Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2317320_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20/21313
12. januar 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. december 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 139 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ud-
valget.
Spørgsmål nr. 139:
”Vil
ministrene i forlængelse af besvarelsen af samrådsspørgsmål D oplyse, hvor-
vidt de vil lave konkrete lovændringer/ændringer, så beskæftigelse med henblik på
kompetenceløft bliver muligt for langt flere unge?
Svar:
På samrådet d. 14. december drøftede vi muligheden for, at indsatsen for nogle
unge skal rette sig mod arbejdsmarkedet i stedet for det entydige fokus på uddan-
nelse for alle unge. Det er lagt til grund for besvarelsen, at det er det, der henvises
til her.
Efter de gældende regler skal unge i kontanthjælpssystemet, der ikke har en er-
hvervskompetencegivende uddannelse, have et uddannelsesmål, som bruges til at
sætte retning for den indsats, de modtager som uddannelseshjælpsmodtagere.
Nogle unge i den målgruppe er imidlertid ikke afklarede i forhold til uddannelses-
valg eller mangler de rette kompetencer for at kunne gennemføre en uddannelse.
Som nævnt på samrådet, så tror vi, at det særligt for disse unge kan være en god idé
at komme ud på en arbejdsplads som led i at blive klar til uddannelse. Et job kan
for nogle være vejen til at finde motivationen og troen på, at en uddannelse er mu-
lig, eller vejen til at få struktur på hverdagen og et realistisk billede af hvad det
kræver at være en del af det ordinære arbejdsmarked. Men det er vigtigt, at det er et
skridt på vejen, for vi mener, at uddannelse er adgangsbilletten til en mere fast og
varig tilknytning til arbejdsmarkedet.
Det er i dag muligt at arbejde med job som delmål for nogle unge. For unge, der fx
har svært ved at fastsætte en retning, som de ønsker at uddannelse sig eller arbejde
inden for, kan erfaringer på det ordinære arbejdsmarked været den hurtigste vej til
en uddannelse. Men nogle kommuner har været tvivl om, hvordan det er muligt at
arbejde jobrettet inden for de gældende regler på beskæftigelsesområdet. Derfor er
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om, hvorvidt de vil lave konkrete lovændringer/ændringer, så beskæftigelse med henblik på kompetenceløft bliver muligt for langt flere unge, til beskæftigelsesministeren og børne- og undervisningsministeren
der en ny vejledning på vej, som tydeliggør de muligheder, der er i dag. Vejlednin-
gen forventes udstedt i 1. kvartal 2021.
Unge har også mulighed for at komme hurtigt i gang med praktisk arbejde gennem
ny mesterlære. I ny mesterlære begynder den unge uddannelsen med at blive oplært
i et fag på en arbejdsplads i stedet for at gå i skole. Det er dermed en vej til faglært
beskæftigelse, der er skræddersyet til unge, for hvem lange forløb på skolebænken
ikke er vejen til en gennemført uddannelse.
Der henvises endvidere til den forberedende grunduddannelse (FGU), et tiltag som
bl.a. bidrager til at reducere antallet af unge, som hverken er uddannelses- eller er-
hvervsaktive. Udover at kvalificere til optagelse på en erhvervsuddannelse eller
evt. en gymnasial uddannelse giver FGU tillige mulighed for at få et kvalificeret
fundament for at opnå beskæftigelse som ufaglært på arbejdsmarkedet. FGU indgår
som en del af ”Aftale
om bedre veje til uddannelse og job”
og hvor det er en mål-
sætning i aftalen, at andelen af unge under 25 år, som ikke er i gang med en uddan-
nelse eller har fast tilknytning til arbejdsmarkedet, skal være halveret i 2030.
Det er altså allerede i dag forskellige muligheder for at arbejde jobrettet med hen-
blik på uddannelse på længere sigt. Når det er sagt, er vi også åbne for at se på,
hvorvidt nye tiltag eller lovændringer er nødvendige for at forbedre indsatsen for
de unge. Derfor har regeringen planlagt en kritisk reformgennemgang af kontant-
hjælpsområdet, som også omfatter en kritisk gennemgang af reglerne for uddannel-
seshjælpsmodtagere.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Fungerende beskæftigelsesminister
Pernille Rosenkrantz-Theil
Børne- og undervisningsminister
2