Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karsten Hønge
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20215200047
17. februar 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
226 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 226:
”Med
henvisning til artiklen »Direktør nægter at anmelde corona som arbejds-
skade: Jørgen var syg i en måned« i A4 Arbejdsmiljø den 25. januar 2021 bedes
ministeren besvare følgende spørgsmål:
A. Vil ministeren redegøre for reglerne i forhold til arbejdsgiveres pligt til at an-
melde covid-19 som en arbejdsskade?
B. Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang den ansatte skal sandsynliggøre,
at personen er smittet med covid-19 i forbindelse med arbejdet?
C. Vil ministeren redegøre for, hvorvidt arbejdsgiver kan afvise sandsynligheden
i, at en ansat er blevet smittet med covid-19 i forbindelse med arbejdet, såfremt
den pågældende ansatte har deltaget i møde med eller på anden måde været i
kontakt med en person, der er konstateret smittet?”
Svar:
Arbejdsgivere har i denne tid med Covid-19 et særligt ansvar for at beskytte deres
ansatte mod risiko for smitte med Covid-19 i forbindelse med arbejdet. Hvis smit-
ten alligevel har fundet vej til arbejdspladsen, er det vigtigt, at sygdomsramte løn-
modtagere kan være trygge ved, at sygdomstilfælde kan anmeldes og efterfølgende
behandles i arbejdsskadesystemet.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Arbejdstilsynet, der har oplyst
følgende:
”Sygdom
med Covid-19 kan anmeldes som en arbejdsulykke eller en erhvervssyg-
dom. Hvorvidt sygdommen skal anmeldes som arbejdsulykke eller erhvervssyg-
dom, afhænger af en vurdering af varigheden af den sygdomsramtes udsættelse for
smitte i forbindelse med arbejdet.
En arbejdsulykke er efter arbejdsskadesikringsloven en personskade, der er forårsa-
get af en hændelse eller en påvirkning, der sker pludseligt eller inden for 5 dage.