Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2323294_0001.png
TALE
Samråd F om arbejdsforholdene på den nye
Storstrømsbro (Afholdes d. 20. januar kl.
12.00-13.30)
6. januar 2021
J.nr. 2021 - 108
CAL
Emilie Gjerløff Werther
Samrådsspørgsmål F, stillet af Christian Juhl (Ø)
Arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og
Falster er stadig ikke i orden. Arbejdstilsynet har reageret med hele 140 alvorlige
påbud og forbud på det offentlige milliardbyggeri og betegnet arbejdsmiljøet som
''livsfarligt''. Ifølge Arbejdstilsynets tilsynsførende, der har været på kontrolbesøg
på Storstrømsbroen, har bygningsarbejdere bl.a. været i fare for ''død'', ''knogle-
brud'' og ''amputering''. Senest har en række skadede medarbejdere fra brobygge-
riet stillet sig frem og fortalt, at deres arbejdsulykker aldrig er blevet anmeldt til
myndighederne - stik imod reglerne.
a. Beskæftigelsesministeren udtrykte på samråd i november 2019, at arbejdsforhol-
dene dengang ganske enkelt ikke var i orden. Hvad mener ministrene nu om ar-
bejdsmiljøforholdene på byggeriet af Storstrømsbroen?
b. Hvilke konsekvenser skal det have, at Arbejdstilsynet kalder arbejdsmiljøet for
livsfarligt?
c. Har ministrene tillid til, at det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Ven-
ture kan gennemføre byggeriet forsvarligt?
d. Hvad vil ministrene foretage sig, når arbejdsulykker på byggeriet ikke anmel-
des?
Der henvises til artikler på fagbladet3f.dk:
15/12-20:
”140 påbud: Nye sager om livsfarligt arbejdsmiljø
på Storstrøms-
broen”.
https://fagbladet3f.dk/artikel/nye-problemer-med-livsfarligt-arbejdsmiljoe-
paa-milliardbyggeri
17/12-20:
”Peter og Kim arbejder på Storstrømsbroen: "Det
er vanvittige arbejds-
forhold"”.
https://fagbladet3f.dk/artikel/det-er-vanvittige-arbejdsforhold
21/12-20:
”Ansatte står frem: Arbejdsulykker på Storstrømsbroen
bliver ikke an-
meldt”.
https://fagbladet3f.dk/artikel/arbejdsulykker-paa-storstroemsbroen-bliver-
ikke-anmeldt
Indledning
Svar på spørgsmål A.
Beskæftigelsesministeren udtrykte på samråd i
november 2019, at arbejdsforholdene dengang ganske enkelt ikke var i orden.
Hvad mener ministrene nu om arbejdsmiljøforholdene på byggeriet af Storstrøms-
broen?
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
Tak formand og tak til Christian Juhl for at ind-
kalde til det her samråd.
Set med regeringens øjne, og det ved jeg, at
Christian Juhl er enig i, er det hævet over en-
hver diskussion, at det skal være sundt og sik-
kert at gå på arbejde i Danmark.
Det gælder for alle danske arbejdspladser. Men
vi ser desværre eksempler på uforsvarlige ar-
bejdsforhold for lønmodtagere, der hver dag
knokler med hårdt og nedslidende arbejde.
Sådanne eksempler har vi desværre også set på
byggeriet af den nye Storstrømsbro.
Byggeriet består af fire byggepladser og udvides
snart til fem. Der var i slutningen af 2020 ca.
350
400 personer beskæftiget på byggeriet.
Hver og én af dem skal selvfølgelig have or-
dentlige arbejdsforhold.
Mit budskab i dag er derfor det samme som på
vores sidste samråd om arbejdsforholdene på
Storstrømsbyggeriet.
Det er ikke i orden, at medarbejdere sættes i far-
lige arbejdssituationer. Alle medarbejdere skal
kunne gå trygt på arbejde.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
Det er arbejdsgiverne, der har ansvaret for, at
arbejdsmiljøreglerne overholdes, og at deres
medarbejdere har et sundt og sikkert arbejds-
miljø.
På et stort byggeprojekt som Storstrømsbroen er
det virksomhederne i samarbejde med bygher-
rens arbejdsmiljøkoordinator, der skal sørge for,
at arbejdet på byggeriet er sikkert.
Arbejdstilsynets rolle er i den forbindelse at
kontrollere, at arbejdsgiverne og bygherren løf-
ter deres opgave forsvarligt. Virksomheder, der
ikke overholder reglerne, vil blive mødt af reak-
tioner fra Arbejdstilsynet.
Arbejdstilsynets indsats på byggeriet af Stor-
strømsbroen udføres som led i det skærpede til-
syn med større infrastrukturprojekter.
Det skærpede tilsyn er tilpasset de særlige for-
hold ved store byggeprojekter, hvor der ofte er
mange virksomheder til stede af forskellige nati-
onaliteter, og hvor byggeriet har en høj kom-
pleksitet.
Der føres tilsyn med både de udførende virk-
somheder, bygherrens pligter og i nødvendigt
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
omfang med projekterende. Tilsynsmetoden ret-
ter sig både mod planlægning og udførsel, med
særligt fokus på at forebygge arbejdsulykker og
nedslidning, eksempelvis ved manuel håndte-
ring af tunge byggematerialer.
Efter samrådet i november 2019 om byggepro-
jektet blev der iværksat en række initiativer for
at forbedre arbejdsmiljøforholdene på byggeriet.
Det skete i tæt samarbejde mellem Arbejdstilsy-
net og Vejdirektoratet.
Arbejdstilsynet har oplyst mig om, at arbejds-
miljøforholdene i sommermånederne blev mar-
kant forbedret, idet Arbejdstilsynet ikke konsta-
terede overtrædelser af arbejdsmiljølovgivnin-
gen i den periode.
Desværre er den gode udvikling på byggeriet
ikke fastholdt. Arbejdstilsynet har derfor igen
intensiveret sin tilsynsindsats på byggepladsen
og har desværre igen måttet afgive en del reakti-
oner om farligt arbejde.
Transportministeren kommer om lidt ind på,
hvilke initiativer det har givet anledning til fra
bygherren.
Svar på spørgsmål B.
Hvilke konsekvenser skal det have, at Arbejds-
tilsynet kalder arbejdsmiljøet for livsfarligt?
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
Med det vil jeg gå videre til spørgsmål B, der
handler om, hvilke konsekvenser det skal have,
at Arbejdstilsynet kalder arbejdsmiljøet for livs-
farligt.
Indledningsvist skal det nævnes, at Arbejdstilsy-
net har oplyst mig om, at Arbejdstilsynet ikke
har vurderet og anvendt ordet
”livsfarligt”
om
det generelle arbejdsmiljø på Storstrømsbygge-
riet.
Arbejdstilsynet har dog givet en række forbud
ved alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljølo-
ven, hvor medarbejdere i konkrete situationer
vurderes at have været i fare for alvorlige skader
eller død.
Det er min klare forventning, at virksomhederne
retter op i forhold til de alvorlige reaktioner, der
er givet fra Arbejdstilsynets side, og at de sætter
målrettet ind i forhold til den forebyggende ind-
sats, så de ansatte kan gå trygt på arbejde.
Samtidig er det min klare holdning, at det skal
have konsekvenser, når Arbejdstilsynet finder
overtrædelser af arbejdsmiljøloven. Det gælder
især overtrædelser af alvorlig karakter.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
Derfor er jeg tilfreds med, at et bredt flertal i
Folketinget med arbejdsmiljøaftalen fra 2019
blev enige om at indføre skærpede bøder ved al-
vorlige overtrædelser af arbejdsmiljøloven.
Konkret har bødeskærpelserne dog endnu ikke
påvirket bøderne i 2020 på Storstrømsbyggeriet.
Det skyldes blandt andet, at der i 2020 kun er
færdigbehandlet seks overtrædelser, som har re-
sulteret i bøder.
Bødeskærpelserne forventes at få en tydelig ef-
fekt i 2021, hvor der også træder en yderligere
bødeskærpelse i kraft.
Den yderligere bødeskærpelse vil have betyd-
ning for sager som dem, vi nu ser på Stor-
strømsbyggeriet.
Samlet set giver bødeskærpelserne mulighed for
at slå hårdere ned på alvorlige og gentagne
overtrædelser.
På Storstrømsbyggeriet har Arbejdstilsynet frem
til 8. januar 2021 givet i alt 29 reaktioner, hvor
det er vurderet, om der er grundlag for bødestraf
for overtrædelse af arbejdsmiljøloven. Af disse
er 15 sager afsluttet med en bøde. Af de reste-
rende sager er syv henlagt, da der ikke var
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
grundlag for bødestraf, og syv er fortsat i proces
hos enten Arbejdstilsynet eller politiet.
Bødestørrelserne på Storstrømsbyggeriet varie-
rer fra 30.000 kr. og op til 87.500 kr.
I forbindelse med byggeriet af Storstrømsbroen
har det desværre stået klart, at det har været og
fortsat er nødvendigt med et ekstra fokus på sik-
kerheden i byggeriet.
Derfor har Arbejdstilsynet en løbende dialog
med Vejdirektoratet, som er bygherre på projek-
tet, om, hvordan der sikres bedre arbejdsmiljø-
forhold ved byggeriet af Storstrømsbroen.
Det drejer sig blandt andet om, hvordan der kan
skabes en bedre forebyggelsestilgang hos virk-
somhederne på byggeriet, så farlige situationer
ikke opstår, og om arbejdsledernes særlige rolle
i den forbindelse.
Transportministeren og jeg har som bekendt,
som opfølgning på samrådet om arbejdsmiljø-
forholdene ved byggeriet af Storstrømsbroen i
november 2019, nedsat en arbejdsgruppe, som
skulle samle erfaringer med at sikre et sundt og
sikkert arbejdsmiljø på store infrastruktur- og
byggeprojekter.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
Erfaringsopsamlingen og anbefalingerne til at
sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø på store
infrastruktur- og byggeprojekter blev offentlig-
gjort i juli 2020.
I anbefalingerne lægges bl.a. op til øget dialog,
sparring og erfaringsudveksling mellem offent-
lige bygherrer om erfaringer med fx arbejdsmil-
jøkrav i aftaler med rådgivere, projekterende el-
ler entreprenører.
Der anbefales også et øget samarbejde mellem
bygherre og rådgiverbranchen og en tidlig dia-
log mellem bygherre og Arbejdstilsynet, hvilket
skal sikre, at arbejdsmiljø tænkes ind allerede i
designet af byggeprojekterne.
I december har vi desuden offentliggjort en
række tiltag, der skal understøtte implemente-
ringen af anbefalingerne i erfaringsopsamlingen.
Der er ingen lette løsninger, men jeg er glad for,
at vi med anbefalingerne understøtter, at det
gode arbejdsmiljø tænkes ind i store og kom-
plekse infrastruktur- og byggeprojekter.
Svar på spørgsmål D.
Hvad vil ministrene foretage sig, når arbejds-
ulykker på byggeriet ikke anmeldes?
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
2323294_0009.png
I relation til spørgsmål D kan jeg indlednings-
vist oplyse, at Arbejdstilsynet har vurderet de
seks ulykker, som har været omtalt i pressen.
Én af de omtalte ulykker var ikke anmeldeplig-
tig, men derudover var kun én af de fem omtalte
ulykker anmeldt rettidigt.
De sidste fire omtalte ulykker var enten anmeldt
for sent, anmeldt af en fagforening, og en enkelt
af de nævnte ulykker var slet ikke anmeldt.
Arbejdstilsynet har - i samarbejde med Vejdi-
rektoratet - lavet et udredningsarbejde om ar-
bejdsulykkerne på byggeprojektet og anmeldel-
ser af dem.
Det viser sig, at Vejdirektoratet har kendskab til
yderligere seks ulykker, som ikke er anmeldt til
Arbejdstilsynet.
Lad mig i forlængelse heraf slå fast, at arbejds-
ulykker skal anmeldes, og det er arbejdsgivers
ansvar, at det sker.
Det er derfor uacceptabelt, når en betragtelig del
af ulykkerne ikke bliver anmeldt korrekt, og så-
ledes først kommer til Arbejdstilsynets kend-
skab måneder senere.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
Korrekt og rettidig anmeldelse er en forudsæt-
ning for at kunne forebygge arbejdsulykker. An-
meldelserne danner grundlag for både virksom-
hedens eget arbejde med at forebygge arbejds-
ulykker og for Arbejdstilsynets mulighed for at
føre tilsyn med dem og målrette forebyggelses-
indsatsen.
Arbejdstilsynet tager nu kontakt til de relevante
virksomheder for at indskærpe anmeldepligten.
Arbejdstilsynet vil derudover vurdere, om de
syv ikke-anmeldte ulykker skal undersøges nær-
mere, og om de giver anledning til yderligere
over for de pågældende virksomheder.
Arbejdstilsynet har i de løbende møder med
Vejdirektoratet som bygherre på projektet bedt
dem om at indskærpe og følge op på overholdel-
sen af anmeldereglerne over for de virksomhe-
der, der arbejder på projektet.
I forbindelse med tilsyn og øvrig dialog med
virksomhederne på projektet har jeg ligeledes
bedt Arbejdstilsynet om at have ekstra opmærk-
somhed på at vejlede og indskærpe anmeldereg-
lerne. Herunder at manglende overholdelse kan
føre til bødestraf.
Afslutningsvist vil jeg endnu engang takke for
indkaldelsen til dette vigtige samråd. Jeg ser
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
frem til den videre drøftelse med jer. Med de
ord vil jeg give ordet videre til transportministe-
ren.
11