Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2349514_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
9. marts 2021
Svar på Beskæftigelsesudvalget spørgsmål nr. 254 af 9. februar
2021 stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på BEU alm. del - spørgsmål 146 oplyse,
hvilke krav der stilles til funktionaliteten i statens it-systemer inden de tages i brug,
herunder brugervenlighed, oppetid og hastighed? I forlængelse af svaret bedes mi-
nisteren oplyse, hvilke konsekvenser det har for leverandørerne eller myndighe-
derne selv, hvis IT-systemerne ikke lever op til de opstillede krav? Ministeren be-
des også oplyse, om nedbrud i de IT-systemer, som myndighederne stiller til rå-
dighed, har eller bør have en konsekvens for de krav, som myndighederne har til
systemets brugere? Kan nedbrud i IT-systemer f.eks. have opsættende virkning på
de krav og frister, som brugerne er underlagt af myndighederne?
Svar
De statslige it-systemer understøtter myndighedernes service til borgere og virk-
somheder. Det er en stor og mangeartet portefølje af opgaver, og myndighedernes
krav og behov i forhold til funktonalitet, kompleksitet og antal brugere er meget
varierende. De enkelte krav til fx oppetid vil derfor altid bero på en konkret vur-
dering hos den enkelte myndighed, der har ansvaret for den opgave, som den på-
gældende it-løsning skal understøtte. I denne vurdering kan fx indgå krav der føl-
ger af bagvedliggende lovgivning, antal brugere samt systemets kritikalitet. I vur-
deringen skal afvejningen mellem højere oppetider og pris også indgå. Det er den
enkelte myndighed, der er ansvarlig for sin egen it, så det sikres, at it-udviklingen
bidrager til myndighedens opgave og til at sikre den bedst mulige service ud fra en
samlet vurdering.
Der gælder dog en række centralt fastsatte krav til statens it-systemer. Det er obli-
gatorisk for alle statslige myndigheder at følge den internationale ISO-sikkerheds-
standard 27001. Denne standard stiller blandt andet krav om, at myndigheder
træffer de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der
skal til for at sikre myndighedens data og information. Endvidere skal myndighe-
derne sikre, at deres it-systemer overholder de databeskyttelsesretlige regler. Data-
tilsynet er tilsynsmyndighed på området og fører bl.a. tilsyn med myndighedernes
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om, hvilke krav der stilles til funktionaliteten i statens it-systemer inden de tages i brug, herunder brugervenlighed, oppetid og hastighed, til finansministeren
Side 2 af 2
overholdelse af reglerne. Datatilsynet har en række sanktionsmuligheder som er
fastsat ved lov.
Der findes derudover en række tekniske minimumskrav til it-sikkerheden i staten,
som har til formål at sikre et fælles højt sikkerhedsniveau. Disse omfatter bl.a.
krav til logning, sikkerhedsopdatering af software og beskyttelse af hjemmesider
og mailkommunikation. Kravene følger af National Strategi for Cyber- og Infor-
mationssikkerhed 2018-2021.
Derudover stilles krav efter lov om webtilgængelighed, der sikrer, at så mange
som muligt kan anvende offentlige myndigheders websteder og mobilapplikatio-
ner, fx brugere med synshandicap.
Endvidere har de fællesoffentlige parter (staten, kommuner og regioner) aftalt en
række krav og anbefalinger til brugergrænsefladen i digitale selvbetjeningsløsnin-
ger, fællesoffentlige digitale infrastrukturkomponenter og nationale portaler. Det
er eksempelvis krav om gennemførelse af den fællesoffentlige slutbrugertest og
anbefaling om blandt andet tidlig brugerinddragelse i udviklingsforløb. Både krav
og anbefalinger udspringer af Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-
2020.
Konsekvenserne for en leverandør, der ikke lever op til de krav, myndigheden har
stillet, vil følge af den konkrete kontrakt, der er indgået mellem leverandøren og
myndigheden samt eventuel bagvedliggende lovgivning. Sanktionsmulighederne i
kontrakten skal afvejes i forhold til fx vigtigheden af den opgave, systemet under-
støtter, og leverandørens økonomiske risiko.
Hvorvidt nedbrud i et it-system skal have en konsekvens for de krav, som myn-
dighederne har til systemets brugere, er i høj grad en konkret vurdering, den en-
kelte myndighed skal foretage, på baggrund af en lang række faktorer i forhold til
det enkelte system.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister