Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2447589_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 9912
10. september 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af d. 2. december 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 128 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 128:
”Vil
ministeren redegøre for konsekvenserne (herunder beskæftigelseskonsekven-
serne og provenuvirkningen) af at forhøje dagpengesatsen efter nedenstående trap-
pemodeller, hvor dagpengesatsen forhøjes de første 3 måneder afhængigt af anci-
ennitet for a-kasse-medlemskab, og hvor det forudsættes at de tre måneders højere
dagpengesats er omfattet af en 3-årig referenceperiode?
1. Konsekvenser ved en trappemodel, hvor dagpengesatsen ved de første 3 ledig-
hedsmåneder efter 3 års a-kasse-medlemskab forhøjes med 500 kr./md., og efter 6
års medlemskab forhøjes med yderligere 500 kr./md., og efter 9 års medlemskab
forhøjes med yderligere 500 kr./md. (således at dagpengesatsen efter 9 års a-kasse-
medlemskab er forhøjet med i alt 1.500 kr./md. de første 3 ledighedsmåneder)
2. Konsekvenser ved en trappemodel, hvor dagpengesatsen ved de første 3 ledig-
hedsmåneder efter 3 års a-kasse-medlemskab forhøjes med 1.000 kr./md., og efter
6 års medlemskab forhøjes med yderligere 1.000 kr./md., og efter 9 års medlem-
skab forhøjes med yderligere 1.000 kr./md. (således at dagpengesatsen efter 9 års
a-kasse-medlemskab er forhøjet med i alt 3.000 kr./md. de første 3 ledighedsmåne-
der)
3. Konsekvenser ved en trappemodel, hvor dagpengesatsen ved de første 3 ledig-
hedsmåneder efter 3 års a-kasse-medlemskab forhøjes med 1.500 kr./md., og efter
6 års medlemskab forhøjes med yderligere 1.500 kr./md., og efter 9 års medlem-
skab forhøjes med yderligere 1.500 kr./md. (således at dagpengesatsen efter 9 års
a-kasse-medlemskab er forhøjet med i alt 4.500 kr./md. de første 3 ledighedsmåne-
der)
4. Konsekvenser ved en trappemodel, hvor dagpengesatsen ved de første 3 ledig-
hedsmåneder efter 3 års a-kasse-medlemskab forhøjes med 2.000 kr./md., og efter
6 års medlemskab forhøjes med yderligere 2.000 kr./md., og efter 9 års medlem-
skab forhøjes med yderligere 2.000 kr./md. (således at dagpengesatsen efter 9 års
a-kasse-medlemskab er forhøjet med i alt 6.000 kr./md. de første 3 ledighedsmåne-
der)
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at redegøre for konsekvenserne af at forhøje dagpengesatsen efter nedenstående trappemodeller, hvor dagpengesatsen forhøjes de første 3 måneder afhængigt af anciennitet for a-kasse-medlemskab, og hvor det forudsættes at de tre måneders højere dagpengesats er omfattet af en 3-årig referenceperiode, til beskæftigelsesministeren
2447589_0002.png
5. Konsekvenser ved en trappemodel, hvor dagpengesatsen ved de første 2 ledig-
hedsmåneder efter 3 års a-kasse-medlemskab forhøjes med 500 kr./md., og efter 6
års medlemskab forhøjes med yderligere 500 kr./md., og efter 9 års medlemskab
forhøjes med yderligere 500 kr./md. (således at dagpengesatsen efter 9 års a-kasse-
medlemskab er forhøjet med i alt 1.5000 kr./md. de første 2 ledighedsmåneder)
6. Konsekvenser ved en trappemodel, hvor dagpengesatsen ved de første 2 ledig-
hedsmåneder efter 3 års a-kasse-medlemskab forhøjes med 1.000 kr./md., og efter
6 års medlemskab forhøjes med yderligere 1.000 kr./md., og efter 9 års medlem-
skab forhøjes med yderligere 1.000 kr./md. (således at dagpengesatsen efter 9 års
a-kasse-medlemskab er forhøjet med i alt 3.000 kr./md. de første 2 ledighedsmåne-
der)
7. Konsekvenser ved en trappemodel, hvor dagpengesatsen ved de første 2 ledig-
hedsmåneder efter 3 års a-kasse-medlemskab forhøjes med 1.500 kr./md., og efter
6 års medlemskab forhøjes med yderligere 1.500 kr./md.,”
Svar:
Det er ved besvarelsen af spørgsmålet lagt til grund, at spørgsmålet er ufuldstæn-
digt, idet det formodes, at spørgeren under spørgsmål nr. 7 også ønsker en opgø-
relse af konsekvenserne af en yderligere forhøjelse af dagpengesatsen med 1.500
kr. efter 9 års forudgående medlemskab (således at satsen forhøjes med i alt 4.500
kr. pr. måned i de første 2 ledighedsmåneder).
Det forudsættes endvidere, at der også ønskes opgjort et underspørgsmål 8, hvor
dagpengene forhøjes med 2.000, 4.000 og 6.000 kr. pr. måned i de to første ledig-
hedsmåneder ved hhv. 3, 6 og 9 års forudgående medlemskab af en a-kasse.
Modellerne er skitseret i
tabel 1.
I model 1-4 forhøjes satsen i de tre første ledig-
hedsmåneder, mens den i model 5-8 forhøjes i de første to måneder. Ledighedsmå-
neder forudsættes opgjort ud fra det faktiske forbrug af dagpenge.
Tabel 1
Trappetrinsmodel 1-8 fordelt på a-kassemedlemsskabsanciennitet og stør-
relsesorden på forhøjelse af den månedlige dagpengesats
Kr./md.
Model 1
Model 2
Model 3
Model 4
Model 5
Model 6
Model 7
Model 8
0-3 år
0
0
0
0
0
0
0
0
3-6 år
500
1.000
1.500
2.000
500
1.000
1.500
2.000
6-9 år
1.000
2.000
3.000
4.000
1.000
2.000
3.000
4.000
Over 9 år
1.500
3.000
4.500
6.000
1.500
3.000
4.500
6.000
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at redegøre for konsekvenserne af at forhøje dagpengesatsen efter nedenstående trappemodeller, hvor dagpengesatsen forhøjes de første 3 måneder afhængigt af anciennitet for a-kasse-medlemskab, og hvor det forudsættes at de tre måneders højere dagpengesats er omfattet af en 3-årig referenceperiode, til beskæftigelsesministeren
2447589_0003.png
I
tabel 2
fremgår hvor stor en andel af alle nyindplacerede dagpengemodtagere i
2019, der
fordelt efter om de modtager dagpenge efter den maksimale sats, dimit-
tendsatsen eller en individuelt beregnet sats
havde været medlem af en a-kasse i
hhv. 0-3, 3-6, 6-9 eller over 9 år.
Den nederste linje i
tabel 2
viser, hvor stor en andel af dagpengemodtagerne, der
efter modelforslagene ville være berettiget til en højere dagpengesats. Det fremgår,
at modellerne vil medføre, at ca. 66 procent af dagpengemodtagerne vil være beret-
tigede til en ydelsesstigning i de første måneder af dagpengeperioden.
Personer, der modtager en individuel beregnet sats, vil ikke være berettigede til en
højere dagpengesats, selvom de opfylder a-kassemedlemskravet, da de allerede
modtager den maksimale kompensation på 90 procent.
Tabel 2
Fordeling af a-kasseanciennitet fordelt på beregningsgrundlag for dagpen-
gesats, procent
A-kasseanciennitet
0-3 år
3-6 år
6-9 år
Over 9 år
Andel berørte af satsforhøjelse
Maksimal
dagpengesats
modtagere
11
17
15
58
89
Dimittend-
dagpenge-
modtagere
69
23
4
4
31
Individuelt
beregnet sats
modtagere
27
26
15
32
0
I alt
27
19
12
41
66
Anm.: Opgørelsen er lavet på baggrund af de ca. 140.000 nyindplaceret dagpengemodtagere i 2019. Heraf får ca.
15.000 individuelt beregnet sats, og dermed ikke berørte af en satsforhøjelse, da de ikke vil kunne få dækket
mere end deres nuværende kompensationsgrad på 90 procent. I trappetrinsmodellerne kræver det minimum 3
års a-kasseanciennitet for at være berettiget til en satsforhøjelse.
Kilde: HAMR, FLEUR og egne beregninger.
Trappetrinsmodellerne vil primært medføre en satsforhøjelse til de dagpengemod-
tagere, som modtager nuværende maksimale dagpengesats. Eksempelvis vil den
gennemsnitlige ydelsesstigning blandt alle modtagere af den maksimale dagpenge-
sats i model 1 være på 1.080 kr. pr. måned i de første tre måneder, mens den kun
vil være på 160 kr. pr. måned for dimittenddagpengemodtagere,
jf. tabel 3.
Den mindre stigning blandt dimittenddagpengemodtagere skyldes, at 69 procent af
dimittenddagpengemodtagerne ikke har været medlem i en a-kasse i tre år eller
mere.
Stigningen i satserne skal ses i forhold til, at den maksimale dagpengesats i 2021 er
19.322 kr. pr. måned, mens dimittendsatsen udgør 13.815 og 15.844 kr. pr. måned
for hhv. ikke-forsørgere og forsørgere.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at redegøre for konsekvenserne af at forhøje dagpengesatsen efter nedenstående trappemodeller, hvor dagpengesatsen forhøjes de første 3 måneder afhængigt af anciennitet for a-kasse-medlemskab, og hvor det forudsættes at de tre måneders højere dagpengesats er omfattet af en 3-årig referenceperiode, til beskæftigelsesministeren
2447589_0004.png
Tabel 3
Gennemsnitlige ydelsesstigning pr. berørte måned (kr., 2021-pl) for dag-
pengemodtagere fordelt på trappetrinsmodel 1-8
Ydelsesstigning i gennemsnit
pr. berørte måned, kr.
Model 1
Model 2
Model 3
Model 4
Model 5
Model 6
Model 7
Model 8
Maksimal dagpengesats
modtagere
1.080
2.120
3.090
4.010
1.080
2.120
3.090
4.010
Dimittend-
dagpengemodtagere
160
440
660
880
160
440
660
880
Anm.: Afrundet til nærmest 10 kr. I opgørelsen er der taget højde for, at
pr.
være en andel som vil få en indivi-
Den maksimale dagpengesats i 2021 er 19.322 kr.
der vil
måned. Dimittendsatsen
sats i niveauet mellem nuværende
ør
duelt beregnetsom afhænger af a-kasseanciennitet.maksimale dagpengesats, og den nye forhøjet maksimale
82 procent af den maksimale
af model 1-8 fremgår af
tabel
13
da pe esats, dvs.
1.
dagpengesats
Præcisering
r. pr måned. Tra petrinsmodellerne medfører en f r jelse af dagpen-
Kilde: HAMR, FLEUR, eindkomst og egne beregninger.
esatse i e f rste måneder af dagpengeperioden f r agpengemodtagere som
modtager
I beregningerne er detmaksimaleat ydelser, hvisisats fastsættes relativt til t af-
ærende forudsat, da pengesats inter allet
roce dagpenge-
satsen, fx sygedagpenge, barselsdagpenge, efterløn, fleksjob mv. samt medlemsbi-
hæ i af model. For dimittenddagpengemodtagerne vil et ære en sti ni i
drag ikke berøres rocentforhøjelse af dagpengesatsen.
af en
inter allet
I alt skønnes en forhøjelse af dagpengesatsen via trappetrinsmodellerne at forværre
den strukturelle saldo med mellem 180 og 930 mio. kr. efter skat og tilbageløb
(inkl. adfærd), jf.
tabel 4.
Model 5 vil være den billigste model, da ydelsesstigningen er den laveste og perio-
den, hvori ydelsen er forhøjet, er den korteste. Tilsvarende vil model 4 være den
dyreste, da den medfører den højeste ydelsesstigning over den længste periode.
Tabel 1
Skønnede offentlige strukturelle merudgifter (2021-pl) ved en forhøjelse
af den maksimale dagpengesats med udgangspunkt i a-kassemedlem-
skabsanciennitet
Umiddelbar
virkning,
mio. kr.
Model 1
Model 2
Model 3
Model 4
Model 5
Model 6
Model 7
Umiddelbar Adfærdsvirkning
virkning
efter skat og
efter tilbageløb,
tilbageløb,
mio. kr.
mio. kr.
120
240
350
450
100
190
280
120
240
360
480
80
160
230
Samlet virkning
efter skat,
tilbageløb og ad-
færd,
mio. kr.
240
480
710
930
180
350
510
Arbejdsudbuds-
virkning,
fuldtids-
personer
-400
-750
-1.100
-1.400
-250
-500
-700
160
310
450
590
130
250
360
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at redegøre for konsekvenserne af at forhøje dagpengesatsen efter nedenstående trappemodeller, hvor dagpengesatsen forhøjes de første 3 måneder afhængigt af anciennitet for a-kasse-medlemskab, og hvor det forudsættes at de tre måneders højere dagpengesats er omfattet af en 3-årig referenceperiode, til beskæftigelsesministeren
2447589_0005.png
Model 8
470
360
310
670
-900
Anm.: De skønnede offentlige merudgifter er afrundet til nærmest 10 mio. kr. Arbejdsudbudsvirkningen er afrundet
til nærmest 50 personer. Præcisering af model 1-8 fremgår af
tabel 1.
Kilde: HAMR, FLEUR, eindkomst, dagpengemodellen og egne beregninger.
De skønnede økonomiske konsekvenser er mindre end tidligere skønnede vurderin-
ger af lignende tiltag som ved FIU 313 (2018). Ved et eftersyn af beregningerne
bag FIU 313 har det vist sig, at der i adfærdsberegningen ikke er taget tilstrækkelig
højde for virkningen af, at satsen falder tilbage på nuværende maksimale dagpen-
gesats efter tre måneder. Derudover er der foretaget et par tilpasninger i dagpenge-
modellen siden de tidligere beregninger, hvilket også reducerer adfærdsvirkningen
ved denne type af ændringer med satsforhøjelse i starten af dagpengeperioden. Æn-
dringerne er justeret i forbindelse med en teknisk opdatering af dagpengemodellen.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
5