Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2334759_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
11. februar 2021
Svar på Beskæftigelsesudvalget spørgsmål nr. 221 (alm. del) af
25. januar 2021, som er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Med henvisning til artiklen
”E-post
på skæve tidspunkter: - I grelle tilfælde kan jeg
bruge to ugers medicin på en weekend” på www.TV2fyn.dk den 19. januar, bedes
ministeren besvare følgende spørgsmål:
Hvilke regler foreligger for praksis for udsendelse af digital post fra offent-
lige myndigheder til syge, udsatte eller arbejdsløse borgere?
Hvad er årsagen til, at der udsendes digital post fra offentlige myndigheder
uden for hverdagene, hvor fx udsatte borgere ikke kan få støtte og vejled-
ning fra deres kontaktperson?
Hvilke initiativer vil ministeren iværksætte for at sikre, at syge, udsatte eller
arbejdsløse borgere ikke modtager digital post fra offentlige myndigheder
uden for hverdagene?
Svar
Spørgsmål
”Lov
om Digital Post fra offentlige afsendere” giver myndighederne ret til at
sende beskeder digitalt via Digital Post, men lov om Digital Post fra offentlige af-
sendere forholder sig ikke til indholdet af den post, som myndighederne sender.
På samme vis som med fysisk post er det således den afsendende myndighed, som
er ansvarlig for indholdet i posten, herunder at fastsætte en evt. praksis omkring,
hvornår posten afsendes.
Digital Post er en distributionskanal, og løsningen er derved ikke bekendt med
indholdet i den post, som den offentlige myndighed udsender, eller hvornår po-
sten udsendes. En ændring af løsningen, der regulerer, hvornår danskerne kan
modtage digitale breve fra offentlige myndigheder, vil derfor påvirke alle typer af
breve, der sendes via løsningen.
I 2020 blev der sendt over 180 mio. digitale breve til borgere og virksomheder fra
offentlige myndigheder. Indholdet af brevene er af forskellig karakter, og til flere
offentlige breve knytter der sig særlige hensyn i forhold til udsendelse. Dette gæl-
der fx digitale breve, der sendes i henhold til særlovgivning, som fastsætter krav og
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om udsendelse af digital post fra offentlige myndigheder til syge, udsatte eller arbejdsløse borgere, til finansministeren
Side 2 af 3
regler for tidsfrister eller på anden vis henhører under et lovområde. I disse situa-
tioner kan der være behov for, at posten skal leveres til borgeren uden for almin-
delig arbejdstid og i weekender, fx en indkaldelse til Covid-19 vaccination eller en
forkyndelse fra Danmarks Domsstole.
I nogle situationer afleveres offentlig digital post ikke til borgeren eller virksomhe-
den direkte efter myndighedens afsendelse. Det gælder eksempelvis situationer,
hvor en myndighed foretager en masseforsendelse, hvor mange hundredetusinde
beskeder sendes på én gang fra en myndighed. I de situationer kan og vil behand-
lingen af forsendelserne i de fleste tilfælde udskydes til om natten, så de store for-
sendelser ikke blokerer for enkelte beskeder, som afsendes af fx sagsbehandlere,
der kommunikerer direkte med borgere eller virksomheder i dagstimerne.
Der er således flere hensyn og årsager til, at der udsendes digital post fra offentlige
myndigheder uden for almindelig arbejdstid, ligesom der ikke er fastsat centrale
regler og praksis for, hvornår posten udsendes. Nogle myndigheder har vedtaget
egen praksis på området og anvender den funktionalitet i Digital Post-løsningen,
der gør det muligt at fastlægge forsendelser på bestemte datoer.
Borgere har i dag mulighed for frivilligt at til- og afmelde sig en adviseringstjene-
ste, som giver besked via sms og/eller e-mail når de modtager ny post i deres digi-
tale postkasse. Digitaliseringsstyrelsen er på nuværende tidspunkt ved at udvikle
den nye Digital Post-løsning, som lanceres i andet halvår af 2021. Den nye løsning
vil også indeholde mulighed for, at man som borger eller virksomhed kan vælge at
få en adviseringsbesked, når man modtager ny digital post. Er en borger tilmeldt
sms-adviseringstjenesten, er begge Digital Post-løsninger bygget således, at der
ikke udsendes sms’er
om natten.
Der er ikke på nuværende tidspunkt planlagt iværksættelse af initiativer med hen-
blik på indskrænke offentlige myndigheders muligheder for at udsende digital
post, og det bemærkes, at konsekvenserne ved en indskrænkelse af lovgivningen,
der pålægger en systemmæssig begrænsning af, hvornår danskerne kan modtage
offentlig digital post, ikke kendes.
Derimod ville det sandsynligvis være muligt at foretage tekniske ændringer i den
kommende Digital Post-løsning, der begrænser udsendelsestiderne af adviseringer
yderligere, så borgere fx ikke modtager sms’er
uden
for almindelig arbejdstid. Om-
kostninger og konsekvenser er dog ikke afdækket på nuværende tidspunkt.
Afslutningsvis gøres der opmærksom på, at der i Digital Post-løsningen findes
hjælpefunktioner til borgere, som i en kortere eller længere periode har særligt be-
hov for at få støtte til at læse de breve, som de modtager fra offentlige myndighe-
der. Det er fx muligt at oprette en læseadgang til en borgers digitale postkasse, så
borgeren kan få hjælp til at læse sin post af et familiemedlem eller andre pårø-
rende.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om udsendelse af digital post fra offentlige myndigheder til syge, udsatte eller arbejdsløse borgere, til finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister