Europaudvalget 2020
KOM (2020) 0682 endeligt svar på spørgsmål 3
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020-178
16. december 2020
Europaudvalget har i brev af 3. december 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 3 til
KOM (2020) 0682. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt
(DF).
Spørgsmål nr. 3:
”Kan
ministeren bekræfte, at andre lande end Danmark, herunder lande med lov-
fastsat mindsteløn, kan blive påvirket af Kommissionens forslag om en europæisk
mindsteløn på en sådan måde, at det kan udgøre en direkte indgriben i deres lønfor-
hold, hvorved der ikke synes at være hjemmel til Kommissionens forslag? Der hen-
vises bl.a. til EU-Domstolens dom C-268/06 (Impact-dommen).”
Svar:
Indledningsvis vil jeg igen takke udvalget for den gode og konstruktive dialog, vi
har omkring denne sag.
Som jeg også har nævnt af omgange for udvalget og som anført i grund- og nær-
hedsnotatet om forslaget, skal der ikke herske tvivl om, at regeringen er lodret
imod enhver regulering, der kan underminere den danske arbejdsmarkedsmodel
–
direkte eller indirekte. Derfor er jeg også glad for at opleve, at det er en tilgang, vi
på tværs af Folketingets partier, kan være enige om.
I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at selv om spørgsmålet går på andre
lande end Danmark, så er regeringen, som også fremhævet i grund- og nærhedsno-
tatet, bekymret for, at særligt artikel 11 kan føre til en direkte indgriben i vores sy-
stem. Det er således fx uklart, om en arbejdstager i et land uden lovbestemt mind-
steløn har mulighed for at håndhæve en mindsteløn i en kollektiv overenskomst,
selv om arbejdstageren ikke er omfattet af overenskomsten, fordi vedkommende er
ansat på en arbejdsplads uden overenskomst. Artikel 11 kunne også på sigt eventu-
elt føre til en konkret sag, hvor en person er omfattet af en overenskomst, og hvor
overenskomsten bliver vurderet efter direktivets bestemmelser om lovbestemt
mindsteløn. Således kunne det fx blive vurderet, om en særlig sats for unge er i
overensstemmelse med direktivets artikel 6.
Jeg vil også gerne slå fast, at vi skeptiske over for, om der overhovedet er hjemmel
til at fremsætte et forslag af denne art. Det er vi uanset, om direktivet kun måtte
gribe indirekte ind i lønfastsættelsen, og det er det, der menes, når vi i grund- og