Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2304191_0001.png
TALE
Samråd E om virksomhedspraktik
December2020
J.nr.
Center for Arbejdsmarkedspoli-
tik I
MFY
Samrådsspørgsmål E
Rockwool Fonden har udarbejdet en ny analyse af aktivering og virksomhedsprak-
tik, hvoraf det fremgår, at blot 5 pct. af deltagerne i virksomhedspraktik er beskæfti-
get i værtsvirksomheden, et år efter at praktikken startede. På den baggrund bedes
ministeren besvare følgende spørgsmål:
a) Opfatter beskæftigelsesministeren det som en succes, at kun fem pct. kommer
i arbejder efterfølgende i den virksomhed, hvor man har været i virksomheds-
praktik?
b) Synes ministeren, at der er grund til at ændre på aktiveringen, herunder anven-
delsen af virksomhedsaktivering, som ministeren tidligere har givet udtryk for
skulle strammes op?
c) Vil ministeren i stedet fremme løntilskud, eller hvordan vil ministeren stramme
reglerne for brug af virksomhedspraktik?
d) Mener ministeren, at der er et rimeligt forhold mellem på den ene side anven-
delsen de ca. 13 mia. kr. og de 9.000 ansatte i beskæftigelsesindsatsen, og på
den anden side de ringe resultater af aktiveringen?
e) Synes ministeren at der er et rimeligt udbytte af de næsten 150.000 årlige akti-
veringsforløb, når kun få procent kommer i arbejde efterfølgende?
f)
Tror ministeren, at de arbejdsopgaver som de aktiverede varetager i stedet
ville være udfyldt af almindeligt ansatte på overenskomstmæssig løn, fx i de-
tailhandlen eller på plejehjemmene?
Indledning
Tak for det. Også tak til både beskæftigelsesudval-
get og ikke mindste Victoria Velasquez og Jette
Gottlieb for at indkalde til det her samråd.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om at sende talepapiret fra samrådet den 9. december 2020 om Rockwoolfondens nye analyse af aktivring og virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Spørgsmålene tager udgangspunkt i resultater fra
Rockwool Fondens undersøgelse, som blev offent-
liggjort tilbage i februar. Inden covid-19 for alvor
fik tag i Danmark.
Samrådet skulle have været afholdt i marts. Men
det blev ligesom så meget andet udskudt.
Jeg vil gerne indlede med at slå fast, at det fortsat
er aktuelt og vigtigt at tage en diskussion om bru-
gen af virksomhedspraktik.
Virksomhedspraktik må ikke misbruges eller for-
trænge ordinær beskæftigelse. Derfor har jeg sam-
men med partierne bag en forenklet beskæftigel-
sesindsats strammet reglerne fra den 1. januar i år.
I alle praktikforløb skal der nu være fokus på, at
ledige i det omfang, det er muligt, opnår ordinære
løntimer. Og en tillidsrepræsentant skal altid ind-
drages, når en virksomhedspraktik etableres.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har
siden udarbejdet en dataanalyse af virksomhedsret-
tede forløb. Den har netop fokus på, i hvilket om-
fang ledige opnår ordinære løntimer efter et afslut-
tet virksomhedspraktikforløb.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om at sende talepapiret fra samrådet den 9. december 2020 om Rockwoolfondens nye analyse af aktivring og virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Analysen viser, at hver fjerde virksomhedspraktik
fører til beskæftigelse med ordinære, lønnede ti-
mer.
Svar på spørgsmål A
om de 5 pct. der kommer i ar-
bejde i den virksomhed, hvor de var i praktik er en
succes?
For så vidt angår svaret på spørgsmål A om de 5
pct. der kommer i arbejde i den virksomhed, hvor
de var i praktik, er en succes, så er faktum, at de
fem procent er hentet fra Rockwool Fondens un-
dersøgelse
”New
insights on the two largest acti-
vationprograms for welfare recipients in Den-
mark”.
Undersøgelsen giver efter min opfattelse ikke et
retvisende billede af det samlede udbytte af virk-
somhedspraktik.
Der har længe
og med stor berettigelse
været
fokus på virksomhedspraktikordningen. Og der har
i den forbindelse været præsenteret en række for-
skellige tal og analyser.
Jeg har for få dage siden godkendt en analyse, som
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har
udarbejdet, og som udvalget også har fået tilsendt.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om at sende talepapiret fra samrådet den 9. december 2020 om Rockwoolfondens nye analyse af aktivring og virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Analysen kigger på forløb fra før 1. januar 2020
og er bl.a. udarbejdet efter ønske fra arbejdsmarke-
dets parter. De har efterspurgt en analyse, der kan
bidrage til gennemsigtighed på området og et fæl-
les udgangspunkt for drøftelser om brugen af ord-
ningen.
Analysen vil blive fulgt op af en ny måling på Job-
indsats, så man løbende kan følge med i, hvor
mange afsluttede forløb, der fører til beskæfti-
gelse.
Som sagt viser analysen, at 25 pct. af alle forløb
fører til beskæftigelse med ordinære, lønnede ti-
mer.
De 25 pct. dækker over en vis variation. For ledige
tæt på arbejdsmarkedet er det 30 pct., som efterføl-
gende kommer i beskæftigelse, mens tallet for ud-
satte ledige er 18 pct.
Analysen viser også, at der er forskelle mellem
brancherne. Inden for
Industri
ligger den efterføl-
gende beskæftigelse fx på 34 pct., mens tallet for
Andre serviceydelser mv.
er på 18 pct.
Ligesom undersøgelsen fra Rockwool Fonden er
analysen fra STAR heller ikke en effektanalyse.
Men analysen giver et mere dækkende billede af,
hvad vi får ud af virksomhedspraktikordningen.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om at sende talepapiret fra samrådet den 9. december 2020 om Rockwoolfondens nye analyse af aktivring og virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
For det første ser analysen på beskæftigelse med
lønnende timer
uanset timetallet. Få timer tæller
også med. Rockwool Fondens undersøgelsen ser
kun på, om borgeren er i beskæftigelse og helt ude
af offentlig forsørgelse ét år efter praktikkens start.
Og virksomhedspraktik retter sig mod mange for-
skellige målgrupper, og STARs dataanalyse opfan-
ger også beskæftigelsesudbyttet for de borgere, der
ikke kommer i fuldtidsbeskæftigelse.
For udsatte ledige kan få ordinære timer være et
stort og afgørende skridt på vejen mod en fast til-
knytning til arbejdsmarkedet. Derfor er det vigtigt,
at de timer også tæller med, når vi vurderer virk-
somhedspraktikordningen.
Derudover ser analysen bredt på, om folk kommer
i beskæftigelse. De 5 pct. fra Rockwool Fondens
undersøgelse peger alene på, om borgeren er ansat
i værtsvirksomheden ét år efter praktikken.
For mig er det ikke afgørende, om man kommer i
job i lige præcis den virksomhed, hvor man har
været i praktik, eller i en helt anden virksomhed.
Det vigtigste er, at praktikopholdet baner vejen til
beskæftigelse.
Ser vi på egentlige effektanalyser af beskæftigel-
sesindsatsen, står det klart, at virksomhedsrettede
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om at sende talepapiret fra samrådet den 9. december 2020 om Rockwoolfondens nye analyse af aktivring og virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
indsatser, er det, der virker bedst. Men derfor skal
vi selvfølgelig stadig være opmærksomme på
uhensigtsmæssig brug af virksomhedspraktik. Det
leder mig til svar på spørgsmål B og C.
Svar på spørgsmål B om anvendelsen af virksom-
hedsaktivering skal strammes op og C om løntilskud
skal fremmes i stedet.
Jeg vil gerne understrege, at jeg er meget optaget
af, at virksomheder ikke misbruger ordningen.
Foruden de nye tiltag fra 1. januar 2020 har jeg al-
lerede taget yderligere tiltag.
For det første
har jeg bedt Ankestyrelsen om at
undersøge, hvordan kommunerne indtil videre har
brugt virksomhedspraktik. Og om skærpelsen af
formålsparagraffen fra 1. januar har givet anled-
ning til ændringer.
Undersøgelsen ventes at blive offentliggjort i løbet
af foråret 2021.
For det andet
har jeg bedt Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering om at udarbejde en juri-
disk vejledning om virksomhedspraktik, der vil
gennemgå reglerne på området i detaljer.
Jeg har derudover holdt et dialogmøde med Dansk
Industri, Danske Arbejdsgiverforening og Dansk
Erhverv og de fire private virksomheder med flest
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om at sende talepapiret fra samrådet den 9. december 2020 om Rockwoolfondens nye analyse af aktivring og virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
praktikforløb. Her drøftede vi brugen af ordningen
og nogle af de bekymringer om fortrængning, som
dagens samråd også giver udtryk for. Det er også
et emne jeg løbende har drøftet med Fagbevægel-
sens Hovedorganisation og HK.
Jeg vil ikke afvise, at der kan blive behov for yder-
ligere tiltag. For mig er det helt centralt, at ledige
får en indsats, som virker
og at det ikke sker på
en måde, der skaber fortrængning og misbrug.
Svar på spørgsmål D og E
–De
ringe resultater af ak-
tivering, herunder virksomhedspraktikforløb?
Det leder mig over til at besvare spørgsmål D og E
om effekterne af aktiveringen og de ressourcer, vi
bruger på beskæftigelsesindsatsen.
Jeg synes, vi skal passe på med drage store kon-
klusioner om effekterne af hele beskæftigelsesind-
satsen på baggrund af en enkelt undersøgelse fra
Rockwoolfonden.
Men spørgsmålene er selvfølgelig relevante. For vi
skal hele tiden se på indsatsen og vurdere, om vi
får det ud af det, vi gerne vil.
Som led i nytænkning af beskæftigelsesindsatsen
kommer vi bl.a. til at se på effekterne af de for-
skellige indsatser. Vi skal sikre os, at vi bruger res-
sourcerne på den mest hensigtsmæssige måde, så
borgerne får en bedst mulige indsats for pengene.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om at sende talepapiret fra samrådet den 9. december 2020 om Rockwoolfondens nye analyse af aktivring og virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Med andre ord handler hele beskæftigelsesindsat-
sen om at give den enkelte den indsats, der kan
hjælpe vedkommende tilbage i job.
Svar på spørgsmål F
Kan de arbejdsopgaver der
varetages af virksomhedspraktikanterne i stedet ud-
føres af overenskomstansatte?
Det fører mig videre til spørgsmål F. Her vil jeg
gerne understrege, at misbrug af virksomhedsprak-
tikordningen, hvor virksomhedspraktikanter for-
trænger ordinært ansatte, er helt uacceptabelt.
Jeg følger derfor området tæt.
Som følge af aftalen om en forenklet beskæftigel-
sesindsats skal der årligt udarbejdes en redegørelse
til beskæftigelsesudvalget, som blandt andet skal
følge op på, hvordan kommunerne anvender virk-
somhedspraktik. Redegørelsen ventes færdig i for-
året 2021.
Det, jeg er optaget af, er, om de stramninger, der
blev gennemført for snart et år siden, er tilstrække-
lige til at reducere risikoen for misbrug.
En af opstramningerne handler om digitalisering.
Med den er det blevet lettere for jobcentrene at
følge op på, om rimelighedskravet er overholdt.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om at sende talepapiret fra samrådet den 9. december 2020 om Rockwoolfondens nye analyse af aktivring og virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Netop rimelighedskravet sørger for, at der er et ri-
meligt forhold mellem antallet af personer i virk-
somhedspraktik og antallet af ordinært ansatte i en
virksomhed.
Herudover er der også en række andre regler, som
skal understøtte, at ordningen ikke fortrænger ordi-
nært ansatte.
Det gælder bl.a., at virksomhedspraktik ikke gives,
hvis borgeren kan få jobbet på ordinære vilkår el-
ler med løntilskud. Samtidig må et ophold kun
vare op til fire uger for ledige tæt på arbejdsmarke-
det
og 13 uger for udsatte ledige med forlængel-
sesmulighed.
Derudover har De Regionale Arbejdsråd mulighed
for at følge tæt med i, hvordan jobcentrene reelt
anvender virksomhedspraktik.
Afslutning
Så lad mig kort samle op.
Virksomhedspraktik må ikke misbruges eller for-
trænge ordinær beskæftigelse.
Sigtet med virksomhedspraktik er at give ledige
mulighed for at blive en del af en arbejdsplads.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om at sende talepapiret fra samrådet den 9. december 2020 om Rockwoolfondens nye analyse af aktivring og virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Hver fjerde virksomhedspraktikforløb fører til be-
skæftigelse med ordinære, lønnede timer.
Og vi strammede 1. januar 2020 reglerne med for-
målet om at reducere risikoen for misbrug. Men så
ramte coronaen Danmark, og beskæftigelsesindsat-
sen har i perioder været suspenderet. Det er derfor
også for tidligt at pege på, om stramningerne har
virket. Jeg følger området meget tæt og er klar til
at se på det, hvis der bliver brug for yderligere til-
tag.
Tak for ordet.
10