Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del Bilag 65
Offentligt
2315226_0001.png
Styrelsen for International Rekruttering og
Integration - kontrolresultater for 2019
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
Styrelsen for International Rekruttering og Integration - kontrolresultater for 2019
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Carl Jakobsens Vej 39
2500 København
Tlf: +45 7214 2000
E-mail: [email protected]
www.uim.dk
December 2020
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2315226_0003.png
Sammenfatning
Om SIRIs kontrolarbejde på udlændingeområdet
Kontrol ved brug af registersamkøring i 2019
Anden kontrol af opholds- og arbejdstilladelser
SIRIs deltagelse i udgående kontrolaktioner
Skattekortkontrol
Særlige tværgående kontrolindsatser
Anvendt data og begreber
1
2
3
8
10
11
12
13
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2315226_0004.png
1.0 Sammenfatning
1.0 Sammenfatning
I denne rapport præsenteres resultaterne af Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
(SIRI) kontrolarbejde i 2019 samt styrelsens forskellige kontrolmetoder og kontrolindsatser.
Kontrolarbejdet foretages primært på baggrund af registersamkøring, hvor oplysninger fra SIRIs sags-
behandlingssystem samkøres med oplysninger fra Bygnings- og Boligregistret, Det Centrale Personre-
gister samt Indkomstregistret. Derudover gennemfører SIRI andre typer af kontroller af opholds- og
arbejdstilladelser mv., ligesom SIRI deltager i kontrolaktioner med politiet, jf. tabel 1.1.
Tabel 1.1: Kontrolindsatser gennemført i 2019
Antal sager
kontrolleret
Kontrol af opholds- og arbejdstilladelser:
Registersamkøring af lønindkomst, arbejdstimer, samlivskrav
mv.
Stikprøvekontrol
Kontrol på baggrund af konkrete omstændigheder
Kontrol af indberetninger fra uddannelsesinstitutioner
Kontrol af indberetninger fra kommuner (vedr. offentlige ydel-
ser)
Kontrol af ulovligt ophold og/eller arbejde:
Registersamkøring af indkomst uden opholdsgrundlag
Kontrol af beskæftigelse ved adviseringer til arbejdsgivere fra
Skattestyrelsen
Deltagelse i kontrolaktioner med andre myndigheder****
Særlige tværgående kontrolindsatser:
Kontrolindsats ift. beløbsordningen
Kontrolindsats ift. lønindberetninger
Kontrolindsats ift. tilladelser inden for cirkus/tivoli
Kontrolindsats ift. forskellige typer efterretninger
Kontrolindsats ift. indberetninger fra SØIK
50
**
21
62
86
6
1
-
30
2
101.926
*
34
163
42
90.632
179
97
302
1
754***
17
13
208
-
Betingelser vurderes ikke
overholdt eller mistanke
om ulovligt ophold/arbejde
*) SIRI har ikke opgørelser over det samlede antal adviseringer fra Skattestyrelsen til arbejdsgivere.
**) Registreringen af disse kontroller i SIRIs sagsbehandlingssystem er anderledes end ved SIRIs andre kontrolindsatser, hvilket gør, at
det ikke er muligt umiddelbart at opgøre antallet af kontroller på årsbasis.
***) Betingelserne for en opholds- og arbejdstilladelse på erhvervs- og studieområdet er overtrådt i 250 sager. Hertil
kommer 504 sager, hvor opholdstilladelsen er bortfaldet (fx. fordi udlændingen har opgivet sin bopæl og er rejst ud af Danmark, ikke
rejser ind i landet efter at have opnået ophold eller opholder sig uden for Danmark i mere end 6 måneder).
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
****) Tallet viser antallet af kontrolbesøg gennemført af SIRI med andre myndigheder og ikke antal sager. Der kan for hver kontrolak-
tion være belæg for at oprette én eller flere sager.
Generelt indikerer resultaterne, at der er en høj grad af regelefterlevelse på SIRIs område.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
1
af
14
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2315226_0005.png
2.0 Om SIRIs kontrolarbejde på udlændingeområdet
For kontrollen af opholds- og arbejdstilladelser ses størstedelen af overtrædelserne, hvor arbejdsgive-
ren er involveret, i brancherne
landbrug mv.
samt i
administrative tjenesteydelser mv.
Størstedelen af
overtrædelserne vedrørende kontrol af ulovligt ophold og arbejde ses i brancherne for
transport og
godshåndtering, landbrug mv.
samt i
hotel- og restaurationsbranchen,
hvor førstnævnte udgør den
største andel.
I forhold til kontrol af ulovligt ophold og/eller arbejde er det værd at bemærke, at der stadig ses et
antal overtrædelser i forbindelse med arbejde i jobsøgningsperioden, der er en 6 måneders opholds-
tilladelse til at søge job, når en ansættelseskontrakt udløber. En udlænding har ret til ophold, men
ikke ret til at arbejde i jobsøgningsperioden. Arbejde i jobsøgningsperioden anses for en mindre for-
seelse, hvorfor SIRI i førstegangstilfælde vejleder udlænding og arbejdsgiver frem for at politianmel-
de, jf. sidste afsnit i kapitel 2.
2.0 Om SIRIs kontrolarbejde på udlændingeområdet
SIRI arbejder målrettet med kontrol på udlændingeområdet. Formålet med kontrollen er at forebygge
og bekæmpe brud på reglerne for opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere på erhvervs- og stu-
dieområdet, hvad enten det sker på grund af manglende viden eller som bevidst misbrug. SIRI anven-
der en kombination af præventive og sanktionerende indsatser rettet mod både tredjelandsstatsbor-
gere og andre med tilknytning til pågældendes ophold i Danmark
fx arbejdsgivere og værtsfamilier.
SIRI gennemfører løbende en række forskellige kontrolindsatser, og der udarbejdes årligt en indsats-
plan, der overordnet fordeler sig på følgende indsatsområder:
Risikoopmærksom og
korrekt sagsbehandling
Indsatser i forhold til individuel kontrol af grundlaget for ansøgninger
om opholds- og arbejdstilladelse, fx fastlæggelse af identitet, interviews
med ansøgere og vurdering af dokumentægthed (ex. uddannelsesbevi-
ser, ansættelseskontrakter, pas, optagelsesbevis mv.) Det er bl.a. ud-
sendelse af medarbejdere til Udenrigsministeriets repræsentationer og
opfølgning på mistanker om overtrædelser og misbrug i grupper af sa-
ger. Desuden gennemføres indsatser for at sikre høj kvalitet og korrekt
sagsbehandling.
Kontrol af, om de løbende betingelser for tilladelser bliver overholdt af
udlænding og arbejdsgiver mv. Det kan fx være, om en arbejdstager får
løn som angivet i kontrakten, eller om en studerende arbejder flere
timer end tilladt. Kontrol foretages primært ved registersamkøring og
suppleres med andre metoder efter behov.
Kontrol på baggrund af registersamkøring, fx ved lønindkomst efter
ophørt opholdsgrundlag. Deltagelse i udgående kontrolaktioner i myn-
dighedssamarbejde, hvor SIRI bistår politiet med kontrol af opholds-
grundlag på virksomhedsbesøg. Kontrol af opholdsgrundlag ved oplys-
ninger fra Skattestyrelsen om arbejdsgiveres beskæftigelse af tredje-
landsstatsborgere med skattepersonnummer (skattekortkontrol).
Kommunikationsindsatser til vejledning og holdningsbearbejdelse med
henblik på at forebygge brud på reglerne, bl.a. via pjecer, hjemmesider
Kontrol af overholdelse
af opholds- og arbejds-
tilladelser
Kontrol med ulovligt
ophold og arbejde
Tværgående indsatser
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
2
af
14
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2315226_0006.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2019
og dialogmøder med tredjelandsstatsborgere, virksomheder og organi-
sationer. For løbende at målrette kontrolarbejdet monitorerer SIRI an-
vendelsen af opholdsordningerne. Ligeledes analyseres mønstre i for-
hold til fx overtrædelser, ligesom SIRI samarbejder med nationale og
internationale myndigheder.
Et væsentligt redskab i SIRIs kontrolarbejde er registersamkøring. Sammenlignet med andre kontrol-
metoder giver registersamkøring mulighed for systematisk at screene et stort antal sager. Register-
samkøring bidrager også med ny viden i tilknytning til opholdsordningerne samt om virksomheders
ulovlige beskæftigelse af tredjelandsstatsborgere. Denne viden kan bl.a. spille tilbage til justeringer i
sagsbehandlingen, målretning af kontrol- og vejledningsindsatser samt policyudvikling på området.
Registersamkøringsløsningen blev implementeret i 2015 med etablering af procedurer for samkørin-
ger og sagsgange for opfølgning i konkrete sager. Implementerings- og udviklingsarbejdet er en lø-
bende proces, da det er en forudsætning for, at løsningen løbende kan tilpasses de ændringer, der
foretages af SIRIs opholdsordninger.
Denne rapport omfatter resultater af SIRIs kontrol af opholds- og arbejdstilladelser samt kontrol af
ulovligt ophold og arbejde i 2019.
Ved læsning af rapporten skal det bemærkes, at Folketinget vedtog
lov r.
af / /
”Lov
o æ dri g af udlæ di gelove ” (tidl.
LF nr. 141 fremsat 07/02/2018) om smidigere regler for bibe-
skæftigelse. Af lovændringen fremgik, at SIRI fremover skulle vejlede fremfor at politianmelde ved
mindre førstegangsforseelser. Sager, hvor en udlænding eller en arbejdsgiver er vejledt, fremgår i
resultaterne på lige fod med sager, hvor det er vurderet, at betingelser ikke er overholdt; hhv. sager
hvor der er mistanke om ulovligt ophold og/eller arbejde. I kombination hermed har SIRI siden 1. juni
2019 pligt til at underrette relevant arbejdsgiver, hvis udlændinge har mistet retten til arbejde (ved at
tilladelsen er ex. inddraget, bortfaldet, afslået mv.), jf. § 44, stk. 12-
i lov r.
af / /
”Lov
om ændring af udlændingeloven”.
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2019
SIRIs kontrol af opholdstilladelser i 2019 blev primært foretaget ved registersamkøring. Udover regi-
stersamkøringskontrol af opholdstilladelser kontrollerer SIRI også ulovligt ophold og/eller arbejde i
tilfælde, hvor en udlændings opholdsgrundlag er ophørt (opholdstilladelsen er udløbet, inddraget,
afslået, afvist eller bortfaldet). Resultaterne af SIRIs kontrol af opholdstilladelser i 2019 ses i tabel 3.1
herunder.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
3
af
14
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2315226_0007.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2019
Tabel 3.1: Registersamkøringskontrol af opholds- og arbejdstilladelser i 2019
2018
Kørselstyper*
Gns. antal sager
kontrolleret pr.
registersamkøring
6.380
5.826
4.533
19.119
120
2.597
1.792
38.470
9.916
820
Betingelser
vurderes ikke
overholdt
65
514
19
242
27
3
0
0
56
0
Heraf
bortfald
0
393
7
202
8
0
0
0
4
0
Antal
kørsler
Gns. antal sager kon-
trolleret pr. register-
samkøring
5.472
5.464
3.803
20.062
1
2.370
1.636
38.643
12.458
721
2019
Betingel-
ser vurde-
res ikke
overholdt
39
380
123
161
1
0
0
5
45
0
Heraf
bort-
fald
2
333
34
133
0
0
0
0
2
0
Verserende
sager pr.
16/11-2020
0
14
0
6
0
0
0
0
1
0
Studerendes arbejde
Lønkrav og timer på beløbsordningen
Lønkrav og timer på øvrige erhvervsordninger
Samlivskrav for hhv. au pairs og medfølgende familie-
medlemmer til personer på SIRIs ordninger
Lønkrav på greencard-ordningen (1 års kontrol)
Studerende og au pairs uden arbejdstilladelse med løn-
indkomst
Boligkrav i fm. au pair-tilladelse
Selvforsørgelseskrav på henholdsvis erhvervs- og studie-
ordningerne og for medfølgende familiemedlemmer
Lønindkomst fra andre end stedfæstet arbejdsgiver
Uberettiget modtagelse af dagpenge på dimittendvilkår
(greencard- og etableringskortordningen)
4
9
23
3
1
3
1
4
4
1
I alt
89.573
926
614
53
90.630
754
504
21
Bemærkninger:
Tallene i tabellen er opgjort efter den nye praksis indført fra og med maj 2019, som betyder, at udlændingen og den tilhørende arbejdsgiver behandles på hver deres selvstændige sag.
Tidligere blev kontrollen af en udlænding og dennesarbejdsgiver behandlet på en og samme sag i SIRIs sagsbehandlingssystem og fremstod således som én selvstændig sag. Der vil derfor være en stigning
i antallet af sager, hvor man ved den tidligere opgørelsesmetode har undervurderet antallet af sager. En opholdstilladelse på SIRIs område bortfalder fx., fordi udlændingen opgiver sin bopæl og rejser ud
af Danmark, ikke tidsnok rejser ind i landet efter at have opnået ophold eller opholder sig uden for Danmark i mere end 6 måneder. Registersamkøringen tager udgangspunkt i en bestand af sager, som
afgrænses ved en række krav, som karakteriserer kontrollen på sagsområdet (kørselstyper). Man kontrollerer forskellige kriterier alt efter opholdstype. En sag kan gå igen i flere samkøringer inden for
samme kørselstype, men overtrædelsen vil dog kun tælle én gang.
*) Ifm. kørselstyperne vil der typisk være tale om flere kørsler, som er grupperet, da de vedrører samme type kontrol. Oftest er der tale om nøjagtig samme kørsel, som er kørt flere gange i løbet af året.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
4
af
14
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2315226_0008.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2019
Registersamkøring til
kontrol af overholdelse af opholds- og arbejdstilladelser
fører til en vurdering af,
om de løbende betingelser for opholdstilladelsen overholdes ud fra de informationer og registre, som
SIRI har adgang til. Hvis betingelserne vurderes ikke at have været overholdt, kan opholdstilladelsen
efter omstændighederne blive inddraget, hvis denne fortsat er gyldig. Ligeledes vil politiet i visse til-
fælde blive anmodet om at foretage en nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for straf-
forfølgning af tredjelandsstatsborgeren og/eller dennes arbejdsgiver.
Tabel 3.1 viser resultaterne af registersamkøringskontrol i 2019 vedrørende opholds- og arbejdstilla-
delser, hvoraf fremgår, at betingelserne for en opholds- og arbejdstilladelse på erhvervs- og studie-
området er overtrådt i 250 sager. Hertil kommer 504 sager, hvor opholdstilladelsen er bortfaldet. Det
antal kan sammenholdes med, at der på erhvervs- og studieområdet i perioden fra 2016-2019 blev
givet mellem 27.000 og 32.000 tilladelser årligt. Der er 21 sager fra 2019, som fortsat er verserende
pr. 16.november 2020, jf. tabel 3.1.
Af tabel 3.1 ses en stigning i antallet af sager, hvor betingelserne vurderes ikke at være overholdt ved
kontrol af de øvrige erhvervsordninger. Der er sket en stigning i antallet af anmeldelser vedrørende
ukrainske statsborgere (inden for de øvrige erhvervsordninger), der har opholds- og arbejdstilladelse
inden for landbrugssektoren. Det kan skyldes, at ukrainske statsborgere siden juni 2017 har kunnet
indrejse visumfrit i Danmark og indgive ansøgningen om opholds- og arbejdstilladelse, mens ved-
kommende opholder sig i landet og derefter er påbegyndt arbejdet hos arbejdsgiver, inden tilladelsen
er meddelt.
For så vidt angår de tilfælde, hvor registersamkøring har ført til en vurdering af, at betingelserne ikke
har været overholdt, kan der
i det omfang kontrollen har vedrørt beskæftigelse
tillige opgøres en
branchefordeling af de pågældende arbejdsgivere. Af disse sager befinder 47 pct. sig i landbrug, jagt,
skovbrug og fiskeri, som udgør den største andel, jf. figur 3.1.
Figur 3.1: Branchefordeling på virksomheder med sager, hvor betingelserne vurderes ikke overholdt
ved registersamkøringer i 2019
18%
Landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri
Overnatningsfaciliteter og
restaurationsvirksomhed
Information og kommunikation
47%
Liberale, videnskabelige og tekniske
tjenesteydelser
13%
6%
6%
10%
Administrative tjenesteydelser og
hjælpetjenester
Andet
Bemærkninger:
Figuren er opgjort efter antal arbejdsgivere. Antallet af sager i tabel 3.1 er derfor ikke direkte sammenligneligt med
figur 3.1. Se i noten til tabel 3.1 i forhold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019. Branchefordelingen følger Danmarks
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
5
af
14
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2315226_0009.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2019
Statistiks DB07 standard. Brancher med en andel under 5 pct. samles i kategorien
Andet.,
som omfatter
ra her e ”fre stilli gs-
virkso hed”, ” ygge- og a lægsvirkso hed”, ”tra sport og godshå dteri g”, ”pe gei stitut-
og finansvirkso
hed, forsikri g”, ”fast
eje do ”, ”su dhedsvæse og so iale fora stalt i ger”, ”kultur, forlystelser og sport”, ”u dervis i g” og ”a dre servi eydelser”.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Registersamkøring af ulovligt ophold og arbejde
Registersamkøring af
kontrol af ulovligt ophold og arbejde
fører til en vurdering af, om der skal sen-
des en anmodning til politiet om at foretage nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for
strafforfølgning af en tredjelandsstatsborger og/eller arbejdsgiveren.
Trods fald i forhold til 2018, fra 178 sager til 163 sager i 2019, er størstedelen af registersamkørings-
sagerne i 2019, hvor SIRI har haft mistanke om ulovligt ophold og/eller arbejde, fundet efter udløb af
tilladelsen, jf. tabel 3.2. Set i forhold til opholdstype er der flest overtrædelser på Working Holiday-
ordningen og studieområdet i 2019, jf. tabel 3.3.
Tabel 3.2: Registersamkøringskontrol af arbejde og ophold uden gyldig tilladelse fordelt på
kørselstyper, gns. antal sager og mistanke om ulovligt ophold, 2018-2019.
2018
Kørselstyper
Gns. antal sager
kontrolleret pr.
registersamkøring
3.287
2.927
76.783
691
2.705
Mistanke om
ulovligt
ophold/arbejde
24
27
119
3
5
Gns. antal sager
kontrolleret pr.
registersamkøring
4.633
3.398
89.870
757
3.269
2019
Mistanke om
ulovligt
ophold/arbejde
33
20
102
2
6
Verserende
sager pr.
16/11-2020
0
0
0
0
0
Efter inddragelse af
tilladelse
Efter afslag
Efter tilladelsens
udløb
Efter afvisning
Efter bortfald af
tilladelse
I alt
86.393
178
101.927
163
0
Bemærkninger:
Registersamkøringerne af ulovligt ophold og arbejde køres på tværs af alle SIRIs opholdsgrundlag på baggrund af
forskellige typer af forudgående afgørelser. Se i noten til tabel 3.1 i forhold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 3.3: Registersamkøringskontrol af arbejde og ophold uden gyldig tilladelse fordelt på
opholdsordning og mistanke om ulovligt ophold, 2018-2019.
2018
Type af opholdstilladelse
Uddannelse
Working Holiday
Beløbsordningen, fast-track og positivlisten
Greencard
Øvrigt lønarbejde, trainees og forskere
Praktikanter
Medfølgende familiemedlemmer
Au pair
Mistanke om ulovligt
ophold/arbejde
33
50
33
20
19
10
9
4
2019
Mistanke om ulovligt
ophold/arbejde
30
46
26
5
20
12
13
11
Verserende sager
pr. 16/11-2020
0
0
0
0
0
0
0
0
I alt
178
163
0
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
6
af
14
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2315226_0010.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2019
Bemærkninger:
Opgørelsen angives fordelt på opholdsgrundlag for den forudgående tilladelse. Registersamkøringerne af ulovligt
ophold og arbejde køres på tværs af alle SIRIs opholdsgrundlag på baggrund af forskellige typer af forudgående afgørelser, jf. tabel
3.2. Se i noten til tabel 3.1 i forhold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Udviklingen kan i nogen grad skyldes, at SIRI siden 1. juni 2019 har haft pligt til at underrette en rele-
vant arbejdsgiver, når udlændingen mister retten til arbejde ved ex. at få sin tilladelse inddraget,
afslået, eller den er bortfaldet mv., se tidligere afsnit.
Jf. tabel 3.2 har der i 2019 været et fald i det samlede antal af sager, hvor SIRI har haft mistanke om
ulovligt ophold og/eller arbejde. I samme periode er der sket en stigning i det gennemsnitlige antal
sager kontrolleret pr. registersamkøring. Det indikerer, at der generelt er stor regelefterlevelse på
området.
Som beskrevet ovenfor kan der i tilfælde, hvor registersamkøring har ført til mistanke om ulovligt
ophold/arbejde, og kontrollen har vedrørt beskæftigelse, opgøres en branchefordeling af de pågæl-
dende arbejdsgivere. Arbejdsgiverne bag de fundne sager befinder sig hovedsagligt i
transport- og
godshåndteringsbranchen, landbrug mv.
samt i
hotel- og restaurationsbranchen,
hvor førstnævnte
udgør den største andel, jf. figur 3.2.
Figur 3.2: Branchefordeling på virksomheder med sager, hvor der er mistanke om ulovligt op-
hold/arbejde ved registersamkøringer i 2019
7%
14%
Landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri
Transport og godshåndtering
8%
28%
Overnatningsfaciliteter og
restaurationsvirksomhed
Information og kommunikation
Liberale, videnskabelige og tekniske
tjenesteydelser
Administrative tjenesteydelser og hjælpetjenester
Undervisning
9%
7%
17%
Andet
11%
Bemærkninger:
Figuren er opgjort efter antal arbejdsgivere. Antallet af sager i tabel 3.2 er derfor ikke direkte sammenligneligt med
figur 3.2. Se i noten til tabel 3.1 i forhold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019. Branchefordelingen følger Danmarks
Statistiks DB07 standard.
Andet
kategorien i figur 3.2 dækker over brancherne
”råstofi dvi di g”, ”fre stilli gsvirkso hed”, ” ygge-
og a lægsvirkso hed”, ”su dhedsvæse og so iale fora stalt i ger”, ”kultur, forlystelser
og sport”
og ”a dre servi eydelser”,
der
udgør mindre end 5 pct. af det samlede antal arbejdsgivere anmeldt til politiet i forbindelse med registersamkøringskontrol af ulovligt
ophold og arbejde.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
7
af
14
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2315226_0011.png
4.0 Anden kontrol af opholds- og arbejdstilladelser
4.0 Anden kontrol af opholds- og arbejdstilladelser
SIRI har i 2019 gennemført stikprøvekontrol og kontrol på baggrund af konkrete omstændigheder.
Det skyldes bl.a., at ikke alt kan kontrolleres ved hjælp af registersamkøring.
Der er samlet set gennemført 276 kontroller; både stikprøvekontrol og kontrol på baggrund af kon-
krete omstændigheder. Heraf er 256 kontroller gennemført for opholdstilladelser samt stikprøvekon-
trol af de løbende betingelserne for certificeringen af 20 virksomheder. Herved er der fundet 30 sager
(svarende til 11 pct.), hvor betingelserne vurderes ikke at være overholdt, jf. tabel 4.1.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
8
af
14
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2315226_0012.png
4.0 Anden kontrol af opholds- og arbejdstilladelser
Tabel 4.1. Resultater af kontrol af opholds- og arbejdstilladelser 2019 ved andre metoder end registersamkøring
Kontroltype
Sagsområde
Betingelser kontrolleret
Verserende sager
Antal sager
kontrolleret*
60
31
20
57
11
50
10
6
14
5
0
12
276
302
1
Resultat af kontrolsag
Betingelser vurderes
overholdt**
44
(73 pct.)
30
(97 pct.)
20
(100 pct.)
57
(100 pct.)
11
(100 pct.)
37
(74 pct.)
10
(100 pct.)
6
(100 pct.)
14
(100 pct.)
5
(100 pct.)
0
(100 pct.)
12
(100 pct.)
246
(89 pct.)
94
1
Betingelser vurderes ikke
overholdt***
16
(27 pct.)
1
(3 pct.)
0
0
0
13
(36 pct.)
0
0
0
0
0
0
30
(11 pct.)
208****
-
Stikprøvekontrol
Au pair
Fast-track - beløbsgrænse,
beløbsordningen og trainees
Fast-track
Fast-track
Grønland
Au pair
Greencard
Forsikring og lommepenge
Løn i udlandet
Certificeringskrav
Lønkrav
Arbejde på Grønland
Løbende betingelser
Løbende betingelser
Studieaktivitet, arbejdsti-
mer og ydelser
Ydelser og samlivskrav
Arbejdsvilkår
Arbejdsvilkår
Arbejdsvilkår
0
21
0
3
4
-
-
-
-
-
-
-
28
Kontrol pba. konkrete omstæn-
digheder - dvs. kontrol i sager,
hvori der ifm. sagsbehandlingen
eller efterfølgende er vurderet
behov for kontrol
Uddannelse
Medfølgende familie
Beløbsordningen og fast-track
- beløbsgrænse
Etableringskort
Positivlisten, landbrug, lønar-
bejde og start-up
I alt
Indberetninger fra uddannel-
sesinstitutioner om manglen-
de studieaktivitet
Indberetning fra kommuner
(Udbetaling af sociale ydelser)
Kontrol pba. indberetninger
Bemærkninger:
Opholdstilladelser, der er blevet kontrolleret i 2019, kan være meddelt i årene forinden. Endvidere er der tale om både førstegangstilladelser og forlængelser.
*) Antal sager kontrolleret ved SIRIs
stikprøvekontrol
udgør det totale antal sager afgjort pr. 05maj 2020 for stikprøver igangsat i 2019, mens antal sager kontrolleret
på baggrund af konkrete
omstændigheder
udgør det totale antal sager af denne type afgjort det pågældende år.
**) I de kontrollerede sager vurderes betingelserne for opholdstilladelsen at være overholdt. Der foretages ikke yderligere.
***) I disse tilfælde har der efter en konkret vurdering været grundlag for at inddrage opholdstilladelsen og/eller bede politiet om en nærmere undersøgelse med henblik på vurdering af strafferetlig
overtrædelse.
****) Af disse udgør 2 bortfaldssager.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
9
af
14
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2315226_0013.png
5.0 SIRIs deltagelse i udgående kontrolaktioner
5.0 SIRIs deltagelse i udgående kontrolaktioner
SIRI deltager i udgående kontrol ved virksomhedsbesøg i samarbejde med andre myndigheder, pri-
mært i regi af myndighedssamarbejdet
Social Dumping.
Det er politiet, der har kompetencen til udgå-
ende udlændingekontrol, og SIRI deltager derfor kun i aktioner, hvor politiet deltager. SIRI bistår poli-
tiet ved kontrol af antrufne tredjelandsstatsborgeres grundlag for ophold og arbejde samt vejleder
arbejdsgivere om reglerne herom. SIRI deltager i aktioner rettet mod brancher, der erfaringsmæssigt
beskæftiger tredjelandsstatsborgere, og i aktioner på baggrund af konkrete anmeldelser.
SIRI har i 2019 deltaget i 34 kontrolaktioner, jf. tabel 5.1.
Tabel 5.1 Antal kontrolaktioner SIRIs deltagelse, 2012-2019
Årstal
Antal aktioner
2012
13
2013
15
2014
15
2015
24
2016
25
2017
28
2018
32
2019
34
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
SIRI har adgang til at bruge de logbøger, som bl.a. SKAT pålægger virksomheder at føre. SIRI kan bru-
ge logbøgerne til kontrol af virksomhedens udenlandske arbejdstagere ved fx at se på deres arbejds-
tid i tilfælde, hvor der træffes tredjelandsstatsborgere med en begrænset arbejdstilladelse.
SIRI har alene opgørelser af antallet af aktioner, som styrelsen har deltaget i. Det er politiet, der følger
op på sager, hvor det viser sig, at antrufne tredjelandsstatsborgere opholder sig og arbejder ulovligt.
Fire ud af ti kontrolaktioner har været inden for
bygge- og anlægsområdet.,
jf. figur 5.1.
Figur 5.1. Oversigt over brancher, som SIRI har besøgt i på aktioner i 2019
16%
Bygge- og anlægsvirksomhed
8%
42%
Engroshandel og detailhandel; reparation
af motorkøretøjer og motorcykler
Overnatningsfaciliteter og
restaurationsvirksomhed
Administrative tjenesteydelser og
hjælpetjenester
25%
10%
Bemærkninger:
Branchefordelingen følger Danmarks Statistiks DB07 standard.
Andet
kategorien i figur 5.1 dækker over brancherne
”la d rug, jagt, skov rug og fiskeri”, ”fre stilli gsvirkso hed”, ”tra sport og godshå dteri g”, ”i for atio og ko
u ikatio ”,
”fast eje do ”, ”li erale, videnskabelige
og tekniske tjenesteydelser”,
”su dhedsvæse og so iale fora stalt i ger”, ”kultur, forly-
stelser og sport”
og ”a dre servi eydelser”,
der udgør mindre end 5 pct. af det samlede antal besøgte virksomheder. Ved hver aktion
besøger SIRI ofte mere end en virksomhed, hvorfor der ved samme aktion kan være besøgt virksomheder i forskellige brancher. Der
er således ikke lighed mellem antallet af aktioner og antallet af besøgte virksomheder/brancher.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Andet
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
10
af
14
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2315226_0014.png
6.0 Skattekortkontrol
6.0 Skattekortkontrol
Arbejdsgivere, som henter skatteoplysninger i eIndkomst om en person, der har et skatteperson-
nummer udstedt efter september 2012, er siden oktober 2012 blevet adviseret om, at en skatteregi-
strering ikke er ensbetydende med ret til at arbejde. Samtidig mindes arbejdsgiveren om sit ansvar
for at sikre, at pågældendes ansatte har ret til at arbejde. SIRI modtager oplysninger fra Skattestyrel-
sen om de arbejdsgivere, der er blevet adviseret, samt de berørte udlændinge. Herefter foretages
kontrol af udlændingenes opholdsgrundlag for at sikre, at de har lovligt ophold samt ret til at arbejde.
I sager, hvor der er indberettet lønindkomst for en tredjelandsstatsborger, der tilsyneladende ikke har
ret til at arbejde i Danmark, anmelder SIRI sagen til politiet.
Tabel 6.1 viser antal tredjelandsstatsborgere anmeldt til politiet i perioden 2013 til 2018. Antallet har
ligget på et stabilt niveau på omkring 24-26 anmeldelser årligt i årene mellem 2015-2017, jf. tabel 6.1.
I 2018 er der sket en markant stigning på 42 anmeldelser, som skyldes ændret opgørelsesmetode, der
giver et mere retvisende billede af antallet af anmeldte personer og virksomheder.
Tabel 6.1. Resultater af SIRIs skattekortkontrol
Årstal for modtagelse af advisering
Indkomst uden ret til arbejde*
2013
37
2014
13
2015
24
2016
23
2017
26
2018
42
Bemærkning: *Indkomst uden ret til arbejde: Her angives antallet af personer, der er anmeldt til politiet. Tallene i tabellen er opgjort
efter den nye praksis indført fra og med maj 2019, som betyder at udlændingen og dennes arbejdsgiver behandles på hver deres
selvstændige sag. Tidligere blev en udlænding og arbejdsgiveren behandlet på en og samme sag i SIRIs sagsbehandlingssystem og
fremstår således som én selvstændig sag. Det vil derfor være en stigning i antallet af sager i 2018, hvor man ved den tidligere opgø-
relsesmetode har undervurderet antallet af sager. Antallet af politianmeldelser ved skattekortkontrol er opgjort pr. opgørelsesdato
(05. maj 2020) på baggrund af indberetninger modtaget i 2017. I 1. kvartal 2013 foretog SIRI stikprøvekontrol af alle modtagne advi-
seringer.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tallene er opgjort i forhold til året for modtagelse af adviseringer fra Skattestyrelsen. Adviseringer
modtaget i 2018 færdigbehandles og opgøres med kontrolresultaterne i 2019.
Det bemærkes, at der pr. 1. januar 2020 er indført en ny regel på området, hvorefter skatteforvalt-
ningen skal konstatere en udlændings ret til arbejde inden udstedelse af skattekort til vedkommende,
jf. § 48, stk. 2, i lov nr. 1310 af 06/12/2019
”Lov
om ændring af momsloven, kildeskatteloven og lov
om inddrivelse af gæld til det offentlige”. Denne form for skattekortskontrol fra SIRIs side vil derfor
blive overflødiggjort. SIRI er ophørt med denne praksis efter indkomståret 2019.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
11
af
14
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2315226_0015.png
7.0 Særlige tværgående kontrolindsatser
7.0 Særlige tværgående kontrolindsatser
SIRI gennemfører særlige tværgående kontrolindsatser, hvis der er behov for at anvende en kombina-
tion af kontrolmetoder. Det kan fx være i tilfælde, hvor der er mistanke om mere systematisk misbrug
af SIRIs opholdsordninger. Indsatserne gennemføres ofte i samarbejde med andre myndigheder og
kan udspringe fra konkrete sager, anonyme eller andre henvendelser, eller hvor der ses særlige møn-
stre i forbindelse med registersamkøringskontrol eller på anden vis.
Fokus for de særlige tværgående kontrolindsatser afhænger af den enkelte problemstilling og de
metoder, der vurderes hensigtsmæssige. I 2019 var fokus fortsat på beløbsordningen og kontrol på
baggrund af efterretninger fra SØIK. I 39 sager blev betingelserne vurderet ikke at være overholdt,
eller der blev fundet mistanke om ulovligt ophold/arbejde, jf. tabel 7.1.
Tabel 7.1 Resultater af SIRIs særlige tværgående kontrolindsatser
2018
Særlige tværgående
kontrolindsatser
Kontrolindsats ift. beløbs-
ordningen
Kontrolindsats ift. lønind-
beretninger
Kontrolindsats ift. tilladel-
ser inden for cirkus/tivoli
Kontrolindsats ift. forskel-
lige typer efterretninger
Kontrolindsats ift. indbe-
retninger fra SØIK***
Antal sager
kontrolleret*
140
**
13
65
3
Betingelser vurderes ikke
overholdt eller mistanke om
ulovligt ophold/arbejde
8
4
0
24
0
Antal sager
kontrolleret*
2019
Betingelser vurderes ikke
overholdt eller mistanke om
ulovligt ophold/arbejde
6
1
0
30
2
50
**
21
62
86
I alt
221
36
219
39
*)
Antal sager kontrolleret
ift. SIRIs særlige tværgående kontrolindsatser udgør det totale antal af sager afgjort det pågældende år.
**) Registreringen af disse kontroller i SIRIs sagsbehandlingssystem er anderledes, hvilket umuliggør at opgøre antallet af kontroller
på årsbasis. Pr. 5. maj 2020 var der registreret 664 sager på tværs af årene.
***) Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Hvis betingelserne vurderes ikke at have været overholdt, kan opholdstilladelsen efter omstændighe-
derne blive inddraget. I de tilfælde, hvor det findes nødvendigt, vil politiet blive anmodet om at fore-
tage en nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for strafforfølgning af udlændingen
og/eller arbejdsgiveren.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
12
af
14
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2315226_0016.png
8.0 Anvendt data og begreber
8.0 Anvendt data og begreber
Anvendt data
Generelt er kontrollen baseret på oplysninger, som styrelsen har adgang til ved opslag i registre, hø-
ring af andre myndigheder samt indhentelse af oplysninger fra udlændingen og fx den arbejdsgiver,
uddannelsesinstitution eller værtsfamilie, som tilladelsen er tilknyttet.
SIRIs kontrolsager udarbejdes i
EstherH (fra og med 2020 afløst af Public360),
som er udlændinge-
myndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem.
EstherH
er ikke designet som et egentligt stati-
stiksystem, og de statistiske oplysninger er derfor behæftet med usikkerhed.
SIRIs registersamkøringsløsning trækker først og fremmest på afgørelser registreret i
EstherH.
Deref-
ter trækkes på oplysninger fra henholdsvis Bygnings- og Boligregisteret, Det Centrale Personregister
og Indkomstregisteret. Eventuelle fejlregistreringer i disse systemer vil ligeledes påvirke udtrækkene.
Det skal bemærkes, at man fra og med maj 2019 har ændret registreringspraksis, som betyder, at
udlændingen og dennes arbejdsgiver behandles på hver deres selvstændige sag. Tidligere blev ud-
lændingen og arbejdsgiveren behandlet på en og samme sag i SIRIs sagsbehandlingssystem. De frem-
stod således som én selvstændig sag.
Antallet af sager, der kontrolleres i hver af SIRIs registersamkøringer (RSK), er et
”øje liksbillede” af
sager i udlændingesagsbehandlingssystemet, som kan kontrolleres lige nøjagtig på kørselstidspunk-
tet. Det bemærkes, at tallet består af sager og ikke personer eller virksomheder.
Antallet afhænger derfor i høj grad af kørselstidspunktet, da kørselsbestemte kriterier og filtre sorte-
rer sager fra, som ikke er relevante for den enkelte registersamkøring.
Derudover sorteres sager også fra, hvis personen for eksempel er blevet meddelt opholdstilladelse af
Udlændingestyrelsen eller har opnået ret til registrerings-/opholdsbevis efter EU-
opholdsbekendtgørelsen.
I registersamkøringskontrol af opholdstilladelser kontrolleres sager, hvor opholdstilladelsen i samkø-
ringsøjeblikket er gyldig, mens registersamkøringskontroller af ulovligt ophold og/eller arbejde kon-
trollerer sager, hvor opholdstilladelsen ikke længere er gyldig i samkøringsøjeblikket.
Det bemærkes, at de samme sager kan gå igen i flere forskellige registersamkøringer. Det kan bl.a.
skyldes, at personen ikke overholder forskellige betingelser for tilladelsen.
I forhold til nogle erhvervsordninger er der tilfælde, hvor hele eller dele af lønnen aftalt i kontrakten
modtages fra en virksomhed i udlandet. SIRI kan ikke kontrollere løn i udlandet via registersamkøring,
og disse sager udtages i stedet til stikprøvekontrol.
I tabellerne ses, at nogle sager verserer og dermed ikke er afgjort endnu. I nogle tilfælde kan det skyl-
des, at der afventes svar fra politiet for at kunne træffe en afgørelse.
.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
13
af
14
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om SIRIs kontrolrapport for 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2315226_0017.png
8.0 Anvendt data og begreber
Anvendte begreber
Registersamkøring
Elektronisk samkøring af oplysninger fra SIRIs sagsbehandlingsregister med oplysninger fra Det Cen-
trale Personregister, Bygnings- og Boligregistret samt Indkomstregistret. Se også udlændingelovens §
44 a, stk. 10.
Lønkrav
Krav om, at arbejdstager mindst modtager den kontraktmæssige løn, der er lagt til grund for en sted-
fæstet opholds- og arbejdstilladelse. For 1 års kontrol af greencard-tilladelser er lønkravet min.
50.000 kr.
Kontrol af timer
På alle ordninger stilles krav om, at udlændinge arbejder efter sædvanlige vilkår for det danske ar-
bejdsmarked. SIRI kontrollerer derfor bl.a., hvorvidt udlændingens arbejdsomfang er sædvanligt for
den pågældende branche/stillingsbetegnelse
herunder om lønkrav opnås via vanlige vilkår.
Boligkrav
Krav om, at au pairen skal have eget værelse (beboelsesrum) i værtsfamiliens bolig under hele au
pair-opholdet. Udover beboelsesrummet til au pairen skal værtsfamiliens bolig som minimum inde-
holde et opholdsrum samt et beboelsesrum pr. to personer registreret på bopælen. Beboelsesrum
samt opholdsrum skal være godkendt til beboelse og fremgå af Bygnings- og Boligregistret, jf. § 6, stk.
2 i Bekendtgørelse om meddelelse af opholdstilladelse med henblik på au pair-ophold (BEK nr. 1408
af 13/12/2019)
Samlivskrav
Krav om, at medfølgende familie til arbejdstagere og studerende bor på samme adresse i Danmark
som arbejdstageren hhv. den studerende. Tilsvarende skal en au pair være bopælsregistreret i CPR-
registret på samme adresse som værtsfamilien i Danmark.
Verserende sager
Sager, som endnu ikke er afgjort/lukket og stadig er under behandling.
Betingelser vurderes ikke overholdt
Udtryk for, at de krav og betingelser, der gælder for de kontrollerede opholds- og arbejdstilladelser,
vurderes overtrådt. Som konsekvens heraf vil SIRI inddrage opholdstilladelsen eller konstatere den
bortfaldet (hvis tilladelsen fortsat var gyldig) og/eller anmode politiet om at foretage en nærmere
undersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for strafforfølgning af udlændingen og/eller arbejdsgiveren.
Bortfald eller inddragelse
Afgørelser, der afhænger af de konkrete omstændigheder vedr. udlændingens overtrædelse af betin-
gelserne for vedkommendes opholdstilladelse. Efter udlændingelovens § 17, stk. 1, bortfalder en
opholdstilladelse, når udlændingen opgiver sin bopæl i Danmark. Opholdstilladelsen kan inddrages,
hvis det konstateres, at en eller flere af betingelserne for opholds- og arbejdstilladelsen ikke længere
er til stede, fx fordi udlændingen ikke får den løn, som kontrakten, der ligger til grund for opholds- og
arbejdstilladelsen, specifikt angiver.
Mistanke om ulovligt ophold/arbejde
Udtryk for, at SIRI har anmodet politiet om at foretage nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er
grundlag for strafforfølgning af en udlænding og/eller arbejdsgiveren.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
14
af
14