Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2284464_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 9170
18. november 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. oktober stillet følgende spørgsmål nr. 21
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Ander-
sen (V).
Spørgsmål nr. 21:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange personer, der hvert år ville kunne få ret
til tidlig pension, hvis kravet til at få ret til tidlig pension var, at man havde haft mi-
nimum 40 år på arbejdsmarkedet, hvor år på arbejdsmarkedet opgøres på samme
måde som i aftalemodellen”
Svar:
Jeg er både glad og stolt over, at det er lykkedes at lave en aftale om en ny ret til
tidlig pension.
Aftale om en ny ret til tidlig pension
betyder, at mennesker med
lange og ofte hårde arbejdsliv kan trække sig tilbage, inden de er slidt helt ned.
Retten til tidlig pension er baseret på objektive kriterier og tager udgangspunkt i
antallet af år på arbejdsmarkedet. Personer, der som 61-årig været 42 år på arbejds-
markedet, er omfattet af den nye ret til tidlig pension.
Af tabel 1 fremgår antallet, der ville være berettiget til tidlig pension, såfremt kra-
vet var, at man havde haft minimum 40 år på arbejdsmarkedet.
Det bemærkes, at i Aftale om ny ret til tidlig pension er opgørelsestidspunktet for
anciennitet som udgangspunkt 6 år før folkepensionsalderen.
1
Når opgørelsesalde-
ren forhøjes i takt med stigninger i folkepensionsalderen, hæves anciennitetskravet
tilsvarende. Det samme er antaget, at gøre sig gældende i beregningerne i tabel 1.
På det foreliggende datagrundlag og under en række forudsætninger er det muligt
at fremskrive ancienniteten på arbejdsmarkedet for årgange, som har muligheden
for at få ret til tidlig pension fra 2022 og frem til 2035.
1
For enkelte årgange er opgørelsestidspunktet 7 år før folkepensionsalderen for at sikre, at
opgørelsesalder og anciennitetskrav ikke ændres kort tid efter ordningen indføres.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, hvor mange personer, der hvert år ville kunne få ret til tidlig pension, hvis kravet til at få ret til tidlig pension var, at man havde haft minimum 40 år på arbejdsmarked, til beskæftigelsesminiteren
2284464_0002.png
Det bemærkes, at usikkerheden stiger i takt med fremskrivningsperioden, og at
usikkerheden vil være særligt udtalt fra 2030, da der i aftalen lægges op til et ser-
viceeftersyn af ordningen i 2030. Fra 2030 er fordelingen fremskrevet mekanisk.
Tabel 1
Antal berettigede til tidlig pension med et anciennitetskrav på 40 år.
2022
Antal
beretti-
gede i
aftalen
om tid-
lig pen-
sion
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
41.300 49.400
56.600 55.900 52.200 45.000 34.300 24.800 32.000 42.200 39.000 31.800 22.500 28.000
Antal
beretti-
gede
med an-
91.800 99.200 100.000 98.300 94.600 79.200 62.500 56.300 72.400 90.400 79.300 63.700 54.100 63.900
cienni-
tetskrav
på 40 år.
Forskel
50.600 49.700
43.200 42.100 42.200 34.000 28.100 31.400 40.300 48.100 40.200 31.900 31.500 35.900
Anm.: Antallet af opgjort i helårspersoner (afrundet til nærmeste 100), som kan modtage tidlig pension i det pågæl-
dende år. Anciennitetskravet og opgørelsesalderen hæves i takt med stigning i folkepensionsalderen
1
.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre og administrative
oplysninger om individuelle ATP-indbetalinger stillet til rådighed af ATP.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2