Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del Bilag 131
Offentligt
2411578_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om justering af udlændingemyndighedernes praksis vedrørende ud-
lændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra e, i sager om ægtefællesammenføring med
personer omfattet af associeringsaftalekomplekset mellem EU og Tyrkiet
8. juni 2021
1. Indledning
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet opmærksom på, at udlændinge-
lovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra e, hvorefter herboende udlændinge som betingelse for
ægtefællesammenføring skal have haft tidsubegrænset opholdstilladelse i 3 år, ikke
er blevet administreret korrekt i forhold til økonomisk aktive tyrkiske statsborgere
o fattet af EU’s associeri gsaftale
med Tyrkiet, efter at bestemmelsen blev ændret
i 2017.
Ved lov nr. 436 af 9. maj 2017, der trådte i kraft den 15. maj 2017, blev opholdskra-
vet for tidsubegrænset opholdstilladelse hævet fra 6 år til 8 år. Ændringen af op-
holdskravet til 8 år sammenholdt med 3-års kravet i udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 1, litra e, indebærer, at en herboende udlænding sammenlagt skal have haft
lovligt ophold i Danmark i 11 år, før der kan gives ægtefællesammenføring efter
denne bestemmelse.
Ifølge lovbemærkningerne
1
til 2017-ændringen berøres adgangen til ægtefælle-
sammenføring for tyrkiske statsborgere omfattet af EU's associeringsaftale med
Tyrkiet ikke af den foreslåede skærpelse af opholdskravet. Der vil således på samme
måde som før lovændringen kunne meddeles ægtefællesammenføring med en her-
boende økonomisk aktiv tyrkisk statsborger omfattet af associeringsaftalen, når
den pågældende har opholdt sig lovligt i Danmark i sammenlagt 9 år.
2. Udlændingestyrelsens og Udlændingenævnets praksis
Udlændingemyndighederne har hidtil i sager om ægtefællesammenføring med her-
boende økonomisk aktive tyrkiske statsborgere omfattet af associeringsaftalen stil-
let det samme opholdskrav på 11 år, som stilles til andre tredjelandsstatsborgere.
Ultimo januar 2021 blev udlændingemyndighederne opmærksomme på fejladmini-
strationen og ændrede deres praksis i overensstemmelse med lovbemærkningerne
til 2017-ændringen.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020-8954
1
Lovforslag nr. 154 af 15. marts 2017, afsnit 3.2., hvorefter adgangen til ægtefællesammenføring for
tyrkiske statsborgere, som har opholdstilladelse i Danmark på grundlag af EU's associeringsaftale med
Tyrkiet, ikke berøres af den foreslåede skærpelse af opholdskravet.
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Orientering vedr. sager om ægtefællesammenføring med personer omfattet af associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet, fra udlændinge- og integrationsministeren
2411578_0002.png
Udlændingemyndighederne har foretaget en gennemgang af allerede afgjorte sa-
ger, hvor den ændrede praksis kunne få betydning. Det drejer sig om sager, hvor
der er ansøgt om ægtefællesammenføring med en herboende økonomisk aktiv tyr-
kisk statsborger omfattet af associeringsaftalen, og hvor der efter den 15. maj 2017
er meddelt afslag med henvisning til, at den herboende reference ikke har haft tids-
ubegrænset opholdstilladelse i 3 år, jf. udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra e.
3. Betydningen for afgjorte sager
Udlændingemyndighederne har oplyst, at der er udfundet 32 sager vedrørende
herboende økonomisk aktive tyrkiske statsborgere, hvor der efter den 15. maj 2017
er meddelt afslag på familiesammenføring med henvisning til udlændingelovens §
9, stk. 1, nr. 1, litra e.
Udlændingemyndighederne har endvidere oplyst, at 1 sag er genoptaget og om-
gjort. I 3 sager er det konstateret, at den herboende nu har opnået tidsubegrænset
opholdstilladelse, og at de pågældende som følge heraf vil blive vejledt om mulig-
heden for at ansøge om ægtefællesammenføring på et tidligere tidspunkt end ellers
oplyst. I de øvrige sager har myndighederne fundet, at der ikke var grundlag for
genoptagelse eller vejledning.
Udlændingemyndighederne har endelig oplyst, at genoptagelsesarbejdet er afslut-
tet, og at vejledningen på
www.nyidanmark.dk
er opdateret i overensstemmelse
med den ændrede praksis.
Mattias Tesfaye
/
Charlotte Barslev
Side
2/2