Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2405874_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Morten Dahlin (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. december 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 148 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 148:
”Vil
ministeren redegøre for effekterne, hvis man ændrer aldersgrænsen på 30 år i
kontanthjælpssystemet til 35 år, så fx personer under 35 år uden uddannelse skal
modtage uddannelseshjælp frem for personer under 30 år, som det er i dag? I svaret
bedes ministeren opgøre arbejdsbudseffekterne samt de provenumæssige konse-
kvenser af en sådan ændring.”
Svar:
Med kontanthjælpsreformen, som trådte i kraft i 2014, blev uddannelseshjælpen
indført for unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse.
Reformen havde blandt andet til formål at ligestille unge i kontanthjælpssystemet
med unge i uddannelsessystemet økonomisk. Reformen indebar derfor, at kontant-
hjælp til unge, der ikke er fyldt 30 år og ikke har en erhvervskompetencegivende
uddannelse, blev afskaffet og erstattet af uddannelseshjælp, som er en væsentligt
lavere ydelse svarende til SU-niveau. Herudover blev uddannelsespålægget udvidet
til alle unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse. Dem,
der kan starte på en uddannelse, skal gå i gang med en uddannelse hurtigst muligt.
For unge, der ikke umiddelbart har forudsætningerne for at starte på en uddannelse,
betyder uddannelsespålægget, at de skal stå til rådighed for en indsats, der er rettet
mod uddannelse.
Reformen gav dermed unge i kontanthjælpssystemet et styrket økonomisk incita-
ment til at komme i beskæftigelse eller påbegynde en uddannelse.
Der spørges til de økonomiske konsekvenser ved at hæve aldersgrænsen i kontant-
hjælpssystemet fra 30 år til 35 år. I 2020 var der knap 17.900 personer i aldersgrup-
pen 30-34 år i kontanthjælpssystemet, svarende til 11.800 fuldtidspersoner. Heraf
var omkring 8.200 fuldtidspersoner visiteret aktivitetsparate, hvilket betyder, at der
ingen ydelsesmæssig forskel er på, om de er på kontanthjælp eller uddannelses-
hjælp, da de som uddannelseshjælpsmodtager vil modtage aktivitetstillæg.
Det skønnes på baggrund af betydelige usikkerhed, at ændring af aldersgrænsen fra
30 år til 35 år, vil medføre en besparelse for de offentlige finanser på 200 mio. kr.
31. maj 2021
J.nr.
2021 - 66
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om redegørelse for effekterne, hvis man ændrer aldersgrænsen på 30 år i kontanthjælpssystemet til 35 år, så fx personer under 35 år uden uddannelse skal modtage uddannelseshjælp frem for personer under 30 år, som det er i dag, til beskæftigelsesministeren
årligt efter skat, tilbageløb og adfærd. Ændringen vil medføre en beskæftigelsesef-
fekt på i størrelsesordenen 350 fuldtidspersoner årligt. Potentielle ændringer i den
aktive indsats, som følge af ændringen i aldersgrænsen, indgår ikke i beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2