Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christian Juhl
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
24. februar 2021
J.nr. 20215200050
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
232 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 232:
”Har
ministeren nogen intentioner om at stramme lovgivningen om bygherrean-
svar?”
Svar:
Det er vigtigt, at vi har de nødvendige regler på bygge- og anlægsområdet, og at
Arbejdstilsynet griber ind, når tilsynet konstaterer uforsvarligt arbejdsmiljø. På
store som små byggerier er det helt afgørende, at bygherrerne lever op til deres an-
svar om at sikre rammerne for et sundt og sikkert arbejdsmiljø.
Arbejdsmiljølovgivningens pligter i forhold til bygherrer stammer først og frem-
mest fra byggepladsdirektivet (direktiv 57/92/EØF). Disse regler er suppleret med
en række yderligere regler med krav og pligter, der rækker ud over kravene i byg-
gepladsdirektivet. Reglerne er blevet fastsat med inddragelse af arbejdsmarkedets
parter i Arbejdsmiljørådet.
Bygherrers pligter vedrører koordinering i forhold til sikkerhed og sundhed ved
projekteringen og byggeprocessen, når byggepladsen skal beskæftige flere arbejds-
givere. Bygherren har også ansvar for den overordnede planlægning af bygge- og
anlægsarbejdet og skal afgrænse arbejdsmiljøansvaret mellem de udførende virk-
somheder i forhold til fællesområder og fælles arbejdsmiljøforanstaltninger på byg-
gepladsen.
Jeg har bedt Arbejdstilsynet om tilsynets vurdering af, om tilsynet har de nødven-
dige lovgivningsmæssige rammer for at føre tilsyn med aktører på byggeprojekter,
når der konstateres arbejdsmiljøproblemer. Arbejdstilsynet oplyser hertil, at:
”Det er Arbejdstilsynets
vurdering, at de eksisterende regler giver tilsynet en række
væsentlige redskaber i forhold til at gribe ind over for aktører på byggeprojekter,