Beretning nr.
15
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 24. marts 2021
Beretning
om
hastebehandling af regeringens lovforslag
1.
I vinteren 2019-20 førte Udvalget for Forretningsorde‐
nen en række drøftelser om hastebehandling af lovforslag,
og på grundlag af disse drøftelser skrev formanden på ud‐
valgets vegne den 15. januar 2020 til statsministeren, jf.
UFO alm. del – bilag 49, folketingsåret 2019-20.
I brevet anførte udvalget, at udvalget grundlæggende
fandt, at de gældende regler i Folketingets forretningsorden
om tidsmæssige rammer for lovforslags behandling – og
især reglen i forretningsordens § 13, stk. 1, 1. pkt., om,
at et lovforslags 3. behandling ikke må finde sted før 30
dage efter fremsættelsen – tjener et meget væsentligt formål,
nemlig at sikre tilstrækkelig tid til, at Folketinget kan belyse
og vurdere lovforslag grundigt. Derfor var det udvalgets
principielle opfattelse, at hastebehandlinger forstået som be‐
handlinger, hvor det samlede forløb er betydelig kortere end
de forudsatte mindst 30 dage, som den klare hovedregel bur‐
de undgås. Udvalget anerkendte dog, at der kan forekomme
særligt presserende omstændigheder, som gør det nødven‐
digt at lovgive hurtigt.
For sådanne tilfælde opstillede udvalget i brevet en gene‐
rel retningslinje for forløbet af en hastebehandling indehol‐
dende en konkret angivelse af takten for de enkelte skridt i
processen. Retningslinjen tog udgangspunkt i et eksempel,
hvor et lovforslag fremsættes en fredag og kan være færdig‐
behandlet i Folketinget den følgende fredag, og indebar bl.a.
afholdelse af et møde i Udvalget for Forretningsordenen
umiddelbart inden fremsættelsen med henblik på drøftelse
af ønsket om hastebehandling og tilrettelæggelse heraf. Ud‐
valget påpegede i brevet, at retningslinjen ville skulle an‐
vendes med nogen fleksibilitet, og at processen i det enkel‐
te tilfælde naturligvis i sidste ende ville bero på politiske
beslutninger. Udvalget udtrykte herudover et ønske om, at
regeringen, når et lovforslag ønskes hastebehandlet, forsyner
lovforslaget med en såkaldt solnedgangsbestemmelse, dvs.
en bestemmelse, hvorefter de nye regler af sig selv ophæves
på et nærmere angivet tidspunkt.
Statsministeren besvarede brevet den 27. januar 2020, jf.
UFO alm. del – bilag 53, folketingsåret 2019-20. I svaret
gav statsministeren overordnet udtryk for at dele udvalgets
synspunkter og noterede sig udvalgets opfordring til at følge
de opstillede generelle retningslinjer for, hvordan hastebe‐
handlinger planlægges, herunder at udvalget havde et ønske
om, at hastelovgivning forsynes med en solnedgangsbestem‐
melse. Statsministeren noterede sig samtidig, at udvalget
selv understregede, at processen i det konkrete tilfælde i
sidste ende vil bero på politiske beslutninger, det vil sige at
tre fjerdedele af Folketingets medlemmer også fremadrettet
ville kunne beslutte den proces for hastebehandling, som
flertallet finder nødvendig i den konkrete situation.
2.
Spørgsmålet om behandlingen af hastende lovforslag
er i høj grad blevet aktualiseret af covid-19-situationen, som
har affødt et meget stort antal hastebehandlinger af lovfor‐
slag med det formål at imødegå forskellige aspekter af epi‐
demiens konsekvenser, herunder både lovgivningsmæssige
tiltag til at håndtere selve epidemien og til at afbøde dens
økonomiske konsekvenser m.v.
En oversigt af 7. oktober 2020, som statsministeren over‐
sendte til udvalget til besvarelse af et spørgsmål herom,
jf. UFO alm. del – spørgsmål 65, folketingsåret 2019-20,
viste, at regeringen indtil da havde fremsat 36 lovforslag
for Folketinget med ønske om hastebehandling i forbindelse
med covid-19-situationen. Af oversigten fremgik endvidere,
at kun 5 af de 36 lovforslag havde været sendt i høring.
En oversigt af 26. februar 2021, som statsministeren
oversendte til udvalget til besvarelse af et nyt spørgsmål
herom, jf. UFO alm. del – spørgsmål 23, viste, at regerin‐
gen indtil da i folketingsåret 2020-21 havde fremsat eller
konkret planlagde at fremsætte 17 lovforslag for Folketinget
med ønske om hastebehandling. Heraf havde 5 lovforslag
været sendt i høring. Statsministeren anførte i besvarelsen
af spørgsmålet bl.a., at omfanget af hastelovgivning i folke‐
tingsåret altovervejende kunne henføres til håndteringen af
covid-19.
Tilrettelæggelsen af folketingsbehandlingen af hastelov‐
forslagene i forbindelse med covid-19-situationen er gene‐
relt foregået sådan, at regeringen i et brev til Folketingets
AX026105