle
dele af samfundsøkonomien. Danmark, dansk øko-
nomi og danske arbejdspladser er ingen undta-
gelse.
Det har sat sit tydelige præg på dansk politik de
seneste syv måneder. Og vi er
desværre
langt
fra færdige. Det fremgår også af vores finanslovs-
udspil for 2021.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om initiativerne i regeringens finanslovsforslag, til beskæftigelsesministeren
I løbet af foråret har vi sammen med folketingets
partier vedtaget en række hjælpepakker, der har
været med til at holde hånden under dansk øko-
nomi.
De medvirker til, at når vi kommer ud på den an-
den side, vil dansk økonomi fortsat være sund og
vækstpotentialet stort.
Meget tyder på, at vi er et af de lande i Europa,
hvis økonomi ser ud til at komme bedst igennem
krisen.
Det betyder, at vi har råd til at forbedre velfærden,
som det også fremgår af vores finanslovsforslag.
Svar på første del af spørgsmålet om mindre
arbejdsudbud
Det er rigtigt, at der er en række forslag i vores fi-
nanslovsudspil, der i mindre omfang reducerer be-
skæftigelsen.
Det gælder fx sorgorlov og den selvstændige en-
hed for tilkendelse af seniorpension.
I øvrigt begge aftaler, som Venstre har været en
del af. Jeg formoder, at Venstre fortsat bakker op
om forslagene og finder dem vigtige, selvom de
påvirker beskæftigelsen negativt.
Beskæftigelsespolitik handler ikke altid kun om at
få flere i arbejde. Der er også andre og vigtige mål.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om initiativerne i regeringens finanslovsforslag, til beskæftigelsesministeren
Med aftalen om sorgorlov giver vi forældre en
længere periode med ro til at bearbejde deres sorg.
Når vi udvider perioden med sorgorlov fra tre til
seks måneder, betyder det et fald i arbejdsudbud
på ca. 100 færre fuldtidspersoner årligt.
Vi traf efter min mening et vigtigt valg
med
skarp fokus på de ramte forældre og ikke beskæfti-
gelsen.
Vi har også indført en ny selvstændig myndighed
under ATP, som skal tilkende seniorpension fra 1.
januar 2021.
Forslaget skønnes, at betyde, at lidt flere får til-
kendt seniorpension. I 2021 svarer det til et fald i
beskæftigelsen på under 50 fuldtidspersoner.
***
Regeringen præsenterede i august vores udspil om
en ny ret til tidlig pension.
[For nyligt lykkedes det at lande en aftale med
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og En-
hedslisten. Aftalen betyder, at mennesker, som er
startet tidligst på arbejdsmarkedet og har knoklet
gennem et langt arbejdsliv, får ret til at trække sig
værdigt tilbage, inden de er slidt helt ned.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om initiativerne i regeringens finanslovsforslag, til beskæftigelsesministeren
Aftalen vurderes at betyde, at beskæftigelsen redu-
ceres med ca. 5.000 fuldtidspersoner i 2022. Sti-
gende til ca. 9.800 fuldtidspersoner i 2025.
Den nye ret til tidlig pension handler ikke kun om
retfærdighed. Det handler også om ansvarlighed.
Økonomisk ansvarlighed.
Med retten til tidlig pension styrker vi nemlig dan-
skernes opbakning til velfærdsaftalen og princip-
pet om, at når vi lever længere, skal vi også ar-
bejde længere.
Vi kommer ikke uden om, at efterlønnen eksiste-
rede i bedste velgående, da velfærdsaftalen blev
indgået.
Der var dengang enighed om, at når vi beder dan-
skerne om at arbejde længere og længere, skal der
samtidigt være gode tilbagetrækningsmuligheder
for de personer, som ikke kan holde til at arbejde
indtil pensionsalderen.
Regeringen mener ikke, at vi har råd til at lade
være med at finde en værdig løsning for dem, der
ikke har kræfterne til at blive. For smuldrer vel-
færdsforliget, smuldrer fundamentet under dansk
økonomi også.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om initiativerne i regeringens finanslovsforslag, til beskæftigelsesministeren
Svar på anden del af spørgsmålet: Hvordan vil
regeringen imødegå faldet i beskæftigelsen?
Jeg vil nu fortsætte med den anden del af spørgs-
målet. Hvad vil regeringen gøre for at imødegå fal-
det i beskæftigelsen?
Som det fremgår af forståelsespapiret, skal initiati-
ver, der reducerer beskæftigelsen, modsvares af
andre tiltag, der som minimum øger beskæftigel-
sen tilsvarende. Men det skal ikke nødvendigvis
ske samtidigt.
Der behøver med andre ord ikke at være en-til-en
sammenhæng mellem, hvornår man gennemfører
noget, der kan reducere beskæftigelsen. Og hvor-
når man gennemfører noget, der vil øge beskæfti-
gelsen.
Aftalen om tidlig pension betyder selvfølgelig, at
vi har en vigtig opgave foran os. Vi skal have
igangsat tiltag, der kan øge beskæftigelse. Og det
er vi også i fuld gang med.
***
I forhold til beskæftigelse mere generelt, ser vi ind
i en årrække frem mod 2025, hvor beskæftigelsen
vil stige.
Det skyldes bl.a. de mange store arbejdsmarkeds-
reformer,
der er gennemført siden 1990’erne af
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om initiativerne i regeringens finanslovsforslag, til beskæftigelsesministeren
stort set alle indkomstoverførsler. Dertil kommer
velfærdsaftalen, som jeg har været inde på, og som
står for langt det største bidrag.
Til sammen har reformerne og velfærdsaftalen
skabt et stærkt fundament for dansk økonomi.
Vi har brug for nytænkning. Potentialet for at øge
beskæftigelsen gennem de traditionelle arbejds-
markedsreformer er yderst beskedent sammen-
holdt med tidligere. De lavthængende frugter er
plukket.
Det blev også påpeget af finansministeren i januar
måned ved et samråd her i beskæftigelsesudvalget
om samme problemstilling.
En række fremtrædende økonomer har siden bak-
ket det op. Det er altså ikke en vurdering, regerin-
gen står alene med.
Det er tid til at sadle om. I stedet for primært at
have fokus på rådighed og økonomiske incitamen-
ter skal vi have blik for, om vores arbejdsstyrke
har de rigtige kvalifikationer til at tage de job, der
rent faktisk efterspørges.
Vi har brug for en helt anden type reformer end
dem vi har gennemført siden 1990’erne.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om initiativerne i regeringens finanslovsforslag, til beskæftigelsesministeren
Skal vi øge beskæftigelsen varigt, skal det derfor
ske gennem det, vi kalder ”andengenerationsrefor-
mer”.
Vi har nedsat en kommission for andengenera-
tionsreformer, med Professor Nina Smith som for-
mand. De skal se på, hvordan vi kan løfte beskæf-
tigelsen og samtidig mindske uligheden. Kommis-
sionen skal se på hvordan vi flere får uddannelse
og kommer i job.
***
Andengenerationsreformer skal sætte ind overfor
komplekse udfordringer. De udfordringer som tid-
ligere reformer ikke tilstrækkeligt har taget hånd
om. Nogle af redskaberne kender vi og bruger alle-
rede. Men ikke nok. Vi skal fx have løftet flere
ufaglærte til faglært niveau.
Ufaglærte er særligt udsatte på arbejdsmarkedet.
Det har vi set under corona-krisen. Og det er et bil-
lede, vi også har set i tidligere kriser.
Når økonomien er under pres, er der mange af dem
med mindst uddannelse, som mister jobbet. Erfa-
ringer viser også, at ufaglærte er dem, som har
sværest ved at få og fastholde et nyt arbejde.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om initiativerne i regeringens finanslovsforslag, til beskæftigelsesministeren
Uddannelse er ofte en forudsætning for, at man
kan åbne nye døre. Samtidigt ved vi, at virksomhe-
der i stigende grad efterspørger faglært arbejds-
kraft.
Gør vi ikke noget, kommer vi til at mangle titu-
sindvis af faglærte de kommende år, samtidig med
at titusindvis af ufaglærte risikerer at komme i
overskud på arbejdsmarkedet. Det er en kæmpe
udfordring, som vi skal løse.
Hvis bare 5 pct. af beskæftigelsesgabet mellem
ufaglærte og faglærte i alderen 35-64 lukkes via
øget opkvalificering, så svarer det til et løft af be-
skæftigelsen på ca. 4.000 personer i 2030.
Et andet vigtigt element er de unge. Alt for mange
unge er hverken i uddannelse eller beskæftigelse.
Dermed risikerer vi, at en stor gruppe aldrig får or-
dentlig fodfæste på arbejdsmarkedet. Selvom der
gennem årene er iværksat en lang række initiativer
på området, er der fortsat en stor gruppe på op til
50.000 unge under 25 år, der ikke har en ungdoms-
uddannelse, og som hverken er i beskæftigelse el-
ler i gang med en uddannelse.
Og potentialet er stort. Hvis eksempelvis halvdelen
af de 25-årige uden en uddannelse løftes til en fag-
lært uddannelse så vil det kunne give et løft af be-
skæftigelsen på op til 11.000 personer på lang sigt.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om initiativerne i regeringens finanslovsforslag, til beskæftigelsesministeren
Derfor synes vi, at det er vigtigt, at vi med refor-
mer sikrer, at dem som mangler kompetencer, kan
uddanne sig til fremtiden. Og regeringen vil sætte
hårdt ind for at få flere unge uddannet og i arbejde.
Det vil både være godt for den enkelte, virksomhe-
derne og for samfundsøkonomien.
Et tredje vigtigt element er, at vi får løftet langt
flere indvandrere og efterkommere ind på arbejds-
markedet.
Vi ved, at der også er et stort potentiale for højere
beskæftigelse, hvis flere indvandrere integreres
bedre i arbejds- og uddannelsesfællesskaber.
Hvis beskæftigelsesgabet fra indvandrere til perso-
ner med dansk oprindelse reduceres med en tien-
dedel, svarer det til et løft af beskæftigelsen på ca.
10.000 personer i 2030.
Det vil ikke kun forbedre deres egen økonomiske
situation. Det vil selvsagt også øge beskæftigelsen
og styrke dansk økonomi markant.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om initiativerne i regeringens finanslovsforslag, til beskæftigelsesministeren
Afslutning
Til sidst vil jeg gerne understrege, at det er en vig-
tig prioritet for regeringen, at vi med andengenera-
tionsreformerne fastholder en sund og holdbar ba-
lance på det danske arbejdsmarked.
Men modsat de seneste års reformer, som ofte har
betydet forringelser af velfærden, vil regeringen gå
den modsatte vej. Vi vil udbygge velfærden. Og
det er aftalen om ret til tidlig pension et tydelig be-
vis på.
Vi mener ikke, at det ene udelukker det andet.
Tværtimod.
Tak for ordet.
10