Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
9. marts 2021
Svar på Beskæftigelsesudvalget spørgsmål nr. 254 af 9. februar
2021 stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på BEU alm. del - spørgsmål 146 oplyse,
hvilke krav der stilles til funktionaliteten i statens it-systemer inden de tages i brug,
herunder brugervenlighed, oppetid og hastighed? I forlængelse af svaret bedes mi-
nisteren oplyse, hvilke konsekvenser det har for leverandørerne eller myndighe-
derne selv, hvis IT-systemerne ikke lever op til de opstillede krav? Ministeren be-
des også oplyse, om nedbrud i de IT-systemer, som myndighederne stiller til rå-
dighed, har eller bør have en konsekvens for de krav, som myndighederne har til
systemets brugere? Kan nedbrud i IT-systemer f.eks. have opsættende virkning på
de krav og frister, som brugerne er underlagt af myndighederne?
Svar
De statslige it-systemer understøtter myndighedernes service til borgere og virk-
somheder. Det er en stor og mangeartet portefølje af opgaver, og myndighedernes
krav og behov i forhold til funktonalitet, kompleksitet og antal brugere er meget
varierende. De enkelte krav til fx oppetid vil derfor altid bero på en konkret vur-
dering hos den enkelte myndighed, der har ansvaret for den opgave, som den på-
gældende it-løsning skal understøtte. I denne vurdering kan fx indgå krav der føl-
ger af bagvedliggende lovgivning, antal brugere samt systemets kritikalitet. I vur-
deringen skal afvejningen mellem højere oppetider og pris også indgå. Det er den
enkelte myndighed, der er ansvarlig for sin egen it, så det sikres, at it-udviklingen
bidrager til myndighedens opgave og til at sikre den bedst mulige service ud fra en
samlet vurdering.
Der gælder dog en række centralt fastsatte krav til statens it-systemer. Det er obli-
gatorisk for alle statslige myndigheder at følge den internationale ISO-sikkerheds-
standard 27001. Denne standard stiller blandt andet krav om, at myndigheder
træffer de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der
skal til for at sikre myndighedens data og information. Endvidere skal myndighe-
derne sikre, at deres it-systemer overholder de databeskyttelsesretlige regler. Data-
tilsynet er tilsynsmyndighed på området og fører bl.a. tilsyn med myndighedernes
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk