Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2284462_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 9170
18. november 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. oktober stillet følgende spørgsmål nr. 22
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Ander-
sen (V).
Spørgsmål nr. 22:
”Vil
ministeren redegør for, hvad det koster for de offentlige finanser, hvis man ud-
videde den netop indgående aftale om ret til tidlig pension til, at personer, der har
haft minimum 40 år på arbejdsmarkedet, hvor år på arbejdsmarkedet opgøres på
samme måde som i aftalemodellen, kan trække sig tre år før folkepensionsalderen”
Svar:
Jeg er både glad og stolt over, at det er lykkedes at lave en aftale om en ny ret til
tidlig pension.
Aftale om en ny ret til tidlig pension
betyder, at mennesker med
lange og ofte hårde arbejdsliv kan trække sig tilbage, inden de er slidt helt ned.
Retten til tidlig pension er baseret på objektive kriterier og tager udgangspunkt i
antallet af år på arbejdsmarkedet. Personer, der som 61-årig været 42 år på arbejds-
markedet, er omfattet af den nye ret til tidlig pension.
Af tabel 1 fremgår de skønnede udgifter til tidlig pension, såfremt kravet var, at
man havde haft minimum 40 år på arbejdsmarkedet.
Det bemærkes, at i Aftale om ny ret til tidlig pension er opgørelsestidspunktet for
anciennitet som udgangspunkt 6 år før folkepensionsalderen.
1
Når opgørelsesalde-
ren forhøjes i takt med stigninger i folkepensionsalderen, hæves anciennitetskravet
tilsvarende. Det samme er antaget, at gøre sig gældende i beregningerne i tabel 1.
På det foreliggende datagrundlag og under en række forudsætninger er det muligt
at fremskrive ancienniteten på arbejdsmarkedet for årgange, som har muligheden
for at få ret til tidlig pension fra 2022 og frem til 2035.
1
For enkelte årgange er opgørelsestidspunktet 7 år før folkepensionsalderen for at sikre, at
opgørelsesalder og anciennitetskrav ikke ændres kort tid efter ordningen indføres.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, hvad det koster, hvis man udvidede den netop indgående aftale om ret til tidlig pension til, at personer, der har haft minimum 40 år på arbejdsmarkedet, hvor år på arbejdsmarkedet opgøres på samme måde som i aftalemodellen, kan trække sig tre år før folkepensionsalderen, til beskæftigelsesminiteren
2284462_0002.png
Det bemærkes, at usikkerheden stiger i takt med fremskrivningsperioden, og at
usikkerheden vil være særligt udtalt fra 2030, da der i aftalen lægges op til et ser-
viceeftersyn af ordningen i 2030. Fra 2030 er fordelingen fremskrevet mekanisk.
Tabel 1
Udgifter til tidlig pension med et anciennitetskrav på 40 år.
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 2035
Udgifter i
aftalen til
tidlig
pension
(Mia. kr.)
Udgifter
til tidlig
pension
med an-
cienni-
tetskrav
på 40 år
(Mia. kr.)
Forskel
(Mia. kr.)
2,3
2,7
3,3
3,4
3,6
3,3
2,9
2,4
3,2
4,2
4,0
3,5
2,7
3,4
5,3
5,5
6,1
6,4
6,8
5,8
5,5
5,4
7,1
9,1
8,2
7,2
6,4
7,6
3,0
2,8
2,8
3,0
3,3
2,5
2,6
3,1
4,0
4,9
4,1
3,7
3,7
4,2
Anm.: De offentlige udgifter er opgjort i mia. kr. (afrundet til nærmeste 100 mio. kr.) i det pågældende år. Ancienni-
tetskravet og opgørelsesalderen hæves i takt med stigning i folkepensionsalderen
1
.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre og administrative
oplysninger om individuelle ATP-indbetalinger stillet til rådighed af ATP.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2