Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2424423_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Morten Dahlin
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
30. juni 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. december 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 152 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Morten Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 152:
”Vil
ministeren redegøre for den historiske udvikling i forskellen på gennemsnits-
lønnen på det private og offentlige arbejdsmarked, medianlønnen på det private og
offentlige arbejdsmarked, dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen fra
1970-2019?
Svar:
Det danske sociale sikkerhedssystem for arbejdstagere består først og fremmest af
arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælp. Systemet har til formål at sikre ledige en
vis økonomisk tryghed i tilfælde af ledighed.
Dagpengeydelsen er en frivillig forsikring mod manglende arbejdsindtægt som
følge af ledighed, mens kontanthjælpsydelsen er en offentlig trangsydelse til perso-
ner, der er ledige eller har været ude for en anden social begivenhed, som gør, at de
ikke kan forsørge sig selv eller deres familier. Kontanthjælpssystemet er således
det underste sikkerhedsnet i Danmark.
For begge ydelser gælder, at der er krav om, at borgeren skal være tilmeldt det lo-
kale jobcenter som ledig, stå til rådighed for arbejdsmarkedet og være aktiv jobs-
øgende. De dagpengeberettigede lediges individuelle dagpenge var indtil 1972 på
80 pct. af den forudgående løn, op til det den maksimale dagpengesats. Siden 1972
har den individuelle dagpenge været på 90 pct. af den forudgående løn, op til det
den maksimale dagpengesats. Ydelsesniveauerne afspejler derfor en balance mel-
lem at yde økonomisk hjælp og at der fortsat skal være en økonomisk tilskyndelse
til at tage et arbejde.
De ønskede oplysninger er anført i tabel 1, hvor det bl.a. fremgår at både dag-
penge- og kontanthjælpssatserne i alle årene, med tilgængeligt data, ligger under de
gennemsnitlige lønninger på både det private og offentlige arbejdsmarked.
Der er i tabellen taget højde for, at kontanthjælp og dagpenge, i modsætning til løn-
indkomst, ikke er omfattet af arbejdsmarkedsbidraget fra 1994. Der ud over er der
ikke inddraget andre forhold i opgørelserne. Det skal understreges, at en direkte
J.nr.
2021 - 240
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om redegørelse for den historiske udvikling i forskellen på gennemsnitslønnen på det private og offentlige arbejdsmarked, medianlønnen på det private og offentlige arbejdsmarked, dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen fra 1970-2019, til beskæftigelsesministeren
2424423_0002.png
sammenligning af satser hen over perioden således ikke giver et dækkende billede
af udviklingen, idet fx både personer i lavtlønsbeskæftigelse og kontanthjælpsmod-
tagere har mulighed for at modtage supplerende ydelser, som også har udviklet sig
i den pågældende periode (fx boligstøtte, børnetilskud og friplads/tilskud til dagin-
stitutionsbetaling). Der til kommer, at andre regler i forskellige perioder har haft
betydning for samlede disponible indkomster - fx kontanthjælpsloftet og det mid-
lertidige børnetilskud.
DA og Danmarks Statistik har bidraget væsentligt til besvarelsen af spørgsmålet.
Tabel 1
Månedlig gennemsnitløn på det offentlige og private arbejdsmarked, medi-
anlønnen på det offentlige og private arbejdsmarked, kontanthjælpssats
samt maksimale dagpengesats. Årene 1970-2019.
År
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
18.707
20.668
19.532
20.405
21.257
Offentlig gen-
nemsnitsløn
Privat gen-
nemsnitsløn
3.094
3.442
3.807
4.496
5.073
5.823
6.443
7.066
7.738
8.582
9.391
10.340
11.465
12.010
12.601
13.238
13.972
14.953
15.738
16.304
17.017
17.083
17.511
16.288
17.610
18.098
18.702
19.295
19.888
20.661
21.411
15.402
16.365
16.719
17.353
17.950
18.452
19.153
19.685
9.560
9.571
9.782
9.828
10.062
10.324
10.654
Offentlig
medianløn
Privat
Maksimale
Kontanthjælp
medianløn
dagpengesats
2.076
2.362
2.674
2.951
3.397
4.160
4.780
5.326
5.859
6.370
6.838
7.280
8.095
8.303
8.710
8.710
8.849
9.048
9.659
10.244
10.504
10.721
10.946
11.232
11.691
11.847
12.238
12.285
12.589
12.917
13.338
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om redegørelse for den historiske udvikling i forskellen på gennemsnitslønnen på det private og offentlige arbejdsmarked, medianlønnen på det private og offentlige arbejdsmarked, dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen fra 1970-2019, til beskæftigelsesministeren
2424423_0003.png
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
21.750
22.398
22.953
24.070
24.755
25.182
25.954
27.375
28.853
29.681
30.049
30.704
30.814
31.402
31.828
32.266
32.835
33.347
34.005
22.147
22.970
23.727
24.354
24.545
25.530
26.947
28.096
28.948
29.177
30.083
30.344
30.229
30.527
31.049
31.757
32.282
32.873
33.695
18.097
18.566
19.444
20.041
20.511
21.074
21.958
23.464
24.140
24.406
24.938
25.046
25.404
25.830
26.146
26.581
26.930
27.500
20.324
21.185
21.912
22.525
22.735
23.461
24.675
25.955
26.872
26.830
27.520
27.740
27.605
27.824
28.207
28.820
29.368
29.937
30.701
11.065
11.364
11.728
12.068
12.309
12.555
12.856
13.229
13.639
14.144
14.413
14.831
15.068
15.339
15.569
15.741
15.993
16.192
16.394
13.759
14.134
14.578
14.999
15.304
15.608
15.982
16.450
16.965
17.597
17.924
18.439
18.743
19.071
19.352
19.562
19.867
20.124
20.381
Anm. Gennemsnitsløn og medianløn for det private arbejdsmarked er opgjort af DA for almindelige lønmodtagere og
baseret på et smalt lønbegreb. For perioden fra 1970 til 1992 har DA udgivet løntal for arbejdere og funktionæ-
rer i to separate statistikker, DA Arbejderløn og DA Funktionærløn. De to statistikker var baseret på forskellige
referenceperioder, forskellige lønbegreber og mål mv. Det har kun været muligt at lave en enkelt serie for hele
perioden for arbejdere og funktionærer samlet ved at sammenveje tal fra de to gamle statistikker for perioden
fra 1970 til 1992. For perioden fra 1993 til 2019 svarer sammenvejningen til DA StrukturStatistik. Der er såle-
des et databrug mellem 1992 og 1993. Timelønninger er omregnet til månedsløn at gange med det ugentlige
arbejdstid ved fuldtidsarbejde det pågældende år gange 51/12.
Gennemsnitsløn og medianløn for det offentlige arbejdsmarked er en opgjort af Danmarks Statistik ved en sær-
opgørelse i lønstrukturstatistikken, baseret på et smalt lønbegreb, for alle lønmodtagere i den offentlige sektor.
Der er databrud mellem 2001-2002 samt 2012 og 2013, der skyldes ændringer i den nærmere afgrænsning af
den offentlige sektor.
Det smalle lønbegreb omfatter defineret fortjenesten ekskl. genebetalinger, ferie- og SH-
betalinger, løn under sygdom mv., personalegoder og indbetalinger til arbejdsmarkedspension og ATP, samt
indbetalinger til fritvalgsordninger mv.
Understregning angiver databrud.
Kontanthjælpssatsen er for personer (over aldersgrænse) med forsørgelsespligt, jf. §25 stk. 2 nr. 1. Korrigeret
for at ydelsen ikke er omfattet af arbejdsmarkedsbidraget, der blev indført i 1994. Den maksimale dagpenge-
sats er angivet pr. dag fra første regulering i året. Der var flere årlige reguleringer i 1976-1981. Ved månedsop-
gørelsen er korrigeret for, dels at der indtil 1994 var 6 dagpenge i hver uge, dels at ydelsen ikke er omfattet af
arbejdsmarkedsbidraget, der blev indført i 1994. I øvrigt henvises til den nærmere redegørelse i besvarelsen af
BEU 151.
Kilde: Opgørelse fra DA, særopgørelser fra Danmark Statistik, Statikbanken og Beskæftigelsesministeriets egne bereg-
ninger, Vejledning om satser m.v. (forskellige år), Familieindkomstmodellen, Vejledning om satser mv. på ar-
bejdsløshedsforsikringens område (2006-2019), samt bilag 10 i "Arbejdsløshedsforsikringsloven 1907-2007",
udgivet af Arbejdsdirektoratet 2007.
Det skal om de viste lønoplysninger bemærkes, at det er nødvendigt at benytte et
smalt lønbegreb, for at kunne dække hele den ønskede perioden tilbage til 1970.
Det smalle lønbegreb adskiller sig det i dag fortrinsvis benyttede Standardberegnet
månedsløn, ved ikke at omfatte bl.a. genebetalinger, og indbetalinger til arbejds-
markedspension og fritvalgsordninger mv.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om redegørelse for den historiske udvikling i forskellen på gennemsnitslønnen på det private og offentlige arbejdsmarked, medianlønnen på det private og offentlige arbejdsmarked, dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen fra 1970-2019, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
4