Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del Bilag 162
Offentligt
2441079_0001.png
SAMLENOTAT
for ekstraordinært rådsmøde (indre anliggender)
den 31. august 2021
25/8/2021
Afghanistan og migration
KOM dokument foreligger ikke
= Politisk drøftelse
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 162: Samlenotat vedr. ekstraordinært RIA 31. august 2021, fra udlændige- og integrationsministeren
2441079_0002.png
Afghanistan og migration
KOM dokument foreligger ikke
= Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Formandsskabet forventes på et ekstraordinært rådsmøde (indre anliggender) den 31. august
2021 at lægge op til, at rådet gør status over situationen i Afghanistan, særligt fra en flygtninge-
og migrationsvinkel. Derudover forventes en drøftelse af dels aktuelle og fremtidige behov for
assistance til Afghanistan og til lande i nærområdet, dels behov for indsatser, der imødegår
mulige strømme af flygtninge og irregulære migranter mod EU, såvel som beredskabsplanlæg-
ning i forhold til grænsekontrol ved
EU’s
ydre grænser samt sikkerhedsaspekter. Sagen giver
ikke på nuværende tidspunkt anledning til at redegøre for nærhedsprincippet eller retsforbe-
holdet og giver heller ikke anledning til at redegøre for gældende ret såvel som lovgivnings-
mæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Det slovenske formandskab forventes at indkalde til ekstraordinært rådsmøde på baggrund af
den stærkt foruroligende udvikling i Afghanistan.
Migration
Overordnet vurderes det vanskeligt at forudsige udviklingen i flygtninge- og migrations-
strømme fra Afghanistan til EU. Det mest sandsynlige scenarie er pt., at en eventuel stigning i
ankomster til EU vil bestå i allerede flygtede afghanere, der håber, at den aktuelle krise har øget
deres chancer for at opnå asyl i EU, og afghanere, der udrejser direkte fra hjemlandet. Sidst-
nævnte gruppe er det fortsat vanskeligt at vurdere det forventede omfang af, blandt andet fordi
det afhænger af, hvilke begrænsninger Taleban indfører ved grænseovergangene, og fordi den
sikkerhedsmæssige situation i Afghanistan er volatil. Derudover forventes afghanere, der har
fået afvist deres asylansøgning eller som følge af stigende anerkendelsesprocenter, at genan-
søge om asyl. Ifølge Europol har afghanere effektive menneskesmuglernetværk i Europa.
Udviklingen i Afghanistan har betydelig bevågenhed hos både Kommissionen og EU’s med-
lemslande, også ud fra en migrationsvinkel. Ingen ønsker en gentageles af 2015. EU-kommis-
sionen har på det netop afholdte G7-møde oplyst, at man øger den nuværende bevilling for
humanitære indsatser i og omkring Afghanistan fra 50 til 200 millioner euro.
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 162: Samlenotat vedr. ekstraordinært RIA 31. august 2021, fra udlændige- og integrationsministeren
2441079_0003.png
Afghanistan har i en årrække været en af de største modtagere af dansk bistand. Der var i 2021
samlet afsat ca. 409 mio. kr. Heraf er der tidligere i 2021 udbetalt næsten 140 mio. kr. i huma-
nitære bevillinger til Afghanistan.
Afghanistan har i en årrække været en af de største modtagere af dansk bistand. Der var i 2021
samlet afsat ca. 409 mio. kr. Heraf er der tidligere i 2021 udbetalt næsten 140 mio. kr. i huma-
nitære bevillinger til Afghanistan.
Efter Talebans magtovertagelse har Danmark standset udbetalinger på de dele af udviklingsbi-
standen, der risikerer at støtte et nyt Taleban-ledet styre, og i samarbejde med internationale
partnere ses der nu på at omlægge denne støtte til at beskytte og hjælpe civilbefolkningen og
forebygge yderligere fordrivelse. Den 17. august gav Danmark en ny og ekstraordinær huma-
nitær bevilling på 100 mio. kr. til at dække humanitære behov i Afghanistan og nabolande. Til
senere indsatser er reserveret yderligere op til 150 mio. kr. ekstra i humanitær bistand.
I forhold til det danske beredskab og i tilfælde af nye store flygtninge- og migrantstrømme mod
Danmark vil den midlertidige grænsekontrol, der i dag gennemføres på henholdsvis lande- og
søgrænsen mod Tyskland og Sverige, kunne styrkes med henblik på effektivt at forebygge og
sætte ind over for udlændinges forsøg på ulovlig indrejse samt at gennemføre afvisning eller
udvisning.
Sikkerhedsaspekter
Der er også en forventning om, at man på mødet vil få en orientering fra European Counter
Terrorism Centre (ECTC) om, hvorvidt den aktuelle situation udgør en øget trussel i forhold
til, at terrorister baseret i Afghanistan vil kunne søge mod EU under dække af at være flygt-
ninge.
3. Formål og indhold
Formålet med punktet ventes at være en drøftelse af den bedst mulige måde at håndtere den
aktuelle stærkt foruroligende situation i Afghanistan på, herunder gennem indsatser i Afghani-
stan og i landene i nærområdet, indsatser til håndtering af evt. flygtningestrømme og irregulær
migration mod EU, beredskabsplanlægning i forhold til grænsekontrol
ved EU’s ydre grænser
samt sikkerhedsaspekter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 162: Samlenotat vedr. ekstraordinært RIA 31. august 2021, fra udlændige- og integrationsministeren
7. Konsekvenser
Drøftelsen af situationen i Afghanistan vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige, statsfinan-
sielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke tidligere været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde.
Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde har modtaget sagen i høring den 24.au-
gust 2021. Dansk Flygtningehjælp (DRC) har fremsat følgende bemærkninger i den anledning.
DRC understreger, at den forværrede situation i Afghanistan og relaterede fordrivelse skal
adresseres som en beskyttelseskrise med fokus på sikkerheden og beskyttelsen af de berørte
frem for på en potentiel stigning i asylansøgere i Europa. DRC fremhæver også nødvendighe-
den af, at EU påtager sig rimelig ansvarsfordeling for flygtninge, herunder hurtig adgang til en
fair asylprocedure i overensstemmelse med europæiske staters forpligtelser i henhold til EU-
og folkeretten. Desuden påpeges nødvendigheden af opskalering af den humanitære bistand til
Afghanistan og til nabolandene via alle relevante aktører. Endelig er det afgørende for DRC, at
grænser holdes åbne for at sikre adgang til beskyttelse og mindske risikoen for, at flygtninge
bliver presset ud på farlige migrationsruter i hænderne på menneskesmuglere.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udviklingen i Afghanistan har betydelig bevågenhed hos både Kommissionen
og EU’s med-
lemslande, også ud fra en migrationsvinkel. Ingen ønsker en gentagelse af flygtninge- og mi-
grationskrisen i 2015.
En bred kreds af europæiske lande har udtalt sig forsigtigt og med fokus på ikke at komme til
at skabe en pull-effekt i forbindelse med politiske udmeldinger og konkrete initiativer. Fokus
har været på at håndtere en evt. flygtninge- og migrationskrise så tæt på Afghanistan som muligt
gennem støtte til nabolande og lande langs migrationsruterne. En række lande har udtalt sig
kritisk over for EU-Kommissionens og migrationskommissærens tilkendegivelser om yderli-
gere sikre og lovlige adgangsveje til EU, herunder genbosætning med henvisning til, at en po-
tentiel tilstrømning af afghanske flygtninge bør forhindres ved at yde bistand i nærområderne.
10. Regeringens generelle holdning
Udviklingen i Afghanistan er stærkt foruroligende. Overordnet vurderes det vanskeligt at for-
udsige udviklingen i flygtninge- og migrationsstrømme fra Afghanistan til EU. Situationen er
volatil og kan føre til endnu flere internt fordrevne og evt. massive flygtninge- og migrations-
bevægelser i nærområdet og muligvis på særligt den østlige migrationsrute mod EU (Tyrkiet-
Grækenland), som afghanere typisk benytter. Regeringen mener derfor, at det er afgørende, at
Danmark
udover egne indsatser med humanitære og udviklingsmidler i Afghanistan og nær-
områderne
–også
aktivt understøtter fælles europæiske indsatser, der skal modvirke et sådan
pres, samt at Danmark om nødvendigt er klar til at håndtere massive flygtninge- og migrations-
bevægelser, hvis de opstår.
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 162: Samlenotat vedr. ekstraordinært RIA 31. august 2021, fra udlændige- og integrationsministeren
Det er afgørende, at Danmark følger situationen og udviklingen langs migrationsruterne tæt, og
samarbejder med relevante EU-lande og lande i nærområderne. Det er i den forbindelse centralt,
at Danmark i den nuværende situation søger så brede alliancer som muligt, herunder med store
europæiske lande. En sådan fælles tilgang kan også medvirke til at sikre, at der fra EU-Kom-
missionen ikke sendes signaler, der kan medvirke til, at flere afghanere søger mod Europa (pull-
faktor).
Det er afgørende, at Danmark følger situationen og udviklingen langs migrationsruterne tæt, og
samarbejder med relevante EU-lande og lande i nærområderne. Det er i den forbindelse centralt,
at Danmark i den nuværende situation søger så brede alliancer som muligt, herunder med store
europæiske lande. En sådan fælles tilgang kan også medvirke til at sikre, at der fra EU-Kom-
missionen ikke sendes signaler, der kan medvirke til, at flere afghanere søger mod Europa (pull-
faktor).
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side
5/5