Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del Bilag 46
Offentligt
2297709_0001.png
Ministeren
Til udlændingeordførerne
1.
Beslutningsforslag nr. B 176 om at ændre repatrieringsloven blev den 25. juni
2020 vedtaget enstemmigt af Folketinget. Med beslutningsforslaget pålægger Fol-
ketinget regeringen inden udgangen af 2020 at fremsætte forslag til ændring af re-
patrieringsloven, så udbetaling af repatrieringsstøtte øjeblikkelig standses, hvis
modtageren begår kriminalitet i hjemlandet efter repatriering.
I Udlændinge- og Integrationsudvalgets betænkning afgivet den 18. juni 2020 over
beslutningsforslaget bemærkede et flertal i udvalget (S, RV, SF og EL) bl.a. følgende:
”[Flertallet]
er meget enig i intentionerne i forslaget. Der udestår
imidlertid en juridisk vurdering af forslaget i forhold til grundloven og
Danmarks internationale forpligtelser, og flertallet ønsker derfor at af-
give følgende bemærkninger:
Partierne ser frem til, at ministeren i den kommende samling frem-
sætter et lovforslag, der indeholder de nødvendige ændringer af repa-
trieringsloven, så der ikke udbetales repatrieringsydelse til personer,
når det er godtgjort, at de efter udrejse af Danmark har begået alvorlig
kriminalitet, der også vil være strafbart efter dansk ret.
[…]
Flertallet opfordrer samtidig til, at lovforslaget, hvis det er muligt
inden for rammerne af grundloven og Danmarks internationale forplig-
telser, får gyldighed for de aftaler om repatrieringsydelser, der alle-
rede er indgået. Med de bemærkninger kan partierne bag disse be-
mærkninger støtte forslaget.”
I den anledning kan jeg oplyse, at regeringen i anden halvdel af 2020 (Dec I) forven-
ter at fremsætte et lovforslag om ændring af repatrieringsloven, hvorefter den re-
sterende del af hjælp til repatriering (dvs. anden rate af hjælpen) kan bortfalde i
tilfælde, hvor den repatrierede person begår alvorlig kriminalitet mv. efter repatri-
eringen, men før den repatrierede person opfylder betingelserne for at få udbetalt
hjælpen. De nærmere rammer for ordningen, herunder hvilke forhold der kan føre
til bortfald af hjælpen, er fortsat under overvejelse. Det ligger dog fast, at loven vil
gælde for afgørelser om repatrieringshjælp, der træffes efter lovens ikrafttræden.
For så vidt angår afgørelser om hjælp til repatriering, der er truffet før lovens ikraft-
træden, har Udlændinge- og Integrationsministeriet i samarbejde med Justitsmini-
Side
1/4
23. oktober 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Kontoret for udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020-18570
1429041
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 46: Orientering om resultatet af den jurdiske vurdering i forlængelse af B 176 om at ændre repatrieringsloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2297709_0002.png
steriet undersøgt, om det er muligt inden for rammerne af grundloven og Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) at indføre en tilsvarende ord-
ning, hvor den pågældende mister retten til anden rate af hjælpen, når den alvor-
lige kriminalitet mv. er begået efter afgørelsen om hjælp til repatriering, men før
den pågældende opfylder betingelserne for udbetaling af anden rate og før lovens
ikrafttræden.
Det vurderes, at en sådan ordning vil indebære ekspropriation efter grundlovens §
73 om ejendomsrettens beskyttelse. Det vurderes endvidere, at ordningen ikke vil
kunne gennemføres inden for rammerne af beskyttelsen af ejendomsretten i artikel
1 i 1. tillægsprotokol til EMRK.
Om den nærmere begrundelse for vurderingen henvises til pkt. 2 og 3 nedenfor.
2.
Det er fast antaget, at fuldt ud skattefinansierede sociale ydelser ikke er omfattet
af beskyttelsen i grundlovens § 73, hvorimod borgernes særskilte bidrag til en i
overvejende grad social ordning må anses for omfattet, jf. bl.a. Jens Peter Christen-
sen m.fl., Grundloven med Kommentarer (2015), side 454, Max Sørensen, Statsfor-
fatningsret, 2. udgave ved Peter Germer (1979), side 401 og Poul Andersen, Dansk
Statsforfatningsret (1954), side 722 f. Det anføres dog i Jens Peter Christensen m.fl.,
a.st., side 454, at hvis den fuldt ud skattefinansierede sociale ydelse efter aktuel
lovgivning er forfalden, eller hvis borgeren i øvrigt i lovgivningen er tilsikret en ret
til ydelsen, er kravet beskyttet efter grundlovens § 73. I samme retning kan der
henvises til Max Sørensen, a.st., s. 401, og Henrik Zahle, Dansk Forfatningsret 3, 3.
udgave (2003), side 186.
Det er vurderingen, at en person ved modtagelsen af en afgørelse om hjælp til re-
patriering
erhverver en ret til ydelsen (underlagt de i afgørelsen angivne betingel-
ser), der er beskyttet af grundlovens § 73.
Der lægges i den forbindelse navnlig vægt
på, at hjælp til repatriering adskiller sig grundlæggende fra sædvanlige skattefinan-
sierede sociale ydelser, som udbetales løbende, bl.a. fordi modtageren af en afgø-
relse om hjælp til repatriering i forbindelse med sin beslutning om repatriering har
fået et konkret tilsagn om en engangsydelse (der normalt udbetales i to dele) på et
bestemt beløb, og at både udbetalingen af den første del af ydelsen og udbetalin-
gen (efter udrejsen) af den resterende del af ydelsen i henhold til repatrieringsloven
i dag alene er underlagt få og objektive betingelser, der ikke omfatter kriminalitet.
Det følger af grundlovens § 73, at det alene er indgreb, der har karakter af
afståelse,
der er udtryk for ekspropriation. Det antages i den forbindelse, at indgreb, som har
en pønal karakter, herunder straf og konfiskation, ikke har karakter af afståelse og
dermed ikke er udtryk for ekspropriation, jf. bl.a. Jens Peter Christensen m.fl., a.st.,
side 455, Max Sørensen, a.st., side 407 og Poul Andersen, a.st., side 730. Det vur-
deres dog, at dette ikke gør sig gældende i forhold til lovgivning som den omhand-
lede, der knytter retsvirkninger af denne karakter
i form af fratagelse af repatrie-
ringsstøtte som følge af en dom for et strafbart forhold
til forhold begået
inden
lovgivningens ikrafttræden.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 46: Orientering om resultatet af den jurdiske vurdering i forlængelse af B 176 om at ændre repatrieringsloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
Spørgsmålet om, hvorvidt der foreligger afståelse, beror på et samlet skøn over ind-
grebets beskaffenhed. Som momenter, der i almindelighed tillægges betydning ved
udøvelsen af skønnet over, hvorvidt et indgreb medfører afståelse, kan navnlig pe-
ges på indgrebets formål, i hvilken grad indgrebet er generelt eller konkret (herun-
der om det rammer mange eller få rettighedshavere), indgrebets intensitet, om
indgrebet angår en fremtidig eller aktuel råden, og om der er tale om en tilintetgø-
relse af rettigheden eller en overførelse til andre fysiske eller juridiske personer.
Også den lovgivningstradition, der i øvrigt er på det pågældende område, tillægges
betydning ved bedømmelsen af indgrebets karakter.
Konkret vurderes der at foreligge afståelse, bl.a. fordi indgrebet vil ramme en me-
get konkret afgrænset persongruppe, og disse personer må forventes at blive ramt
intensivt, idet der er tale om personer, der ikke selv har tilstrækkelige midler til at
repatriere. Endvidere er der lagt vægt på, at disse personer
som følge af, at de
har modtaget en afgørelse fra kommunen om ret til hjælp til repatriering
kan have
indrettet sig på at modtage ydelsen og at afgørelsen om udbetaling af hjælp til re-
patriering kan have været afgørende for beslutningen om at repatriere.
Det vurderes på den baggrund, at en fratagelse af den resterende del af hjælp til
repatriering med virkning for forhold begået
inden
ikrafttrædelsen af reglen om fra-
tagelse vil være udtryk for ekspropriation efter grundlovens § 73.
3.
Der er endvidere foretaget en vurdering af, om den foreslåede ordning vil kunne
gennemføres inden for rammerne af beskyttelsen af ejendomsretten i artikel 1 i 1.
tillægsprotokol til EMRK.
Det er vurderingen, at de hensyn, der indgår i vurderingen i forhold til grundlovens
§ 73, i meget vidt omfang kan overføres til vurderingen i forhold til artikel 1 i 1.
tillægsprotokol til EMRK, og at ordningen ikke vil kunne indføres inden for ram-
merne af sidstnævnte bestemmelse.
4.
Det siger sig selv, at jeg gerne havde set, at konklusionen var en anden. Og for
mig at se understreger dette så meget desto mere behovet for, at der lovgives på
dette område, så sager om udbetaling af repatrieringsstøtte til personer, der har
begået alvorlig kriminalitet efter repatrieringen
der efter min opfattelse er stø-
dende for retsopfattelsen
kan undgås for fremtiden.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Udlændinge- og Integrationsministeriet i sam-
arbejde med Justitsministeriet er ved at overveje mulige udformninger af en over-
gangsordning, hvorefter f.eks. alvorlig kriminalitet, der måtte blive
begået efter
lo-
vens ikrafttræden, og hvor afgørelsen om hjælp er truffet
før
lovens ikrafttræden,
under visse nærmere betingelser kan omfattes af ordningen.
Jeg påtænker at lade en overgangsordning indgå i det lovforslag, som fremsættes
for Folketinget, også selvom der muligvis slet ikke vil opstå sådanne sager. For mig
er det imidlertid afgørende, at vi udviser rettidig omhu og søger at gardere os mod
eventuelle fremtidige sager i det omfang, det er muligt.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 46: Orientering om resultatet af den jurdiske vurdering i forlængelse af B 176 om at ændre repatrieringsloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Side
4/4