Grund- og Nærhedsnotat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om håndtering
af krisesituationer og force majeure på migrations- og asylområdet
KOM(2020) 613 endelig
20. november 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Nyt notat
Nærværende grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udlændinge- og Inte-
grationsudvalget.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om håndtering af krisesi-
tuationer og force majeure på migrations- og asylområdet. Formålet er at
sikre, at der i tilfælde af krise- og force majeure-situationer sker en tilpas-
ning af de gældende regelsæt vedrørende asyl- og tilbagetagelsesprocedu-
rer samt at tilpasse den solidaritetsmekanisme, som er foreslået oprettet ved
forslaget til forordning om asylforvaltning og migrationsstyring. Forslaget
udvider således anvendelsesområdet for de kategorier af personer, der kan
omfordeles i tilfælde af krisesituationer, og fristen for overførsel af personer
omfattet af tilbagesendelsessponsorater forkortes til fire måneder. Desuden
udvides anvendelsesområdet for personer omfattet af grænseproceduren
indeholdt i forslaget til asylprocedureforordningen, og medlemsstaterne får
mulighed for at fravige reglerne i grænseproceduren for tilbagesendelse i
1
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Miriam Møller
Tel.
Mail
61 98 34 84
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF),
tredje del, afsnit V. Ifølge protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af
de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
fi der a ve delse i Da ark ”retsforbeholdet” .
Danmark har imidlertid en parallelaftale i forhold til den gældende Dublin-forordning, der giver
Danmark ret til fortsat at være tilsluttet retsakten med ændringer på mellemstatsligt grundlag,
såfremt Danmark inden 30 dage efter vedtagelsen giver meddelelse til Kommissionen om, at man vil
gennemføre indholdet af ændringerne i national lovgivning, jf. parallelaftalens artikel 3, stk. 2. Hvis
Danmark beslutter ikke at gennemføre sådanne ændringer, følger det af parallelaftalens artikel 3,
stk. 7, at aftalen som udgangspunkt betragtes som opsagt. For så vidt angår nærværende forslag til for-
ordning, er det alene forslagets artikel 8, der falder ind under parallelaftalen.
Side
1/8