Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del Bilag 38
Offentligt
2295062_0001.png
Grund og nærhedsnotat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Om ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en fælles proce-
dure for international beskyttelse i EU og om ophævelse af direktiv 2013/32/EU
KOM (2020) 611 endelig
Nyt notat
Nærværende grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udvalget for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik.
27. november 2020
Sagen er omfattet af retsforbeholdet
1
.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om en fælles procedure for international
beskyttelse i EU (asylprocedureforordningen). Forordningen skal erstatte det nuværende
asylproceduredirektiv. Formålet med forslaget er at indføre ensartede procedurer, der skal
effektivisere asylsagsbehandlingen på tværs af medlemsstaterne, navnlig ved at indføre en
grænseprocedure, der har til formål at sikre en hurtig behandling af ansøgninger om asyl
fra personer, der formodes ikke at have ret til beskyttelse. I forlængelse heraf skal udsen-
delse af disse personer også ske i en grænseprocedure. Fælles for de to procedurer er, at de
personer, der får deres sager behandlet i en grænseprocedure, ikke formelt tillades at
indrejse på medlemsstaternes område. Samtidig foreslås en række processuelle regler til
sikring af ansøgernes adgang til effektive retsmidler. Forslaget er omfattet af retsforbe-
holdet. Nærhedsprincippet vurderes opfyldt. Forslaget vurderes ikke at have lovgivnings-
mæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen vil under forhandlingerne notere
sig forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved COM(2020) 611 af 23. september 2020 fremsat ændret forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en fælles procedure for international be-
skyttelse i EU og om ophævelse af direktiv 2013/32/EU. Forslaget er fremsat med hjemmel
i TEUF artikel 78, stk. 2, litra d), om fælles procedurer for tildeling og fratagelse af ensartet
status for asyl eller subsidiær beskyttelse og artikel 79, stk. 2, litra c, om ulovlig indvan-
dring og ulovligt ophold, herunder udsendelse og repatriering af personer med ulovligt
ophold. Med forslaget til asylprocedureforordning ophæves og erstattes det nugældende
asylproceduredirektiv.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Tina Bækdahl
Mail
Sags nr.
Akt-id
[email protected]
2020 - 20999
1449596
1
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF),
tredje del, afsnit V. Ifølge protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af
de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
fi der a ve delse i Da ark ”retsforbeholdet” .
.
Side
1/6
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 38: Orientering om Grund- og nærhedsnotat om ændret forslag til en asylprocedureforordning, fra udlændinge- og integrationsministeren
2295062_0002.png
Forslaget er fremsat som led i Kommissionens forslag til en ny pagt om asyl og migration
og fremsættes sammen med fire andre forslag, som omfatter et forslag til en ny forord-
ning om asylforvaltning og migrationsstyring, et forslag om ændring af forslaget fra 2016
om en omarbejdning af Eurodac-forordningen, et forslag til forordning om håndtering af
krisesituationer og force majeure, og et forslag til en forordning om indførelse af en obli-
gatorisk screeningprocedure. Der udarbejdes særskilte grund- og nærhedsnotater vedrø-
rende alle forordninger.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at skabe en mere ensartet og styrket asylprocedure på tværs af
medlemsstaterne, der skal være med til at sikre en effektiv beslutningsproces. Samtidig
skal forslaget skabe en bedre sammenhæng mellem asyl- og tilbagesendelsesprocedurer-
ne.
For at sikre en effektiv beslutningsproces på asylområdet indføres enklere, klarere og
kortere procedurer ledsaget af passende proceduremæssig garantier og redskaber til at
imødegå misbrug af asylprocedurerne og forhindre sekundære bevægelser samt at sikre
en hurtig tilbagesendelse af afviste ansøgere, som ikke har ret til at opholde sig i EU.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om at indføre en screeningsprocedure,
KOM (2020) 614. Efter denne screening henvises tredjelandsstatsborgere enten til asyl-
eller tilbagesendelsesprocedurer og, hvis en række nærmere betingelser er opfyldt, til en
grænseprocedure, som udmøntes nærmere ved dette forslag.
Nærværende forslag skal sammen med forslag om screening sikre en gnidningsløs forbin-
delse mellem alle faser af migrationsprocessen, således at der skabes sammenhæng fra
afslutningen af screeningsfasen over til en mulig grænse- eller asylfase. Grundlaget for
behandling i en grænseprocedure, der er fastsat nærmere med dette forslag, fastlægges
således gennem screeningen.
Forslaget skal samtidig også læses i sammenhæng med forslaget om håndtering af krisesi-
tuationer og force majeure KOM (2020) 613, der fastsætter procedurer for, i hvilket om-
fang medlemsstaterne kan blive undtaget fra de almindelige bestemmelser om asylproce-
durer i tilfælde af krisesituationer.
For så vidt angår regler omkring asylproceduren kan medlemsstaterne udvide anvendel-
sen af grænseproceduren, således at ansøgere fra et land med en anerkendelsesprocent
på 75 % eller derunder kan behandles i en grænseprocedure. Perioden for anvendelsen af
grænseproceduren kan herudover udvides med 8 uger. Samtidig får medlemsstaterne
også mulighed for at fravige reglerne i grænseproceduren for tilbagesendelse i tilfælde af
krisesituationer
.
Forslaget indeholder:
Grænseprocedure for behandling af asylansøgninger:
Under screeningsproceduren vil ankomne migranter blive registreret og screenet med det
det formål at fastslå deres identitet, foretage en helbredsvurdering samt for at fastsætte
sikkerhedsrisici.
Side
2/6
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 38: Orientering om Grund- og nærhedsnotat om ændret forslag til en asylprocedureforordning, fra udlændinge- og integrationsministeren
En ansøgning om asyl skal behandles i en obligatorisk grænseprocedure for behandling af
ansøgninger om international beskyttelse, såfremt en række objektive kriterier er opfyldt,
herunder eksempelvis, som udgangspunkt, hvis ansøgeren kommer fra et land der har en
anerkendelsesprocent på under 20 %, hvis ansøgeren har vildledt myndighederne eksem-
pelvis ved at fremlægge falske oplysninger eller dokumenter, eller hvis ansøgeren er vur-
deret at udgøre en risiko for den nationale sikkerhed eller den offentlige orden. En ansøg-
ning om asyl bliver således behandlet i en grænseprocedure på baggrund af en række
objektive kriterier, som fastlægges ved screeningen.
Der er hertil en række undtagelser, herunder i de tilfælde hvor det fra starten er usand-
synligt, at oprindelseslandet i tilfælde af et afslag på personernes asylansøgning vil tilbage-
tage dem, samt når der er tale om uledsagede mindreårige og familier med børn under 12
år, medmindre de anses for at udgøre en fare for den nationale sikkerhed eller den offent-
lige orden i en medlemsstat, eller ansøgeren er blevet tvangsudsendt på grund af alvorlige
trusler mod den offentlige sikkerhed eller den offentlige orden i henhold til national ret.
I visse tilfælde, vil anvendelsen af grænseproceduren være valgfri for medlemsstaterne.
Grænseproceduren skal være så kort som mulig, og skal senest være afsluttet 12 uger
efter registreringen af asylansøgningen. I løbet af de 12 uger skal asylansøgerene have
haft adgang til at få sin sag efterprøvet ved én appelinstans. Er asylsagsbehandlingen ikke
afsluttet inden for de 12 uger, vil asylansøgeren formelt få tilladelse til at indrejse på med-
lemsstaternes område, og vedkommendes ansøgning om asyl vil blive behandlet efter den
gældende asylprocedure.
Grænseproceduren kan gennemføres i en anden medlemsstat end den, hvor ansøgningen
om asyl er indgivet. Dette kan ske såfremt ansøgeren omfordeles til en anden medlems-
stat i henhold til forslaget til forordningen om asylforvaltning og migrationsstyring KOM
(2020) 610, regler herom.
Den fælles grænseprocedure for asyl og tilbagesendelse skal være et styringsredskab til at
forhindre uautoriserede indrejser på medlemsstaternes område og heraf afledte sekun-
dære bevægelser. Herudover skal indførelse af grænseproceduren sikre en effektiv be-
handling af åbenbart grundløse sager og samtidig medvirke til at sikre en effektive be-
handling af asylansøgninger, der vurderes i den normale procedere.
Ved behandling i en grænseprocedure får asylansøgeren formel tilladelse til at indrejse på
medlemsstaternes område. Indkvartering vil ske på lokaliteter ved de ydre grænser, i tran-
sitområder eller i nærheden heraf. Medlemsstaterne behøver ikke sikre sådanne facilite-
ter ved samtlige grænseovergange, men kan overføre de ansøgere, der er omfattet af
grænseproceduren, til disse steder, uanset hvor asylansøgningen oprindeligt blev indgivet.
Hvis en asylansøger meddeles afslag på asyl i forbindelse med grænseproceduren for be-
handling af ansøgninger om international beskyttelse, vil en grænseprocedure for gen-
nemførelse af tilbagesendelse finde anvendelse.
Side
3/6
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 38: Orientering om Grund- og nærhedsnotat om ændret forslag til en asylprocedureforordning, fra udlændinge- og integrationsministeren
2295062_0004.png
Samtidig afgørelse om afslag samt tilbagesendelse:
For at effektivisere sammenhængen mellem de to grænseprocedurer, skal afgørelse om
afslag på asyl samt tilbagesendelse træffes samtidig.
Denne processuelle foranstaltning skal strømline efterprøvelsen ved appelinstanserne for
så vidt angår de to beslutninger. Denne regel sikrer, at tilbagesendelsesproceduren ikke
forsinkes unødigt og mindsker risikoen for, at den afviste asylansøger forsvinder eller
forhindrer sin udsendelse samtidig med, at det sikres, at den grundlæggende ret til adgang
til effektive retsmidler overholdes.
Øget fokus på tilbagesendelse:
I forlængelse af en grænseprocedure om asyl fastsættes der en grænseprocedure for gen-
nemførelse af tilbagesendelse, når udlændingen er meddelt en tilbagesendelsesafgørelse i
forbindelse med afslaget på asyl.
Formålet med grænseproceduren for gennemførelse af tilbagesendelse er at sikre en
hurtig tilbagesendelse af afviste asylansøgere, der ikke har ret til at opholde sig på med-
lemsstaternes område.
Udlændinge omfattet af grænseproceduren for tilbagesendelse kan gives en frist for frivil-
lig udrejse på højst 15 dage. Derudover vil det være muligt at frihedsberøve den pågæl-
dende udlænding efter samme regler som i udsendelsesdirektivet med henblik på udsen-
delse, når betingelserne herfor efter udsendelsesdirektivet er opfyldt. Grænseproceduren
for gennemførelse af tilbagesendelse kan på samme måde som grænseproceduren for
asylsagsbehandling maksimalt vare 12 uger, hvorefter den afviste asylansøger bliver om-
fattet af udsendelsesdirektivet, og således skal udsendes i henhold hertil.
Denne procedure skal mindske risikoen for uautoriseret indrejse og heraf afledte sekun-
dære bevægelser.
Fornyede ansøgninger om asyl:
Endnu et tiltag, som skal styrke mulighederne for hurtig tilbagesendelse, er mere fleksible
regler for, i hvilke tilfælde fornyede ansøgninger tillægges opsættende virkning og således
give ansøgerne tilladelse til at forblive på området under behandlingen af den pågælden-
de sag.
Medlemsstaterne vil således have mulighed for at gøre undtagelser fra retten til at forbli-
ve på territoriet under en fornyet ansøgning, såfremt ansøgningen indgives inden for et år
efter, at den besluttende myndighed har truffet afgørelse i den oprindelige asylsag, og
såfremt denne fornyede ansøgning alene har til formål at forsinke eller hindre en faktisk
tilbagesendelse.
Andre processuelle regelsæt:
Herudover fastsættes en række processuelle regler med henblik på at sikre ansøgerens ret
til at udøve sin ret til adgang til effektive retsmidler.
Side
4/6
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 38: Orientering om Grund- og nærhedsnotat om ændret forslag til en asylprocedureforordning, fra udlændinge- og integrationsministeren
2295062_0005.png
Hvis en ansøger får afslag på sin ansøgning om international beskyttelse, skal alle virknin-
ger af afgørelsen om tilbagesendelse automatisk suspenderes, så længe ansøgeren har ret
til at forblive på en medlemsstats område i forbindelse med behandlingen af en appelsag.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har henvist til, at formålet med forslaget er
”.. at foretage ålrettede æ dri ger af forslaget fra
6 til e forord i g o asyl-
procedurer og sammen med forslaget til forordning om indførelse af screening sikre
en gnidningsløs forbindelse mellem alle faser af migrationsprocessen fra ankomst til
behandling af asylansøgninger og, hvor det er relevant, tilbagesendelse. Med henblik
herpå er der behov for mere harmoniserede procedurer, navnlig en ny fase forud for
indrejse, som omfatter en screening og dertil knyttede grænseprocedurer for asyl og
tilbagesendelse.
Målet er også i den fælles procedure for tildeling og fratagelse af international be-
skyttelse at opnå en yderligere harmonisering for så vidt angår udstedelse af afgørel-
ser om asyl og tilbagesendelse i den samme akt eller, hvis der er tale om særskilte ak-
ter, udstedelse samtidig og sammen, og med samme effektive retsmiddel og mulig-
heden for at tillade ansøgerne at forblive på medlemsstaternes område under en ef-
terprøvelse i anden instans eller derover. Formålet er desuden at forhindre migranter
i at forsinke procedurerne alene med det formål at forhindre, at de udsendes fra Uni-
onen, og misbruge asylsystemet.
De nye procedurer bør, uanset hvilken medlemsstat der anvender dem, være under-
lagt de samme regler for at sikre ligebehandling af ansøgerne, tredjelandsstatsborge-
re eller statsløse personer samt klarhed og retssikkerhed for de enkelte personer.
Ydermere kan medlemsstaterne ikke på egen hånd indføre fælles regler, der vil mind-
ske incitamenterne til asylshopping og uautoriserede bevægelser mellem medlems-
staterne. Målene i dette forslag kan derfor ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af med-
lemsstaterne alene og kan på grund af denne forordnings omfang og virkninger bedre
opfyldes på EU-plan. Derfor må Unionen handle og vedtage foranstaltninger i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i traktaten om Den Europæiske
U io .”
Nærhedsprincippet vurderes derfor at være opfyldt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Side
5/6
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 38: Orientering om Grund- og nærhedsnotat om ændret forslag til en asylprocedureforordning, fra udlændinge- og integrationsministeren
2295062_0006.png
Som anført ovenfor er forslaget omfattet af Danmarks retsforbehold. Forslaget vil således
ikke i sig selv have lovgivningsmæssige konsekvenser, og ændringerne er ikke bindende for
og finder ikke anvendelse i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget forventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige holdning
Regeringen er generelt positiv over for etableringen af en EU-hastebehandling af navnlig
grundløse asylansøgninger og en procedure, der hurtigere kan føre til udsendelse af afvi-
ste asylsøgere, idet begge elementer vurderes at ville føre til et reduktion af såvel irregu-
lære ankomster som sekundære bevægelser inden for Schengenområdet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
6/6