Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2334271_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jan E. Jørgensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
11. februar 2021
J.nr. 20215200030
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
202 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-
medlem af udvalget Jan E. Jørgensen (MFU).
Spørgsmål nr. 202:
”Hvad
gør Arbejdstilsynet for at sikre, at sandblæsning med kvartssand undgås, og
at der anvendes andre stoffer, når det er muligt, og anvendes personlige
værnemidler, hvor substitutter ikke er muligt? Mener ministeren at dette vil kunne
implementeres mere effektivt med et forbud?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”Det
er virksomhedens ansvar at sikre, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og ud-
føres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Sikkerhedsforanstaltningerne omfatter i prioriteret rækkefølge (1) substitution (kan
der anvendes en metode som er mindre farlig), (2) tekniske foranstaltninger (fx
punktudsug o.l.), (3) organisatoriske foranstaltninger (fx adskillelse eller afgræns-
ning af arbejde) og (4) hvis det ikke er muligt at fjerne risikoen på andre måder ved
brug af personlige værnemidler (åndedrætsværn, beskyttelsestøj mv.).
Når sandblæsning foregår på en byggeplads, hvor bygherren skal udarbejde en plan
for sikkerhed og sundhed, skal sandblæsningsarbejdet være omfattet af planen, her-
under så det sikres, at der ikke spredes farligt støv til andre beskæftigede på bygge-
pladsen.
Arbejdsgiveren skal endvidere sikre, at de ansatte er
oplært og instrueret
i det ar-
bejde, de forventes at udføre, herunder hvilke sikkerhedsforanstaltninger der skal
anvendes, og hvordan de personlige værnemidler anvendes korrekt. Arbejdsgiveren
skal løbende føre tilsyn med, at oplæringen og instruktionen er tilstrækkelig, og at
de ansatte følger den.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 201: MFU spm. om Arbejdstilsynets kontrol med virksomheder, der beskæftiger sig med kvartssand til sandblæsning er god nok, til beskæftigelsesministeren
I forhold til substitution har en virksomhed forud for det konkrete arbejde pligt til
at vurdere, om det farlige stof/materiale kan substitueres
dvs. hvis det kan fjernes
eller erstattes af et stof, materiale eller en proces, som ikke er farlig eller er mindre
farlig. Når kvartssand anvendes til sandblæsning, bliver sandet så finkornet (respi-
rabelt), at det kan indåndes, hvilket kan være kræftfremkaldende. Der kan dog også
dannes finkornet (respirabelt) støv ved sandblæsning med alternative materialer
end kvartssand så som fx stålgrit, stålkugler eller kobberslagge, fx ved facadeaf-
rensning.
Det fremgår af Arbejdstilsynets vejledningsmateriale om sandblæsning, at blæs-
ning med natursand, der indeholder kvarts, bør undgås. I forbindelse med vurdering
af alternative blæsemidler, som fx kobberslagge, er det vigtigt, at blæsemidlets
eventuelle indhold af sundhedsskadelige metaller holdes op mod risikoen ved ud-
sættelse for kvarts. Såfremt en virksomhed ikke har substitueret, skal virksomheden
på Arbejdstilsynets anmodning kunne dokumentere, at der ikke kan foretages sub-
stitution. Virksomheden kan ligeledes få påbud fra Arbejdstilsynet på baggrund af
fx manglende brug af personlige værnemidler eller brug af værnemidler, der er
uegnet til opgaven.
En væsentlig del af sandblæsning med kvartssand foregår efter Arbejdstilsynets op-
lysninger ved bygge- og anlægsarbejde i forbindelse med facaderensning. Her
sandblæses på overflader af mursten og beton, hvorved kvartspartikler slås af de
flader, der afrenses, og der udvikles finkornet (respirabelt) kvarts og andet farligt
støv. Det vil derfor være nødvendigt at træffe sikkerhedsforanstaltninger som fx
inddækning, støvafvisende dragter og luftforsynet åndedrætsværn uanset blæsemid-
let, da de stramme sikkerhedsforanstaltninger både skal beskytte de ansatte mod
udsættelse for kvarts i blæsemidlet og fra overfladen, der sandblæses.
På baggrund af ovenstående er det Arbejdstilsynets vurdering, at reglerne på områ-
det i dag er tilstrækkelig effektive til at sikre den nødvendige beskyttelse, og at for-
bud mod sandblæsning med kvartssand derfor ikke vil være proportionalt med den
arbejdsmiljømæssige gevinst.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger, og kan i øvrigt henvise til mit
svar på BEU alm. del
spørgsmål 201.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2