Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del Bilag 93
Offentligt
2344663_0001.png
mpr
4. februar 2021
J.nr.: 2020-050981 / PZA/MPR
POLITIOMRÅDET
Postadresse:
Polititorvet 14
1780 København V
Besøgsadresser:
Ejby Industrivej 125
2600 Glostrup
Telefon: 33 14 88 88
Web:
www.politi.dk
Orientering om utilsigtet sletning af indrejseforbud i SIS II
1. Indledning
Den 21. september 2020 konstaterede Rigspolitiet ved en tilfældighed, at en
række
indrejseforbud
ved
en
fejl
var
blevet
slettet
i
Schengen-
informationssystemet (SIS II). Fejlen blev opdaget af en sagsbehandler i Rigspo-
litiet, der - i forbindelse med overlevering af sine arbejdsopgaver til en anden
sagsbehandler - udarbejdede en status på en række sager, hvor en udlænding
var meddelt et administrativt indrejseforbud i Schengenområdet for bestandigt.
Ved søgning i politiets søgesystem POLKON, der blandt andet søger i SIS II og
Kriminalregisteret (KR), konstaterede sagsbehandleren, at der i fire tilfælde ikke,
som forventet, fremkom et hit fra SIS II om et indrejseforbud i Schengenområdet,
men alene blev vist et hit fra KR som følge af et nationalt indrejseforbud.
Der blev straks igangsat en undersøgelse, og samme dag blev det konstateret, at
de fire indrejseforbud var blevet slettet i SIS II, da de ikke var blevet forlænget,
hvilket skulle være sket automatisk. Rigspolitiets indledende undersøgelser viste,
at 260 personers indrejseforbud var blevet slettet i SIS II som følge af en teknisk
fejl i perioden fra den 22. januar 2020 til den 8. juli 2020.
Rigspolitiet iværksatte straks herefter et samarbejde med Nordsjællands Politi,
Udlændingecenter Nordsjælland (UCN), der sikrede, at de indrejseforbud, der var
blevet utilsigtet slettet, blev oprettet i SIS II igen. Den 3. oktober 2020 var alle de
indrejseforbud, der var blevet utilsigtet slettet, blevet genindberettet i SIS II.
Rigspolitiet informerede den 6. november 2020 de andre Schengenlande om den
utilsigtede sletning af indrejseforbuddene ved at fremsende en liste med for- og
efternavn samt fødedato på de personer, hvis indrejseforbud var blevet utilsigtet
slettet.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om utilsigtet sletning af indrejseforbud i SIS II, fra udlændinge- og integrationsministeren
2344663_0002.png
Side 2
Ved en efterfølgende manuel gennemgang af alle 260 indrejseforbud blev det
konstateret, at ikke alle indrejseforbuddene for de 260 personer var blevet utilsig-
tet slettet som følge af den tekniske fejl. Det korrekte antal indrejseforbud, der var
blevet utilsigtet slettet som følge af den tekniske fejl, var retteligt 198 og ikke 260.
2. Beskrivelse af fejlen
Rigspolitiet har konstateret, at fejlen er opstået ved, at en automatisk IT-proces
på en server, der er programmeret til at foretage sammenligning mellem udvalgte
nationale politisystemer og SIS II, var stoppet utilsigtet i perioden fra den 22. ja-
nuar 2020 frem til den 8. juli 2020. Den automatiske IT-proces skal blandt andet
igangsætte, styre og sikre, at indrejseforbud i KR forlænges i SIS II ud fra en
række programmerede krav. Der var ikke etableret automatisk IT-overvågning på
denne automatiserede proces, hvorfor det ikke blev opdaget, at processen var
stoppet.
Når IT-processen fungerer, og der er grundlag for forlængelse af indrejseforbud-
det, sker forlængelsen automatisk mindst to uger før, der ellers skal ske sletning i
SIS II. Hvis denne IT-proces stoppes, vil der ske sletning af indrejseforbuddene i
SIS II på udløbsdatoen, fordi der ikke er sket forlængelse.
Ved gennemgang af logninger for perioden fra den 1. januar 2018 til den 21. ja-
nuar 2020 er der ingen indikationer på, at der tidligere har været et tilsvarende
problem. Perioden fra den 1. januar 2018 til den 21. januar 2020 er valgt for at
sikre et solidt sammenligningsgrundlag med tidligere logninger.
Rigspolitiet har også gennemgået logninger med henblik på at undersøge, hvil-
ken fejl der var tale om. Logningerne viser, at der er sket en ikke nærmere defi-
neret driftsforstyrrelse, der i loggen er beskrevet som en uventet hændelse den
22. januar 2020. Den uventede hændelse har stoppet den førnævnte automati-
ske IT-proces, som sørger for, at den automatiske forlængelse finder sted.
Det har således ikke været muligt at konstatere, hvorfor den automatiske IT-
proces ikke har fungeret i perioden fra den 22. januar 2020 til den 8. juli 2020.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om utilsigtet sletning af indrejseforbud i SIS II, fra udlændinge- og integrationsministeren
Side 3
Det kan endvidere ikke fastlægges med sikkerhed, hvorfor IT-processen igen har
fungeret fra den 8. juli 2020, men det skyldes formentlig, at der er sket en gen-
start af den server, hvorpå IT-processen er installeret.
Det skal bemærkes, at den automatiske forlængelsesproces kun benyttes i for-
hold til indrejseforbud, hvorfor et tilsvarende problem ikke vil opstå i forhold til
andre SIS II indberetninger, da disse forlænges manuelt.
Ved Rigspolitiets efterfølgende gennemgang af de 260 indrejseforbud blev det
konstateret, at 62 af indrejseforbuddene ikke var blevet utilsigtet slettet som følge
af den tekniske fejl. De 62 indrejseforbud var oprindeligt regnet med i Rigspoliti-
ets indledende undersøgelse af 23. september 2020, selvom ingen af de 62 ind-
rejseforbud efterfølgende viste sig at være utilsigtet slettet som følge af IT-fejlen.
Ved gennemgangen af de 62 indrejseforbud blev det konstateret, at de fordelte
sig på tre forskellige kategorier.
I den første kategori, der omfatter 36 indrejseforbud, viste den supplerende gen-
nemgang, at de ikke har været slettet og således har været aktive i hele perioden
fra den 22. januar 2020 til den 8. juli 2020.
I den anden kategori, der omfatter 14 indrejseforbud, viste den supplerende gen-
nemgang, at indrejseforbuddene var blevet slettet i SIS II i perioden fra den 16-
23. september 2020. Sletningen i SIS II var korrekt, idet datoerne for sletningerne
var i overensstemmelse med slettedatoerne for indrejseforbuddene i KR. Det
bemærkes, at disse indrejseforbud ikke blev genoprettet i SIS II ved Rigspolitiets
og UCN’s gennemgang i september
oktober 2020.
I den tredje kategori, der omfatter 12 indrejseforbud, viste den supplerende gen-
nemgang, at disse indrejseforbud var slettet ved en manuel fejl.
I 11 ud af de 12 indrejseforbud havde udlændingen tidligere haft et indrejsefor-
bud, der var udløbet, og som på korrekt vis var blevet automatisk slettet i både
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om utilsigtet sletning af indrejseforbud i SIS II, fra udlændinge- og integrationsministeren
2344663_0004.png
KR og SIS II. Efterfølgende var udlændingen blevet pålagt et nyt indrejseforbud,
men da det nye indrejseforbud blev indberettet i KR, blev der foretaget en for-
længelse af det tidligere indrejseforbud i KR i stedet for at indberette et nyt ind-
rejseforbud i KR. Denne procedure medførte, at der ikke skete oprettelse af det
nye indrejseforbud i SIS II, idet SIS II betragtede det som det tidligere indrejse-
forbud, der fortsat skulle være slettet i SIS II, og derfor afviste oprettelsen i SIS II.
For det ene af de 12 indrejseforbud har Rigspolitiet foretaget en manuel sletning i
SIS II via SIRENE-systemet. Sletningen i SIS II var korrekt, da den blev foretaget
på baggrund af en anmodning om sletning fra Udlændingestyrelsen, men slet-
ningen skulle retteligt have være foretaget af UCN via KR.
Antallet af indrejseforbud, der er blevet utilsigtet slettet som følge af den tekniske
fejl, er således 198. Herudover har Rigspolitiets supplerende gennemgang vist, at
der er 11 indrejseforbud, der ikke var korrekt indberettet i SIS II som følge af en
manuel fejl.
3. Nationale procedurer for indberetning og forlængelse af indrejseforbud
Opdatering af indrejseforbud i KR, på bagrund af en dom eller en administrativ
afgørelse, foretages af UCN.
Opdatering af indrejseforbud i KR, på bagrund af restriktive foranstaltninger i form
af begrænsninger med hensyn til indrejse og gennemrejse besluttet af De For-
enede Nationer eller den Europæiske Union (sanktionslister), foretages af Rigs-
politiet.
I de tilfælde, hvor indrejseforbuddet også skal indberettes til SIS II, ifølge ret-
ningslinjerne beskrevet i pkt. 4 nedenfor, bliver indrejseforbuddet opdateret i KR
med en særlig markering. Denne særlige markering sikrer, at relevante oplysnin-
ger om indrejseforbuddet automatisk bliver sendt til SIRENE-systemet, hvorfra
der kan ske fremsendelse til SIS II. Inden fremsendelse af indberetningen til SIS
II kvalitetssikrer Rigspolitiet indberetningen, hvorefter der tilknyttes foto og finger-
aftryk, hvis dette er tilgængeligt.
Side 4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om utilsigtet sletning af indrejseforbud i SIS II, fra udlændinge- og integrationsministeren
De personer, som er blevet udvist ved dom, er i forbindelse med deres udsendel-
se af Danmark blevet gjort bekendt med omfanget af indrejseforbuddet, herunder
at det omfatter indrejse og ophold i hele Schengenområdet.
De personer, som er blevet meddelt indrejseforbud som følge af en administrativ
afgørelse om indrejseforbud truffet af udlændingemyndighederne, er i selve afgø-
relsen blevet orienteret om omfanget af indrejseforbuddet, herunder at det omfat-
ter indrejse og ophold i hele Schengenområdet. Ved administrative indrejsefor-
bud kan forkyndelsen være sket ved hjælp af E-boks, hvis den pågældende per-
son ikke har befundet sig i Danmark, da afgørelsen blev truffet.
Udlændingen er i disse tilfælde således blevet gjort bekendt med indrejseforbud-
dets omfang, uanset om indrejseforbuddet er meddelt ved dom eller ved en ad-
ministrativ afgørelse.
Ifølge artikel 29 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 1987/2006
af 20. december 2006 om oprettelse, drift og brug af anden generation af Schen-
geninformationssystemet (SIS II) (SIS II forordningen) må indrejseforbud opbeva-
res i SIS II i en periode på op til tre år. Hvis indrejseforbuddet skal opbevares i
SIS II i en længere periode end tre år er medlemsstaterne forpligtet til at vurdere
behovet for opretholdelsen af indrejseforbuddet.
Fire måneder før et indrejseforbud slettes i SIS II, sender SIS II automatisk et
forvarsel til SIRENE-systemet.
De sletteforvarsler, der omhandler indrejseforbud som UCN har indberettet, sen-
der Rigspolitiet til UCN, som vurderer, om indrejseforbuddet skal forlænges i SIS
II, og registrerer dette på sagen i politiets sagsstyringssystem (POLSAS). Der er
fra Rigspolitiets side implementeret en funktion i SIRENE-systemet, der skal sør-
ge for automatisk forlængelse af indrejseforbuddet i SIS II efter de tre år, med
mindre UCN’s vurdering fører til,
at indberetningen skal slettes, hvilket i så fald
sker manuelt i KR ved UCN´s foranstaltning.
Side 5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om utilsigtet sletning af indrejseforbud i SIS II, fra udlændinge- og integrationsministeren
2344663_0006.png
Indrejseforbud, der er udstedt på bagrund af restriktive foranstaltninger i form af
begrænsninger med hensyn til indrejse og gennemrejse besluttet af De Forenede
Nationer eller den Europæiske Union (sanktionslister), og som Rigspolitiet indbe-
retter i SIS II forlænges manuelt af Rigspolitiet i KR, og dermed samtidig i SIS II,
såfremt Rigspolitiet modtager besked fra FN eller EU om, at indrejseforbuddet
skal forlænges.
4. National- og EU-retlig indberetningspligt til SIS II
Forpligtigelsen til at indberette uønskede udlændinge til SIS II er fastsat i hen-
holdsvis national lovgivning og EU-lovgivning.
En tredjelandsstatsborger, der ikke er statsborger i et Schengen- eller EU-land,
kan blive meddelt et indrejseforbud ved dom eller ved en administrativ afgørelse,
der er truffet af udlændingemyndighederne. Forpligtigelsen til at indberette disse
indrejseforbud til SIS II er alene fastsat i udlændingelovens § 58 g. Der følger
således ikke en sådan forpligtelse efter SIS II forordningen, som i artikel 24 alene
henviser til, at der skal ske indberetning af oplysninger om tredjelandsstatsborge-
re på baggrund af nationale indberetninger, som er baseret på afgørelser truffet
af nationale myndigheder eller domstole på baggrund af national lovgivning.
De 198 utilsigtede slettede indrejseforbud, samt tre af de 11 indrejseforbud, der
ikke er var blevet oprettet i SIS II som følge af en manuel fejl i forbindelse med
indberetningsproceduren i KR, er meddelt på baggrund af en dom eller en admi-
nistrativ afgørelse, hvorfor forpligtigelsen til at indberette til SIS II alene var fast-
sat i udlændingelovens § 58 g.
Ifølge artikel 26 i SIS II forordningen gælder der derimod en EU-retlig forpligtigel-
se til at indberette oplysninger om tredjelandsstatsborgere, som er omfattet af
restriktive foranstaltninger i form af begrænsninger med hensyn til indrejse og
gennemrejse besluttet af De Forenede Nationer eller den Europæiske Union
(sanktionslister).
Ansvaret for at indberette ovennævnte oplysninger om disse personer i SIS II er
aftalt mellem medlemsstaterne således, at den medlemsstat, som har formand-
Side 6
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om utilsigtet sletning af indrejseforbud i SIS II, fra udlændinge- og integrationsministeren
2344663_0007.png
skabet på det tidspunkt hvor en retsakt blev vedtaget eller en person blev optaget
på listen, er ansvarlig for at indberette den pågældende til SIS II samt vedligehol-
de indberetningen.
For så vidt angår de resterende otte ud af de 11 indrejseforbud, der ikke var ble-
vet oprettet/forlænget i SIS II, som følge af en manuel fejl i forbindelse med ind-
beretningsproceduren i KR, var der ifølge artikel 26 i SIS II forordningen, en EU-
retlig forpligtigelse til at indberette indrejseforbuddene til SIS II og Danmark var,
ifølge ovennævnte aftale, ansvarlig for indberetning og vedligeholdelse af disse
otte indrejseforbud.
5. Undersøgelse af konsekvenserne ved den utilsigtede sletning af de 198 indrej-
seforbud
Længden på den periode, imellem den 22. januar 2020 og den 3. oktober 2020,
hvor de enkelte indrejseforbud har været slettet i SIS II, vil være forskellig. Det
skyldes, at udløbsdatoen i SIS II afhænger af, hvornår indrejseforbuddet blev
indberettet i SIS II. Den utilsigtede sletning kan derfor, for nogle af de 198 indrej-
seforbud, være sket umiddelbart efter den 22. januar 2020, og for andre indrejse-
forbud umiddelbart inden den 8. juli 2020. For så vidt angår de 11 indrejseforbud,
hvor der er sket en manuel fejl i indberetningsproceduren, henvises til pkt. 6 ne-
denfor.
Personer med et indrejseforbud i Schengenområdet skal som udgangspunkt afvi-
ses ved de ydre Schengengrænser. Såfremt en af de 198 personer har forsøgt at
indrejse i et af de andre Schengenlande end Danmark fra den 22. januar 2020 og
frem til den 3. oktober 2020, har indrejseforbuddet ikke være synligt for grænse-
kontrollanten, hvis indrejsen er forsøgt efter, sletningen er sket i SIS II.
Rigspolitiet har derfor undersøgt om nogle af de 198 personer var registreret med
et Schengenindrejseforbud fra et af de andre Schengenlande i perioden fra den
22. januar til den 3. oktober. Undersøgelsen viste, at minimum 18 af de 198 per-
soner var registreret i SIS II med et Schengenindrejseforbud indberettet af et an-
det Schengenland.
Side 7
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om utilsigtet sletning af indrejseforbud i SIS II, fra udlændinge- og integrationsministeren
Antallet 18 er angivet som et minimum, idet Rigspolitiets undersøgelse blev fore-
taget primo november 2020 ved hjælp af opslag i SIS II databasen. Da det kun er
muligt at se aktive indrejseforbud i SIS II, og der således kan være sket sletning
af indrejseforbud for nogle af de resterende 180 personer i perioden fra 3. okto-
ber til undersøgelsestidspunktet, kan det ikke afvises, at der har været yderligere
aktive indrejseforbud, for nogen af de 180 personer, i perioden fra den 22. januar
til 3. oktober. Der kan derimod ikke være færre, idet oprettelsen i SIS II på de 18
indrejseforbud alle var sket før den 22. januar 2020, og fortsat var aktive på un-
dersøgelsestidspunktet primo november 2020.
Såfremt en af de 198 personer har forsøgt at indrejse i Danmark i perioden, hvor
indrejseforbuddet var slettet i SIS II, har indrejseforbuddet i hele perioden fortsat
været synligt i KR for grænsekontrollanten. Såfremt politiet, enten i forbindelse
med grænsekontrol eller anden politikontrol inde i landet, har kontrolleret den
pågældendes rejselegitimation ved hjælp af søgning i POLKON eller Politiets
Søgeapp, vil der således være fremkommet et hit som følge af registreringen af
indrejseforbuddet i KR. Der vil derfor som udgangspunkt være sket afvisning eller
udvisning.
Rigspolitiet har foretaget opslag i politiets IT-systemer af de 198 personer, og
ifølge politiets sagsstyringssystem (POLSAS) er ingen af de 198 personer regi-
streret som antruffet i Danmark i perioden fra den 22. januar 2020 til den 3. okto-
ber 2020
hverken i forbindelse med forsøg på indrejse på grænsen eller ved
kontroller inde i landet.
Ved gennemgangen af de 198 indrejseforbud har Rigspolitiet endvidere konstate-
ret, at 153 ud af de 198 personer er visumpligtige tredjelandsstatsborgere, der
ikke har kunnet indrejse i Schengenområdet uden et visum eller en opholdstilla-
delse. Der er således i alt 45 personer, der ikke er visumpligtige. Af denne grup-
pe er 29 personer dog visumpligtige, såfremt de ikke har et biometrisk nationali-
tetspas.
Side 8
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om utilsigtet sletning af indrejseforbud i SIS II, fra udlændinge- og integrationsministeren
Gennemgangen viste også at indrejseforbuddene for de 45 personer, der ikke er
visumpligtige, er meddelt på baggrund af dom. Ingen af de 45 personer er dømt
for kriminalitet i relation til statens sikkerhed, terrorisme, eller fremmedkrigere.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har foretaget opslag i udlændingemyn-
dighedernes registre, og undersøgelsen viser, at ingen af de 198 personer har
fået udstedt et visum eller en opholdstilladelse fra 22. januar 2020 til 3. oktober
2020.
Yderligere kan Rigspolitiet oplyse, at minimum fem ud af de 45 personer, der ikke
er visumpligtige, har været indberettet i SIS II med et indrejseforbud af et andet
Schengenland i hele perioden fra den 22. januar 2020 til 3. oktober 2020, hvorfor
de heller ikke har kunnet indrejse i Schengenområdet i denne periode. Det be-
mærkes, at de fem personer er en delmængde af de 18 personer, der er nævnt
ovenfor, som værende indberettet i SIS II med et indrejseforbud af et andet
Schengenland i perioden fra den 22. januar 2020 til 3. oktober 2020.
Som følge af ovenstående undersøgelser kan det således konstateres, at kun 40
ud af de 198 personer reelt har haft mulighed for at indrejse i et af de andre
Schengenlande i den del af perioden fra den 22. januar til den 3. oktober 2020,
hvor deres indrejseforbud har været slettet, idet de resterende 158 personer en-
ten har været visumpligtige tredjelandsstatsborgere, der ikke har opnået visum
eller opholdstilladelse, eller har været indberettet som uønsket i Schengen i SIS II
af et andet Schengenland.
Det bemærkes endvidere, at der foruden den almindelige midlertidige grænse-
kontrol ved Danmarks ydre grænser også fra den 14. marts 2020 har været etab-
leret grænsekontrol ved alle Danmarks indre Schengengrænser som følge af
COVID-19-pandemien. Antallet af rejsende har i perioden fra marts 2020 endvi-
dere været markant lavere end normalt som følge af COVID-19-pandemien og de
deraf følgende indrejserestriktioner i lande over hele verden samt det begrænse-
de antal åbne flyruter.
Side 9
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om utilsigtet sletning af indrejseforbud i SIS II, fra udlændinge- og integrationsministeren
2344663_0010.png
Det skal yderligere tilføjes, at de 198 personer ikke er blevet gjort bekendt med,
at deres indrejseforbud var blevet slettet i SIS II, hvorfor de ikke har haft kend-
skab til, at de kunne indrejse i et andet Schengenland end Danmark uden at blive
afvist.
Risikoen for at nogle af de 40 personer, der ikke er visumpligtige og ikke har væ-
ret indberettet som uønsket i SIS II fra et andet land, er indrejst i Danmark eller i
Schengenområdet i perioden fra den 22. januar til 3. oktober 2020, vurderes så-
ledes som værende yderst begrænset.
6. Undersøgelse af konsekvenserne ved fejlen i den manuelle indberetningspro-
cedure for 11 af indrejseforbuddene
I forhold til de 11 indrejseforbud, der tilhører den tredje kategori nævnt under pkt.
2, kan det oplyses, at alle 11 personer er visumpligtige. Som det fremgår, har
udlændingemyndighederne konstateret, at ingen af de 260 personer, der var med
på den indledende liste, har fået udstedt visum til Schengenområdet. Det kan
derfor også udelukkes, at disse 11 personer har fået udstedt et visum. Derudover
har alle 11 personer været registreret med et indrejseforbud i KR, og minimum to
af de 11 personer har været registreret i SIS II med et Schengenindrejseforbud
indberettet af et andet Schengenland.
Side 10
Ingen af de 11 personer har derfor haft mulighed for at indrejse i Schengenområ-
det i perioden fra 22. januar 2020 til 3. oktober 2020.
7. Nye tiltag
En automatisk IT-overvågning af forlængelsesprocessen er udviklet og imple-
menteret, men endelig verifikation udestår, hvilket forventes gennemført primo
2021. Indtil dette er sket, er der fra den 23. september 2020 etableret manuel
overvågning på forlængelsesprocessen.
Overvågningen skal sikre, at den automatiske forlængelse af indrejseforbuddene
gennemføres som planlagt. Såfremt der måtte opstå uregelmæssigheder, vil den
automatiske forlængelsesproces blive igangsat manuelt.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om utilsigtet sletning af indrejseforbud i SIS II, fra udlændinge- og integrationsministeren
Den automatiske forlængelsesproces finder sted ugentligt, hvor den manuelle
overvågning også foretages. Den manuelle overvågning består i, at en IT-
medarbejder kontrollerer en log, der viser, om der har været fejl i processen, eller
om den er igangsat og fuldført korrekt. Da forlængelsesprocessen sker mindst to
uger før, indberetningen vil blive slettet i SIS II, er der mulighed for at rette even-
tuelle fejl inden indberetningen slettes, da forlængelsesprocessen som nævnt
kan igangsættes manuelt.
Med etableringen af den automatiske IT-overvågning af forlængelsesprocessen,
er det Rigspolitiets vurdering, at risikoen for, at der fremadrettet kan opstå en
lignende fejl i den automatiske forlængelsesproces, er yderst begrænset.
I forhold til de 11 indrejseforbud, der er nævnt ovenfor under pkt. 6, har Rigspoli-
tiet indskærpet den korrekte manuelle indberetningsprocedure i KR over for det
personale, der foretager disse indberetninger. Personalet er vejledt om, at der
altid skal oprettes et nyt indrejseforbud i KR i stedet for at forlænge et indrejse-
forbud, der allerede er udløbet i KR.
I forhold til det ene indrejseforbud, der er nævnt særskilt i 2. afsnit på side 4 har
Rigspolitiet indskærpet proceduren for den manuelle sletteprocedure for indrejse-
forbud, der skal slettes manuelt i SIS II før den oprindelige udløbsdato i SIS II,
over for det personale, der foretager disse indberetninger. Personalet er informe-
ret om, at i de tilfælde, hvor indberetningen i SIS II er foretaget af UCN via KR,
skal sletningen i SIS II også ske af UCN via KR. Personalet er ligeledes informe-
ret om, at i de tilfælde, hvor indberetningen er foretaget af Rigspolitiet via KR,
skal sletningen også foretages af Rigspolitiet via KR.
Rigspolitiet orienterede den 4. februar 2021 de andre Schengenlande om, at ef-
terfølgende undersøgelser har vist, at det korrekte antal indrejseforbud, der har
været utilsigtet slettet i SIS II i perioden fra den 22. januar 2020 til den 3. oktober
2020, retteligt var 198. Af orienteringen fremgår det også, at 153 af personerne
var visumpligtige og yderligere 5 personer havde et indrejseforbud fra et andet
Schengenland, hvorfor det således kun er 40 personer ud af de 198 personer,
der reelt har haft en mulighed for indrejse i Schengenområdet i den nævnte peri-
Side 11
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om utilsigtet sletning af indrejseforbud i SIS II, fra udlændinge- og integrationsministeren
ode. Herudover blev de andre Schengenlande også orienteret om, at ingen af
disse 40 personer er dømt for kriminalitet i relation til statens sikkerhed, terroris-
me, eller fremmedkrigere.
Side 12