Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2299851_0001.png
Til jobcentre og a-kasser
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
T +45 72 21 74 00
E [email protected]
www.star.dk
COVID 19: Bekendtgørelse om genåbning og fortsat delvis su-
spension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19
CVR 55568510
Som følge af COVID-19 blev beskæftigelsesindsatsen den 12. marts delvist su-
spenderet og et stort antal ansatte i jobcentre og a-kasser blev hjemsendt som led i
den nationale indsats for at inddæmme smittespredningen. Rammerne for suspensi-
onen blev nærmere fastlagt i bekendtgørelse af den 20. marts 2020 om delvis su-
spension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19.
I takt med regeringens udmeldinger om fortsat hjemsendelse af offentlige ansatte
og gradvis genåbning af Danmark, er der foretaget løbende justeringer i regelsættet
for at understøtte den kontrollerede genåbning af Danmark.
Offentligt ansatte i Region Nordjylland, Region Syddanmark og Region Midtjyl-
land har siden den 27. maj kunne møde fysisk op på deres arbejdsplads. Som led i
fase 3 af genåbningen af Danmark udvides den fysiske tilstedeværelse i den offent-
lige sektor, så det fra den 15. juni også vil gælde Region Hovedstaden og Region
Sjælland.
I forhold til beskæftigelsesindsatsen betyder det bl.a., at ansatte i alle landets job-
centre kan vende tilbage til deres arbejdspladser. Ligesom alle ledige
i takt med
genåbningen
igen vil kunne møde fysisk frem til bl.a. samtaler og aktive tilbud.
Reglerne om genåbningen af beskæftigelsesindsatsen fremgår af vedlagte bekendt-
gørelse om genåbning og fortsat delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som
følge af COVID-19, som er udstedt med ikrafttrædelse den 15. juni 2020.
I denne skrivelse uddybes bekendtgørelsen og de nærmere rammer for genåbning
af beskæftigelsesindsatsen i hele Danmark.
Overordnede bemærkninger om bekendtgørelsens indhold
15. juni 2020
Helt overordnet genetablerer bekendtgørelsen beskæftigelsesindsatsen, således at
de regler, der har været gældende for Region Nordjylland, Region Syddanmark og
Region Midtjylland siden den 27. maj 2020, pr. 15. juni gælder for hele landet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om at redegøre for retstilstanden for personer i den særlige risikogruppe, som bliver afskediget fra deres arbejde og er medlem af en a-kasse, men ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, som reglerne foreskriver, til beskæftigelsesministeren
2299851_0002.png
Kommuner og a-kasser står over for en meget stor opgave. I den periode, hvor ind-
satsen har været suspenderet, er ledigheden steget voldsomt som følge af den op-
bremsning af økonomien, der er sket på grund af de tiltag, der er taget for at bremse
COVID-19 smitten. Derfor indeholder bekendtgørelsen også en række overgangs-
bestemmelser i forhold til nogle af de tidsfrister og rammer, der almindeligvis gæl-
der for indsatsen, og som nu vil gælde for hele Danmark og ikke kun i Vestdan-
mark.
Statens opfølgning på indsatsen vil samtidig afspejle den situation, vi aktuelt står i.
Ingen kommuner vil derfor blive omfattet af skærpet tilsyn i 2021 på baggrund af
deres indsats og resultaterne i 2020, ligesom den statslige opfølgning på kommu-
nernes overholdelse af ret- og pligtkrav i 2020 vil tage afsæt i, at der er tale om en
helt ekstraordinær situation for a-kasser og jobcentre.
Det er afgørende, at kommuner og a-kasser har fleksible rammer til at planlægge
og gennemføre en virkningsfuld indsats med henblik på at få de mange ledige
hurtigst muligt tilbage i job. STARs opfølgning vil derfor fokusere
på at understøtte og hjælpe kommunerne og a-kasserne i gang med at genåbne
og sikre en hensigtsmæssig gradvis indfasning af beskæftigelsesindsatsen bl.a. un-
der hensyntagen til, at de fysiske rammer i hele landets jobcentre og a-kasser,
hvor medarbejderne vender tilbage, skal være på plads.
Retningslinjer for en gradvis fysisk genåbning af jobcentrene
Genåbningen af jobcentre og den aktive beskæftigelsesindsats skal ske under hen-
synstagen til sundhedsmyndighedernes retningslinjer og på en måde, som sikrer
trygge rammer for alle involverede. Af den grund gives der med bekendtgørelsen
mulighed for, at der fortsat kan anvendes digitale kontaktformer i mødet med bor-
gerne, og det henstilles til kommuner og a-kasser, at der først åbnes for fysisk
fremmøde i væsentligt omfang, når der er taget de nødvendige sundhedsmæssige
forholdsregler.
Styrelsen skal i den forbindelse henvise til Retningslinjer for ansvarlig genåbning
af offentlige kontorarbejdspladser, som er udarbejdet af Medarbejder- og Kompe-
tencestyrelsen i samspil med Kommunernes Landsforening og Danske regioner.
Disse retningslinjer, der kan findes på
https://www.medst.dk/media/6964/2ret-
ningslinjer-for-ansvarlig-genaabning-af-offentlige-kontorarbejdspladser-002.pdf,
indeholder en række konkrete anbefalinger til tilrettelæggelse af arbejdet, adfærd
og hygiejne samt indretning af arbejdspladsen, herunder særligt i forhold til funkti-
oner med borgerkontakt. Herudover skal styrelsen henvise til Bekendtgørelse om
forbud mod større forsamlinger og mod adgang til og restriktioner for lokaler og
lokaliteter i forbindelse med håndtering af covid-19, der kan findes på
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/795
Særlige hensyn til borgere i risikogruppen for COVID-19-smitte
Jobcentre og a-kasser skal være særligt opmærksomme på og tage særlige hensyn
til, om en borger er i risikogrupperne for COVID-19, jf. Sundhedsstyrelsens udmel-
ding om risikogrupper, forud for henvisning til job og tilbud med fysisk fremmøde.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om at redegøre for retstilstanden for personer i den særlige risikogruppe, som bliver afskediget fra deres arbejde og er medlem af en a-kasse, men ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, som reglerne foreskriver, til beskæftigelsesministeren
Bekendtgørelsen indeholder ikke særlige regler om borgere i særlig risiko, men af
det følgende fremgår, hvordan de eksisterende regler muliggør, at der tages de for-
nødne hensyn til denne gruppe.
I overensstemmelse med gældende regler skal jobcentrene ved henvisning til job
og i forbindelse med tilbud med fysisk fremmøde tage hensyn til forhold, som er af
betydning for, hvilke job og tilbud den enkelte borger kan varetage. Det samme
gælder ved fastlæggelse af jobsøgningspligten for kontanthjælpsmodtagere m.fl.
Dette omfatter bl.a. helbredsmæssige forhold. Nogle borgere kender allerede deres
sygdom eller tilstand i et omfang, så de selv kan vurdere, om de på baggrund af
Sundhedsstyrelsens faglige grundlag er i øget risiko. Andre kan få behov for at
drøfte med deres egen læge eller behandlende læge på sygehus, om de er i øget ri-
siko. Lægen bistår i så fald med at fastslå, om den enkelte har en sygdom eller til-
stand, der er forbundet med en øget risiko.
Jobcenteret og a-kassen må
ligesom ved andre oplysninger om borgernes hel-
bredsmæssige forhold
vurdere, om der konkret er behov for en lægeerklæring om
borgerens helbred/om borgeren er i risikogrupperne for COVID-19.
Hvis en borger er i risikogruppen, skal dette indgå i vurderingen af, hvilke job og
tilbud som jobcenteret kan give borgeren, og hvilke job borgeren skal søge hhv. til-
bud, som borgeren skal stå til rådighed for.
Tilsvarende gælder det, at a-kasserne ved henvisning til job og udarbejdelse af
”Krav til jobsøgning” skal
tage hensyn til bl.a. borgerens helbredsmæssige forhold,
herunder øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med COVID-19.
Styrelsen skal bede jobcentrene og a-kasserne om at anvende et forsigtighedsprin-
cip i indsatsen for borgere i risikogrupperne for COVID-19 og disses pårørende.
Det betyder, at der ikke må ske henvisning til job eller et tilbud med fysisk frem-
møde, hvis der er tvivl om, arbejdsgiveren kan og vil overholde de retningslinjer,
der gælder ved beskæftigelse af personer i risikogrupperne. Der henvises i øvrigt til
Sundhedsstyrelsens retningslinjer herom.
Det konkrete indhold i bekendtgørelsen
Med den forudgående bekendtgørelsesændring blev der den 27. maj åbnet op for, at
alle ledige igen skulle stå til rådighed for en aktiv beskæftigelsesindsats, og jobcen-
tre og a-kasser i Vestdanmark kunne åbne op for en beskæftigelsesindsats med fy-
sisk fremmøde. Med denne bekendtgørelse gøres reglerne om fysisk fremmøde, der
siden den 27. maj har været gældende i Region Nordjylland, Midtjylland og Syd-
danmark, gældende i hele landet.
I de følgende afsnit beskrives de overordnede rammer for beskæftigelsesindsatsen,
som de er fastsat med bekendtgørelsen. Afsnittene er inddelt i underafsnit med
overskrifter for de enkelte love, og kan derfor bruges til opslag af hvilke regler, der
gælder, på et specifikt område.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om at redegøre for retstilstanden for personer i den særlige risikogruppe, som bliver afskediget fra deres arbejde og er medlem af en a-kasse, men ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, som reglerne foreskriver, til beskæftigelsesministeren
2299851_0004.png
Styrelsen vil snarest efter bekendtgørelsens udstedelse udarbejde og offentliggøre
et teknisk notat på
www.star.dk.
Notatet vil redegøre for de specifikke opgørelses-
regler i forhold til kommunerne og a-kassers indsats generelt og i forhold til opgø-
relsen af fokusmålene for det skærpede tilsyn m.v.
Genåbning i hele Danmark
Jobcentrene og a-kasserne i hele Danmark kan åbne og give en almindelig beskæf-
tigelsesindsats. Der er dermed mulighed for at holde samtaler, møder og give
tilbud med fysisk fremmøde. Der vil også være mulighed for i overgangsperioden
at tilbyde digitale samtaler og tilbud.
Med bekendtgørelsen åbnes der ligeledes op for selvbooking af samtaler i hele lan-
det fra den 15. august.
Som det fremgår af brevets indledning, skal der i forhold til henvisning til job og
tilbud med fysisk fremmøde samt ved fastlæggelse af krav til jobsøgning tages sær-
lige hensyn til borgere, som er i risikogruppen for COVID-19.
Indsats i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Bistand til arbejdsgivere og job- og uddannelsessøgende, tilmelding og
jobsøgning
Den lovbundne bistand til arbejdsgivere og borgere genindføres uden begrænsnin-
ger. Det betyder bl.a., at det skal være muligt for borgere at tilmelde sig som jobs-
øgende ved fysisk fremmøde hos kommunen.
Jobcenteret (og arbejdsløshedskassen for egne ledige) kan igen henvise ledige til
konkrete job.
De ledige har pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, herunder deltage i
samtaler og tilbud med fysisk fremmøde, være aktivt jobsøgende og tage henvist
arbejde, jf. afsnittene nedenfor om rådighed for hhv. dagpengemodtagere og kon-
tanthjælpsmodtagere m.fl.
CV, kontaktforløbet, planer og jobrettet uddannelse
Kravene om cv og cv-samtaler samt rådighedssamtaler genindføres
Det er genindført, at dagpengemodtagere, ledighedsydelsesmodtagere, jobparate
kontanthjælps- og overgangsydelsesmodtagere (omfattet af LAB) samt åbenlyst
uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere
(omfattet af LAB) skal have registret og tilgængeliggjort cv-oplysninger på Jobnet
inden for henholdsvis 2 og 3 uger fra tilmeldingen som arbejdssøgende.
Der skal holdes cv-samtaler og rådighedssamtaler i a-kasserne.
A-kasserne kan
ligesom jobcentrene, jf. nedenfor
vælge at holde samtalerne
med personligt fremmøde, telefonisk eller digitalt. Muligheden for at holde samta-
lerne telefonisk eller digitalt gælder frem til 1. oktober 2020.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om at redegøre for retstilstanden for personer i den særlige risikogruppe, som bliver afskediget fra deres arbejde og er medlem af en a-kasse, men ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, som reglerne foreskriver, til beskæftigelsesministeren
Digitale samtaler, som holdes i stedet for samtaler med personligt fremmøde, skal
have karakter af en samtale for at kunne medregnes, jf. nedenfor om, at der skal
være tale om en tidsmæssig sammenhængende dialog.
For borgere, som er ledigmeldt i perioden fra den 1. marts 2020 og frem til den 27.
maj 2020, gælder, at cv-oplysninger skal være registreret og offentliggjort på Job-
net.dk snarest muligt og senest den 15. august 2020, og a-kasserne skal have af-
holdt cv-samtaler med disse borgere snarest muligt og senest den 15. august 2020.
Genindførelsen af cv-samtaler i a-kasserne indebærer også, at a-kasserne som hidtil
skal udarbejde ”Krav til jobsøgning” og påbegynde medlemmets ”Min Plan” i for-
bindelse med cv-samtalen. Der henvises til bekendtgørelse om en a-kasses pligt til
at vejlede mv.
I forhold til a-kassernes tilrettelæggelse og prioritering af cv-samtaler anbefaler
styrelsen, at cv-samtaler prioriteres forud for de 2 pligtige rådighedssamtaler inden
for de første 6 måneders ledighed.
Samtaler for fuldt ledige medlemmer prioriteres forud for cv-samtaler med med-
lemmer, der er omfattet af en mindre intensiv indsats, herunder medlemmer, der er
hjemsendt efter regler i en overenskomst eller er omfattet af en arbejdsfordeling.
Kontaktforløbet
Kontaktforløbet blev den 27. maj genindført med ret og pligt til samtaler, herunder
genindførtes også uddannelsespålæg for de unge.
Med bekendtgørelsen er det også blevet muligt for jobcenteret i Østdanmark at
holde samtalerne mv. ved personligt fremmøde, telefonisk
eller digitalt. Muligheden for at fortsætte med at holde jobsamtalerne telefonisk el-
ler digitalt gælder frem til den 1. oktober 2020. Derefter skal samtalerne holdes i
overensstemmelse med LAB, dvs. som hovedregel ved personligt fremmøde, bort-
set fra visse tilfælde.
Jobsamtaler, som holdes digitalt i stedet for ved fysisk fremmøde, skal have karak-
ter af en samtale for at kunne medregnes, dvs. der skal være en tidsmæssig sam-
menhængende dialog, fx ved videosamtaler, mail/sms-chat. Indholdet af jobsamta-
lerne skal være det samme som ved jobsamtaler ved personligt fremmøde.
Med genindførelsen af kontaktforløbet er der igen krav om, at der skal holdes 4
samtaler inden for de første 6 måneders ledighed for en række borgere. For dagpen-
gemodtagere skal der endvidere holdes 2 fælles jobsamtaler med a-kassen.
Perioden 1. marts
– 1. juli 2020 anses for dagpengemodtagere for en ”død periode”
ved beregningen af de 6 måneder. Det betyder, at for de borgere, der har hele eller
en del af den ”døde periode” i deres første 6
måneders ledighed, vil der være en
længere periode til at holde samtalerne i.
Eks: Hvis en dagpengemodtager blev ledig den 1. februar 2020 og fortsat er uaf-
brudt ledig, vil de første 6 måneders ledighed løbe frem til den 1. december 2020,
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om at redegøre for retstilstanden for personer i den særlige risikogruppe, som bliver afskediget fra deres arbejde og er medlem af en a-kasse, men ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, som reglerne foreskriver, til beskæftigelsesministeren
da ledighed i de 4 måneder marts-juni 2020 ikke medregnes i opgørelsen. Reglerne
står i § 7 i bekendtgørelsen.
Både samtaler med personligt fremmøde, digitale og telefoniske samtaler, som er
holdt efter d. 27. maj 2020, medregnes i opgørelsen af antallet af samtaler i kon-
taktforløbet.
Læse- skrive- og regnetest
Med genåbningen kan der igen gennemføres læse-, skrive- og regnetest. Det vil
dog fortsat være muligt at screene ansøgere uden brug af de obligatoriske test, hvis
der er sundhedsmæssige forhold, der taler herfor. Jobcentrene kan få flere oplys-
ninger om denne mulighed hos VUC og driftsoverenskomstparter.
Planer
Der blev d. 27. maj genindført krav om udarbejdelse af planer. Det betyder bl.a., at
kommunen igen skal udarbejde rehabiliteringsplanens indsatsdel.
6 ugers jobrettet uddannelse
Retten til 6 ugers jobrettet uddannelse blev genindført d. 27. maj.
Selvbooking
Ret og pligt til selvbooking af jobsamtaler, opfølgningssamtaler og af rådigheds-
samtaler for dagpengemodtagere (i arbejdsløshedskasserne) igangsættes med virk-
ning fra den 15. august 2020. Indtil denne dato er selvbooking fortsat suspenderet.
Kommunerne og arbejdsløshedskasserne kan også først fra den 15. august 2020,
give bindende frister for selvbooking af samtaler, som kan få ydelsesmæssig virk-
ning.
Kommunerne og arbejdsløshedskasserne (for så vidt angår dagpengemodtagere)
skal vejlede borgerene om pligten til selv at booke samtaler og om tidspunkt for
pligtens indtræden.
STAR’s selvbookingssystem vil blive tilrettet, så der alene sker afmelding af
dag
pengemodtagere, som ikke overholder frister for selvbooking, der er givet efter den
15. august 2020. STAR vil endvidere igangsætte beskedservice om frister til bor-
gere, der ønsker det, så der alene gives beskeder om frister for selvbooking, som er
aktive efter den 15. august 2020.
Dermed kan systemforberedelsen begynde allerede nu, og kommunerne og arbejds-
løshedskasserne kan nu begynde at vejlede borgerene om pligten til selv at booke
samtaler og tidspunkt for pligtens indtræden.
Uddannelsespålæg
Uddannelseshjælpsmodtagere skal igen have uddannelsespålæg som led i kontakt-
forløbet. Fravigelsen af bestemmelsen i lovens § 33, stk. 1, om at jobsamtaler skal
holdes ved personligt fremmøde medfører også, at uddannelsespålæg til uddannel-
seshjælpsmodtagere kan gives uden personligt fremmøde.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om at redegøre for retstilstanden for personer i den særlige risikogruppe, som bliver afskediget fra deres arbejde og er medlem af en a-kasse, men ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, som reglerne foreskriver, til beskæftigelsesministeren
Som led i uddannelsespålægget kan uddannelseshjælpsmodtagere blive
pålagt at søge optagelse og starte på et aftalt tidspunkt samt gennemføre en konkret
uddannelse, når de har opnået tilstrækkelige kvalifikationer fx via indsatsen i
jobcentret. Pga. COVID-19 er det mulighederne i uddannelsessystemet, der afgør,
hvornår og hvordan den unge kan søge optagelse og starte på den valgte uddan-
nelse, og dermed også virkningen af uddannelsespålægget.
Børne- og Undervisningsministeriet har været i dialog med erhvervsskolerne, som
har oplyst, at erhvervsskolerne er meget fleksible i forhold til ansøgningsfristerne.
Det vil sige, at hvis der er elever, der søger erhvervsskolerne efter ansøgningsfri-
sterne og frem til skolestart, vil erhvervsskolerne være fleksible i forhold til fortsat
at optage eleverne. Jobcentre opfordres til at tage kontakt til den enkelte erhvervs-
skole for at høre nærmere om ansøgningsfrist og optagelse. Det kan betyde, at le-
dige henover juli måned kan have behov for hjælp og støtte til at få afklaret uddan-
nelsesvalg og søge om optagelse.
Tilbud
Reglerne om tilbud efter LAB kapitel 11-14 er genindført. Der er dermed mulighed
for at bevilge, påbegynde og videreføre tilbud om virksomhedspraktik, løntilskuds-
job, nytteindsats og vejledning og opkvalificering
uanset om tilbuddet gennemfø-
res med fysisk fremmøde eller digitalt.
For virksomhedsrettede forløb, der var igangsat forud for den 12. marts 2020, og
som blev afbrudt/ophørte på grund af suspensionen af beskæftigelsesindsatsen, er
der givet mulighed for på ny at bevilge det samme tilbud hos samme arbejdsgiver.
Den samlede varighed af tilbuddet både før og efter afbruddet/ophøret skal dog
holdes inden for varighedsbegrænsningerne i LAB.
Det betyder, at hvis fx en jobparat borger var i et løntilskudsjob hos en privat ar-
bejdsgiver i 4 måneder, hvorefter løntilskudsjobbet blev afbrudt/ophørte, så kan der
alene bevilges yderligere 2 måneders løntilskudsjob hos samme arbejdsgiver.
Det betyder ligeledes, at fx en borger, som var i et virksomhedspraktikforløb, der
blev kombineret med ordinære løntimer hos arbejdsgiveren (en anden arbejdsfunk-
tion), så vil virksomhedspraktikforløbet kunne genoptages, uanset at arbejdsgiveren
var borgerens seneste ansættelsessted. Den samlede varighed af praktikken før og
efter afbruddet skal ligge inden for varighedsreglerne i LAB § 61.
Alle betingelser for tilbuddet skal i øvrigt være opfyldt. Det gælder bl.a. formål, ri-
melighedskrav og merbeskæftigelseskrav (for løntilskudsjob).
Brug af anden aktør til ledige fleksjobvisiterede
Retten og pligten til henvisning til anden aktør for ledighedsydelsesmodtagere gen-
indføres ligeledes. Den anden aktør vil være omfattet af de samme regler som job-
centrene.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om at redegøre for retstilstanden for personer i den særlige risikogruppe, som bliver afskediget fra deres arbejde og er medlem af en a-kasse, men ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, som reglerne foreskriver, til beskæftigelsesministeren
Ret og pligt til tilbud
Reglerne om ret og pligt til tilbud blev genindført d. 27. maj.
I forhold til den hidtil forudsatte indfasning af ret-og-pligt reglerne er der indarbej-
det en justering af bekendtgørelsens ikrafttrædelsesbestemmelser, som betyder, at
alle aktive tilbud, som er gennemført i suspensionsperioden fra den 12. marts til
den
27. maj alligevel vil kunne medgå som ”tællende” i de efterfølgende opgørel-
ser af, om borgerne har fået deres tilbud til tiden, herunder også i forbindelse med
fokusmålene i regi af det skærpede tilsyn.
På samme måde som for kontaktforløbet mv. anses perioden 1. marts
1. juli 2020
for dagpengemodtagere for en ”død periode” ved beregningen af ledigheden. Det
betyder, at for de dagpengemodtagere, der har hele eller en del af den ”døde
peri-
ode”
i deres første 6 måneders ledighed, vil der være en længere periode til at give
tilbud efter lovens § 102.
Revalidering
Med genåbningen af beskæftigelsesindsatsen kan alle jobcentrene give beskæftigel-
sesrettede tilbud til revalidender på samme vilkår, som gør sig gældende for øvrige
målgrupper.
Jobafklarings- og ressourceforløb
Jobafklarings- og ressourceforløb er genindført. Det betyder, at jobcentrene kan
give beskæftigelsesrettede tilbud og understøttende indsatser, herunder mentor, på
samme vilkår, som gør sig gældende for øvrige målgrupper.
Alle sager om jobafklaringsforløb og ressourceforløb kan igen behandles i rehabili-
teringsteamet i medfør af den generelle åbning af behandling i rehabiliteringsteam.
Vedrørende behandling af sager i rehabiliteringsteamet, henvises til afsnittet neden-
for.
Indhentelse af lægeattester med fremmøde
For så vidt angår kommunernes brug af lægeattester i sagsbehandlingen, skal Sty-
relsen gøre opmærksom på, at de hidtidige anbefalinger, om at undgå rekvisition af
lægeattester, der kræver personens fysiske tilstedeværelse ved konsultation mv.
ikke længere er gældende. Kommunerne kan derfor i det omfang, der er behov her-
for eller krav efter lovgivningen herom, indhente lægeattester som før nedluknin-
gen.
Anbefalingen er ændret som følge af, at Sundheds- og Ældreministeriet har vurde-
ret, at der p.t ikke er kapacitetsproblemer i sundhedsvæsenet i forbindelse med
håndtering af Covid-19.
Fleksibilitet i afholdelse af sager i rehabiliteringsteamet
Som det siden d. 27. maj har været gældende i Vestdanmark, skal der igen afholdes
møder i rehabiliteringsteamet ved personligt fremmøde i hele landet.
For at sikre en forsvarlig genåbning af beskæftigelsesindsatsen gives der fortsat
mulighed for, at kommunen, med udgangspunkt i den konkrete sag, kan afholde
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om at redegøre for retstilstanden for personer i den særlige risikogruppe, som bliver afskediget fra deres arbejde og er medlem af en a-kasse, men ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, som reglerne foreskriver, til beskæftigelsesministeren
møder i rehabiliteringsteamet digitalt. Muligheden for digitale møder i rehabilite-
ringsteamet kan fx anvendes i de tilfælde, hvor der er behov for at tage hensyn til
den enkelte borger eller hvor de fysiske rammer ikke gør det muligt at holde det
enkelte møde inden for Sundhedsstyrelsens retningslinjer om COVID-19.
Muligheden for digitale møder i rehabiliteringsteamet gælder i perioden fra den 27.
maj 2020 og indtil den 1. oktober 2020. Ved afholdelse af digitale rehabiliterings-
møder gælder de regler, som ellers har været gældende under suspensionsperioden.
Kommunen skal vælge om mødet skal afholdes fysisk eller digitalt. Hvis mødet af-
holdes digitalt, skal borgeren afgive samtykke til, at mødet afholdes uden borge-
rens deltagelse. Hvis borgeren ønsker at deltage i mødet, skal kommunen sikre, at
dette kan ske. Kommunen træffer kun afgørelse i sagen, hvis borgeren er enig i re-
habiliteringsteamets indstilling eller har anmodet om, at kommunen alene tager
stilling til spørgsmålet om førtidspension. Hvis kommunen ikke kan træffe afgø-
relse i overensstemmelse med rehabiliteringsteamets indstilling, skal sagen behand-
les på ny og med fysisk fremmøde i rehabiliteringsteamet.
Mentor
Reglerne om mentorstøtte er genindført.
Forsøg
Ligesom hidtil kan forsøgsindsatser, der er iværksat fortsat gennemføres, fx i fri-
kommunerne, når det kan ske i overensstemmelse med de betingelser/begrænsnin-
ger mv., der gælder efter bekendtgørelsen. Dette er præciseret i bekendtgørelsen.
Det betyder, at den indsats, der kan fortsættes i forsøgene, er forsøg med den ind-
sats, som efter bekendtgørelsen i øvrigt kan gennemføres. Det kan fx være forsøg
med at holde samtaler telefonisk eller digitalt, fx videosamtaler, og forsøg med til-
bud.
Særligt om varslingspuljen
De udskudte frister for tilbud under varslingspuljen efter LAB § 164, stk. 3, som
fremgik af bekendtgørelse nr. 686 af 26. maj 2020 om delvis genåbning og fortsat
delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen, gælder for ledige, som er fratrådt
virksomheden inden for perioden den 20. marts til 15. juni 2020 (denne bekendtgø-
relses ikrafttræden), således at tilbud skal være aftalt senest 1 måned efter, påbe-
gyndt senest 4 måneder efter og afsluttet senest 7 måneder efter den 15. juni 2020.
Rådighedsforpligtelsen for dagpengemodtagere
Ændringerne indebærer, at dagpengemodtagere i hele landet igen skal stå fuldt til
rådighed for arbejdsmarkedet, herunder at de være aktivt jobsøgende og kunne og
ville deltage i samtaler og aktiviteter med jobcenteret og a-kassen samt deltage i til-
bud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, dog med følgende to undtagelser:
Pligten til selv at booke samtaler med jobcenteret og a-kassen indtræder først
fra og med den 15. august 2020.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om at redegøre for retstilstanden for personer i den særlige risikogruppe, som bliver afskediget fra deres arbejde og er medlem af en a-kasse, men ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, som reglerne foreskriver, til beskæftigelsesministeren
Et medlem kan få dagpenge, uanset medlemmet ikke kan overtage arbejde eller
deltage i samtaler, aktiviteter eller tilbud, der forudsætter fysisk fremmøde, hvis
det skyldes, at medlemmet ikke har pasningsmulighed for et eller flere børn.
Justeringer angående lov om aktiv socialpolitik (LAS)
I hele landet vil jobcentrene og a-kasserne kunne åbne og give en almindelig be-
skæftigelsesindsats.
Der er dermed mulighed for at holde samtaler/møder og give tilbud med fysisk
fremmøde, som beskrevet ovenfor.
Der er ligeledes åbnet op for ret og pligt til samtaler og tilbud, uanset om de holdes
med fysisk fremmøde eller digitalt.
Kommunerne skal være opmærksomme på, at borgeren
ligesom under helt nor-
male omstændigheder
fortsat kan have rimelige grunde til ikke at møde i aktivite-
ten. Ved vurderingen af, hvad der kan betragtes som en rimelig grund til ikke at stå
til rådighed, gælder det som altid, at kommunen må foretage en konkret og indivi-
duel vurdering af hver enkelt borgers situation, herunder også bl.a. helbredsmæs-
sige situation, jf. ovenfor om borgere i særlig risikogruppe.
Der er foretaget en ændring i bekendtgørelsens ikrafttrædelsesbestemmelse, så det
sikres, at alle de kommuner i Vestdanmark, der allerede har givet vejledning efter
den første genåbningsbekendtgørelse (nr. 686 af 26. maj 2020) ikke skal give den
samme vejledning igen efter en ny bekendtgørelse. Det er derfor alene de af landets
kommuner, der ikke allerede har givet vejledning efter den første genåbningsbe-
kendtgørelse samt kommuner i Region Sjælland og Region Hovedstaden, der nu
skal give vejledning efter denne nye bekendtgørelse
Justeringer af indsatsen efter sygedagpengeloven
Med bekendtgørelsen fastsættes, at alle jobcentre igen skal foretage sygedagpenge-
opfølgning med opfølgningssamtaler og efter en konkret individuel vurdering give
beskæftigelsesrettede tilbud på samme vilkår, som gør sig gældende for øvrige
målgrupper.
Kommunen kan dog vælge om opfølgningssamtalen skal holdes ved personligt
fremmøde, digitalt eller telefonisk. Som for andre målgrupper igangsættes selv-
booking af opfølgningssamtaler med virkning fra den 15. august 2020.
Herudover er det fastsat, at for frikommuner m.fl. kan forsøgsindsatser gennemfø-
res, når det kan ske i overensstemmelse med de betingelser, der følger af bekendt-
gørelsens § 5, stk. 1, herunder at kommunen kan vælge, om opfølgningssamtaler
skal holdes ved personligt fremmøde, digitalt eller telefonisk.
Lov om social pension (førtidspension og seniorpension)
Kommunerne i hele landet er igen forpligtet til at tilbyde den person, som en afgø-
relse om førtidspension eller seniorpension vedrører, mulighed for på et møde at
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om at redegøre for retstilstanden for personer i den særlige risikogruppe, som bliver afskediget fra deres arbejde og er medlem af en a-kasse, men ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, som reglerne foreskriver, til beskæftigelsesministeren
udtale sig over for de personer, der træffer afgørelsen. Forpligtelsen til at tilbyde
mødet har midlertidigt været suspenderet på grund af COVID19 situationen.
Justeringer af indsatsen efter kompensationsloven
Med bekendtgørelsen fastsættes, at for tilbud om løntilskud ved ansættelse af nyud-
dannede personer med handicap , som bevilges hos en arbejdsgiver, hvor borgeren
var i samme løntilskudsjob, umiddelbart før den 12. marts 2020, og hvor forløbet
blev afbrudt eller ophørte som følge af suspensionen af beskæftigelsesindsatsen,
kan den samlede varighed af tilbuddet før og efter afbruddet/ophøret ikke overstige
varighedsbegrænsningen på 1 år, jf. kompensationslovens § 15 b, stk. 3. Alle de
øvrige betingelser for tilbuddet i kompensationslovens kapitel 5 skal være opfyldt.
A-kasseforsøget og tilsyn, herunder skærpet tilsyn
A-kasseforsøget
Genopstart af forsøget fra d. 1. september 2020
Suspensionen af beskæftigelsesindsatsen d. 12. marts bevirker, at a-kasseforsøget
reelt er har været sat ud af kraft siden da. Aftalekredsen har derfor besluttet, at for-
søgsdeltagere, som er visiteret til forsøget i perioden fra den 1. januar og indtil d. 1.
september 2020 ikke vil indgå i evalueringen af forsøget.
Det er således udelukkende personer, som visiteres til forsøget efter den 1. septem-
ber 2020, som vil indgå i den egentlige forsøgspopulation for evalueringen. For-
søgsperioden er ikke ændret og forsøget udløber fortsat ved udgangen af 2023.
I perioden fra den 1. januar og frem til 1. september 2020 skal forsøget gennemfø-
res efter gældende regler, men perioden betragtes rent evalueringsmæssigt som en
implementeringsperiode hvor it-understøttelse, registreringsrutiner og arbejdsgange
bliver endeligt fastlagt.
Visitation til og fra forsøget i perioden frem til d. 1. september 2020
Reglerne for visitation til og fra forsøget i perioden 12. marts til 1. september 2020
er de samme som før suspensionen af beskæftigelsesindsatsen. Ledige, som er visi-
teret til forsøget i denne periode skal således som udgangspunkt forblive i forsøget
modtage en indsats for efterfølgende at blive visiteret til jobcenteret i overensstem-
melse med reglerne herfor i forsøgsbekendtgørelsen.
Med vedtagelsen af L 142 (Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. - Perioder der ses bort fra ved forbrug af dagpenge m.v.) og L 169 (Lov om
ændring af lov om aktiv socialpolitik, Lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og
Lov om sygedagpenge) vil udbetaling af dagpenge i perioden fra og med den 1.
marts 2020 til og med den 30. juni 2020 ikke forbruge af hverken ydelses- eller re-
ferenceperioden.
Perioden betragtes derfor som en såkaldt ”død periode” ved opgø-
relsen af forbruget af dagpenge.
I forhold til a-kasse forsøget betyder det også, at der ikke vil være medlemmer om-
fattet af forsøget, der vil opnå et forbrug på hhv. 410 timer for fuldtidsforsikrede og
333 timer for deltidsforsikrede inden for den ovenstående periode. Altså skal a-kas-
serne frem til og med den 30. juni 2020 ikke visitere medlemmer til jobcentret på
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om at redegøre for retstilstanden for personer i den særlige risikogruppe, som bliver afskediget fra deres arbejde og er medlem af en a-kasse, men ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, som reglerne foreskriver, til beskæftigelsesministeren
baggrund af en udløbet forsøgsperiode.
Styrelsen har udsendt en skrivelse til kommuner og de a-kasser, som er omfattet af
forsøget, med nærmere retningslinjer for genstarten af forsøget.
Tilsyn med indsatsen, herunder skærpet tilsyn
Styrelsen vil ifm. opfølgningen på jobcentrenes indsats have fokus på den særlige
situation som følge af COVID-19.
Opfølgningsindsatsen vil således i indfasningsperioden være tilpasset den helt sær-
lige situation, hvor beskæftigelsesindsatsen har været delvist suspenderet, jobcen-
trene har fungereret med nødberedskab og nu skal genåbne i en situation med mar-
kant højere ledighed.
Styrelsens opfølgning vil derfor fokusere på, at understøtte og hjælpe kommunerne
i gang med at genåbne beskæftigelsesindsatsen.
Reglerne om skærpet opfølgning på kommunernes indsats udsættes med et år, hvil-
ket betyder, at kommuner første gang kan blive omfattet af skærpet tilsyn ved den
årlige opgørelse i april 2022 på baggrund af deres gennemsnitlige indsats i løbet af
2021.
Venlig hilsen
Lotte Horsholt
Kontorchef
IPAM
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
12