Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2340779_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
24. februar 2021
J.nr. 20215200050
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
232 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 232:
”Har
ministeren nogen intentioner om at stramme lovgivningen om bygherrean-
svar?”
Svar:
Det er vigtigt, at vi har de nødvendige regler på bygge- og anlægsområdet, og at
Arbejdstilsynet griber ind, når tilsynet konstaterer uforsvarligt arbejdsmiljø. På
store som små byggerier er det helt afgørende, at bygherrerne lever op til deres an-
svar om at sikre rammerne for et sundt og sikkert arbejdsmiljø.
Arbejdsmiljølovgivningens pligter i forhold til bygherrer stammer først og frem-
mest fra byggepladsdirektivet (direktiv 57/92/EØF). Disse regler er suppleret med
en række yderligere regler med krav og pligter, der rækker ud over kravene i byg-
gepladsdirektivet. Reglerne er blevet fastsat med inddragelse af arbejdsmarkedets
parter i Arbejdsmiljørådet.
Bygherrers pligter vedrører koordinering i forhold til sikkerhed og sundhed ved
projekteringen og byggeprocessen, når byggepladsen skal beskæftige flere arbejds-
givere. Bygherren har også ansvar for den overordnede planlægning af bygge- og
anlægsarbejdet og skal afgrænse arbejdsmiljøansvaret mellem de udførende virk-
somheder i forhold til fællesområder og fælles arbejdsmiljøforanstaltninger på byg-
gepladsen.
Jeg har bedt Arbejdstilsynet om tilsynets vurdering af, om tilsynet har de nødven-
dige lovgivningsmæssige rammer for at føre tilsyn med aktører på byggeprojekter,
når der konstateres arbejdsmiljøproblemer. Arbejdstilsynet oplyser hertil, at:
”Det er Arbejdstilsynets
vurdering, at de eksisterende regler giver tilsynet en række
væsentlige redskaber i forhold til at gribe ind over for aktører på byggeprojekter,
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om, ministeren har nogen intentioner om at stramme lovgivningen om bygherreansvar, beskæftigelsesministeren
når der konstateres arbejdsmiljøproblemer. Dette er bl.a. erfaringen i forbindelse
med det Helhedsorienterede bygge- og anlægstilsyn (HOT), hvor Arbejdstilsynet
fører tilsyn både med de enkelte virksomheders arbejde, med de fælles arbejdsmil-
jøforanstaltninger på byggepladsen som fx adgangsveje og med bygherrers pligter.
På de bygge- og anlægsprojekter, hvor Arbejdstilsynet konstaterer tværgående ar-
bejdsmiljøproblemer, giver Arbejdstilsynet påbud både til arbejdsgiverne og til
bygherren. I visse tilfælde gives også påbud til projekterende, når det konstateres,
at reglerne overtrædes. Det er Arbejdstilsynets erfaring, at påbuddene som hoved-
regel bliver efterkommet. Det gælder også i forhold til bygherrerne.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets vurdering og finder på den baggrund ikke, at
der er behov for at stramme arbejdsmiljøreglerne i forhold til bygherrers ansvar og
pligter. Jeg vil dog med bistand fra Arbejdstilsynet følge udviklingen på arbejds-
miljøområdet i bygge- og anlægsbranchen og løbende vurdere, om der kan være
behov for at tilpasse reglerne, herunder i forhold til de ansvar og pligter, der påhvi-
ler bygherrer efter arbejdsmiljølovgivningen.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2