Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2374099_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20215200038
15. april 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
213 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 213:
”Vil
ministeren i forlængelse af besvarelsen af BEU alm. del - samrådsspørgsmål F
nedsætte en arbejdsgruppe med inddragelse af fagforeninger, der skal indsamle er-
faring fra arbejdet med arbejdsmiljø i forbindelse med store infrastruktur- og byg-
geprojekter? Ministeren bedes ligeledes indsamle lignende erfaringer fra de øvrige
nordiske lande”
Svar:
I min foreløbige besvarelse af BEU 213, som blev sendt til Beskæftigelsesudvalget
d. 17. februar 2021, tilkendegav jeg, at jeg ville bede Arbejdstilsynet indsamle erfa-
ringer med arbejdsmiljøforebyggelsen på store infrastruktur- og byggeprojekter fra
de øvrige nordiske landes arbejdsmiljømyndigheder.
Arbejdstilsynet har nu indsamlet erfaringer fra arbejdsmiljømyndighederne i
Norge, Sverige, Finland og Island. Nedenfor gives en opsummering af bidragene
fra de enkelte lande. En uddybende gennemgang af hvert lands bidrag er vedlagt
som bilag.
Arbejdstilsynet oplyser følgende:
”Hovedelementer
i arbejdsmiljømyndighedernes indsats
At høringssvarene fremgår, at alle fire landes myndighedsindsats på de store infra-
struktur- og byggeprojekter er sammensat af både dialog og tilsyn/kontrol. Dog
vægtes indsatsen forskelligt i de enkelte lande. Fx beskriver de norske arbejdsmil-
jømyndigheder, at tilsynet med store infrastruktur- og byggeprojekter i Norge ikke
er højt prioriteret, da der er relativt få dødsfald og alvorlige ulykker på de store
byggeprojekter, og deres erfaring er, at bygherrerne på de store projekter har styr
på arbejdsmiljøet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 213: Spm. om nedsætte en arbejdsgruppe med inddragelse af fagforeninger, der skal indsamle erfaring fra arbejdet med arbejdsmiljø i forbindelse med store infrastruktur- og byggeprojekter, til beskæftigelsesministeren
Af høringssvarene fremgår endvidere, at ingen af de fire lande har faste procedurer
for, hvordan tilsynet med de store byggeprojekter tilrettelægges, og dermed heller
ikke faste rammer for, hvilke aktiviteter arbejdsmiljømyndighederne gennemfører.
Dog påpeger alle landene, at det er vigtigt, at samarbejdet mellem bygherrer og ar-
bejdsmiljømyndigheden etableres tidligt i byggeprojektet.
En anden lighed, som fremgår af høringssvarene, er, at arbejdsmiljømyndigheder-
nes aktiviteter i alle fire lande er baseret på en kombination af tilsyn/inspektion og
samarbejds-/dialogmøder med bygherren og øvrige væsentlige aktører. For alle lan-
dene gælder også, at det varierer fra projekt til projekt, hvor tæt projekterne følges
herunder hvor hyppigt der afholdes samarbejdsmøder og føres tilsyn. Dette af-
hænger af faktorer som fx byggeriets kompleksitet samt tidligere erfaringer med
bygherren og øvrige centrale aktører på projektet.
Involvering af arbejdsmiljø- og sikkerhedsrepræsentanter
I tilbagemeldingerne fra Island, Norge og Sverige beskrives, at det er et lovmæssigt
krav, at virksomhederne på byggepladsen skal inddrage sikkerhedsrepræsentanter
for medarbejderne i det systematiske arbejdsmiljøarbejde og planlægningen af sik-
kerhed og sundhed på byggepladserne. Inddragelsen kan fx bestå i planlægning og
tilrettelæggelse af
arbejdsprocesser samt forebyggelse af arbejdsulykker. Det frem-
går ikke af høringssvaret, hvorvidt dette ligeledes er et lovmæssigt krav i Finland.
Krav til arbejdsmiljøforebyggelse i kontrakter med rådgivere og entre-
prenører
Af høringssvarene fremgår, at reglerne for, hvorvidt offentlige bygherrer skal ind-
arbejde arbejdsmiljøkrav i kontrakter med entreprenører og andre aktører på bygge-
projekterne, varierer de fire lande imellem.
I
Norge
foreskriver et direktiv, at de risikofaktorer, som identificeres under plan-
lægning og projektering, skal medtages i udbudsmaterialet. Udbudsmaterialet skal
også indeholde en beskrivelse af planer og foranstaltninger vedrørende de identifi-
cerede risikofaktorer. De norske arbejdsmiljømyndigheder har imidlertid ingen ju-
ridisk bemyndigelse til at kontrollere kontrakterne.
I
Finland
er bygherren forpligtet til at udarbejde et sikkerhedsdokument for plan-
lægning og opførsel af byggeprojektet. I de tilfælde, hvor bygherren stiller krav om
sikkerhedsprocedurer og løsninger, som overstiger kravene i lovgivningen, oplyses
det til entreprenørerne, inden kontrakterne indgås.
I
Sverige
er der ingen krav til, at offentlige bygherrer skal medtage arbejdsmiljø-
krav, når de hyrer entreprenører og andre aktører til deltagelse i større projekter.
Erfaringen er, at hvorvidt arbejdsmiljøkrav er indarbejdet i kontrakterne eller ej, af-
hænger af de personer, der har ansvaret for projektet i kommunen, myndigheden og
lign.
I
Island
blev der i 2020 indført en lov om kædeansvar (chain liability) på større of-
fentlige byggerier. Lovbestemmelsen foreskriver, at hovedentreprenøren er ansvar-
lig for, at alle ansatte
også hos underleverandører og vikarbureauer
modtager
løn, ansættelsesvilkår, forsikringer og andre rettigheder i overensstemmelse med de
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 213: Spm. om nedsætte en arbejdsgruppe med inddragelse af fagforeninger, der skal indsamle erfaring fra arbejdet med arbejdsmiljø i forbindelse med store infrastruktur- og byggeprojekter, til beskæftigelsesministeren
gældende kollektive overenskomster og love. Bygherren er forpligtet til at oplyse
hovedentreprenørens ansvar i udbudsmaterialet. Det gælder også, at bygherren skal
betale ansatte hos underleverandører den ”rigtige løn” på hovedentreprenørens be-
kostning, hvis hovedentreprenøren ikke selv gør det. Loven gælder for alle forhold
på byggepladsen, herunder arbejdsmiljø. Da loven først trådte i kraft i 2020, fore-
ligger der kun begrænsede erfaringer på området.
Afsluttende kan det oplyses, at høringssvarene fra de svenske og norske arbejds-
miljømyndigheder indeholder links til forskningslitteratur. Bl.a. henviser de sven-
ske arbejdsmiljømyndigheder til et forskningsprojekt om arbejdsulykker i Danmark
og Sverige. Links til forskningshenvisningerne fremgår af bilaget.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3