Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Hans Andersen (V)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-2394
29. marts 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
181 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 181:
”Ministeren
bedes redegøre for gevinsten for det offentlige, når
beskæftigelsesfrekvensen for ikke-vestlige indvandrere hæves med hhv. �½, 1, 1�½,
2, 2�½, 3, 3�½, 4, 4�½, 5, 5�½, 6, 6�½, 7, 7�½, 8, 8�½, 9, 9�½, 10, og 15 pct. point, og
hvis frekvensen er på niveau med personer med dansk oprindelse.”
Svar:
Der henvises indledningsvis til svar nr. 171 (BEU alm. del) for de beskæftigelses-
frekvenser, der lægger til grund for følgende beregninger samt til BEU alm. del nr.
173, for så vidt angår gevinsten for det offentlige, hvis beskæftigelsesfrekvensen
for ikke-vestlige indvandrere var på niveau med personer med dansk oprindelse.
I spørgsmålet er der ikke angivet nogle instrumenter til at løfte beskæftigelsesfre-
kvensen, og der er således tale om hypotetiske potentialeberegninger. Det skal un-
derstreges, at det som udgangspunkt kræver diskretionære tiltag, der løfter den
strukturelle beskæftigelsesfrekvens, for at det kan skabe et finanspolitisk råderum.
Beregningen af det potentielle antal, der kommer i beskæftigelse, er lavet på bag-
grund af Danmarks Statistiks beskæftigelsesfrekvenser for af personer mellem 16-
64 år.
Hvis en modtager af en offentlig forsørgelsesydelse overgår til beskæftigelse, vil
det medføre en mindreudgift for det offentlige som følge af lavere udbetaling af
forsørgelsesyder og udgifter til aktivering. Det offentlige vil samtidig miste skat og
tilbageløb af afgifter af ydelsen, men omvendt få skat og tilbageløb af afgifter af
lønindkomsten. Det er på baggrund heraf skønnet, at gevinsten på skat, ydelser og
aktivering ved at en ekstra person overgår fra offentlig forsørgelse til beskæftigelse
udgør ca. 300.000 kr. årligt i 2020-niveau. Der er i beregningerne taget udgangs-
punkt i hvilken overførselsindkomst personer, der overgik til beskæftigelse i 2019,
modtog.