Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2288983_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
24. november 2020
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 100 (Alm. del) af
10. november 2020 stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse om, svaret på BEU alm. del - spørgsmål 46 (folketingsåret
2019-20) indebærer, at den fælles indkomstgrænsen (fradrag gifte/samlevende) for
folke- og førtidspensionister nedsættes til niveauet for enlige (fradrag, enlige) uden
ydelsessatsen tilsvarende ændres til niveauet for enlige, ved udeladelse af ægte-
fælle-/samlever indkomstgrundlaget? Og vil ministeren i forlængelse heraf oplyse,
hvad den forventet offentlige virkning vil være
vist som i svaret på BEU alm.
del spørgsmål - 46 (folketingsåret 2019-20)
hvis både indtægtsfradragsgrænser
og ydelsessatser fastsættes svarende til enlig, hvis ægtefælle -/samlever indkomst-
grundlag fjernes?
Svar
I besvarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål 46 (folketingsåret 2019-2020)
ændres indtægtsgrundlaget, så det alene består af pensionistens egen indtægt, sam-
tidig med at fradragsgrænser og aftrapningsprocenter konsekvensrettes til niveauet
for enlige
1
. Ydelsessatsen er ikke ændret til niveauet for enlige.
Samlevende har en række stordriftsfordele ved at være flere om at dele de fælles
udgifter som eksempelvis fælles husførelse, som enlige ikke opnår, hvilket er bag-
grunden for de gældende ydelsesforskelle mellem samlevende og enlige.
Ændres ydelsessatser for pensionister med ægtefælle eller samlever til niveauet for
enlige samtidig med en afskaffelse af afhængighed af partners indtægt i indtægts-
grundlaget for folkepension og førtidspension med tilhørende konsekvensændring
af fradragsgrænser og aftrapningsprocenter, skønnes dette at indebære øgede ud-
gifter til folkepension og førtidspension på ca. 28,5 mia. kr. i 2020.
De øgede offentlige udgifter afspejler sig i en svækkelse af den offentlige saldo
med i størrelsesordenen godt 12,5 mia. kr. efter skat, tilbageløb og adfærd i 2020,
jf. tabel 1.
Der er i beregningen til Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål 46 lagt til grund, at aftrapningsprocenten øges til
32 (svarende til satsen for par, hvor den anden part er ikke-pensionist) og ikke 30,9 som ellers gælder for en-
lige, idet ydelsessatserne ikke ændres.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om den fælles indkomstgrænsen (fradrag gifte/samlevende) for folke- og førtidspensionister nedsættes til niveauet for enlige (fradrag, enlige) uden ydelsessatsen tilsvarende ændres til niveauet for enlige, ved udeladelse af ægtefælle-/samlever indkomstgrundlaget, til finansministeren
2288983_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Merudgift ved afskaffelse af indtægtsregulering som følge af indtægt fra ægtefælle eller samlever
samt ændring af ydelsessatsen til niveauet for enlige i folkepension og førtidspension, 2020
Mio. kr. (2020-niveau)
Sociale pensionsydelser
Tillægsydelser
Umiddelbar merudgift i alt
Efter skat og tilbageløb
Efter skat, tilbageløb og adfærd
Folkepension
24.770
-580
24.190
11.050
Førtidspension
gl. ordning
1.210
-30
1.180
550
Førtidspension
ny ordning
2.460
-20
2.440
1.140
Samlet
28.440
-630
27.810
12.730
12.660
Anm.: Afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Summen kan på grund af afrunding afvige fra totalen. Opregnet med 1,022
fra 2019-niveau til 2020-niveau. Beregningen inkluderer afledte effekter på udgifter til pensionister i udlan-
det. Ved undtagelse af indtægt fra ægtefællen er fradragsgrænser og aftrapningsprocenter konsekvensændret.
Idet ydelsessatser også er ændret til niveauet for enlige er aftrapningsprocenten sat til 30,9 som gælder for
enlige.
1)
Omfatter boligstøtte, varmetillæg, helbredstillæg og mediecheck.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Der er betydelig usikkerhed omkring adfærdsvirkningen blandt andet i lyset af ek-
sperimentets størrelse. Den forholdsvis begrænsede adfærdsvirkning skyldes
blandt andet, at generelle forhøjelser af pensionsydelser hovedsagelig omfatter al-
dersgrupper, som i forvejen ikke arbejder så meget, og at overgang til individuelt
indtægtsgrundlag frem for et fælles indtægtsgrundlag for par kan føre til såvel hø-
jere som lavere marginalprocent. Det bemærkes, at de samlede effekter afhænger
af modningen af pensionssystemet.
Det skal yderligere bemærkes, at en fjernelse af indtægt fra ægtefælle/samlever i
modregningsgrundlaget (med tilhørende justering af fradragsgrænser og aftrap-
ningsprocenter) kan indebære en lavere ydelse i visse tilfælde. Dette vil også kunne
være tilfældet selvom satsen for pensionstillægget samtidig hæves til niveauet for
enlige.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister