Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2344984_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20215200066
3. marts 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. februar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
241 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 241:
”Ministeren
har ved flere lejligheder givet udtryk for, at vi skal arbejde evidensba-
seret med arbejdsmiljøindsatsen. På den baggrund bedes ministeren redegøre for,
hvilken påvirkning det have på hhv. antallet af arbejdsulykker og erhvervssyg-
domme, og dermed på arbejdsudbuddet hvis man:
A. Øger bøderne for overtrædelse af arbejdsmiljøloven med 25 pct., 50 pct., 100
pct., 200 pct. eller 300 pct.?
B. Øger Arbejdstilsynets kapacitet på kontrolindsatsen med 25 pct., 50 pct. eller
100 pct.?
C. Øger antallet af arbejdsmiljørepræsentanter, så der er arbejdsmiljørepræsentan-
ter på alle virksomheder jf. den nuværende lov?
D. Skærper reglerne for valg af arbejdsmiljørepræsentanter, så alle virksomheder
med 5 eller flere ansatte forpligtes til at have en arbejdsmiljørepræsentant?
E. Øger mindsteuddannelsen for arbejdsmiljørepræsentanter til 5 dage pr. år eller
10 dage pr. år?
F. Øger mindsteuddannelsen for arbejdsledere, der har ansvar for arbejdsmiljøet til
5 dage pr. år eller 10 dage pr. år?”
Svar:
Det er vigtigt, at vi tilrettelægger arbejdsmiljøindsatsen, så den giver det bedst mu-
lige arbejdsmiljø, og så vi - så vidt det overhovedet er muligt - undgår, at ansatte
bliver syge af at gå på arbejde. Derfor er jeg glad for, at vi har et stort fokus på at
opbygge viden om arbejdsmiljø, helbred, og hvilke indsatser der virker, og for den
nye nationale strategi for forskning i arbejdsmiljø. Forskningsstrategien, der netop
er blevet færdiggjort i samarbejde med forskningsmiljøer og arbejdsmarkedets par-
ter, er bl.a. målrettet mere viden om myndighedsindsatsen og skal sikre mere viden
om forebyggelse ude på virksomhederne.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om at arbejde evidensbaseret med arbejdsmiljøindsatsen, til beskæftigelsesministeren
Jeg er også tilfreds med, at vi
i ’Aftale om en ny ret til tidlig pension’
har afsat
midler til forskning i viden om de økonomiske effekter af investeringer i arbejds-
miljø. Den nye arbejdsmiljø-økonomiske forskningsenhed på Det Nationale Forsk-
ningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) forventes at producere forskning, der tilveje-
bringer et evidensbaseret beslutningsgrundlag for fremtidige investeringer i ar-
bejdsmiljøindsatser. Denne viden vil give større indsigter på policy, branche- og
virksomhedsniveau og vil således potentielt kunne bidrage med viden om effekten
af fx tilsyn på arbejdsudbuddet.
Jeg har til brug for besvarelsen af de enkelte spørgsmål indhentet bidrag fra Ar-
bejdstilsynet, som oplyser følgende:
Svar på spørgsmål A:
Bøder er et af mange instrumenter i arbejdsmiljøindsatsen. Arbejdstilsynet kan ikke
pege på undersøgelser eller oplysninger, der dokumenterer en sammenhæng mel-
lem bødestørrelse og incitamenter til at forebygge overtrædelser af arbejdsmiljølo-
ven. Derved kan der heller ikke peges på undersøgelser, som har evalueret effekten
af bødestørrelser på arbejdsudbuddet. Bødeniveauet ved gentagne grove overtræ-
delser er blevet hævet som led i arbejdsmiljøaftalen fra 2019. Denne ændring vil
blive evalueret senest i 2023.
Generelt vurderes det, at bødestraf for overtrædelse af arbejdsmiljøloven vil have
en adfærdsregulerende effekt, idet det formodes, at virksomhederne helst vil undgå
at betale en bøde for overtrædelse af arbejdsmiljøloven. Derved må bøder alt andet
lige forventes at kunne forebygge arbejdsulykker og erhvervssygdomme, men den
præcise sammenhæng mellem bødestørrelse og arbejdsudbud kan ikke beregnes på
nuværende tidspunkt.
For at få viden om effekten af bøders generelle adfærdsregulerende effekt har Ar-
bejdstilsynet bedt VIVE Campbell om at undersøge eksisterende viden om sanktio-
nens virkning på virksomhedernes adfærd, hvor begrebet sanktioner er afgrænset til
bøder. Resultaterne af litteraturgennemgangen forventes at foreligge i 2023.
Svar på spørgsmål B:
Arbejdstilsynet gennemfører tilsyn for at kontrollere, om virksomhederne lever op
til reglerne i Arbejdsmiljøloven og reagerer, hvis der observeres væsentlige ar-
bejdsmiljøproblemer. Tidligere evalueringer af afgørelser givet på tilsynsbesøg vi-
ser, at over 90 pct. af virksomhederne efterkommer Arbejdstilsynets påbud, mens
de få undersøgelser, som hidtil er gennemført, ikke har kunnet dokumentere effekt
af tilsyn på lang sigt, herunder effekter på arbejdsudbuddet. Det er derfor ikke mu-
ligt på nuværende tidspunkt at estimere den præcise sammenhæng mellem antallet
af tilsyn og arbejdsudbud.
Der er behov for mere viden om effekten af arbejdstilsynets virkemidler, herunder
kontrol. Ud over initiativer i forbindelse med den nye forskningsstrategi og den nye
forskningsenhed på NFA har Arbejdstilsynet i forbindelse med den politiske aftale
om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats fra april 2019 skærpet fokus på analyser
af de forskellige initiativer i aftalen.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om at arbejde evidensbaseret med arbejdsmiljøindsatsen, til beskæftigelsesministeren
Svar på spørgsmål C:
Et godt samarbejde på arbejdspladsen må forventes at føre til, at arbejdsmiljøet bli-
ver bedre. Det er også baggrunden for, at alle virksomheder uanset størrelse har
pligt til at drøfte arbejdsmiljøet og arbejdsmiljøarbejdet mellem ledelse og medar-
bejdere mindst en gang årligt. Det er dog ikke evidens for, at valg af arbejdsmiljø-
repræsentanter på små virksomheder er forbundet med et højere niveau af forebyg-
gelse.
Svar på spørgsmål D:
Arbejdstilsynet har ikke kendskab til undersøgelser, der dokumenterer evidens for,
at valgte arbejdsmiljørepræsentanter i en virksomhed skulle være forbundet med et
højere niveau af forebyggelse i virksomheder med mellem fem og ni ansatte.
Som led i arbejdsmiljøaftalen fra 2019 blev der nedsat et udvalg med deltagelse af
arbejdsmarkedets parter (AMO-udvalget), som drøfter en styrkelse af virksomhe-
dernes arbejdsmiljøarbejde, herunder eventuelt behov for at ændre organiseringen
af dette. Drøftelserne i udvalget er midlertidigt sat i bero, da det ikke er muligt at
mødes fysisk pga. COVID-19.
Svar på spørgsmål E:
Den eksisterende, obligatoriske grunduddannelse for medlemmer af arbejdsmiljø-
organisationen, herunder for arbejdsmiljørepræsentanter, er på tre dage. Indtil 2010
var uddannelsen på fem dage og havde andre krav til indholdet. Arbejdsmiljøud-
dannelsen evalueres løbende af Danmarks Evalueringsinstitut. Det fremgår af den
seneste evaluering (2019), at næsten alle kursisterne føler sig godt forberedt på ar-
bejdet med arbejdsmiljøet. Det gælder både kursisternes oplevede vidensniveau og
deres forudsætninger for at indgå i de opgaver, som arbejdsmiljøorganisationen
har.
Der findes ikke sammenlignende vurderinger af den tidligere femdags-uddannelse
med den aktuelle tredags-uddannelse. Arbejdstilsynet vurderer, at det er vanskeligt
at eftervise en eventuel effekt af at øge uddannelsens længde.
Ud over den eksisterende, obligatoriske grunduddannelse på tre dage skal medlem-
merne af arbejdsmiljøorganisationen tilbydes supplerende uddannelse på 1,5 dag
årligt. Evalueringen af arbejdsmiljøuddannelsen fra 2019 viser, at den nuværende,
supplerende uddannelse på 1,5 dag årligt vurderes at bidrage til kvaliteten af ar-
bejdsmiljøarbejdet, samt at deltagerne føler, at deres personlige vidensniveau øges.
Resultaterne gælder både for arbejdsmiljørepræsentanter og for ledelsesrepræsen-
tanter. Undersøgelsens metode gør det ikke muligt at vurdere nyttevirkningen af
længere uddannelsestilbud.
Arbejdsmarkedets parter og udvalgte eksperter i AMO-udvalget drøfter pt. potenti-
alet for et forbedret AMO-system, herunder om arbejdsmiljøuddannelsen kan for-
bedres.
Svar på spørgsmål F:
Arbejdstilsynet deler den opfattelse, at ledernes kompetencer på arbejdsmiljøområ-
det er en vigtig forudsætning for, at de kan udføre deres ledelsesopgaver på en
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om at arbejde evidensbaseret med arbejdsmiljøindsatsen, til beskæftigelsesministeren
måde, der giver et godt arbejdsmiljø. NFA har gennemgået dokumentationsgrund-
laget på en række områder i et bilag til ekspertudvalget om arbejdsmiljø fra 2018.
Her oplyser NFA, at der kun er uklar evidens for, at uddannelse af ledere i psykisk
arbejdsmiljø skulle have en positiv virkning på trivslen blandt medarbejderne. Ar-
bejdstilsynet har ikke kendskab til andre undersøgelser, der dokumenterer sammen-
hængen mellem lederes uddannelsesniveau og det arbejdsmiljø, der findes på deres
arbejdspladser.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger og kan i øvrigt oplyse, at Be-
skæftigelsesudvalget vil blive orienteret om resultatet af VIVE Campbells littera-
turgennemgang, når denne foreligger. Endvidere vil Beskæftigelsesudvalget blive
orienteret, når AMO-udvalget har afsluttet deres arbejde, og deres afrapportering
har været drøftet i arbejdsmiljøforligskredsen.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
4