Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
24. november 2020
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 100 (Alm. del) af
10. november 2020 stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse om, svaret på BEU alm. del - spørgsmål 46 (folketingsåret
2019-20) indebærer, at den fælles indkomstgrænsen (fradrag gifte/samlevende) for
folke- og førtidspensionister nedsættes til niveauet for enlige (fradrag, enlige) uden
ydelsessatsen tilsvarende ændres til niveauet for enlige, ved udeladelse af ægte-
fælle-/samlever indkomstgrundlaget? Og vil ministeren i forlængelse heraf oplyse,
hvad den forventet offentlige virkning vil være
–
vist som i svaret på BEU alm.
del spørgsmål - 46 (folketingsåret 2019-20)
–
hvis både indtægtsfradragsgrænser
og ydelsessatser fastsættes svarende til enlig, hvis ægtefælle -/samlever indkomst-
grundlag fjernes?
Svar
I besvarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål 46 (folketingsåret 2019-2020)
ændres indtægtsgrundlaget, så det alene består af pensionistens egen indtægt, sam-
tidig med at fradragsgrænser og aftrapningsprocenter konsekvensrettes til niveauet
for enlige
1
. Ydelsessatsen er ikke ændret til niveauet for enlige.
Samlevende har en række stordriftsfordele ved at være flere om at dele de fælles
udgifter som eksempelvis fælles husførelse, som enlige ikke opnår, hvilket er bag-
grunden for de gældende ydelsesforskelle mellem samlevende og enlige.
Ændres ydelsessatser for pensionister med ægtefælle eller samlever til niveauet for
enlige samtidig med en afskaffelse af afhængighed af partners indtægt i indtægts-
grundlaget for folkepension og førtidspension med tilhørende konsekvensændring
af fradragsgrænser og aftrapningsprocenter, skønnes dette at indebære øgede ud-
gifter til folkepension og førtidspension på ca. 28,5 mia. kr. i 2020.
De øgede offentlige udgifter afspejler sig i en svækkelse af den offentlige saldo
med i størrelsesordenen godt 12,5 mia. kr. efter skat, tilbageløb og adfærd i 2020,
jf. tabel 1.
Der er i beregningen til Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål 46 lagt til grund, at aftrapningsprocenten øges til
32 (svarende til satsen for par, hvor den anden part er ikke-pensionist) og ikke 30,9 som ellers gælder for en-
lige, idet ydelsessatserne ikke ændres.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk