Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2424412_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Morten Dahlin
[email protected]
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
30. juni 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. december 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 151 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Morten Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 151:
”Vil
ministeren redegøre for den historiske udvikling i forskellen på hhv. den lave-
ste overenskomstmæssige mindstelønnen på det private arbejdsmarked, den laveste
overenskomstmæssige mindsteløn på det offentlige arbejdsmarked, dagpengesatsen
og kontanthjælpssatsen for perioden 1970-2019? Såfremt ministeren ikke har løn-
data for de laveste overenskomstmæssige mindstelønninger i hhv. det offentlige og
det private, bedes ministeren i besvarelsen anvende den overenskomstmæssige
mindsteløn for fx SOSU medhjælpere eller tilsvarende og mindstelønnen for an-
satte i butik, kontor og lager eller tilsvarende.”
Svar:
Det danske sociale sikkerhedssystem for arbejdstagere består først og fremmest af
arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælp. Systemet har til formål at sikre ledige en
vis økonomisk tryghed i tilfælde af ledighed.
Dagpengeydelsen er en frivillig forsikring mod manglende arbejdsindtægt som
følge af ledighed, mens kontanthjælpsydelsen er en offentlig trangsydelse til perso-
ner, der er ledige eller har været ude for en anden social begivenhed, som gør, at de
ikke kan forsørge sig selv eller deres familier. Kontanthjælpssystemet er således
det underste sikkerhedsnet i Danmark.
For begge ydelser gælder, at der er krav om, at borgeren skal være tilmeldt det lo-
kale jobcenter som ledig, stå til rådighed for arbejdsmarkedet og være aktiv jobs-
øgende. De dagpengeberettigede lediges individuelle dagpenge var indtil 1972 på
80 pct. af den forudgående løn, op til det den maksimale dagpengesats. Siden 1972
har den individuelle dagpenge været på 90 pct. af den forudgående løn, op til det
den maksimale dagpengesats. Ydelsesniveauerne afspejler derfor en balance mel-
lem at yde økonomisk hjælp og at der fortsat skal være en økonomisk tilskyndelse
til at tage et arbejde.
J.nr.
2021 - 240
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om redegørelse for den historiske udvikling i forskellen på hhv. den laveste overenskomstmæssige mindstelønnen på det private arbejdsmarked, den laveste overenskomstmæssige mindsteløn på det offentlige arbejdsmarked, dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen for perioden 1970-2019, til beskæftigelsesministeren
2424412_0002.png
De ønskede opgørelser over den lange periode fra 1970 til 2019 er forholdsvis
komplicerede og tidskrævende at gennemføre og har nødvendiggjort, at der foreta-
ges en række valg, korrektioner og beregninger, der er nærmere gennemgået i
bilag
1.
Det bemærkes, at periodens forbedrede muligheder for ferie, løn under sygdom
og under barsel, barselsperioder ikke indgår i lønopgørelserne.
Der er for det private område taget udgangspunkt i mindstelønssatserne for HK bu-
tik. Det fremgår af
tabel 1,
at mindstelønnen på det private område fra 1987 og
frem har ligget på omkring samme niveau som den maksimale dagpengesats, hvil-
ken betyder, at med denne løn vil de udbetalte dagpenge ved ledighed udgøre min-
dre end 90 pct. af den forudgående løn.
Der er for det offentlige arbejdsmarked taget udgangspunkt i husassistenter ansat i
kommunerne. Her er oplysningerne tilgængelige fra 1986 og niveauet for mindste-
lønningerne ligger i hele perioden højere end den maksimale dagpengesats, hvilket
betyder, at med denne løn vil de udbetalte dagpenge ved ledighed udgøre mindre
end 90 pct. af den forudgående løn.
Den maksimale dagpengesats blev betydeligt og ekstraordinært forhøjet i 1970 og
flere gange i starten af 1970erne.
Der er i tabellen taget højde for, at kontanthjælp og dagpenge, i modsætning til løn-
indkomst, ikke er omfattet af arbejdsmarkedsbidraget fra 1994. Der ud over er der
ikke inddraget andre forhold i opgørelserne. Det skal understreges, at en direkte
sammenligning af satser hen over perioden således ikke giver et dækkende billede
af udviklingen, idet fx både personer i lavtlønsbeskæftigelse og kontanthjælpsmod-
tagere har mulighed for at modtage supplerende ydelser, som også har udviklet sig
i den pågældende periode (fx boligstøtte, børnetilskud og friplads/tilskud til dagin-
stitutionsbetaling). Der til kommer, at andre regler i forskellige perioder har haft
betydning for samlede disponible indkomster - fx kontanthjælpsloftet og det mid-
lertidige børnetilskud.
FH og KRL (Kommunerne og Regionernes Løndatakontor) har bidraget væsentligt
til besvarelsen af spørgsmålet.
Tabel 1
Månedlige minimalløn HK butik, grundløn for Husassistenter KL, kontant-
hjælpssatser samt den maksimale dagpengesats. Årene 1970-2019.
HK-butik
År
1970
1971
1972
1973
1.230
1.447
1.515
1.726
Husassistent KL
Kontanthjælp
Maksimale
dagpenge-
sats
2.076
2.362
2.674
2.951
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om redegørelse for den historiske udvikling i forskellen på hhv. den laveste overenskomstmæssige mindstelønnen på det private arbejdsmarked, den laveste overenskomstmæssige mindsteløn på det offentlige arbejdsmarked, dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen for perioden 1970-2019, til beskæftigelsesministeren
2424412_0003.png
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
1.887
2.615
2.815
4.058
4.506
4.994
5.191
6.395
6.714
7.657
8.113
8.371
8.517
9.169
9.613
9.803
9.971
10.375
10.575
10.736
10.996
11.245
11.911
12.293
12.587
13.003
13.381
13.725
14.123
14.572
15.011
10.416
11.188
11.945
12.136
12.477
12.798
13.207
13.360
13.728
13.793
14.335
14.698
15.927
16.401
16.858
16.766
16.966
17.380
17.841
9.560
9.571
9.782
9.828
10.062
10.324
10.654
11.065
11.364
11.728
12.068
3.397
4.160
4.780
5.326
5.859
6.370
6.838
7.280
8.095
8.303
8.710
8.710
8.849
9.048
9.659
10.244
10.504
10.721
10.946
11.232
11.691
11.847
12.238
12.285
12.589
12.917
13.338
13.759
14.134
14.578
14.999
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om redegørelse for den historiske udvikling i forskellen på hhv. den laveste overenskomstmæssige mindstelønnen på det private arbejdsmarked, den laveste overenskomstmæssige mindsteløn på det offentlige arbejdsmarked, dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen for perioden 1970-2019, til beskæftigelsesministeren
2424412_0004.png
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
15.562
16.034
16.629
17.137
17.627
17.887
18.189
18.436
18.671
18.981
19.335
19.703
20.165
20.649
21.122
18.247
18.854
19.218
17.722
18.588
18.863
18.872
19.516
19.580
19.773
20.036
20.320
20.703
20.895
21.280
12.309
12.555
12.856
13.229
13.639
14.144
14.413
14.831
15.068
15.339
15.569
15.741
15.993
16.192
16.394
15.304
15.608
15.982
16.450
16.965
17.597
17.924
18.439
18.743
19.071
19.352
19.562
19.867
20.124
20.381
Anm.:Vedr. HK-butik skal bemærkes følgende. Der er i den korrigerede opgørelse indregnet arbejdsgivernes bidrag til
overenskomstaftalte arbejdsmarkedspensionsordninger (udbyggedes fra 1993 til 2010); de overenskomstaf-
talte aftalte fem årlige feriefridage fra og med 2000; samt fritvalgsordningen, startende i 2007. Der er ikke ind-
draget feriegodtgørelse, søgnehelligdagsbetaling eller de overenskomstaftalte aftalte fem årlige feriefridage fra
og med 2000. I 1985 og 1986 blev overenskomsterne fastsat ved lovindgreb (L 123 af 31. marts 1985), hvor
gældende satser mv. blev forhøjet med hhv. 2 og 1,5 pct. de to år. Pensionsbidrag i 2007 og 2008 er skønnet.
Vedr. Husassistent KL skal bemærkes følgende. Omfatter overenskomstområdet Husassistenter KL. Årstallene
er gennemsnit af opgørelser for februar, maj, august og november det enkelte år. Samlet min. løn er summen af
grundløn, centrale tillæg og arbejdsgiverandelen (66,6 pct.) af pensionsbidrag. Oplysningerne for perioden 1986
til 1997 er opgjort ved hjælp af opslag i overenskomststatistikken for de pågældende år. Publikationerne giver
ikke samme mulighed for at afgrænse data, som fra 1998 og frem, Dette kan opfattes som et databrud.
Vedr. kontanthjælpssats og maksimale dagpengesats skal bemærkes følgende. Kontanthjælpssatsen er for per-
soner (over aldersgrænsen på 25 eller 30 år) med forsørgelsespligt, jf. §25 stk. 2 nr. 1. Der er korrigeret for at
ydelsen ikke er omfattet af arbejdsmarkedsbidraget, der blev indført i 1994. Den maksimale dagpengesats er
angivet pr. dag fra første regulering i året. Der var flere årlige reguleringer i 1976-1981. Ved månedsopgørelsen
er der korrigeret for dels, at der indtil 1994 var 6 dagpenge i hver uge, dels at ydelsen ikke er omfattet af ar-
bejdsmarkedsbidraget, der blev indført i 1994. Uddybende redegørelse og detaljerede tabeller er vedlagt i Bilag
1.
Kilde: HK-Butik: Minimallønssatserne for voksne samt pensionsbidrag og fritvalgsordningen aftalt i "Landsoverens-
komsten mellem Dansk Arbejdsgiverforening og Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund i Danmark"
hvert af årene 1970 til 2019. I overenskomst for 2000-2003 angives om lønsatserne for året 2003, at de skal
forhandles efterfølgende. I tabellen en indsat et skøn for 2003, svarende til en stigning på 2,5 pct. fra 2002.
Husassistent KL: Oplysninger fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor.
Kontanthjælpssats og dagpengesats: Vejledning om satser m.v. (forskellige år), Familieindkomstmodellen, Vej-
ledning om satser mv. på arbejdsløshedsforsikringens område (2006-2019), samt bilag 10 i "Arbejdsløshedsfor-
sikringsloven 1907-2007", udgivet af Arbejdsdirektoratet 2007.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om redegørelse for den historiske udvikling i forskellen på hhv. den laveste overenskomstmæssige mindstelønnen på det private arbejdsmarked, den laveste overenskomstmæssige mindsteløn på det offentlige arbejdsmarked, dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen for perioden 1970-2019, til beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesminister
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om redegørelse for den historiske udvikling i forskellen på hhv. den laveste overenskomstmæssige mindstelønnen på det private arbejdsmarked, den laveste overenskomstmæssige mindsteløn på det offentlige arbejdsmarked, dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen for perioden 1970-2019, til beskæftigelsesministeren
Bilag 1
Uddybende redegørelser og tabeller
Maksimale dagpengesatser
Den maksimale dagpengesats er angivet fra 1970 til 2019. Frem til 1994 blev den
maksimale dagpengesats fastsat på andre tidspunkter end 1. januar, og frem til
1993 ofte flere gange i løbet af det enkelte kalenderår. Derudover var den maksi-
male dagpengesats omfattet af dyrtidsregulering frem til 1986, jf. nedenfor.
Ud over de faktiske satser de enkelte år (de år, hvor ydelsen fastsættes flere gange
er kun vist beløbet ved den første fastsættelse i året), er tillige angivet satserne op-
gjort i gennemsnit for kalenderåret. Fra 1994 er yderligere korrigeret for, at ydelsen
ikke er arbejdsmarkedsbidragspligtig. Begge dele letter sammenligningen med løn-
oplysningerne.
Der skal nævnes, at den maksimale dagpengesats blev betydeligt og ekstraordinært
forhøjet i 1970 og flere gange i starten af 1970erne. Derudover forhøjedes i 1972
det
individuelle
dagpengemaksimum fra 80 pct. til 90 pct. af hidtidig arbejdsfortje-
neste.
Kontanthjælpssatser
Der findes først egentlige faste kontanthjælpssatser for forsørgelse fra 1994 og
frem. Der til kommer, at forsørgelsesydelserne tidligere var skattefri og dermed
svære at sammenligne med løn. Frem til 1976 gjaldt forsorgsloven, der havde en
række detaljerede udmålings- og tildelingsregler for de mange forskellige situatio-
ner og problemer, der kunne ydes hjælp til. Med bistandsloven, der trådte i kraft i
1976, blev reglerne erstattet af mere skøns- og behovsbaserede tildelinger
1
.
Fra 1983 blev der indført mere bindende regler om satser, men kun for så vidt an-
går unge
2
. Endelig skal det nævnes, at der både i forsorgsloven og i bistandsloven
var relativ faste
øvre
grænser for forsørgelsesydelsen til gruppen med varig hjælp,
der imidlertid ikke er relevant for nærværende sammenligning.
Der er i oversigten vist de månedlige satser for kontanthjælp til forsørgere, der er
fyldt 30 år, fra og med 1994. Ud over de faktiske satser er vist satserne korrigeret
for, at ydelsen ikke er arbejdsmarkedsbidragspligtig, hvilket letter sammenlignin-
gen med lønoplysningerne.
Lønoplysningerne
Opgørelsen under benævnelsen HK butik er dannet ud fra minimallønssatserne for
voksne samt pensionsbidrag og fritvalgsordningen aftalt i "Landsoverenskomsten
mellem Dansk Arbejdsgiverforening og Handels- og Kontorfunktionærernes For-
bund i Danmark" i mellem årene 1970 til 2019. Lønsatserne er typisk fastlagt fra 1.
marts i de enkelte overenskomstår. I oversigtstabellen er månedstallet opgjort som
gennemsnit for kalenderåret. Derudover er der indregnet arbejdsgivernes pensions-
bidrag til de overenskomstaftalte arbejdsmarkedspensioner samt bidrag til frivalgs-
ordningen, fra hhv. 1990 og år 2000.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om redegørelse for den historiske udvikling i forskellen på hhv. den laveste overenskomstmæssige mindstelønnen på det private arbejdsmarked, den laveste overenskomstmæssige mindsteløn på det offentlige arbejdsmarked, dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen for perioden 1970-2019, til beskæftigelsesministeren
2424412_0007.png
Opgørelsen benævnt husassistent KL dækker løndelene for ansatte efter overens-
komst om Husassistenter indgået for de enkelte år mellem KL og FOA. Årstallene
er gennemsnit af opgørelserne for februar, maj, august og november det enkelte år.
Samlet mindste løn er i nærværende opgørelse summen af grundløn, centrale tillæg
og arbejdsgivers andel (66,6 pct.) af pensionsbidrag.
Dyrtidsregulering
Dyrtidsreguleringen blev indført allerede i 1919 og gjaldt indtil 1986, men var su-
spenderet fra 1982 til den endelige afskaffelse i 1986.
Ordningen betød, at stigninger eller fald i forbrugerpriserne udløste en regulering
af de i øvrigt aftalte lønninger og af visse ydelser, herunder dagpenge ved arbejds-
løshed. Reguleringerne, der blev benævnt
dyrtidsportionerne,
blev udløst ved stig-
ninger på fulde 3 pointenheder i det af Danmarks Statistik offentliggjorte regule-
ringspristal, som stort set fulgte forbrugerprisindekset. For lønningerne blev der
ved overenskomsterne aftalt faste kronebeløb til dyrtidsreguleringen af timelønnen
for hver medarbejdergruppe, dog med et lavere beløb for unge under 18 år. For
dagpengene var reguleringerne ligeledes et fast kronebeløb, fastsat i love og be-
kendtgørelsen. Evt. reguleringer skete typisk 1. marts og 1. september, på baggrund
af reguleringspristallet hhv. 1. januar og 1. juli.
Op gennem 1960erne og 1970erne blev dyrtidsreguleringsordningen flere gange ju-
steret, ændret og sat delvist sat ud af kraft i perioder. I 1976 blev det besluttet, at
hvis prisstigningerne udløste mere end én dyrtidsportion pr. halvår, skulle de ekstra
dyrtidsportioner i en periode ikke udbetales som løn, men udbetales af staten og in-
defryses. De såkaldte indefrosne dyrtidsportioner for 1977-79 indgik efterfølgende
i den enkelte lønmodtageres konto i Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
Der er i oversigten ikke taget direkte hensyn dyrtidsreguleringerne, for så vidt an-
går lønsatserne for HK butik. De anførte satser er de i overenskomsterne aftale sat-
ser, således at lønoplysningerne er fuldt dækkende ved tidspunktet for overenskom-
stens indgåelse, mens evt. dyrtidsreguleringer i overenskomstperioden, der typisk
var på to år, ikke er afspejlet. Dette kan ses ved, at der i oversigten er forholdsvis
store spring i satserne fra sidste år af en overenskomstperiode til første år af den ef-
terfølgende overenskomstperiode. Til nærværende formål, der er at belyse den hi-
storiske udvikling i forskellen på de laveste overenskomstmæssige mindstelønsat-
ser med dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen, har det således mindre betydning.
Ved opgørelserne for dagpenge og KL husassistenter er alle realiserede regulerin-
ger indoptaget, herunder dyrtidsreguleringer.
Kontanthjælpssatser er alene vist for perioden efter dyrtidsreguleringens afskaf-
felse.
1
2
Jf. § 37 i den oprindelige Bistandslov
I det såkaldte ”sultecirkulære”, jf.
https://www.folketingstidende.dk/samling/19821/lovforslag/L118/19821_L118_betaenkning.pdf
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om redegørelse for den historiske udvikling i forskellen på hhv. den laveste overenskomstmæssige mindstelønnen på det private arbejdsmarked, den laveste overenskomstmæssige mindsteløn på det offentlige arbejdsmarked, dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen for perioden 1970-2019, til beskæftigelsesministeren
Ferieforhold, løn under barsel og sygdom, barselsperioden længde mv.
Den lovfastsatte ferie steg fra 4 uger til 5 uger i 1979. Feriegodtgørelsen steg ved
overenskomsterne fra 7,25 pct. til 9,5 pct. i 1971, til 10 pct. i 1978 og til 12,5 pct. i
1979. Historisk set er størrelsen af feriegodtgørelsen typisk fastsat ved overens-
komst, efterfulgt af en lovændring som fastsatte samme procentsats for alle.
I mange overenskomster indførtes i år 2000 fem feriefridage.
I løbet af den betragtede periode er der indført og forbedret muligheder for løn un-
der sygdom og under barsel, ligesom barselsorlovsperioderne for moderen og fade-
ren er udvidet.
Disse forbedringer er ikke indregnet i lønsatserne mv.
8