Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2323016_0001.png
Side 1 af
111111
Talemanuskript til brug for samråd den 20. januar 2021 kl. 12.00-13.30
om arbejdsmiljøforholdene på byggeriet af den nye Storstrømsbro
Indledning
Tak for ordet.
Også tak til spørgeren for at indkalde til samråd og sætte
fokus på et vigtigt emne, nemlig arbejdsmiljøforhold på
Storstrømsbroen.
Det er vigtigt, at der er sikre arbejdsforhold for
medarbejdere, der arbejder på vores byggeprojekter,
herunder Storstrømsbroen.
Som transportminister er mit fokus især på, hvordan
Vejdirektoratet som bygherrer understøtter gode og sikre
arbejdsforhold. Jeg er glad for, at Vejdirektoratet på det
seneste har taget en række ekstra initiativer for et godt
arbejdsmiljø på Storstrømsbroen. Men det gode
arbejdsmiljø kræver også, at entreprenøren er en aktiv
medspiller.
Dette fælles ansvar er vigtigt at have i baghovedet, når vi
kommer til den konkrete besvarelse af
samrådsspørgsmålet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
2323016_0002.png
Side 2 af
111111
Samrådet har en række underspørgsmål, som jeg vil
forsøge at besvare i den rækkefølge, de er stillet. Først
spørges til, hvad vi mener om de aktuelle
arbejdsmiljøforhold på Storstrømsbyggeriet.
Siden projektets start i 2018 har der været registreret i alt
26 arbejdsulykker.
Jeg er af den opfattelse, at enhver arbejdsulykke bør
undgås. For det skal selvfølgelig være trygt at gå på arbejde.
Når det er sagt, er det også værd at bemærke, at antallet af
arbejdsulykker skal ses i sammenhæng med antallet af
arbejdstimer.
Gennemsnittet for danske arbejdspladser ligger på 23,5
ulykker pr. million arbejdstimer. Hvis det sammenlignes
med Storstrømsbrobyggeriet, var der i 2019 11,4 ulykker pr.
million arbejdstimer, som dermed er under
landsgennemsnittet. I 2020 var tallet højere, nemlig 21,2
ulykker pr. million arbejdstimer, men dog stadig under
landsgennemsnittet for branchen.
Jeg refererer her til Vejdirektoratets opgørelsesmetode, og
jeg er bekendt med, at Arbejdstilsynet opgør ulykker på en
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
2323016_0003.png
Side 3 af
111111
anden måde. Der er desværre ikke en fælles metode for
opgørelse af arbejdsulykker i branchen.
Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at der er sket en
stigning af antallet af arbejdsulykker i 2020 sammenlignet
med 2019. Jeg vil vende tilbage til, hvad årsagen til
stigningen kan være.
Fra 2019 til 2020 er der dog sket et markant fald i antallet
af reaktioner fra Arbejdstilsynet. Det kan til dels skyldes
implementering af tiltag for at forbedre det forebyggende
arbejdsmiljø.
I sidste kvartal af 2020 er der sket en stigning i antal af
reaktioner fra Arbejdstilsynet, hvilket jeg ser med stor alvor
på. Vi skal i den grad arbejde for at få vendt udviklingen.
Som beskæftigelsesministeren har nævnt, nedsatte vi på
baggrund af samrådet i november 2019 en arbejdsgruppe
bestående af offentlige bygherrer. Arbejdsgruppen har
udformet anbefalinger til, hvordan man kan styrke det
forebyggende arbejdsmiljø på store infrastruktur- og
byggeprojekter.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
2323016_0004.png
Side 4 af
111111
Anbefalingerne er et godt bidrag fra de offentlige bygherrer,
og Vejdirektoratet har allerede implementeret nogle af
anbefalinger, eksempelvis har både Vejdirektoratet og
entreprenøren sat øget ledelsesmæssigt fokus på
arbejdsmiljøforholdene.
Vejdirektoratet har oplyst mig, at de er meget fokuserede
på at sikre en tryg og sikker byggeplads, og at de derfor
reagerer straks, når de ser en stigning i antallet af påbud fra
Arbejdstilsynet, således også i forhold til den seneste
udvikling i sidste kvartal af 2020.
Vejdirektoratet har derfor
som bygherre - igangsat flere
nye tiltag, som hurtigt skal forbedre sikkerheden på
byggepladsen.
Vejdirektoratet har blandt andet indført, at der afholdes
ekstraordinære sikkerhedsmøder forud for større opgaver,
eksempelvis ved større støbeopgaver, hvor det kan være
umuligt eller forbundet med store konsekvenser at standse
arbejdet. Dagen inden gennemføres endvidere en grundig
sikkerhedsgennemgang, så blandt andet adgangsforhold og
flugtveje lever op til kravene.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
2323016_0005.png
Side 5 af
111111
Vejdirektoratet har tilmed skærpet deres tilgang for at sikre
en forbedring af arbejdsmiljøet. Den skærpede tilgang
betyder i praksis, at både arbejdsmiljøkoordinator og
Vejdirektoratets arbejdsmiljøtilsyn har mulighed for at
stoppe arbejder, hvis der er farlige arbejdsforhold.
Dertil kommer, at en del af Vejdirektoratets skærpede
tilgang er, at de kan give advarsler og bortvise
medarbejdere fra pladsen, hvis sikkerheden ikke er i orden.
Med den skærpede tilgang vil Vejdirektoratet spille en
endnu mere aktiv rolle for et sikkert arbejdsmiljø. For
Vejdirektoratet vil ikke acceptere et farligt arbejdsmiljø, og
den skærpede tilgang giver fremadrettet Vejdirektoratet
mulighed for direkte at stoppe arbejdet, hvis farlige forhold
konstateres.
Med beslutningen om at kunne stoppe arbejdet, synes jeg,
Vejdirektoratet lægger en klar og positiv linje. Hvor
entreprenøren muligvis ikke er interesseret i at stoppe
arbejdet af økonomiske årsager, signalerer Vejdirektoratet,
at økonomien skal ikke komme før sikkerheden på
arbejdspladsen.Derudover anvendes der ID-kort, der
fungerer som adgangskort til byggepladsen og en måde at
registrere, hvor medarbejderne befinder sig på
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
2323016_0006.png
Side 6 af
111111
byggepladsen. Derudover anvendes mærker på hjelme som
et udtryk for, hvem der må udføre certifikatkrævende
opgaver, eksempelvis køre truck.
Jeg lovede at vende tilbage til, hvad der kan være årsagen
til stigningen i antallet af arbejdsulykker fra 2019 til 2020.
Vejdirektoratet vurderer, at årsagen til stigningen skyldes,
at arbejdets karakter på Storstrømsprojektet er overgået fra
etablering af byggeplads i 2019 til produktion af
betonelementer og opstart af store støbninger på Falster og
Masnedø i 2020.
Stigningen skal også ses i relation til, at der i 2020 er tale
om et væsentligt højere antal arbejdstimer og dermed flere
medarbejdere på projektet.
En stor del af arbejdsulykkerne været klemte og brækkede
fingre, klemte hænder, fodskader i form af forstuvninger og
en brækket ankel. Desuden er der eksempler på ryg- og
nakkeskader.
I relation til spørgsmål b om konsekvenser og livsfarligt
arbejdsmiljø, forstår jeg på Vejdirektoratet, at
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
2323016_0007.png
Side 7 af
111111
Arbejdstilsynet ikke har givet udtryk for, at arbejdsmiljøet
på Storstrømsprojektet generelt er livsfarligt.
Det betyder dog ikke, at der er en accept af farlige
situationer på denne byggeplads.
Jeg ved, at Vejdirektoratet i overensstemmelse med
arbejdsmiljølovgivningen inddrager Arbejdstilsynets
tilbagemeldinger i planlægningen og koordineringen af
arbejdsmiljøet på projektet.
Et konkret eksempel herpå er, at entreprenøren i 2020
modtog flere reaktioner fra Arbejdstilsynet i forhold til
stilladserne, hvilket har fået den konsekvens, at
totalentreprenøren nu har hyret en specialist ind til at
gennemgå og sikre alle stilladser.
På baggrund af en stigning af påbud fra Arbejdstilsynet om
brud på arbejdsmiljøloven i sidste kvartal af 2020 har
Vejdirektoratet styrket tilsynet med arbejdsmiljøet på
byggeriet af den nye Storstrømsbro.
Vejdirektoratets styrkede tilsyn giver bl.a. mulighed for at
stoppe arbejdet, give advarsler og bortvise.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
2323016_0008.png
Side 8 af
111111
Arbejdet standses øjeblikkeligt af
arbejdsmiljøkoordinatoren, hvis denne observerer
arbejdssituationer, hvor der er risiko for tilskadekomst.
Vejdirektoratet har vurderet, at dette er sket ca. 1-2 gange
pr. måned.
Derudover er der sket standsning af mindre arbejder i
kortere tid på ca. �½ time, indtil den manglende
sikkerhedsforanstaltning er bragt i orden.
Vejdirektoratet er løbende i dialog med Arbejdstilsynet
omkring tiltag, som kan styrke det forbyggende
arbejdsmiljøarbejde.
På samme måde er Vejdirektoratet løbende i dialog med 3F
om sikkerheden på arbejdspladsen.
I forhold til spørgsmål c vil jeg bemærke, at Vejdirektoratet
har en lang erfaring med at gennemføre store og komplekse
anlægsprojekter på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde.
Jeg har derfor stor tillid til, at Vejdirektoratet vil sikre, at
også dette projekt gennemføres sikkerhedsmæssigt
forsvarligt.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
2323016_0009.png
Side 9 af
111111
Vejdirektoratet har oplyst, at både de og entreprenøren har
en stor sikkerhedsorganisation, som arbejder målrettet på
at forebygge arbejdsulykker.
På projekter af den størrelse af det dog vanskeligt at
gardere sig 100% mod arbejdsulykker, men Vejdirektoratet
tilstræber, at ulykkesantallet er minimalt.
Det er derfor et vigtigt element, at der læres af
arbejdsulykker, som desværre er forekommet, for at sikre,
at de ikke gentager sig.
Vejdirektoratet er i tæt dialog med totalentreprenøren for
at skabe og opretholde et sikkert arbejdsmiljø.
Det er et arbejde, der kræver konstant fokus fra alle parter,
og der er ingen hurtige løsninger.
De arbejdsmiljøtiltag, som Vejdirektoratet har iværksat i
2020, har de kunnet se en god effekt af, og der hvor
udviklingen er gået den forkerte vej, har Vejdirektoratet
strammet op i form af et skærpet tilsyn.
Jeg har en klar forventning om, at Vejdirektoratet sammen
med entreprenøren vil sørge for at få problemet løst.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
2323016_0010.png
Side 10 af
111111
I forhold til spørgsmålet om hvad jeg vil gøre, når
arbejdsulykker ikke anmeldes, må jeg i udgangspunktet
henvise til beskæftigelsesministerens besvarelse.
Jeg vil dog nævne, at Vejdirektoratet vil indskærpe over for
entreprenøren og samtlige underentreprenører på
byggepladsen, at arbejdsulykker skal anmeldes i
overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen.
Endeligt vil Vejdirektoratet vil undersøge forholdene
omkring anmeldelse af arbejdsulykker nærmere.
Afrunding
Jeg vil gerne understrege, at jeg opfatter det som meget
positivt, at Folketinget udviser så stor interesse for
arbejdsforholdene på Storstrømsbyggeriet.
Jeg opfatter det som et udtryk for, at man, på tværs af
partierne, er optaget af, at et megaprojekt som dette også
ved eksemplets magt kan inspirere andre mindre
byggeprojekter til et højt sikkerhedsniveau.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. januar 2021 om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro, til beskæftigelsesministeren og transportministeren
2323016_0011.png
Side 11 af
111111
Derfor vil også benytte lejligheden her til at invitere
udvalget med til Storstrømsbyggeriet, så snart COVID-19-
situationen ellers tillader det.
Det forholder sig således, at der hver morgen er rundering
på byggepladsen, hvor arbejdsforholdene kan inspiceres.
Jeg vil undersøge muligheden for, at udvalget kan komme
til rundvisning på byggepladsen, hvis ellers logistikken kan
hænge sammen.
Hvis der er en interesse for et sådant besøg ved
Storstrømsbyggeriet, så vil jeg få mit forkontor til at
planlægge dette nærmere.
Det var mine ord for nu. Så vil beskæftigelsesministeren og
jeg være klar til at modtage spørgsmål og til en nærmere
drøftelse af arbejdsmiljøforholdene på Storstrømsbroen.