Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2336945_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20215200047
17. februar 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
226 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 226:
”Med
henvisning til artiklen »Direktør nægter at anmelde corona som arbejds-
skade: Jørgen var syg i en måned« i A4 Arbejdsmiljø den 25. januar 2021 bedes
ministeren besvare følgende spørgsmål:
A. Vil ministeren redegøre for reglerne i forhold til arbejdsgiveres pligt til at an-
melde covid-19 som en arbejdsskade?
B. Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang den ansatte skal sandsynliggøre,
at personen er smittet med covid-19 i forbindelse med arbejdet?
C. Vil ministeren redegøre for, hvorvidt arbejdsgiver kan afvise sandsynligheden
i, at en ansat er blevet smittet med covid-19 i forbindelse med arbejdet, såfremt
den pågældende ansatte har deltaget i møde med eller på anden måde været i
kontakt med en person, der er konstateret smittet?”
Svar:
Arbejdsgivere har i denne tid med Covid-19 et særligt ansvar for at beskytte deres
ansatte mod risiko for smitte med Covid-19 i forbindelse med arbejdet. Hvis smit-
ten alligevel har fundet vej til arbejdspladsen, er det vigtigt, at sygdomsramte løn-
modtagere kan være trygge ved, at sygdomstilfælde kan anmeldes og efterfølgende
behandles i arbejdsskadesystemet.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Arbejdstilsynet, der har oplyst
følgende:
”Sygdom
med Covid-19 kan anmeldes som en arbejdsulykke eller en erhvervssyg-
dom. Hvorvidt sygdommen skal anmeldes som arbejdsulykke eller erhvervssyg-
dom, afhænger af en vurdering af varigheden af den sygdomsramtes udsættelse for
smitte i forbindelse med arbejdet.
En arbejdsulykke er efter arbejdsskadesikringsloven en personskade, der er forårsa-
get af en hændelse eller en påvirkning, der sker pludseligt eller inden for 5 dage.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om covid-19 som arbejdsskade, til belskæftigelsesministeren
Det er en forudsætning, at ulykken skyldes arbejdet eller de forhold, det foregår un-
der.
Hvis en ansat er blevet syg med Covid-19, og arbejdsgiveren har mistanke om, at
den ansatte kan være blevet smittet i forbindelse med en konkret hændelse eller en
kortvarig udsættelse på arbejdet i op til 5 dage, har arbejdsgiveren pligt til at an-
melde det som en arbejdsulykke, hvis mindst ét af følgende tre kriterier er opfyldt:
Den ansatte kan ikke udføre sit sædvanlige arbejde i 1 dag eller mere ud over
tilskadekomstdagen. I så fald skal anmeldelse ske efter
arbejdsmiljøloven
senest
9 dage fra første fraværsdag.
Den ansatte kan have krav på ydelser efter arbejdsskadesikringsloven (fx godt-
gørelse for varigt mén). I så fald skal anmeldelse ske efter
arbejdsskadesik-
ringsloven
senest 9 dage efter skadens indtræden.
Den ansatte har ikke genoptaget eller forventes ikke at genoptage sit arbejde i
fuldt omfang senest fem uger efter skaden. I så fald skal anmeldelse ske efter
arbejdsskadesikringsloven
senest den dag, hvor der er gået fem uger siden ska-
dens indtræden.
Hverken den ansatte eller arbejdsgiveren skal på anmeldetidspunktet kunne sand-
synliggøre en konkret smitterisiko i arbejdsmiljøet.
Hvis en læge gennem sit erhverv konstaterer eller mistænker, at en person har på-
draget sig sygdommen gennem arbejdet, og at der har været en længerevarende
smitterisiko, har lægen pligt til at anmelde sygdomstilfælde med Covid-19 som en
erhvervssygdom.
Den sygdomsramte eller andre på sygdomsramtes vegne har også mulighed for at
anmelde sygdom med Covid-19 til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), så-
fremt arbejdsgiver eller læge ikke anmelder.
Det er AES, der behandler arbejdsskadeanmeldelser og i hver enkelt sag tager stil-
ling til, om sygdom med Covid-19 kan anerkendes som en arbejdsskade.
På bag-
grund af alle tilgængelige oplysninger i sagen
foretager AES således en konkret
vurdering af, om den erhvervsmæssige påvirkning er den mest sandsynlige årsag til
sygdommen, eller om sygdommen med overvejende sandsynlighed er en følge af
andre forhold.”
Jeg henholder mig til oplysningerne fra Arbejdstilsynet, og jeg noterer mig, at ar-
bejdsgivere har pligt til at anmelde konkrete hændelser eller kortvarige udsættelser
for smitte i forbindelse med arbejdet, hvis ét af ovennævnte kriterier er opfyldt. Det
er selvfølgelig min forventning, at arbejdsgiverne lever op til denne pligt. Skulle
det mod forventning ikke ske, vil jeg opfordre den sygdomsramte til selv at an-
melde sygdommen.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om covid-19 som arbejdsskade, til belskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3