Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del Bilag 184
Offentligt
2455152_0001.png
Supplerende Samlenotat
vedrørende de sager under Udlændinge- og Integrationsministeriets ressort, der forven-
tes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender
indenrigsdelen) den 7.-8. ok-
tober 2021
Implementering af Interoperabilitet; S. 2
KOM dokument foreligger ikke
= Orientering fra Kommissionen og eu-LISA
= Udveksling af synspunkter
1
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Supplerende samlenotat RIA 8. oktober 2021, fra udlændinge- og integrationsministeren
2455152_0002.png
Implementering af interoperabilitet
KOM dokument foreligger ikke
= Orientering fra Kommissionen og eu-LISA
= Udveksling af synspunkter
Revideret notat. Ændringer er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Der forventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2021 at være et
punkt om status på gennemførelse af interoperabilitet (implementering af retsakter vedr. it-
systemer for visum, grænsekontrol og indre sikkerhed). Der forventes en orientering ved Kom-
missionen og eu-LISA samt udveksling af synspunkter. Danmark følger
EU’s
gennemførelses-
planer for interoperabiliteten. Sagen giver ikke anledning til at redegøre for nærhedsprincippet
eller retsforbeholdet og giver ikke anledning til at redegøre for gældende ret samt lovgivnings-
mæssige og statsfinansielle konsekvenser
2. Baggrund
Det forventes, at der vil være en frokostdrøftelse i forbindelse med rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 7. og 8. oktober 2021 om gennemførelse af interoperabilitet, og at der efter-
følgende til rådsmødet vil være en kort orientering ved formandskabet om resultatet af frokost-
drøftelsen.
Betegnelsen interoperabilitet dækker over, at medlemslandene, eu-LISA (Det Europæiske
Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-systemer inden for Området med Frihed,
Sikkerhed og Retfærdighed) og EU-Kommissionen aktuelt implementerer en række forordnin-
ger om større EU it-systemer på området for visum, grænsekontrol og indre sikkerhed. Imple-
menteringen vedrører EES (et nyt system til elektronisk ind- og udrejsekontrol for Schengen-
området), ETIAS (et nyt system for rejsetilladelser til visumfri tredjelandsstatsborgere forud
for indrejse i Schengenområdet), ændringer til de eksisterende systemer VIS (Visuminformati-
onssystemet) og SIS (Schengeninformationssystemet) samt eventuelt Eurodac (fingeraftryks-
systemet for asylansøgere til understøttelse af Dublin-proceduren) hvis de foreslåede ændringer
vedtages. Endvidere omfatter implementeringen også et nyt system for interoperabilitet (dvs.
samkørsel af oplysninger med henblik på kontrol og verifikation af identitetsoplysninger) mel-
lem EU it-systemerne. Endelig omfatter implementeringen også et nyt system til udveksling af
oplysninger om domstolsafgørelser vedrørende tredjelandsstatsborgere, ECRIS-TCN, som
Danmark ikke deltager i pga. retsforbeholdet.
Kommissionen har sammen med eu-LISA og medlemslandene udarbejdet en samlet overordnet
tidsplan for implementeringen af forordningerne, der tidligst ventes afsluttet primo 2024.
Som det første system i planen forventes det reviderede SIS i drift medio februar 2022 efterfulgt
af EES, der efter planen skal gå i drift medio maj 2022.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Supplerende samlenotat RIA 8. oktober 2021, fra udlændinge- og integrationsministeren
2455152_0003.png
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. december 2020 orienterede Kommissionen
om behov for at revidere tidsplanen pga. forsinkelser i implementeringen af EES.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. juni 2021 gjorde formandsskabet status
for gennemførelsen af tidsplanen.
Forordningerne om SIS, EES, EITAS og interoperabilitet udgør en udbygning af Schengen-
reglerne. Danmark har tidligere truffet afgørelse om at gennemføre forordningerne i dansk ret,
jf. artikel 4 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet til TEU og til TEUF.
3. Formål og indhold
Der forventes under frokostdrøftelsen at være en orientering fra Kommissionen og eu-LISA
vedrørende gennemførelse af interoperabilitet med efterfølgende udveksling af synspunkter.
Det kan ikke udelukkes, at Kommissionen vil orientere om behov for at udskyde idriftsættelsen
af EES for at sikre en forsvarlig idriftsættelse. Det kan derfor heller ikke udelukkes, at Kom-
missionen af den grund også vil revidere den samlede overordnede tidsplan.
Der er i Danmark etableret et tværministerielt program for en samlet, koordineret udvikling og
gennemførelse af Schengen it-systemerne, på nær ECRIS TCN der er omfattet af forbeholdet.
Programmet omfatter pt. de to retsakter vedrørende EES og ETIAS samt etablering af interope-
rabilitetsløsningen og ændringerne til SIS.
Justitsministeriet, Rigspolitiet, Udenrigsministeriet, Finansministeriet samt Udlændinge- og In-
tegrationsministeriet med tilhørende institutioner deltager i programmet. Det er forventningen,
at implementeringen af ændringen til VIS snarest vil blive inkluderet i det tværministerielle
program. Såfremt forordningsforslaget om ændring af Eurodac vedtages, forventes dette også
inkluderet i programmet.
Implementering af forordningerne, herunder de tekniske, juridiske og forretningsmæssige
aspekter sker centralt, primært i Kommissionen og it-agenturet eu-LISA og nationalt hos de
berørte myndigheder. Der er tale om en særdeles omfattende og krævende implementering for
såvel medlemslandene som de involverede EU-institutioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Punktet om status på gennemførelse af interoperabilitet har ikke i sig selv lovgivningsmæssige,
statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Supplerende samlenotat RIA 8. oktober 2021, fra udlændinge- og integrationsministeren
2455152_0004.png
8. Høring
Sagen om status for implementering af interoperabilitet er blevet forelagt Specialudvalget for
asyl- og indvandringssamarbejde (SPAIS) den 28. september 2021 forud for Rådsmødet den 8.
oktober 2021.
Sagen om status for implementeringen af EES og ETIAS i konteksten af interoperabilitetsløs-
ningen er desuden forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den 18. maj
2021 forud for Rådsmødet den 7-8. juni 2021.
Specialudvalget for asyl-og indvandringssamarbejde modtog desuden sagen om de to forord-
ninger om interoperabilitet til orientering den 13. november 2020 forud for den uformelle vi-
deokonference for justits- og indenrigsministre i december 2020 samt forud for den uformelle
videokonference for justits- og indenrigsministre den 4.-5. juni 2020. Sagen blev endvidere
forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 17.-18. oktober 2019 forelagt specialud-
valget den 19. september 2019 og forud for rådsmødet den 2.-3. december 2019 forelagt speci-
aludvalget den 13. november 2019. Forslagene til de to forordninger om interoperabilitet blev
desuden forud for vedtagelsen forelagt specialudvalget den 21. februar 2018.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt opbakning blandt medlemsstaterne til et stærkt fokus på korrekt og rettidig, men
også forsvarlig implementering af forordningerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der sker en korrekt og rettidig, men også forsvarlig imple-
mentering af forordningerne på såvel EU-plan som i samtlige medlemsstater, da det er af be-
tydning for bl.a. effektiv kontrol med EU's ydre grænser og migration.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om implementering af de to forordninger om interoperabilitet har tidligere været forelagt
Europaudvalget den 2. marts 2018, og den 4. oktober 2019, og den 29. november 2019, den 26.
maj 2020 og den 8. december 2020.
Endelig har sagen om status for implementering af EES og ETIAS i konteksten af interopera-
bilitetsløsningen været forelagt Europaudvalget til orientering den 3. juni 2021.
Side
4/4