Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2384368_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Eva Kjer Hansen (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 21/01055
30. april 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
165 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva
Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 165:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan socialt bedrageri straffes i dag, herunder
hvad mulighederne er for at modtage en bødestraf for socialt bedrageri. Ministeren
bedes opgøre det skematisk fordelt på ydelsen (f.eks. kontanthjælp, SU,
integrationsydelse, boligstøtte etc.).
Svar:
Der er indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Groft uagtsomt bedrageri over for offentlige myndigheder med hensyn til modta-
gelse af hjælp
herunder eksempelvis udbetaling af offentlige ydelser
straffes,
medmindre højere straf kan idømmes efter anden lovgivning, med bøde efter § 12 b
i retssikkerhedsloven.
Det vil således blive straffet med bøde, hvis en borger groft uagtsomt fremkalder,
bestyrker eller udnytter en vildfarelse hos myndigheden ved at afgive urigtige eller
vildledende oplysninger, eller ved at undlade at give oplysninger om forhold, der
har betydning for hjælpen.
Efter straffelovens § 289 a, stk. 1, straffes endvidere den, der til brug for afgørelser
om betaling eller tilbagebetaling af told eller afgifter til eller udbetaling eller tilba-
gebetaling af tilskud eller støtte fra danske myndigheder eller De Europæiske Fæl-
lesskabers institutioner eller andre fællesskabsorganer giver urigtige eller vildle-
dende oplysninger eller fortier oplysninger, herunder undlader at opfylde en oplys-
ningspligt af betydning for sagens afgørelse med forsæt til at unddrage sig eller an-
dre betaling eller med forsæt til at opnå uberettiget udbetaling til sig eller andre,
med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
Af § 289 a, stk. 2, fremgår, at det samme gælder for den, der uretmæssigt udnytter
en lovligt opnået fordel med hensyn til betalinger som nævnt i stk. 1, og den, der
uretmæssigt anvender udbetalinger som nævnt i stk. 1 til andre formål end dem, de
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 166: MFU spm. om antallet af bøder for socialt bedrageri, der er givet de sidste 10 år, til beskæftigelsesministeren
2384368_0002.png
oprindelig var bevilget til. Dette gælder dog ikke ydelser, der bevilges til privat
brug.
Foreligger der omstændigheder, der kendetegner forholdet som særlig groft, finder
overbygningsbestemmelsen i straffelovens § 289 med en strafferamme på 8 år an-
vendelse, jf. § 289 a, stk. 4.
Hvorvidt en overtrædelse af straffelovens § 289 a kan afgøres med en bøde, vil af-
hænge af en konkret vurdering med inddragelse af alle sagens omstændigheder.
Som udgangspunkt vil en sag omfattet af straffelovens § 289 a alene kunne afgøres
med en bøde, hvis der er tale om bedrageri for et mindre beløb, og der ikke forelig-
ger skærpende omstændigheder.”
Jeg kan supplerende oplyse, at sociale ydelser udbetales af forskellige myndighe-
der, og at der er forskellige regelsæt afhængig af myndighed i forhold til spørgsmå-
let om bødestraf.
Kommunerne, der udbetaler bl.a. kontanthjælp, er omfattet af § 12 b i retssikker-
hedsloven, når de udbetaler hjælp. Efter § 12 b, stk. 1, kan domstolene - og ikke de
sociale myndigheder - straffe borgere, der har begået groft uagtsomt bedrageri,
med bøde.
Når der snydes med offentlige ydelser, gælder det på alle ydelsesområder, at ydel-
ser, der er modtaget uretmæssigt og mod bedre vidende, skal kræves tilbagebetalt
af den udbetalende myndighed. Den udbetalende myndighed kan indgive anmel-
delse til politiet, hvis der er tale om grove tilfælde. På nogle områder gælder der
krav om politianmeldelse, hvis visse betingelser er opfyldt, f.eks. at det uretmæs-
sigt udbetalte beløb er af en vis størrelse.
Fra den 1. januar 2020 skal kommunen indgive politianmeldelse, hvis kommunen
træffer afgørelse om tilbagebetaling
1
, fordi personen mod bedre vidende uberettiget
har modtaget:
1) kontanthjælp m.v., ressourceforløbsydelse under ressourceforløb og jobafkla-
ringsforløb
2
og tilbagebetalingskravet er begrundet i et udlandsophold på mere end
14 sammenhængende kalenderdage eller
2) kontanthjælp m.v., ressourceforløbsydelse under ressourceforløb og jobafkla-
ringsforløb, revalideringsydelse og ledighedsydelse
3
og tilbagebetalingskravet ud-
gør mere end 30.000 kr. for afgørelser truffet før den 1. januar 2023 og mere end
21.500 kr. for afgørelser truffet fra den 1. januar 2023.
Udbetaling Danmark, der er en offentlig myndighed, der udbetaler bl.a. boligstøtte,
folkepension, førtidspension og familieydelser, har i lov om Udbetaling Danmark
1
Efter § 91, stk. 1, nr. 1: Når en person mod bedre vidende har undladt at give oplysninger, som på-
krævet efter lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven eller retssikkerhedsloven og efter § 91, stk.
1, nr. 2: Når en person mod bedre vidende uberettiget har modtaget ydelser efter loven.
2
Ydelser efter kapitel 4, 6 a og 6 b i lov om aktiv socialpolitik
3
Ydelser efter kapitel 4, 6 a-6 c eller 7 i lov om aktiv socialpolitik
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 166: MFU spm. om antallet af bøder for socialt bedrageri, der er givet de sidste 10 år, til beskæftigelsesministeren
2384368_0003.png
en bestemmelse, der svarer til § 12 b i retssikkerhedsloven. Dermed kan domsto-
lene - og ikke Udbetaling Danmark - straffe borgere, der har begået groft uagtsomt
bedrageri, med bøde.
A-kasserne, der er private foreninger, udbetaler dagpenge, efterløn mv. til ledige
medlemmer af a-kassen efter reglerne i lov om arbejdsløshedsforsikring mv. Hvis
et medlem med forsæt fortier oplysninger om arbejde mv. for at få ydelser uberetti-
get, er der tale om, at medlemmet begår svig over for a-kassen. Svig sanktioneres
med en effektiv karantæne (udelukkelse fra ydelser) på mindst 74 timer og højst
962 timer. Karantænens længde afhænger af tilbagebetalingsbeløbets størrelse
4
.
Hvis en fejludbetaling er større end 25 gange dagpengenes højeste beløb for en dag
(ca. 22.300 kr.), skal a-kassen melde medlemmet til politiet for overtrædelse af
straffeloven, og hvis medlemmet inden for 5 år igen begår svig over for a-kassen,
skal a-kassen slette den pågældende som medlem af a-kassen
5
.
Der er ikke hjemmel til at pålægge bødestraf i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
4
5
Det fremgår af §§ 86 og 87 i lov om arbejdsløshedsforsikring mv.
Det fremgår af § 87 i loven og regler fastsat i medfør heraf.
3