Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020-10161
12. januar 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af d. 15. december 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 140 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 140:
”Vil
ministrene i forlængelse af besvarelsen af samrådsspørgsmål D redegøre for,
hvilke ændringer og forbedringer, der vil blive iværksat i tilsynssystemet?
”
Svar:
Som det blev fastslået på samrådet d. 14. december 2020 i Beskæftigelsesudvalget,
er det utilfredsstillende, når vores uddannelsessystem ikke gør alt, hvad det kan for
at fastholde unge på skolebænken, og når udsatte unge ikke får den støtte og vej-
ledning, de har brug for og krav på.
På baggrund af Rigsrevisionens beretning er der iværksat en række initiativer på
uddannelsesområdet, herunder ændringer i det risikobaserede kvalitetstilsyn med
erhvervsuddannelserne samt et nyt tematisk tilsyn.
Herudover trådte der den 1. januar 2020 et skærpet tilsyn på beskæftigelsesområdet
i kraft, ligesom der med afsæt i Rigsrevisionens beretning er iværksat supplerende
initiativer for opfølgningen på kommunernes indsats overfor uddannelseshjælps-
modtagere.
Det risikobaserede kvalitetstilsyn på undervisningsområdet
Det risikobaserede kvalitetstilsyn med erhvervsuddannelserne har hidtil haft fokus
på
hele
elevgruppen samlet set, og ikke på enkelte elevgrupper. Fremadrettet vil til-
synet have særligt fokus på udsatte unge, herunder unge med uddannelsespålæg, og
på at erhvervsskolerne lever op til deres forpligtelser i forhold til tildeling af støtte
og vejledning.
I det risikobaserede kvalitetstilsyn skal de skoler, der udtages i den indledende
screening (cirka en tredjedel af alle skolerne), udarbejde en statusredegørelse. Sta-
tusredegørelsen indgår i grundlaget for Styrelsen for Undervisning og Kvalitets
(STUK) udvælgelse af skoler til tilsyn. Skabelonen for statusredegørelsen vil blive
justeret, så den indeholder spørgsmål om særlige udfordringer med særlige elev-
grupper, herunder unge med uddannelsespålæg. Skolerne skal også angive, hvor
mange elever de har med uddannelsespålæg på trin 4, og hvordan de sikrer, at der