Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del Bilag 89
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af integrationsloven
(ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering)
§1
I integrationsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1146 af 22. juni 2020, foreta-
ges følgende ændringer:
1.
I
§ 20 b, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »udlændingen«: », som har haft
ophold i Danmark i mindre end 5 år fra tidspunktet for kommunalbestyrel-
sens overtagelse af ansvaret, jf. § 4, stk. 1-3,«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. august 2021.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indhold
1. Indledning................................................................................................ 2
2. Lovforslagets hovedpunkter .................................................................... 3
2.1. Dedikeret kommunal vejledning om repatriering ........................ 3
2.1.1. Gældende ret ............................................................................. 3
2.3.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning ............................................................................... 6
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige ................................................................................................... 10
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. .... 10
5. Administrative konsekvenser for borgerne ........................................... 10
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser................................................. 11
7. Forholdet til EU-retten .......................................................................... 11
9. Hørte myndigheder og organisationer mv. ............................................ 11
10. Sammenfattende skema ....................................................................... 13
1. Indledning
……
Det er vigtigt for regeringen, at de udlændinge, for hvem muligheden for at
repatriere med støtte efter repatrieringsloven er særlig relevant, har tilstræk-
keligt kendskab til ordningen. Det er derfor vigtigt, at kommunerne målret-
ter vejledningen om repatriering til de nyankomne udlændinge og udlæn-
dinge, der på trods af et længere ophold i Danmark ikke har opnået en fastere
tilknytning til arbejdsmarkedet. Regeringen ønsker derfor at skabe en mere
målrettet vejledning med henblik på at opnå en større effekt af vejlednings-
indsatsen.
Der foreslås på den baggrund at indføre en dedikeret kommunal vejledning
om repatriering til visse udlændinge.
2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Dedikeret kommunal vejledning om repatriering
2.1.1. Gældende ret
Det følger af repatrieringslovens § 5, 1. pkt., at kommunalbestyrelserne vej-
leder i forbindelse med den særlige integrationsindsats efter integrationslo-
ven, eller når der i øvrigt er anledning hertil, om mulighederne for at mod-
tage hjælp til repatriering.
Kommunerne er således forpligtet til at vejlede generelt om mulighederne
for repatriering efter repatrieringsloven, hvilket vil sige mulighed for repa-
trieringsstøtte samt under visse nærmere omstændigheder muligheden for
reintegrationsbistand.
Vejledningspligten efter repatrieringsloven suppleres af forvaltningsmyn-
digheders generelle pligt til i fornødent omfang at yde vejledning og bistand
til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens
sagsområde, jf. forvaltningslovens § 7.
Kommunalbestyrelsen underretter efter repatrieringslovens § 5, 2. pkt. Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet eller den myndighed, organisation eller
forening, som ministeriet har overladt rådgivningsopgaven til, når personer
udtrykker ønske om at vende tilbage til deres hjemland eller tidligere op-
holdsland.
Det bemærkes, at repatrieringsloven hviler på den forudsætning, at perso-
nens tilbagevenden sker på frivilligt grundlag, og kommunerne kan således
ikke pålægge en person at benytte sig af repatrieringslovens muligheder.
2.3.1.1. Vejledning om repatriering på integrationsområdet
Efter integrationslovens § 20 b har kommunalbestyrelsen pligt til som led i
selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet
at vejlede udlændinge om mulighederne for repatriering. Vejledningen skal
gives i forbindelse med den løbende opfølgning på kontrakten efter § 20,
stk. 1. Det betyder, at udlændinge omfattet af repatrieringslovens person-
kreds, skal vejledes i forbindelse med alle samtaler, der gennemføres som
led i den løbende opfølgning på kontrakten efter integrationslovens § 20 b.
Vejledning om repatriering skal indgå som en fast del af kommunalbesty-
relsens vurdering af den enkeltes muligheder.
3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Af integrationslovens § 20, stk. 1, fremgår det, at kommunalbestyrelsen har
pligt til at følge op på en udlændings kontrakt, indtil udlændingen har op-
fyldt de mål, som er fastsat eller aftalt i kontrakten, jf. § 19, stk. 4, 1. pkt.
Når visitationen efter § 17 er gennemført, skal opfølgning finde sted mindst
4 gange inden for de første 6 måneder. Herefter skal kommunalbestyrelsen
foretage opfølgning efter behov. For udlændinge omfattet af § 16, stk. 4,
skal opfølgning alene ske efter behov. For udlændinge, der er i ordinær be-
skæftigelse eller ordinær uddannelse, og som ikke modtager selvforsørgel-
ses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, skal opfølgning dog kun fo-
retages hver 12. måned, medmindre der er behov for hyppigere opfølgning.
For udlændinge, der benytter sig af en ret til fravær i medfør af barselsloven,
skal opfølgning på kontrakten først finde sted 6 måneder efter barnets fødsel
og derefter i forbindelse med den lovlige fraværsperiodes udløb, medmindre
der er behov for hyppigere opfølgning. Har udlændingen opfyldt målene i
kontrakten, skal kommunalbestyrelsen alene følge op på kontrakten, hvis
der opstår behov for det. Opfølgningen skal ske ved en individuel samtale.
Hvis det er hensigtsmæssigt, kan samtalen ske telefonisk, digitalt eller på
anden tilsvarende måde.
Det fremgår af integrationslovens § 4, stk. 1-3, at kommunalbestyrelsen har
ansvaret for boligplacering af flygtninge, der er visiteret til den pågældende
kommune, jf. kapitel 3, selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammer eller
introduktionsprogrammer for flygtninge og familiesammenførte udlæn-
dinge, jf. kapitel 3 a og 4, introduktionsforløb for indvandrere, jf. kapitel 4
a, udbetaling af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
til udlændinge omfattet af et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller
introduktionsprogram, jf. kapitel 5 og lov om aktiv socialpolitik, udbetaling
af hjælp i særlige tilfælde, jf. kapitel 6, og samordning heraf med den øvrige
integrationsindsats i kommunen.
Det fremgår af integrationslovens § 4, stk. 2, at ansvaret for flygtninge efter
stk. 1 påhviler kommunalbestyrelsen fra udgangen af den første hele måned
fra tidspunktet for afgørelsen om visitering, jf. § 10, stk. 1. Falder den 1. i
en måned i en weekend eller på en helligdag, overgår ansvaret for en flygt-
ning til kommunalbestyrelsen den førstkommende hverdag. Kommunalbe-
styrelsen kan med den pågældendes samtykke overtage ansvaret for en
flygtning efter stk. 1 før udgangen af den første hele måned efter afgørelsen
om visitering.
4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Videre fremgår det af § 4, stk. 3, at ansvaret efter stk. 1 for flygtninge med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 8 påhviler kommunalbestyrelsen
fra tidspunktet for den pågældendes registrering i Det Centrale Personregi-
ster (CPR) som tilflyttet kommunen. Ansvaret efter stk. 1 for familiesam-
menførte udlændinge og indvandrere omfattet af § 2, stk. 6, nr. 1-8, påhviler
kommunalbestyrelsen fra tidspunktet for den pågældendes registrering i Det
Centrale Personregister (CPR) som tilflyttet kommunen eller, hvis ansøg-
ning om opholdstilladelse indgives her i landet, fra tidspunktet for medde-
lelse af opholdstilladelse. Ansvaret efter stk. 1 for indvandrere omfattet af §
2, stk. 6, nr. 9, påhviler kommunalbestyrelsen i bopælskommunen fra det
tidspunkt, hvor det er godtgjort, at den pågældende udlænding opfylder be-
tingelserne i § 2, stk. 6, nr. 9, og senest på tidspunktet for den pågældendes
registrering i Det Centrale Personregister (CPR).
2.3.1.2. Vejledning om repatriering på beskæftigelsesområdet
Efter § 20 i bekendtgørelse nr. 1175 af 25. november 2019 om opfølgning i
sygedagpengesager vejleder kommunalbestyrelserne som led i sygedagpen-
geopfølgningen efter kapitel 6 i sygedagpengeloven under alle samtaler sy-
gemeldte udlændinge, som er omfattet af repatrieringsloven, om mulighe-
derne for repatriering efter repatrieringsloven.
For så vidt angår samtaler som opfølgning i sygedagpengesager følger det
af § 13 b i sygedagpengeloven, at sygedagpengemodtagere med et forventet
fravær på mere end 8 uger (visitationskategori 2 og 3) skal have 4 samtaler
inden for de første 6 måneder regnet fra første fraværsdag. Herefter efter
behov.
Efter § 42, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 2006 af 11. december 2020 om en
aktiv beskæftigelsesindsats vejleder jobcenteret under alle jobsamtaler per-
soner, som er omfattet af repatrieringsloven, om mulighederne for repatrie-
ring efter repatrieringsloven.
Det følger i forlængelse heraf af § 31 i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, at jobcentret skal holde mindst 4 individuelle jobsamtaler inden for de
første 6 måneder med personer omfattet af § 6, nr. 1-5, 7, 8, nr. 9, som mod-
tager ledighedsydelse, og nr. 10 (dagpengemodtagere, job- og aktivitetspa-
rate kontanthjælpsmodtagere, uddannelses- og aktivitetsparate uddannelses-
hjælpsmodtagere, personer i jobafklaringsforløb, personer i ressourceforløb,
fleksjobvisiterede, som modtager ledighedsydelse og revalidender).
5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Der stilles ikke krav til, hvornår inden for perioden jobsamtalerne skal fo-
regå, men alene at de skal foregå løbende. Dermed er det op til sagsbehand-
leren og personen at fastlægge et kontaktforløb, der understøtter, at kontak-
ten med jobcenteret er meningsfuld og tilpasset den enkeltes behov.
For dagpengemodtagere deltager arbejdsløshedskassen i mindst 2 jobsam-
taler, som holdes ud over de 4 jobsamtaler med jobcentret, medmindre dag-
pengemodtageren ikke ønsker, at arbejdsløshedskassen deltager. Den første
af disse to samtaler skal holdes senest, når dagpengemodtageren har været
ledig i 3 måneder. Den anden af disse to samtaler holdes tidligst, når dag-
pengemodtageren har været ledig i 3 måneder, og senest når pågældende har
været ledig i 6 måneder.
2.3.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ordning
Regeringen ønsker at etablere en mere virkningsfuld vejledningspligt om
repatriering, som i højere grad fokuseres i forhold til de grupper, som har
befundet sig kort tid i Danmark eller som på trods af et længerevarende op-
hold i Danmark ikke er faldet til, og hvor vejledningen derfor i regeringens
optik forventes at have mest relevans. Det er samtidig vurderingen, at der i
dag er for mange tilfælde, hvor kommunerne har pligt til at hyppigt vejlede
personer om mulighederne for repatriering efter repatrieringsloven til trods
for, at både sagsbehandler og den pågældende borger er bevidste om, at den
fremmødte borger ikke i sin aktuelle situation finder ordningen relevant.
Det bemærkes i den forbindelse, at Udlændinge- og Integrationsministeriet
i løbet af sommeren 2020 har gennemført et eftersyn af repatrieringsordnin-
gen, som udgøres af tre analyser, herunder en procesevaluering af imple-
mentering af de nye lovgivningsmæssige tiltag i kommunerne, som er udar-
bejdet af Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI).
Af procesevalueringen fremgår det bl.a., at en stor del af kommunerne til-
kendegiver, at hyppigheden i den systematiske vejledningspligt modvirker
hensigten med vejledningspligten og potentielt kan skade relationen mellem
sagsbehandler og borger.
Det er samtidig Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at det
fortsat er vigtigt at udbrede et generelt kendskab til muligheden for repatri-
ering efter repatrieringsloven, så der blandt målgruppen for repatrieringslo-
ven er en bred viden om mulighederne for at modtage hjælp til repatriering.
6
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Det er imidlertid ministeriets opfattelse, at det for nogle grupper, der på
trods af et længerevarende ophold i Danmark fortsat ikke er har opnået en
fastere tilknytning til arbejdsmarkedet og dermed igennem en længere peri-
ode ikke er faldet til i Danmark, vil være hensigtsmæssigt med en fokuseret
samtale, der er dedikeret til vejledning om mulighederne for repatrierings-
støtte efter repatrieringsloven, dvs. hjælp til repatriering samt under nær-
mere omstændigheder reintegrationsbistand, frem for at vejledningen herom
skal indgå som et delelement i en samtale med et andet hovedfokus.
Det vurderes således, at der blandt herboende udlændinge omfattet af repa-
trieringslovens personkreds er en gruppe, som ikke har kunnet finde fast
fodfæste på det danske arbejdsmarked, og dermed ikke har evne eller reel
vilje til at blive en integreret del af det danske samfund, og for hvem repa-
triering vil kunne være relevant. Ministeriet finder på den baggrund og på
baggrund af regeringens ønske om en mere virkningsfuld vejledning, at der
i højere grad er behov for at målrette vejledningen om mulighederne for
repatrieringsstøtte til disse personer, som bør modtage en mere fokuseret og
dedikeret vejledning om mulighederne for repatrieringsstøtte.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at en ny fokuseret
samtale, der udelukkende omhandler mulighederne for hjælp efter repatrie-
ringsloven, og som i nogle større kommuner vil kunne blive afviklet af en
medarbejder, der specialiserer sig i disse samtaler, vil bibringe en fokus og
kvalitet i vejledningen.
Det er samtidig Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at alle
nytilkomne udlændinge omfattet af repatrieringslovens personkreds, hvis
opholdstilladelse i Danmark er meddelt med henblik på
midlertidigt
ophold,
fortsat bør vejledes systematisk og hyppigtom muligheden for at opnå støtte
til repatriering.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder således, at disse udlændinge
med kortere ophold i Danmark på op til 5 år og udlændinge, der har haft
ophold i Danmark i mere end 5 år, men som har modtaget kontanthjælpslig-
nende ydelser i mere end halvandet år ud af de sidste 3 år, fortsat bør mod-
tage særlig vejledning om repatriering. Udlændinge med længere ophold i
Danmark, der har opnået en fastere tilknytning til arbejdsmarkedet, og dan-
ske statsborgere med dobbelt statsborgerskab bør derimod ikke være omfat-
tet af den kommunale vejledningspligt.
7
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder, at udlændinge med kortere
ophold i Danmark - i lighed med den vejledning, der gives under asylsags-
behandling og ved eventuel meddelelse af opholdstilladelse
bør vejledes
kontinuerligt om, at deres opholdstilladelse i Danmark er meddelt med hen-
blik på midlertidig ophold, og at opholdstilladelsen kan inddrages, når
grundlaget for den enkeltes opholdstilladelse ikke længere er til stede. En
sådan vejledning vil bidrage til at fremhæve regeringens udgangspunkt om,
at flygtninge m.fl. opholder sig midlertidigt i Danmark.
Det foreslås således konkret med ordningen, at udlændinge, der har opholdt
sig lovligt i Danmark i op til fem år
i lighed med i dag
i det omfang de
fortsat er i et forløb hos kommunen konsekvent og systematisk vil modtage
vejledning om mulighederne for repatriering efter repatrieringsloven i for-
bindelse med alle samtaler, der gennemføres som led i den løbende opfølg-
ning på kontrakten efter integrationsloven og ved beskæftigelsesforløb i
kommunen. Den hyppige systematiske vejledning ophører efter den foreslå-
ede ordning imidlertid efter 5 års ophold i Danmark. Herefter vil omfanget
afvejledningen afhænge af, hvorvidt udlændingen overvejende modtager
kontanthjælpslignende ydelser, og vejledningen vil blive ydet ved en dedi-
keret samtale.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at afgrænsningen
af den hyppige systematiske vejledning ved 5 års lovligt ophold i Danmark
vil være hensigtsmæssig, da den systematiske vejledning således vil følge
selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet og introduktionsprogrammet ef-
ter integrationsloven, der kan vare i op til 5 år.
For så vidt angår kommunalbestyrelsens pligt til som led i selvforsørgelses-
og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet at vejlede udlæn-
dingen om muligheden for repatriering foreslås det, at skæringstidspunktet
for opgørelsen af den tidsperiode, den enkelte udlænding har haft ophold i
Danmark, fastsættes med henvisning til integrationslovens § 4, stk. 1-3,
hvoraf det fremgår, hvornår kommunalbestyrelsen overtager ansvaret for en
udlænding. Denne skæringsdato anvendes i forhold til øvrige indsatser i in-
tegrationsloven og er således en dato, som kommunalbestyrelsen er vant til
at arbejde med.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder endvidere på baggrund af re-
geringens ønske om mere virkningsfuld vejledning, at den persongruppe,
der har opholdt sig i Danmark i minimum 5 år, og som har modtaget kon-
tanthjælpslignende ydelser i mere end halvandet år ud af de sidste 3 år, og
8
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
således ikke har en fastere tilknytning til arbejdsmarkedet, bør vejledes ved
en fokuseret og dedikeret samtale om repatriering. Der er over for denne
gruppe behov for at gøre tydeligt opmærksom på mulighederne for at vende
tilbage til sit hjemland, tidligere opholdsland eller et land, hvortil pågæl-
dende har nær familiemæssig tilknytning med repatrieringsstøtte, da person-
gruppen på trods af et længere ophold i Danmark ikke har fundet fodfæste
på arbejdsmarkedet. Det er derfor relevant at vejlede om, at persongruppen
alternativt har mulighed for at repatriere med støtte.
Den dedikerede vejledning vil bestå af en selvstændig samtale om mulighe-
den for at opnå støtte til repatriering af 15-30 minutters varighed. Samtalen
vil af hensyn til kommunens administration efter den foreslåede ordning
blive lagt i forlængelse af en obligatorisk samtale, som pågældende i forbin-
delse med beskæftigelsesindsatsen vil blive indkaldt til hos kommunen. Det
vil være op til den enkelte kommune at tilrettelægge den praktiske afhol-
delse af samtalen, herunder hvem der afvikler samtalen. Det vil således være
muligt for den enkelte kommune at organisere sig således, at medarbejdere
vil kunne specialisere sig i afholdelsen af disse samtaler.
Samtalen vil både skulle omhandle muligheden for at opnå hjælp til repatri-
ering og muligheden for efter visse nærmere omstændigheder at modtage
den månedlige løbende reintegrationsbistand. Samtalen vil skulle tilrette-
lægges således, at den er relevant og tilpasset den enkelte borgers situation.
For så vidt angår kadencen, vil den dedikerede samtale skulle blive afholdt
hvert 2. år, hvis pågældende fortsat modtager ydelser. Hvis udlændingen
kommer kortvarigt i beskæftigelse, men dernæst modtager kontanthjælps-
lignende ydelse igen, vil pågældende skulle indkaldes til en ny dedikeret
samtale, hvis der er gået længere end 2 år siden sidste dedikerede samtale.
Med kontanthjælpslignende ydelser menes kontanthjælp, uddannelseshjælp,
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse.
Der forventes således i § 42, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 2006 af 11. december
2020 om en aktiv beskæftigelsesindsats og i § 20 i bekendtgørelse nr. 1175
af 25. november 2019 om opfølgning i sygedagpengesager indført ændrin-
ger således, at kommunen
ud over den nuværende systematiske vejled-
ning, der fortsat skal ydes til alle nytilkomne udlændinge omfattet af repa-
trieringslovens personkreds
forpligtes til at afholde en dedikeret samtale
om repatriering for udlændinge omfattet af repatrieringslovens personkreds,
som har modtaget kontanthjælp, uddannelseshjælp og selvforsørgelses- og
9
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
hjemrejseydelse samt overgangsydelse i minimum halvandet år ud af de se-
neste tre år.
De påtænkte ændringer i bekendtgørelserne vil ske med hjemmel i § 21 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats og i § 10, stk. 2, i lov om sygedagpenge,
og træde i kraft samtidig med dette lovforslag.
Med den foreslåede ordning vil der desuden være en række udlændinge, der
ikke har modtaget kontanthjælpslignende ydelser i mere end halvandet år ud
af de seneste tre år, og danske statsborgere med dobbelt statsborgerskab om-
fattet af repatrieringslovens personkreds, som ikke længere vil være omfat-
tet af kommunens pligt til systematisk vejledning.
Det bemærkes i den forbindelse, at kommunen fortsat er forpligtet til at vej-
lede borgerne om muligheden for hjælp til repatriering, når der i øvrigt er
anledning til det. Vejledningspligten efter repatrieringsloven suppleres af
forvaltningsmyndigheders generelle pligt til i fornødent omfang at yde vej-
ledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden
for myndighedens sagsområde, jf. forvaltningslovens § 7.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil
for at sikre, at relevante perso-
ner omfattet af repatrieringslovens personkreds fortsat modtager vejledning
om muligheden for hjælp til repatriering efter repatrieringsordningen
–fore-
tage en evaluering af implementeringen af den nye model for kommunal
vejledningspligt, herunder navnlig med fokus på persongruppen, der skal
vejledes ved en dedikeret samtale. Evalueringen forventes at blive foretaget
i løbet af 2024.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
[Under udarbejdelse]
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
[Under udarbejdelse]
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke væsentlige administrative konsekvenser for borgerne.
10
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder inden EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. februar 2021 til den 5.
marts 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
Advokatsamfundet, Albertslund Kommune, Allerød Kommune, Amnesti
Nu, Amnesty International, Assens Kommune, Asylret, ATP, Ballerup
Kommune, Bedsteforældre for Asyl, Billund Kommune, Bornholms Kom-
mune, Brøndby Kommune, Brønderslev Kommune, Centralorganisationer-
nes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureauforening, Dansk Arbejds-
giverforening, Dansk Flygtningehjælp, Den Danske Dommerforening,
DFUNK
Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Helsinki-
Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Det nati-
onale Institut for Kommuners og Regioners analyse og forskning - KORA,
DIGNITY
Dansk Institut mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivnings-
centeret om Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Dom-
stolsstyrelsen, Dragør Kommune, Egedal Kommune, Esbjerg Kommune,
Fanø Kommune, Favrskov Kommune, Faxe Kommune, Finans Danmark,
Finanstilsynet, Finansrådet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, For-
eningen af Udlændingeretsadvokater, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forsikring og Pension, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Fre-
deriksberg Kommune, Frederikshavn Kommune, Frederikssund Kommune,
Frivilligrådet, Furesø Kommune, Færøernes Landsstyre, Faaborg-Midtfyn
Kommune, Gentofte Kommune, Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommune,
Greve Kommune, Gribskov Kommune, Guldborgsund Kommune, Hader-
slev Kommune, Halsnæs Kommune, Hedensted Kommune, Helsingør
Kommune, Herlev Kommune, Herning Kommune, Hillerød Kommune,
Hjørring Kommune, Holbæk Kommune, Holstebro Kommune, Horsens
Kommune, Hvidovre Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Hørsholm
Kommune, Ikast-Brande Kommune, Indvandrermedicinsk Klinik, Odense
11
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskeret-
tigheder, International Organization for Migration (IOM), Ishøj Kommune,
Jammerbugt Kommune, Kalundborg Kommune, Kerteminde Kommune,
Kirkernes Integrationstjeneste, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kol-
ding Kommune, Kommunalteknisk chefforening, Kommunernes Landsfor-
ening (KL), Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvinde-
fredsligaen), Københavns Kommune, Køge Kommune, Landsforeningen
Adoption og Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorga-
nisation af kvindekrisecentre (LOKK), Langeland Kommune, Ledernes Ho-
vedorganisation, Lejre Kommune, Lemvig Kommune, Lolland Kommune,
Lyndby-Taarbæk Kommune, Læsø Kommune, Mariagerfjord Kommune,
Mellemfolkeligt Samvirke, Middelfart Kommune, Morsø Kommune, Nord-
djurs Kommune, Nordfyn Kommune, Nyborg Kommune, Næstved Kom-
mune, Odder Kommune, Odense Kommune, Odsherred Kommune, Plums
Fond for fred, økologi og bæredygtighed (tidl. Fredsfonden), Politiforbun-
det i Danmark, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), PRO-Vest, Præsi-
denten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Randers Kom-
mune, Rebild Kommune, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk For-
ening, Retten i Esbjerg, Retten i Glostrup, Retten i Helsingør, Retten i Her-
ning, Retten i Hillerød, Retten i Hjørring, Retten i Holbæk, Retten i Holste-
bro, Retten i Horsens, Retten i Kolding, Retten i Lyngby, Retten i Nykøbing
Falster, Retten i Næstved Retten i Odense, Retten i Randers, Retten i Ros-
kilde, Retten i Svendborg, Retten i Sønderborg, Retten i Viborg, Retten i
Aalborg, Retten i Århus, Retten på Bornholm, Retten på Frederiksberg,
Rigsadvokaten, Rigsrevisionen, Ringkøbing-Skjern Kommune, Ringsted
Kommune, Roskilde Kommune, Rudersdal Kommune, Røde Kors, Rødovre
Kommune, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Sam-
menslutning af Danske Småøer, Samsø Kommune, samtlige byretter, Silke-
borg Kommune, Skanderborg Kommune, Skive Kommune, Slagelse Kom-
mune, Solrød Kommune, Sorø Kommune, SOS Racisme, Stevns Kom-
mune, Struer Kommune, Svendborg Kommune, Syddjurs Kommune, Søn-
derborg Kommune, Sø- og Handelsretten, Udbetaling Danmark, UNHCR
Regional Repræsentation for Northern Europe, UNICEF Danmark, Thisted
Kommune, Tønder Kommune, Tårnby Kommune, Vallensbæk Kommune,
Varde Kommune, Vejen Kommune, Vejle Kommune, Vesthimmerlands
Kommune, Viborg Kommune, Vordingborg Kommune, Work-live-stay
southern Denmark, Ældresagen, Ægteskab Uden Grænser, Ærø Kommune,
Aabenraa Kommune, Aalborg Kommune, Aarhus Erhverv / International
Community, Århus Kommune, 3F, 3F Privat Service, Hotel og Restauration
(3F PSHR).
12
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
2339887_0013.png
UDKAST
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
13
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af repatrieringslovens § 5, 1. pkt., at kommunalbestyrelserne vej-
leder i forbindelse med den særlige integrationsindsats efter integrationslo-
ven, eller når der i øvrigt er anledning hertil, om mulighederne for at mod-
tage hjælp til repatriering.
Kommunerne er således forpligtet til at vejlede generelt om mulighederne
for repatriering efter repatrieringsloven, hvilket vil sige mulighed for repa-
trieringsstøtte samt under visse nærmere omstændigheder muligheden for
reintegrationsbistand.
Efter integrationslovens § 20 b har kommunalbestyrelsen pligt til som led i
selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet
at vejlede udlændinge om mulighederne for repatriering efter repatrierings-
loven. Vejledningen om repatriering skal gives i forbindelse med en løbende
opfølgning på kontrakten efter integrationslovens § 20, stk. 1. Det betyder,
at udlændinge omfattet af repatrieringslovens personkreds, skal vejledes i
forbindelse med alle samtaler, der gennemføres som led i den løbende op-
følgning på kontrakten efter integrationsloven. Vejledning om repatriering
skal indgå som en fast del af kommunalbestyrelsens vurdering af den enkel-
tes muligheder.
Af integrationslovens § 20, stk. 1, fremgår det desuden, at kommunalbesty-
relsen har pligt til at følge op på en udlændings kontrakt, indtil udlændingen
har opfyldt de mål, som er fastsat eller aftalt i kontrakten, jf. § 19, stk. 4, 1.
pkt. Når visitationen efter § 17 er gennemført, skal opfølgning finde sted
mindst 4 gange inden for de første 6 måneder. Herefter skal kommunalbe-
styrelsen foretage opfølgning efter behov. For udlændinge omfattet af § 16,
stk. 4, skal opfølgning alene ske efter behov. For udlændinge, der er i ordi-
nær beskæftigelse eller ordinær uddannelse, og som ikke modtager selvfor-
sørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, skal opfølgning dog
kun foretages hver 12. måned, medmindre der er behov for hyppigere op-
følgning. For udlændinge, der benytter sig af en ret til fravær i medfør af
barselsloven, skal opfølgning på kontrakten først finde sted 6 måneder efter
barnets fødsel og derefter i forbindelse med den lovlige fraværsperiodes ud-
løb, medmindre der er behov for hyppigere opfølgning. Har udlændingen
opfyldt målene i kontrakten, skal kommunalbestyrelsen alene følge op på
14
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
kontrakten, hvis der opstår behov for det. Opfølgningen skal ske ved en in-
dividuel samtale. Hvis det er hensigtsmæssigt, kan samtalen ske telefonisk,
digitalt eller på anden tilsvarende måde.
Forpligtelsen indebærer, at kommunerne yder en systematisk og ensartet
vejledningsindsats for udlændinge omfattet af et selvforsørgelses- og hjem-
rejseprogram eller et introduktionsprogram samt at navnlig udlændinge, der
har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet, har tilstrækkelig grund-
lag for at tage stilling til og eventuelt træffe beslutning om at repatriere.
Integrationslovens § 4, stk. 1-3 indeholder de nærmere regler for, hvornår
kommunalbestyrelsen har ansvar for nyankomne udlændinge omfattet af et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller introduktionsprogram.
Kommunernes vejledningspligt om repatriering er endvidere reguleret i §
20 i bekendtgørelse nr. 1175 af 25. november 2019 om opfølgning i syge-
dagpengesager, hvorefter kommunalbestyrelserne som led i sygedagpenge-
opfølgningen efter kapitel 6 i sygedagpengeloven under alle samtalerne vej-
leder sygemeldte udlændinge, som er omfattet af repatrieringsloven, om
mulighederne for repatriering efter repatrieringsloven.
Vejledningspligten er endelig reguleret i § 42, stk. 2, i bekendtgørelse nr.
2006 af 11. december 2020 om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter
jobcenteret under alle jobsamtaler vejleder personer, som er omfattet af re-
patrieringsloven, om mulighederne for repatriering efter repatrieringsloven.
Det foreslås at ændre
§ 20 b, stk. 1,
således, at kommunalbestyrelsen vejle-
der i forbindelse med den særlige integrationsindsats efter integrationsloven
udlændinge, som har haft ophold i Danmark i mindre end 5 år fra tidspunktet
for kommunalbestyrelsens overtagelse af ansvaret, jf. integrationslovens §
4, stk. 1-3, eller når der er i øvrigt er anledning hertil.
Det følger af den foreslåede ordning, at omfanget og karakteren af den kom-
munale vejledningspligt vil differentiere afhængig af, hvilken udlænding,
der er tale om.
Udlændinge med lovligt ophold i Danmark på op til 5 år fra tidspunktet for
kommunalbestyrelsens overtagelse, jf. integrationslovens § 4, stk. 1-3, vil
således
ud fra en betragtning om, at flygtninge mv., der efter regeringens
klare opfattelse opholder sig midlertidig i Danmark, og at der derfor er be-
15
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
hov for at gøre opmærksom på mulighederne for at vende tilbage til sit hjem-
land mv.
blive vejledt på samme måde og i samme omfang som i dag. Alle
nytilkomne udlændinge, der er omfattet af repatrieringslovens personkreds
og selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogram-
met efter integrationsloven, vil således modtage konsekvent og hyppig vej-
ledning i deres første år i Danmark.
Den foreslåede ordning bevirker, at kommunalbestyrelsens vejledning om
mulighederne for hjælp til repatriering efter repatrieringsloven efter integra-
tionsloven kun omfatter de udlændinge, der indgår i selvforsørgelses- og
hjemrejseprogram eller introduktionsprogram, og har haft ophold i Dan-
mark i mindre end 5 år fra tidspunktet for kommunalbestyrelsens overta-
gelse af ansvaret, jf. integrationslovens § 4, stk. 1-3. Kommunalbestyrelsen
vil imidlertid fortsat efter de gældende regler i repatrieringsloven være for-
pligtet til at vejlede øvrige persongrupper, når der er anledning til det.
Udlændinge, som har opholdt sig lovligt i Danmark i 5 år eller derover fra
tidspunktet for kommunalbestyrelsens overtagelse, jf. integrationslovens §
4, stk. 1-3, og som på trods heraf modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp,
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse, vil derimod
skulle modtage en dedikeret og fokuseret samtale om hjælp til repatriering i
forlængelse af en obligatorisk samtale, som pågældende vil blive indkaldt
til hos kommunen, hvert 2. år.
Til § 2
Det foreslås i lovforslagets
§ 2, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. august
2021.
….
Repatrieringsloven gælder ikke for Færøerne eller i Grønland og kan heller
ikke ved kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne eller Grønland,
hverken helt eller delvist. En ændring af repatrieringsloven kan derfor heller
ikke gælde for Færøerne eller Grønland, og lovforslaget indeholder på den
baggrund ikke nogen territorialbestemmelse.
16
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
17
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Lovudkast - Lovforslag om ændring af integrationsloven (Ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering), fra udlændinge- og integrationsministeren
2339887_0018.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I integrationsloven, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1146 af 22. juni 2020,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 20 b, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes
efter »udlændingen«: », som har
haft ophold i Danmark i mindre end
5 år fra tidspunktet for kommunal-
bestyrelsens overtagelse af ansva-
ret, jf. § 4, stk. 1-3,«.
§ 20 b. Kommunalbestyrelsen har
pligt til som led i selvforsørgelses-
og hjemrejseprogram eller intro-
duktionsprogram at vejlede udlæn-
dingen om mulighederne for repa-
triering efter repatrierngsloven.
Vejledningen om repatriering skal
gives i forbindelse med den lø-
bende opfølgning på kontrakten ef-
ter § 20, stk. 1.
18