Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2364677_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 724
30. marts 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af d. 6. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
187 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 187:
Vil ministeren redegøre for, hvad merudgifterne ville være, hvis man hævede den
maksimale dagpengesats med hhv. 1.000, 1.500, 2.000, 2.500, 3.000, 3.500, 4.000,
4.500 og 5.000 kr. om måneden for personer, der er medlem af en a-kasse, og som
ikke har været ledig i de sidste 10 år? Ministeren bedes herunder redegøre for ar-
bejdsudbudseffekten.
Svar:
Dagpengesatsen udgør 90 pct. af den tidligere indkomst, dog maksimalt 19.322 kr.
pr. måned (2021-pl). Dimittender, der ikke har forsørgerpligt, kan få udbetalt 71,5
pct. af den maksimale dagpengesats. Dimittender, med forsørgerpligt kan få udbe-
talt 82 pct. af den maksimale dagpengesats. Det svarer til en bruttoudbetaling på
hhv. 13.815 kr. (2021-pl) og 15.844 kr. (2021-pl) om måneden for fuldtidsforsik-
rede.
En forøgelse af den maksimale dagpengesats med hhv. 1.000, 1.500, 2.000, 2.500,
3.000, 3.500, 4.000, 4.500 og 5.000 kr. om måneden for personer, som ikke har
være ledig i de sidste 10 år, forventes at medføre merudgifter og en negativ påvirk-
ning på arbejdsudbuddet.
Ved besvarelsen af spørgsmålet er præmissen med forudgående ledighed defineret
som perioder, hvor vedkommende tidligere har modtaget dagpenge. Besvarelsen er
udarbejdet på baggrund af bestanden af dagpengemodtagere i 2019. Der var i alt
ca. 255.000 personer, som modtog dagpenge i 2019. Heraf havde ca. 130.000 per-
soner ikke modtaget dagpenge i de forudgående 10 år.
Personer, der får beregnet en individuel dagpengesats, der ligger under den maksi-
male dagpengesats, vil være uberørte af en forhøjelse af den maksimale dagpenge-
sats. Antallet af personer med individuel beregnet dagpengesats, der ikke har mod-
taget dagpenge i de forudgående 10 år, udgør ca. 10.000 personer. Dermed er antal-
let af berørte personer ca. 120.000.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om, hvad merudgifterne ville være, hvis man hævede den maksimale dagpengesats med hhv. 1.000, 1.500, 2.000, 2.500, 3.000, 3.500, 4.000, 4.500 og 5.000 kr. om måneden for personer, der er medlem af en a-kasse, og som ikke har været ledig i de sidste 20 år , til beskæftigelsesministeren
En forhøjelse af den maksimale dagpengesats med 1.000 kr. vil medføre en måned-
lig maksimal dagpengesats på 20.322 kr. For de resterende forhøjelser henvises der
til
tabel 1.
I besvarelsen er det antaget, at dimittender også vil få en relativ stigning i ydelsen
som følge af en højere maksimal dagpengesats, såfremt at de ikke har været ledige
i de sidste 10 år. Af de 120.000 berørte personer udgør dimittender en væsentlig
andel på ca. 55.000 personer svarende til ca. 45 pct. af de berørte personer.
Det bemærkes, at der er en række relaterede ydelser og medlemsbidrag, hvor den
maksimale dagpengesats danner grundlag for satsen. Det gælder bl.a. efterløn og
ledighedsydelse. Derudover er statsbidraget, som udgør størstedelen af a-kasse-
medlemskabskontingentet, reguleret efter den maksimale dagpengesats. Der er ikke
medregnet virkning af disse ydelser og bidrag ved en forhøjelse af den maksimale
dagpengesats.
Det skønnes, at en forhøjelse af den månedlige maksimale dagpengesats med 1.000
kr. for personer, der ikke har været ledige de sidste 10 år., isoleret set vil medføre
umiddelbare merudgifter på ca. 300 mio. kr. årligt. Den højere ydelse til dagpenge-
modtagere forudsættes endvidere at medføre et øget forbrug, og dermed et større
tilbageløb i form af øgede indtægter fra moms og afgifter mv. Dette mindsker de
umiddelbare merudgifter med ca. 100 mio. kr. Efter tilbageløb er den umiddelbare
virkning således på ca. 200 mio., jf.
tabel 1.
Den højere ydelse skønnes derudover at medføre lavere afgang fra dagpenge til be-
skæftigelse. Samtidig vil en ydelsesforhøjelse medføre en øget tilgang til dagpen-
gesystemet, der skønnes at reducere den strukturelle beskæftigelse med 3.400 fuld-
tidspersoner. Adfærdsvirkningen skønnes isoleret at medføre merudgifter på ca.
1.050 mio. kr.
Den samlede virkning ved en forhøjelse af den maksimale dagpengesats med ek-
semplet på 1.000 kr. vil derfor medføre merudgifter på ca. 1.300 mio. kr.,
jf. tabel
1.
Af det samlede udgiftsskøn udgør virkningen blandt dimittender ca. 45 pct.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om, hvad merudgifterne ville være, hvis man hævede den maksimale dagpengesats med hhv. 1.000, 1.500, 2.000, 2.500, 3.000, 3.500, 4.000, 4.500 og 5.000 kr. om måneden for personer, der er medlem af en a-kasse, og som ikke har været ledig i de sidste 20 år , til beskæftigelsesministeren
2364677_0003.png
Tabel 1
Merudgifter og arbejdsudbudsvirkning ved satsforhøjelse for personer
uden ledighed de sidste 10 år
Foreslået månedlig
satsforhøjelse, kr.
1.000 1.500.
2.000
2.500
3.000
3.500
4.000
4.500
5.000
Kr. pr. måned.
Dagpengesats, kr.
Dimittendsats, forsørger, kr.
Dimittend, ikke-forsørger, kr.
20.322 20.822 21.322 21.822 22.322 22.822 23.322 23.822 24.322
16.664 17.074 17.484 17.894 18.304 18.714 19.124 19.534 19.944
14.530 14.888 15.245 15.603 15.960 16.318 16.675 17.033 17.390
Merudgifter, mio. kr.
Umiddelbar virkning
Umiddelbar virkning efter
tilbageløb
Adfærdsvirkning efter skat og
tilbageløb
Samlet virkning efter skat og
tilbageløb inkl. adfærd
300
200
1.050
1.300
450
350
1.600
1.950
550
450
2.150
2.600
700
550
2.700
3.250
850
650
3.250
3.900
950
750
3.750
4.500
1.100
850
4.300
5.150
1.200
950
4.850
5.800
1.350
1.050
5.400
6.400
Fuldtidspersoner
Arbejdsudbudsvirkning
-3.400
-5.100
-6.800
-8.400 -10.000 -11.600 -13.200 -14.700 -16.300
Anm.: Merudgifter er opgjort i 2021-pl. Merudgifter er afrundet til nærmeste 50 mio. kr., og arbejdsudbudsvirkning er
afrundet til nærmeste 100 fuldtidspersoner. Det
kan derfor afvige ved summering.
Kilde: FLEUR, DREAM og egne beregninger baggrund af dagpengemodellen
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3