Grund- og nærhedsnotat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om asylforvaltning og migra-
tionsstyring og om ændring af Rådets direktiv 2003/109/EF og forslaget til forordning
(EU) XXX/XXX [Asyl- og Migrationsfonden] (forordning om asyl- og migrationsfor-
valtning)
KOM(2020) 610 endelig
Nyt notat
Nærværende grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udvalget for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet
1
.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om asyl- og migrationsforvaltning. Formå-
let med forslaget er at fastlægge en fælles ramme for asyl- og migrationsforvaltning på EU-
niveau. Dette sker med baggrund i overordnede principper om solidaritet og ansvarsforde-
ling. Forslaget ophæver og erstatter Dublinforordningen og indeholder bestemmelser, der
skal sikre en effektiv ansvarsfordeling mellem medlemsstaterne i henhold til Dublin-meka-
nismen. Ansvarskriterierne udvides samtidig med, at procedurerne for ansvarsfastlæggelsen
effektiviseres. Disse justeringer udgør ifølge forslaget en ændring af Dublin-forordningen i
parallelaftalens forstand. Forslaget indeholder derudover bestemmelser om en ny solidari-
tetsmekanisme, der består af forskellige foranstaltninger, som medlemsstaterne kan vælge at
bidrage til og på den måde yde hinanden bistand. Nærhedsprincippet vurderes opfyldt. Det
kan ikke umiddelbart vurderes, i hvilket omfang forslaget vil kunne have statsfinansielle kon-
sekvenser. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har ved COM(2020) 620 af den 23. september 2020 fremsat forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om asylforvaltning og migrationsstyring (forord-
ning om asyl- og migrationsforvaltning). Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel
78, stk. 2, litra e, om kriterier og procedurer til bestemmelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om asyl eller subsidiær beskyttelse og artikel 79,
stk. 2, litra c, om ulovlig indvandring og ulovligt ophold, herunder udsendelse og repatrie-
ring af personer med ulovligt ophold.
1
30. november 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Kontoret for International
Udlændingepolitik
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Tina Bækdahl
Mail
Sags nr.
Akt-id
2020 - 20995
1448715
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF),
tredje del, afsnit V. Ifølge protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af
de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
fi der a ve delse i Da ark ”retsforbeholdet” .
Danmark har imidlertid en parallelaftale i forhold til den gældende Dublin-forordning, der giver
Danmark ret til fortsat at være tilsluttet retsakten med ændringer på mellemstatsligt grundlag,
såfremt Danmark inden 30 dage efter vedtagelsen giver meddelelse til Kommissionen om, at man vil gen-
nemføre indholdet af ændringerne i national lovgivning, jf. parallelaftalens artikel 3, stk. 2. Hvis
Danmark beslutter ikke at gennemføre sådanne ændringer, følger det af parallelaftalens artikel 3,
stk. 7, at aftalen som udgangspunkt betragtes som opsagt.
Side
1/10