Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2364676_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 724
30. marts 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af d. 6. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
189 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 189:
Vil ministeren redegøre for, hvad merudgifterne ville være, hvis man hævede den
maksimale dagpengesats med hhv. 1.000, 1.500, 2.000, 2.500, 3.000, 3.500, 4.000,
4.500 og 5.000 kr. om måneden for personer, der er medlem af en a-kasse, og som
ikke har været ledig i de sidste 20 år? Ministeren bedes herunder redegøre for ar-
bejdsudbudseffekten.
Svar:
Nedenstående svar er udarbejdet efter samme metode, som er anvendt on nærmere
beskrevet i svar på BEU alm. del 187, hvortil der henvises.
Ved besvarelsen af spørgsmålet er præmissen med forudgående ledighed defineret
som perioder, hvor vedkommende tidligere har modtaget dagpenge. Besvarelsen er
udarbejdet på baggrund af bestanden af dagpengemodtagere i 2019. Der var i alt
ca. 255.000 personer, som modtog dagpenge i 2019. Heraf havde ca. 110.000 per-
soner ikke modtaget dagpenge i de forudgående 20 år.
Personer, der får beregnet en individuel dagpengesats, der ligger under den maksi-
male dagpengesats, forudsættes at være uberørte af en forhøjelse af den maksimale
dagpengesats. Antallet af personer med individuel beregnet dagpengesats, og der
ikke har modtaget dagpenge i de forudgående 20 år, er ca. 10.000 personer. Der-
med er antallet af berørte personer ca. 100.000.
I besvarelsen er det antaget, at dimittender også vil få en relativ stigning i ydelsen
som følge af en højere maksimal dagpengesats, såfremt at de ikke har været ledige
i de sidste 20 år. Af de 100.000 berørte personer udgør dimittender en væsentlig
andel på ca. 55.000 personer svarende til ca. 55 pct. af de berørte personer.
Den samlede virkning ved en forhøjelse af den maksimale dagpengesats med ek-
semplet på 1.000 kr. skønnes at medføre merudgifter på ca. 1.100 mio. kr.,
jf. tabel
1.
Af det samlede udgiftsskøn udgør virkningen blandt dimittender ca. 55 pct.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om, hvad merudgifterne ville være, hvis man hævede den maksimale dagpengesats med hhv. 1.000, 1.500, 2.000, 2.500, 3.000, 3.500, 4.000, 4.500 og 5.000 kr. om måneden for personer, der er medlem af en a-kasse, og som ikke har været ledig i de sidste 20 år , til beskæftigelsesministeren
2364676_0002.png
Tabel 1
Merudgifter og arbejdsudbudsvirkning ved satsforhøjelse for personer
uden ledighed de sidste 20 år
Foreslået månedlig
satsforhøjelse, kr.
1.000 1.500.
2.000
2.500
3.000
3.500
4.000
4.500
5.000
Kr. pr. måned.
Dagpengesats, kr.
Dimittendsats, forsørger, kr.
Dimittend, ikke-forsørger, kr.
20.322 20.822 21.322 21.822 22.322 22.822 23.322 23.822 24.322
16.664 17.074 17.484 17.894 18.304 18.714 19.124 19.534 19.944
14.530 14.888 15.245 15.603 15.960 16.318 16.675 17.033 17.390
Merudgifter, mio. kr.
Umiddelbar virkning
Umiddelbar virkning efter
tilbageløb
Adfærdsvirkning efter skat og
tilbageløb
Samlet virkning efter skat og
tilbageløb inkl. adfærd
250
200
950
1.100
350
300
1.400
1.700
500
350
1.900
2.250
600
450
2.350
2.800
700
550
2.800
3.400
850
650
3.300
3.950
950
700
3.750
4.500
1.050
800
4.250
5.050
1.150
900
4.700
5.600
Fuldtidspersoner
Arbejdsudbudsvirkning
-3.000
-4.500
-6.000
-7.400
-8.800 -10.200 -11.600 -13.000 -14.300
Anm.: Merudgifter er opgjort i 2021-pl. Merudgifter er afrundet til nærmeste 50 mio. kr., og arbejdsudbudsvirkning er
afrundet til nærmeste 100 fuldtidspersoner. Det
kan derfor afvige ved summering.
Bemærk, at data forud for
2004 skal tolkes med en vis usikkerhed, og dermed grundlaget for om personerne har modtaget dagpenge.
Kilde: FLEUR, DREAM og egne beregninger baggrund af dagpengemodellen
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2