Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2308386_0001.png
TALE
Samråd D om indsatsen for udsatte unge
(Beskæftigelsesministeren og Børne- og un-
dervisningsministeren) den 14. december kl.
12-13.30
15. December 2020
J.nr. 2020 - 9513
CAP
LAI
Samrådsspørgsmål D
Vil ministrene - under henvisning til Rigsrevisionens beretning om indsatsen for at
fastholde udsatte unge uddannelse, som viser, at indsatsen har været utilfredsstil-
lende - redegøre for, hvilke initiativer regeringen vil igangsætte for at sikre, at flest
mulige udsatte unge kan gennemføre en uddannelse?
Tak for invitationen til samrådet i dag om indsat-
sen for at fastholde udsatte unge i uddannelse.
Jeg har aftalt med børne- og undervisningsministe-
ren, at jeg starter med indsatsen for unge på Be-
skæftigelsesministeriets område.
Og jeg tror helt indledningsvist, så vil jeg jo bare
erklære mig fuldstændig enig i den opsummering
af, hvor trist det er, at vi ikke lykkedes med det
her, og ikke har lykkedes med det i mange år.
Der er ikke nogen tvivl om, at der er alt for mange
unge mennesker, som ikke får en uddannelse. Og
det er et stort problem, fordi en uddannelse er af-
gørende for, at man senere hen i livet kan klare sig
på arbejdsmarkedet
og forsørge sig selv.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, at sende udvalget deres talepapir fra samrådet den 14. december 2020 om Rigsrevisionens kritik af Beskæftigelsesministeriet og Børne- og Undervisningsministeriets indsats for fastholde udsatte unge i uddannelse, til beskæftigelsesministeren og børne-og undervisningsministeren
Derfor tager jeg Rigsrevisionens kritik af ungeind-
satsen, som er anledningen til det her samråd, me-
get alvorlig.
Rigsrevisionen har i deres beretning fra september
2020 konkluderet, at Beskæftigelsesministeriet og
Børne- og Undervisningsministeriets indsats for
udsatte unge ikke er tilfredsstillende.
Rigsrevisionen peger blandt andet på, at unge på
uddannelseshjælp ikke i tilstrækkelig grad får den
lovpligtige indsats i jobcentrene. Desuden konklu-
derer Rigsrevisionen, at overgangen mellem job-
center og uddannelsesinstitution ikke fungerer ef-
ter hensigten.
Det er på ingen måde godt nok. Beskæftigelsesmi-
nisteriet har et ansvar for at følge op på, at indsat-
sen i kommunerne fungerer efter hensigten.
Samtidig skal kommunerne løfte deres del af an-
svaret og følge lovgivningen. Det kan og
skal
vi
gøre endnu bedre.
Desværre må vi konstatere, at der i en årrække har
været udfordringer med unge i kontanthjælpssyste-
met. Jeg noterer mig, at Rigsrevisionens analyser
tager afsæt i kommunernes behandling af sager i
perioden fra januar 2014 til oktober 2018.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, at sende udvalget deres talepapir fra samrådet den 14. december 2020 om Rigsrevisionens kritik af Beskæftigelsesministeriet og Børne- og Undervisningsministeriets indsats for fastholde udsatte unge i uddannelse, til beskæftigelsesministeren og børne-og undervisningsministeren
De problemer, som Rigsrevisionens beretning pe-
ger på, har altså været et problem under skiftende
regeringer. Og i længere tid.
Pointen er ikke at pege fingre men snarere under-
strege, at vi har et fælles ansvar her, og derfor også
en opfordring til at vi sammen må se på, hvad vi
kan gøre fremadrettet.
I min tid som beskæftigelsesminister har jeg alle-
rede igangsat en række tiltag, ligesom vi også
fremover kommer til at gøre endnu mere. Det
vender jeg tilbage til.
Den seneste opgørelse viser, at der i oktober må-
ned 2020 var godt 31.400 uddannelseshjælpsmod-
tagere i kontanthjælpssystemet. Det er omkring
3.400 færre end i oktober måned forrige år og ge-
nerelt set har antallet af uddannelseshjælpsmodta-
gere i kontanthjælpssystemet været faldende siden
2014.
Der er dog stadig for mange unge mennesker, som
i en alt for tidlig alder er på offentlig forsørgelse,
og som går glip af det store fællesskab, man ople-
ver på studiet eller på arbejdspladsen. Og det har
en høj pris. Både for den enkelte og for samfundet.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, at sende udvalget deres talepapir fra samrådet den 14. december 2020 om Rigsrevisionens kritik af Beskæftigelsesministeriet og Børne- og Undervisningsministeriets indsats for fastholde udsatte unge i uddannelse, til beskæftigelsesministeren og børne-og undervisningsministeren
Som beskæftigelsesminister er det mit klare mål at
sørge for, at perioden i kontanthjælpssystemet bli-
ver så kort som mulig. Unge mennesker skal hur-
tigt hjælpes videre og rustes til livet som voksen.
Derfor skal vi hjælpe de unge i gang med en ud-
dannelse. Men det er vigtigt at få med, at nogle
unge har særlige udfordringer, som gør, at de ikke
uden videre kan starte på en uddannelse.
Derfor skal indsatsen i jobcentrene også handle
om, at give de unge de forudsætninger, der skal til
for at gå i gang med og ikke mindst gennemføre en
uddannelse.
Det er allerede et fokusområde i ungeindsatsen.
Men jeg ved også, at det kan gøres endnu bedre.
Og det arbejde er gået i gang.
Jeg har igangsat flere initiativer, som på den korte
bane skal imødekomme nogle af de udfordringer,
Rigsrevisionen peger på.
Én af udfordringerne er, at der ikke bliver koordi-
neret godt nok på tværs
mellem beskæftigelses-
området og uddannelsesområdet. Systemerne taler
simpelthen ikke godt nok sammen.
Det øger risikoen for, at nogle unge bliver tabt i
overgangen mellem jobcenter og uddannelsesinsti-
tution.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, at sende udvalget deres talepapir fra samrådet den 14. december 2020 om Rigsrevisionens kritik af Beskæftigelsesministeriet og Børne- og Undervisningsministeriets indsats for fastholde udsatte unge i uddannelse, til beskæftigelsesministeren og børne-og undervisningsministeren
Derfor er det vigtigt, at kommuner og uddannel-
sesinstitutioner samarbejder og kommunikerer for
at understøtte den unge, når pågældende starter på
en uddannelse.
Det gælder både ude i de enkelte kommuner og på
uddannelsesstederne, men også fra centralt hold.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har
derfor sammen med Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet efter dialog med flere kommuner og er-
hvervsskoler, inviteret til workshops med landets
kommuner og erhvervsskoler for at klæde dem
endnu bedre på til at kunne samarbejde om de
unge.
Samtidig har vi fra centralt hold nedsat et fast
tværministerielt koordineringsforum på ungeområ-
det, som skal sikre et tæt samarbejde mellem de to
ministerområder. Det er et fælles ansvar at sikre, at
ungeindsatsen virker, og at vi sammen har fokus
på at få løst de problemer, der opstår.
En anden del af kritikken går på, at kommunerne
ikke giver de unge den indsats, de har krav på efter
reglerne.
Det er selvfølgelig helt centralt, at kommunerne
følger loven. De unge skal kunne regne med, at de
får den støtte og indsats, som er fastsat i loven.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, at sende udvalget deres talepapir fra samrådet den 14. december 2020 om Rigsrevisionens kritik af Beskæftigelsesministeriet og Børne- og Undervisningsministeriets indsats for fastholde udsatte unge i uddannelse, til beskæftigelsesministeren og børne-og undervisningsministeren
Derfor har Beskæftigelsesministeriet på flere fron-
ter skærpet opfølgningen på den lovpligtige ind-
sats.
Det handler for det første om at sikre, at vi har til-
strækkelige oplysninger for at kunne følge indsat-
sen. Derfor er det blandt andet indskærpet over for
kommunerne, at de
skal
registrere læse-, skrive- og
regnetest.
For det andet arbejder Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekruttering på at styrke den interne moni-
torering og opfølgning på centrale lovkrav i kon-
tanthjælpsreformen. Det er et supplement til det
skærpede tilsyn, som trådte i kraft 1. januar 2020.
Endelig har vi taget fat i arbejdet med at styrke
den digitale understøttelse af indsatsen.
Beskæftigelsesministeriet har sammen med Børne-
og Undervisningsministeriet gennemført et efter-
syn af den digitale ungeindsats. Det har resulteret i
konkrete anbefalinger til en bedre digital under-
støttelse.
Vi er lige nu ved at se på, hvordan vi kan gå videre
med anbefalingerne. Jeg vil senere orientere jer
om, hvilke initiativer det giver anledning til.
Det var lidt om, hvad vi gør her og nu.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, at sende udvalget deres talepapir fra samrådet den 14. december 2020 om Rigsrevisionens kritik af Beskæftigelsesministeriet og Børne- og Undervisningsministeriets indsats for fastholde udsatte unge i uddannelse, til beskæftigelsesministeren og børne-og undervisningsministeren
Men der er også behov for, at vi ser mere grund-
læggende på den indsats, vi giver unge.
Er et entydigt uddannelsesfokus fx det rette for
alle unge. Eller skal vi overveje andre greb og ind-
satser for nogle i målgruppen.
Som I ved er regeringen optaget af at foretage en
kritisk reformgennemgang. Det gælder også kon-
tanthjælpsreformen, hvor der vil være en kritisk
gennemgang af ungeindsatsen.
Samtidig har regeringen nedsat en kommission for
2. generationsreformer.
Efter regeringens opfattelse har det klassiske re-
formspor med fokus på arbejdsudbud og økonomi-
ske incitamenter ofte været lidt for ensporet.
Kommissionen vil blandt andet have fokus på de
unge, som ikke får en uddannelse, og borgere, der
har svært ved at opnå eller fastholde beskæftigelse.
Arbejdet med 2. generationsreformer kommer til at
gå på tværs af ressortområder. Og kommissionen
kommer til at se på, om vi mere strukturelt kan un-
derstøtte at flere unge uddanner sig og kommer i
arbejde.
På beskæftigelsesområdet er vi også optaget af at
se på, hvad vi kan gøre for unge for at undgå at de
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, at sende udvalget deres talepapir fra samrådet den 14. december 2020 om Rigsrevisionens kritik af Beskæftigelsesministeriet og Børne- og Undervisningsministeriets indsats for fastholde udsatte unge i uddannelse, til beskæftigelsesministeren og børne-og undervisningsministeren
ender i kontanthjælpssystemet. Og vi i gang med
at se nærmere på, hvordan vi kan få flere unge til
at tage et fritidsjob.
Jeg mener, at der er mange gevinster ved, at unge
får et fritidsjob. Jeg tror særligt, at det for udsatte
unge kan være en fordel, fordi det kan hjælpe de
unge til at få en mere struktureret og stabil hver-
dag.
I et fritidsjob får man tilknytning til arbejdsmarke-
det, og man lærer, hvordan man begår sig på en ar-
bejdsplads og tager ansvar for en opgave. Det kan
også bidrage til, at de unge bliver mere sikre i de-
res uddannelsesvalg.
Det er vigtige ting, som man ikke kan læse sig til i
en bog. Jeg vil nu i samarbejde med arbejdsmarke-
dets parter forsøge at finde flere løsninger for,
hvordan vi generelt får flere unge i fritidsjob.
Lad mig kort samle op her til sidst.
Alt for mange unge står uden uddannelse og ar-
bejde. Det er et højt prioriteret område
både af
hensyn til de unge men også samfundsøkonomisk
set. Hvis flere unge får et liv med uddannelse og
arbejde, så styrker vi både velfærdssamfundet og
beskæftigelsen, samtidig med at flere unge får et
godt og stabilt arbejdsliv. Og derfor skal vi have
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, at sende udvalget deres talepapir fra samrådet den 14. december 2020 om Rigsrevisionens kritik af Beskæftigelsesministeriet og Børne- og Undervisningsministeriets indsats for fastholde udsatte unge i uddannelse, til beskæftigelsesministeren og børne-og undervisningsministeren
rettet op på de problemer i indsatsen, som Rigsre-
visionens beretning peger på.
Vi har sat gang i et arbejde, der både på kort og
længere sigt skal styrke beskæftigelsesindsatsen
for udsatte unge.
Vi kan dog ikke løse alle udfordringer med udsatte
unge kun i jobcentrene. Det kræver en samlet ind-
sats og uddannelsessystemet har naturligvis en stor
rolle her.
Jeg vil derfor nu give ordet videre til børne- og un-
dervisningsministeren.
9