Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2302971_0001.png
11. december 2020
J.nr. 2020 - 10741
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 125 af 1. december 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Anne Honore Østergaard (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, hvorfor arbejdsskadesystemet er pålagt en beskatning i form af en betydelig arbejdsskadeafgift på såvel erstatningerne som sagsbehandlingen, til skatteministeren
2302971_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor arbejdsskadesystemet
som den eneste erstatnings-
ordning
er pålagt en beskatning i form af en betydelig arbejdsskadeafgift på såvel erstat-
ningerne som sagsbehandlingen, som endda er uden incitamenter til at forebygge arbejds-
skader for virksomhederne, men alene fungerer som en skat på at have ansatte?
Svar
Arbejdsskadeafgiften blev indført med Aftale om finansloven for 2012 med virkning fra
den 1. januar 2013 med henblik på at fremme indsatsen for et bedre og mere sikkert ar-
bejdsmiljø. Det nuværende arbejdsskadesystem indebærer et objektivt ansvar for arbejds-
giveren kombineret med, at denne har pligt til at tegne forsikring mod de økonomiske
følger af arbejdsulykker (kun private arbejdsgivere) ligesom der skal betales bidrag til Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring (AES). Forsikringsselskaberne og AES står derefter for
at udbetale eventuel erstatning. Der ligger i denne ordning således en tilskyndelse til at
sikre bedre og mere sikkert arbejdsmiljø for at nedbringe forsikringspræmierne til forsik-
ringsselskaber og AES.
Afgiften pålægges arbejdsgiverne og opkræves af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
(AES) sammen med det ordinære AES-bidrag. Afgiften udgør 17 pct. af de indbetalte bi-
drag til AES vedrørende erhvervssygdomme og 12 pct. af tilkendte erstatninger og godt-
gørelser på ulykkesområdet. Afgiften fungerer således i praksis som et tillæg til forsik-
ringspræmierne og forstærker således tilskyndelsen at forbedre arbejdsmiljøet og forhin-
dre arbejdsskader.
Virksomhedernes udgift til arbejdsskadeafgiften afhænger af branche. Virksomheder, der
er en del af branchegrupper med høje udgifter til arbejdsskader, skal betale højere bidrag
end virksomheder, der er en del af i branchegrupper med mindre udgifter. Den enkelte
virksomhed opkræves en arbejdsskadeafgift, der afspejler udgifter til arbejdsskader i den
pågældende branche. Foruden dette afhænger den enkelte virksomheds udgift til arbejds-
skadeafgiften af antal årsværk.
For den enkelte virksomhed er udgiften til arbejdsskadeafgiften således ikke direkte kob-
let til antal arbejdsskader på virksomheden. Det betyder, at den enkelte virksomhed i for-
holdsvis begrænset omfang kan påvirke sin udgift til arbejdsskadeafgiften.
Afgiften vil dog
alt andet lige
give den enkelte branche et øget økonomisk incitament
til at reducere omfanget af arbejdsskader. Det vil imidlertid kræve en koordinering af virk-
somhedernes forebyggende arbejdsmiljøindsats for at det vil slå mærkbart igennem på af-
giftsbetalingen. Arbejdsskadeafgiften giver således incitamentet til at etablere en koordine-
ret arbejdsmiljøindsats, navnlig i brancher med mange arbejdsskader.
Der kan desuden på et mere overordnet plan være en positiv effekt af arbejdsskadeafgif-
ten på antallet af arbejdsskader, da afgiften tilskynder til at flytte aktivitet fra skadestunge
til skadeslette erhverv.
Side 2 af 2