Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del Bilag 130
Offentligt
2409672_0001.png
Notat
Afrapportering på skærpet kontrol og sagsbe-
handling i fm. ophold efter beløbsordningen i re-
staurationsbranchen
RESUME
SIRI iværksatte primo 2020
efter anmodning fra Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet og på baggrund af konkrete sager om misbrug og omgåelse
en skærpet
indsats over for udenlandske ansatte i restaurationsbranchen.
Indsatsen omfattede en særlig kontrol af ansatte med kinesisk nationalitet, der
allerede var meddelt opholdstilladelse efter beløbsordningen. SIRI har afsluttet
kontrollen i 344 sager. I ca. 8 pct. af sagerne har betingelserne ikke været over-
holdt.
Indsatsen omfattede endvidere en skærpet sagsbehandling af ansøgninger om
opholdstilladelse og af ansøgninger om forlængelse af gældende opholdstilladel-
ser. Som resultat af denne indsats, der omfattede alle nationaliteter, er afslags-
procenten steget, således at der er meddelt afslag i ca. 64 pct. af alle førstegangs-
sager (mod ca. 30 pct. i 2019) og i ca. 35 pct. af alle forlængelsessager (mod ca. 5
pct. i 2019). I 2021, hvor der gennemført skærpede regler, er afslagsprocenten i
førstegangssager steget yderligere.
Som led i den skærpede indsats har SIRI bl.a. fået foretaget dokumentundersøgel-
se af erhvervskompetencebeviser hos NIDC. I ca. 10 pct. af sagerne har der været
grundlag for at antage, at beviset er falsk. Endvidere har SIRI som led i indsatsen
gennemført interviews af den pågældende udlænding. Det er generelt SIRIs vurde-
ring, at det er vanskeligt gennem interviews at tilvejebringe tilstrækkelig doku-
mentation for omgåelse bl.a. fordi den udenlandske ansatte selv har en interesse i
at skjule en eventuel omgåelse af reglerne.
1. Indledning
Ultimo 2019 bad departementet på vegne af udlændinge- og integrationsministe-
ren om, at SIRI udarbejdede oplæg til en skærpet indsats i tilknytning til opholds-
tilladelser efter beløbsordningen i forbindelse med ansættelse i restaurations-
branchen. SIRIs oplæg blev tiltrådt af departementet den 23. januar 2020.
SIRI har på den baggrund iværksat en række initiativer som led i en skærpet kon-
trol og sagsbehandling. Dette notat indeholder en afrapportering herpå.
Side
1/11
29. april 2021
EU
Postadresse:
Postboks 304
2500 Valby
Besøgsadresse:
Carl Jacobsens Vej 39
2500 Valby
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
7214 2000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
SNEM/KEW
Sags nr.
Akt-id
2021 - 718
223316
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Afrapportering om særlig kontrolindsats og skærpet sagsbehandling, fra udlændinge- og integrationsministeren
Den særlige kontrolindsats har omfattet gyldige opholdstilladelser efter beløbs-
ordningen til arbejdstagere med kinesisk nationalitet i restaurationsbranchen.
Den skærpede sagsbehandling blev iværksat fra februar 2020 i forbindelse med
førstegangsansøgninger og sager om forlængelse efter såvel beløbsordningen som
fast track-ordningen i restaurationsbranchen og andre brancher, hvor lønnen vur-
deres at være en usædvanlig høj løn (bl.a. servicebranchen). Indsatsen omfatter
alle nationaliteter.
Tiltagene skal ses i sammenhæng, da der sker en løbende udvikling i gruppen. En
sag udtaget til skærpet kontrol i foråret 2020 kan således fx i efteråret udgå af
kontrolindsatsen og i stedet indgå i skærpet sagsbehandling, fordi den pågælden-
de arbejdstager i mellemtiden har søgt om forlængelse af sin opholdstilladelse
eller om en ny førstegangstilladelse pga. nyt job.
Notatet indeholder i afsnit 2 baggrunden for indsatsen, i afsnit 3 en gennemgang
af kontrolindsatsen på de gyldige opholdstilladelser, hvoraf afsnit 4 ser nærmere
på sager, hvor interview har været anvendt. Afsnit 5 omhandler den skærpede
sagsbehandling ved ansøgninger om opholdstilladelse, mens afsnit 6 omhandler
vurdering af kontrolindsatsen og den skærpede sagsbehandling. Afsnit 7 omhand-
ler SIRIs nye fremadrettede kontroltiltag.
2. Baggrunden for indsatsen
Beløbsordningen giver udlændinge med en høj løn adgang til at opnå opholds- og
arbejdstilladelse i Danmark.
Beløbsgrænsen reguleres hvert år den 1. januar og ud-
gør en årlig løn på mindst 445.000 kr. (2021-niveau).
Det er bl.a. en betingelse, at udlændingen opfylder beløbsgrænsen og ansættes
på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.
I de senere år er beløbsordningen i stigende omfang blevet anvendt af udenland-
ske arbejdstagere i stillinger eller brancher, hvor det sædvanlige lønniveau ligger
noget under beløbsgrænsen.
Det gælder bl.a. i restaurationsbranchen, hvor der efter SIRIs vurdering og erfaring
er risiko for misbrug og omgåelse af reglerne. Der har bl.a. været en mistanke om,
at arbejdstagerne reelt ikke fik udbetalt deres løn eller tilbagebetalte dele af løn-
nen til arbejdsgiveren, at de arbejdede flere timer end angivet i kontrakten, eller
at både arbejdstageren og dennes ægtefælle arbejdede for den løn, som arbejds-
tageren fik udbetalt. Kinesiske arbejdstagere udgør den største gruppe med op-
holdstilladelse efter beløbsordningen i forbindelse med ansættelse i restaurati-
onsbranchen.
3. Kontrolindsatsen i forhold til gyldige opholdstilladelser
Side
2/11
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Afrapportering om særlig kontrolindsats og skærpet sagsbehandling, fra udlændinge- og integrationsministeren
2409672_0003.png
Ved indsatsens start den 1. februar 2020 opholdt der sig ifølge jobindsats.dk
1
for
december 2019 omkring 500 kinesiske statsborgere i Danmark, der var ansat i
restaurationsbranchen, og som var meddelt opholdstilladelse efter beløbsordnin-
gen.
Afgrænsning af tilladelser til kontrol
I forhold til at skærpe kontrollen blev det besluttet, at SIRI skulle gennemgå alle
gyldige opholdstilladelser meddelt efter beløbsordningen til kinesiske arbejdsta-
gere i restaurationsbranchen. Det bemærkes, at SIRI ikke er bekendt med identi-
teten på de ca. 500 personer, som fremgik af jobindsats.dk.
SIRI har baseret indsatsen på udtræk af gyldige opholdstilladelser, som fremgik af
vores sagsbehandlingssystem, og hvor arbejdstageren opholdt sig her i landet, og
der var mere end 6 måneder til udløb af opholdstilladelsen. Såfremt der var min-
dre end 6 måneder tilbage af gyldighedsperioden, ville ansættelsesforholdet i
stedet blive kontrolleret, hvis arbejdstageren søger om forlængelse af sin op-
holdstilladelse eller om ny opholdstilladelse som led i jobskifte.
Sager, hvor arbejdstageren allerede havde en verserende sag hos SIRI, blev frasor-
teret. Det bemærkes hertil, at SIRI allerede i forbindelse med en anden særlig
kontrolindsats havde omkring 70 verserende kontrolsager, der angik tilsvarende
målgruppe af opholdstilladelser efter beløbsordningen til kinesiske ansatte i re-
staurationsbranchen, hvor indsatsen var målrettet undersøgelse af eventuelt ind-
sendte erhvervskompetencebeviser. Disse sager indgår ikke i denne afrapporte-
ring, men er beskrevet i bilag A.
Således blev der udfundet i alt 356 sager fra SIRIs sagsbehandlingssystem til nær-
mere gennemgang. Der blev i den forbindelse foretaget kontrol af timeantal og
løn ved opslag i eIndkomst. Herudover er der i hovedparten af sagerne blevet
undersøgt om medfølgende familiemedlemmer arbejdede for samme arbejdsgi-
ver, samt undersøgelse af arbejdstagerens boligforhold, herunder om boligen ejes
af arbejdsgiveren ved opslag i OIS og CVR. Derudover har SIRI foretaget en gen-
nemgang af få arbejdsgivere med oplysninger fra CVR med henblik på at se evt.
netværksmønstre eller sammenhænge med andre ejerforhold, herunder hvorvidt
arbejdstagerne eller medfølgende familiemedlemmer selv er registreret som ejere
i andre virksomheder, hvilket ikke har ført til yderligere.
Af disse 356 kontrolsager er der 19. april 2021 afsluttet 344 sager, mens der fort-
sat verserer 12 sager, hvor der er partshørt med henblik på inddragelse. Det har
imidlertid ikke været muligt at afgøre sagerne inden rapportens afslutning, da
parternes frister til at komme med eventuelle bemærkninger ikke er udløbne eller
der skal foretages yderligere undersøgelser. Af disse verserende sager er der ble-
vet afholdt interview i 3 sager.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da
udlændingesystemerne er opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer
1
Jobindsats er en portal under Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Side
3/11
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Afrapportering om særlig kontrolindsats og skærpet sagsbehandling, fra udlændinge- og integrationsministeren
2409672_0004.png
og ikke som egentlige statistiksystemer, ligesom tallene kun giver et øjebliksbille-
de af den aktuelle sagsbehandling, som løbende opdateres. I visse af opgørelserne
har der endvidere været benyttet tal baseret på manuel gennemgang. Der tages
derfor forbehold for eventuelle ændringer af tallene i senere opgørelser.
Overordnet set har sagsgennemgangen resulteret i tre spor af sagsbehandlings-
skridt i de 356 sager; et lønspor, et dokumentspor ved Nationalt ID-Center (NIDC)
og et interviewspor, som gennemgås nedenfor. Interviewsporet, hvor omkring
100 opholdssager blev udtaget til nærmere undersøgelse i form af et interview
gennemgås i afsnit 3. Figur 1 viser hvordan sager er fordelt på de tre spor.
Figur 1.: Sagerne fordelt efter de anvendte spor
86 sager
undersøgt
med alle
tre
metoder
Note: Alle 356 sager er undersøgt ift. kontrol af lønforhold og timetal. Nogle er derudover er 126 også blevet undersøgt med dokumentundersøgelse
hos NIDC (B), Andre 104 sager er blevet udtaget til interview (C). 86 sager er blevet undersøgt med alle tre metoder.
Tabel 1 viser kontrolresultatet af de 344 afgjorte kontrolsager pr. 19. april 2021. I
omkring 60 pct. af sagerne vurderes, at betingelserne for opholdstilladelsen er
overholdt, ca. 32 pct. af sagerne blev afsluttet uden afgørelse og omkring 8 pct. er
betingelserne vurderet ikke overholdt. I forhold til de ca. 32 pct. af sagerne, der
blev afsluttet uden afgørelse, skyldes det i høj grad, at sagspuljen er dynamisk, og
at opholdstilladelsen enten udløb, eller at der blev indgivet en ny ansøgning om
opholdstilladelse på grund af nyt job eller forlængelsesansøgning. Såfremt der
blev indgivet en ny ansøgning om opholdstilladelse på grund af nyt job efter be-
løbsordningen eller en forlængelsesansøgning, indgik sagen herefter i den skær-
pede sagsbehandling, som der redegøres for i afsnit 5.
Tabel 1: Resultat af den særlige kontrolindsats på gyldige tilladelser til kinesiske ansatte på beløbsordningen
Antal sager
kontrolleret*
Indsatstype
Sagsområde
Verserende sager
Resultat af kontrolsag i antal (pct.)
Betingelser
vurderes
ikke over-
holdt***
27
(8 pct.)
Betingelser
vurderes
overholdt**
Betingelser
kan ikke
kontrolleres
Særlig kontrolind-
sats
Beløbsordningen
12
344
206
(60 pct.)
111
(32 pct.)
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Note: *) Antal sager kontrolleret ved SIRIs særlige kontrolindsats udgør det totale antal sager afgjort pr. 19-04-2021.
Side
4/11
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Afrapportering om særlig kontrolindsats og skærpet sagsbehandling, fra udlændinge- og integrationsministeren
**) I de kontrollerede sager vurderes betingelserne for opholdstilladelsen at være overholdt. Der foretages ikke yderligere.
***) I disse tilfælde har der efter en konkret vurdering været grundlag for at inddrage opholdstilladelsen og/eller bede politiet om en nærmere
undersøgelse med henblik på vurdering af strafferetlig overtrædelse eller der kan være tale om bortfald af opholdstilladelsen.
De verserende sager skyldes, at fristen for høring for visse sager ikke er udløbet ved afrapporteringens afslutning eller yderligere undersøgelser er
påkrævet.
I de sager, hvor det blev vurderet, at betingelserne ikke var overholdt, og hvor der
efterfølgende har været grundlag for inddragelse og/eller bede politiet om nær-
mere undersøgelse, har det bl.a. været på baggrund af, at den årlige beløbsgræn-
se ikke har været overholdt eller at opholdstilladelsen har været opnået på svigag-
tig baggrund. Der kan ligeledes være tale om sager, hvor arbejdstageren er udrejst
af Danmark, og tilladelsen derved er bortfaldet. Det bemærkes, at SIRIs afgørelser
kan påklages til Udlændingenævnet, og at SIRI ved opgørelsen ikke har undersøgt,
om der er verserende klagesager eller genoptagelsessager.
Kontrol af lønforhold
I de tilfælde, hvor SIRI har konstateret uoverensstemmelser mellem indberetnin-
ger af løn og timer i eIndkomst og ansættelseskontrakten, herunder i forhold til
den årlige beløbsgrænse, er arbejdstageren partshørt med henblik på vurdering
af, om betingelserne for opholdstilladelsen har været overholdt. Herudover har
oplysninger fra interview af den enkelte arbejdstager om lønforhold i nogle tilfæl-
de ført til yderligere anmodninger om dokumentation for, at lønforholdene var i
overensstemmelse med betingelserne, herunder dokumentation for udbetaling til
dansk lønkonto.
Dokumentundersøgelse hos NIDC
Flere af de kinesiske ansatte havde i forbindelse med deres ansøgning om op-
holdstilladelse på beløbsordningen indsendt deres kinesiske erhvervskompeten-
cebevis for at understøtte ansøgningen. Som følge af at SIRI ikke kunne gennem-
føre interviews på grund af nedlukning af samfundet og hjemsendelse af medar-
bejdere i foråret 2020, iværksatte SIRI en stikprøvekontrol af kinesiske erhvervs-
kompetencebeviser ved NIDC. Stikprøven foregik så vidt muligt ved at bede ar-
bejdstagerne indsende deres originale kokkebevis. NIDC blev samtidigt i ca. 40 af
sagerne bedt om ansigtssammenligning for at sikre, at det var samme person, der
fremgik af foto på erhvervskompetencebeviset, som var identisk med udlændin-
gen, som havde fået meddelt opholdstilladelse. NIDC har i forhold til ansigtssam-
menligningerne ikke fundet indikationer på, at der var tale om en anden persons
foto på kokkebeviserne.
Herudover har SIRI i interviewsager bedt NIDC om at foretage en ægthedsvurde-
ring af erhvervskompetencebeviset. I nogle sager er beviset ikke sendt til vurde-
ring hos NIDC, da der var andet grundlag for inddragelse af opholdstilladelsen.
I alt har SIRI bedt NIDC foretaget ægthedsvurderinger i 126 sager, hvoraf 86 var
interviewsager. Vurderingerne fra NIDC har i 14 sager ud af de 126 givet anledning
til at vurdere, hvorvidt opholdstilladelsen er opnået på svigagtig baggrund.
4. Interviews i omkring 100 kontrolsager med gyldige opholdstilladelser på
beløbsordningen
Side
5/11
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Afrapportering om særlig kontrolindsats og skærpet sagsbehandling, fra udlændinge- og integrationsministeren
2409672_0006.png
SIRI har som led i gennemgangen af sagerne udvalgt omkring 100 sager til en
nærmere kontrol i form af et interview med henblik på at undersøge, om betin-
gelserne for opholdstilladelsen fortsat var overholdt.
Gennemførelsen af interviewene har været påvirket af Covid-19 og nedlukninger-
ne af Danmark. Dette skal ses både i forhold til SIRIs mulighed for at gennemføre
selve interviewene, samt at der er tale om en påvirket restaurationsbranche i
forhold til de konkrete arbejdsforhold og -opgaver, som skulle danne baggrund for
selve interviewet. Interviewene blev påbegyndt i august 2020.
Der har været forskellige faktorer i forbindelse med udvælgelse af ansatte på be-
løbsordningen til interview, som er sket løbende.
Der er i kriterierne for udvælgelsen forsøgt at få dækket forskellige varianter af
ansættelsesforhold. Der er bl.a. taget højde for at sikre en geografisk spredning af
ansatte på tværs af landet, ligesom kriterier for udvælgelse bl.a. kunne være, at
der både var ansatte fra restauranter, hvor der kun var én kok eller køkkenchef
med tilladelse på beløbsordningen, og restauranter, hvor der var flere ansatte
med tilladelse efter beløbsordningen. Dertil kom, at der også blev udvalgt ansatte
som boede på en adresse ejet af restaurantejeren og ansatte, som ikke boede på
en adresse ejet af restaurantejeren. Hvis en restaurant havde flere end én ansat
på beløbsordningen, blev alle ansatte på beløbsordningen så vidt muligt indkaldt
til interview.
Herudover kunne ansatte blive indkaldt til interview, hvis de ikke havde svaret på
SIRIs anmodning om indsendelse af originalt erhvervskompetencebevis til brug for
stikprøvekontrol hos NIDC.
Hvert interview blev gennemført ved brug af godkendte tolke, som fremgår af
Rigspolitiets tolkefortegnelse. De afholdte interview har primært haft til formål at
afdække den ansattes ansættelsesforhold her i landet, og om det stemte overens
med de oplysninger, som fremgik af eIndkomst eller ansættelseskontrakten. De
konkrete samtaleemner har varieret fra sag til sag og har bl.a. omfattet arbejdsta-
gerens tidligere erhvervserfaring, uddannelse i hjemlandet, rejse til Danmark,
boligforhold og ansættelsesforhold, herunder arbejdstid, arbejdsopgaver, lønfor-
hold og ferierettigheder. Den konkrete sag kunne give anledning til yderligere
belysning af et bestemt emne eller senere anmodning om at indsende yderligere
oplysninger eller dokumenter.
Tabel 2 viser resultaterne af kontrollen for sagerne, hvor der blev afholdt inter-
view. Det fremgår, at i omkring 90 pct. af sagerne vurderes betingelserne at være
overholdt. Og omkring 10 pct. af interviewsagerne er vurderet til, at betingelserne
ikke har været overholdt.
Tabel 2: Resultat af interviewsager i forbindelsen med den særlige kontrolindsats af kinesiske kokke på
Beløbsordningen
Indsatstype
Sagsområde
Verserende
sager
Resultat af interviewsager
i antal
(pct.)
Side
6/11
Antal sager
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Afrapportering om særlig kontrolindsats og skærpet sagsbehandling, fra udlændinge- og integrationsministeren
2409672_0007.png
kontrolle-
ret*
Betingelser
vurderes
overholdt**
89
(89 pct.)
Betingelser
vurderes ikke
overholdt***
9
(9 pct.)
Afsluttet
uden
afgørel-
se**
2
(2 pct.)
Særlig kon-
trolindsats
Beløbsordnin-
gen
3
101
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Note: *) Antal sager kontrolleret ved SIRIs særlige kontrolindsats udgør det totale antal sager afgjort til og med 19. april 2021.
**) I de kontrollerede sager vurderes betingelserne for opholdstilladelsen at være overholdt. Der foretages ikke yderligere.
**Der er to sager, som er afsluttet uden afgørelse ved at ansøger har fået nyt arbejde og dermed indgivet ny ansøgning om ophold, men pågældende
vil objektiv set have opfyldt betingelserne, hvis omstændighederne har været uændret.
***) I disse tilfælde har der efter en konkret vurdering været grundlag for at inddrage opholdstilladelsen og/eller bede politiet om en nærmere
undersøgelse med henblik på vurdering af strafferetlig overtrædelse, eller der kan være tale om bortfald af opholdstilladelsen.
De verserende sager skyldes, at fristen for høring for visse sager ikke er udløbet ved afrapporteringens afslutning eller yderligere undersøgelser er
påkrævet. Grundet afrunding kan det forekomme at den samlede sum af procenterne afviger fra 100.
I de sager, hvor det blev vurderet, at betingelserne ikke var overholdt, og hvor der
efterfølgende har været grundlag for inddragelse og/eller bede politiet om nær-
mere undersøgelse, har det bl.a. været på baggrund af, at den årlige beløbsgræn-
se ikke har været overholdt eller at opholdstilladelsen har været opnået på svigag-
tig baggrund. Det skal dog fremhæves, at det ikke nødvendigvis er oplysninger fra
interview, der har medført inddragelse og/eller politianmeldelse, men ligeledes
kan være på baggrund af lønoplysninger fra eIndkomst eller NIDCs vurderinger af
erhvervskompetencebeviser.
5. Skærpet sagsbehandling ved ansøgninger om opholdstilladelse
SIRI har fra februar 2020 skærpet sagsbehandlingen af førstegangsansøgninger og
sager om forlængelse efter såvel beløbsordningen som fast track-ordningen i re-
staurationsbranchen og andre brancher, hvor lønnen vurderes at være en usæd-
vanlig høj løn (bl.a. servicebranchen). Indsatsen omfatter alle nationaliteter.
Sagerne i restaurationsbranchen er i fagkontoret samlet i en task force, hvor alle
sager (førstegangsansøgninger, forlængelser, inddragelse og kontrol fx på bag-
grund af registersamkøring), inkl. medfølgende familie, behandles. Kinesiske
statsborgere i restaurationsbranchen, der søger efter beløbsordningen, udgør en
stor gruppe.
Den skærpede sagsbehandling i sager i restaurationsbranchen har omfattet:
SIRI gennemfører interview i udvalgte sager ved ansøgninger indgivet i
Danmark, dvs. ved ansøgninger om førstegangstilladelser i fm. jobskifte
samt forlængelse. Formålet med interviewsene har været at sikre bedre
sagsoplysning, og at ansættelsesforholdet er reelt og i overensstemmelse
med de krav, der følger af lovgivningen. I 2020 har der været afholdt in-
terview i langt størstedelen af de sager, hvor ansøgningen er indgivet i
Danmark, og hvor SIRI efter tidligere praksis ville have meddelt opholdstil-
ladelse. I et mindre antal sager er der ikke afholdt interview, idet der en-
ten kunne meddeles afslag på det foreliggende grundlag, eller fordi det
vurderedes, at der var tale om et reelt ansættelsesforhold ud fra de fore-
liggende oplysninger.
Der er kommet skærpet fokus på vurderingen af, om virksomhederne har
økonomi til ansættelse af udlændinge efter beløbsordningen.
Side
7/11
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Afrapportering om særlig kontrolindsats og skærpet sagsbehandling, fra udlændinge- og integrationsministeren
2409672_0008.png
Kinesiske erhvervskompetencebeviser er blevet vurderet af Nationalt ID
Center.
Udviklingen i antallet af afgørelser om tilladelse og afslag efter beløbsordningen i
forbindelse med ansættelse i restaurationsbranchen, herunder afslagsprocent, i
perioden 2018
31. marts 2021 fremgår af tabel 3 nedenfor.
Tabel 3: Oversigt over antal tilladelser og afslag efter beløbsordningen til hotel- og restaurantmedarbejdere samt afslagsprocent, 2018-2021*
Beløbsordningen, førstegang
2019
2020
Heraf Kina
Heraf Kina
Alle nationa-
Alle nationa-
inkl. Hong
inkl. Hong
liteter
liteter
Kong
Kong
329
210
78
39
138
75
137
69
30%
26%
64%
64%
467
285
215
108
Beløbsordningen, forlængelse
2019
2020
Heraf Kina
Heraf Kina
Alle nationa-
Alle nationa-
inkl. Hong
inkl. Hong
liteter
liteter
Kong
Kong
55
29
12
5
2
2
5
4
4%
6%
29%
44%
57
31
17
9
2018
Alle nationa-
liteter
Tilladelser
Afslag
Afslagsprocent
I alt
219
199
48%
418
2018
Alle nationa-
liteter
Heraf Kina inkl.
Hong Kong
Heraf Kina inkl.
Hong Kong
127
120
49%
247
2021*
Heraf Kina
Alle nationa-
inkl. Hong
liteter
Kong
2
0
36
23
95%
100%
38
23
2021*
Heraf Kina
Alle nationa-
inkl. Hong
liteter
Kong
9
4
1
1
10%
20%
10
5
Tilladelser
36
27
Afslag
1
1
Afslagsprocent
3%
4%
I alt
37
28
* Tallene for 2021 er foreløbige pr. 1. april
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne er opbygget som journaliserings- og
sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere bemærkes, at der er tale om antal tilladelser og ikke personer. Det betyder, at
den samme person kan indgå flere gange over tid i forbindelse med en ny opholdstilladelse. Det bemærkes, at den særskilte registrering af hotel- og
restaurantmedarbejdere blev indført i sager fra 1. januar 2018. Tidligere indgik de i fælleskategorien øvrige på beløbsordningen. For afgørelser i første-
gangssager i 2018 kan der dermed også være afgørelser vedrørende hotel- og restaurantmedarbejdere registreret som øvrige på beløbsordningen. For
afgørelser i forlængelsessager gælder det for alle årene.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Som det fremgår af tabel 3, er afslagsprocenten steget i 2020-2021 som følge af
den skærpede sagsbehandling. Stigningen i 2020 vurderes især at kunne henføres
til, at sagerne er samlet i en task force med løbende tæt videndeling om sagsbe-
handling, praksis og mønstre på ugentlige praksismøder. Derudover vurderes
gennemførelsen af interviews og ægthedsvurderinger af erhvervskompetencebe-
viser på ambassaden eller Nationalt ID Center at have haft en vis betydning.
I langt de fleste sager, hvor der er meddelt afslag, har vi haft en formodning for, at
ansættelsesforholdet ikke er reelt. I nogle tilfælde har vi fundet, at ansøgeren ikke
er tilstrækkeligt kvalificeret til stillingen til en så høj løn. I andre tilfælde er der
under interview i Danmark eller på en dansk repræsentation i ansøgerens hjem-
land fremkommet oplysninger om, at de ansættelsesvilkår, som fremgår af ansø-
gerens kontrakt, ikke er reelle
herunder at ansøgeren arbejder eller skal arbejde
langt mere end angivet i kontrakten, får eller skal have mindre i løn end angivet i
kontrakten eller ikke afholder ferie i overensstemmelse med kontrakten. Endelig
har ansøgeren i nogle interviews udvist manglende kendskab til sine ansættelses-
vilkår. I nogle sager er der meddelt afslag, da vi under sagsbehandling eller inter-
Side
8/11
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Afrapportering om særlig kontrolindsats og skærpet sagsbehandling, fra udlændinge- og integrationsministeren
view er blevet bekendt med, at ansøger har afgivet urigtige oplysninger, fx falske
dokumenter.
Stigningen i afslagsprocenten i førstegangssager i 2021 vurderes navnlig at kunne
henføres til den nye hjemmel til at give formodningsafslag, der trådte i kraft pr. 1.
januar 2021.
Pr. 31. marts 2021 verserer ca. 285 førstegangssager og ca. 145 sager om forlæn-
gelse af opholdstilladelse efter beløbsordningen i forbindelse med ansættelse i
restaurationsbranchen. Dertil kommer et mindre antal sager i restaurationsbran-
chen, hvor der søges efter fast-track-ordningen.
6. Vurdering af kontrolindsatsen og den skærpede sagsbehandling
Den særlige indsats med skærpet kontrol og sagsbehandling blev igangsat på bag-
grund af bl.a. omtale i medierne af en række sager, hvor udenlandske arbejdsta-
gere i restaurationsbranchen angiveligt arbejdede i strid med vilkårene for deres
ansættelse, herunder ikke modtog løn i overensstemmelse med de vilkår, der lå til
grund for deres opholdstilladelse.
Dette rejste spørgsmål om, hvorvidt udenlandske arbejdstagere, der var meddelt
opholdstilladelse med henblik på ansættelse i restaurationsbranchen, i vidt om-
fang blev udnyttet til arbejde i strid med betingelserne og forudsætninger for
deres opholdstilladelse.
Som det fremgår, har SIRI imidlertid kun i et forholdsvis lille antal sager, hvor der
er gennemført interviews, kunnet konstatere, at betingelserne for meddelelse af
opholdstilladelse ikke har været opfyldt eller overholdt.
Baggrunden for inddragelse eller afslag på opholdstilladelse har i den forbindelse
bl.a. været oplysninger om højere arbejdstid, lønforhold, der ikke stemte overens
med ansættelseskontakt, eIndkomst eller udbetalinger til dansk lønkonto, over-
trædelse eller ukendskab til vilkårene i ansættelseskontrakten eller hvor er-
hvervskompetencebeviset er anset som værende falsk.
Det er dog SIRIs opfattelse, at det ikke ud fra det samlede resultat af de gennem-
førte interviews generelt kan vurderes, om udenlandske arbejdstagere i restaura-
tionsbranchen reelt set arbejder i overensstemmelse med vilkårene for deres
ansættelse.
SIRI skal således anføre, at der i flere sager, hvor der er gennemført interview, er
fremkommet oplysninger under interviewet, som har givet anledning til at så tvivl,
om betingelserne for opholdstilladelsen er opfyldt eller overholdt, uanset at sa-
gens oplysninger i øvrigt peger på, at betingelserne er opfyldt. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvor ansøger under interviewet afgiver uklare eller ligefrem divergeren-
de oplysninger eller på anden måde ikke fremtræder troværdig. Det har imidlertid
Side
9/11
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Afrapportering om særlig kontrolindsats og skærpet sagsbehandling, fra udlændinge- og integrationsministeren
i disse tilfælde
uanset gennemførelse af interviews
ikke været muligt for SIRI
at tilvejebringe den nødvendige dokumentation for, at betingelserne for ansættel-
sesforholdet ikke har været opfyldt eller overholdt.
For kontrol- og forlængelsessager vil der være tale om sager, hvor der er indberet-
tet korrekt løn til eIndkomst, som stemmer med lønsedler, årsopgørelser og evt.
kontooplysninger, ligesom der er oplyst overensstemmende om løn- og ansættel-
sesvilkår til interview med SIRI, men hvor de oplysninger, som SIRI modtager un-
der et interview giver anledning til tvivl herom, uden at det hermed kan anses for
godtgjort, at betingelserne ikke er opfyldt.
SIRI finder endvidere anledning til at understrege, at en udlænding, der har søgt
om opholdstilladelse her i landet, eller som allerede er meddelt opholdstilladelse,
risikerer at få afslag på eller inddraget sin opholdstilladelse ved at give oplysninger
til SIRI, som ikke stemmer overens med fx ansættelseskontrakten eller oplysnin-
gerne i eIndkomst. Den pågældende kan derfor have en interesse i at holde de
reelle forhold skjult for SIRI eller i øvrigt tilbageholde oplysninger, som kan have
negative konsekvenser for udlændingen og dennes mulighed for ophold her i lan-
det. Det kan være oplysninger om dårlige arbejdsvilkår, der ikke stemmer med
overens med ansættelsen eller er i overensstemmelse med danske løn- og ansæt-
telsesvilkår, eventuel udnyttelse eller ligefrem forhold, der kan indikere menne-
skehandel til tvangsarbejde.
7. Fremadrettede tiltag i forhold til skærpet kontrol og sagsbehandling
Efter afslutningen af den særlige kontrolindsats vil SIRI fortsætte den skærpede
sagsbehandling af førstegangs- og forlængelsesansøgning og i inddragelsesvurde-
ringer. SIRI vil fortsætte med interview og undersøgelse af relevante dokumenter
på enten en dansk repræsentation i ansøgerens hjemland eller i Danmark, hvor
det vurderes at være et relevant sagsskridt.
Endvidere har SIRI med lov nr. 2194 og 2195 af 29. december 2020 fået en række
nye kontroltiltag.
Som nævnt ovenfor fik
SIRI den 1. januar 2021
hjemmel til at give afslag på an-
søgninger efter blandt andet beløbsordningen, hvis der er en vis formodning for,
at de faktiske ansættelsesforhold ikke stemmer overens med de faktiske omstæn-
digheder. Hjemlen er taget i brug, som det fremgår under afsnit 5 om skærpet
sagsbehandling. Der udestår en stillingtagen til, om hjemlen kan anvendes i for-
længelsessager, samt at Udlændingenævnet i 2. instans behandler konkrete sager,
hvor der er meddelt afslag efter bestemmelsen.
På baggrund af denne regel forventer SIRI fremadrettet at gennemføre færre in-
terview i ansøgningssager end i 2020.
Side
10/11
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Afrapportering om særlig kontrolindsats og skærpet sagsbehandling, fra udlændinge- og integrationsministeren
Ved lovændringen blev der endvidere indført krav om arbejdstilladelse for med-
følgende familiemedlemmer, hvis de vil arbejde for samme virksomhed eller en
virksomhed med nær sammenhæng til den virksomhed, som hovedpersonens
opholdstilladelse er stedfæstet til. For at kunne få en sådan arbejdstilladelse er
det et krav, at der er tale om ansættelse minimum 30 timer om ugen og på sæd-
vanlige danske løn- og ansættelsesvilkår.
Lovændringen omfatter endvidere med virkning fra den 1. januar 2021, at SIRI,
udover at bistå politiet på udgående kontrolaktioner med kontrol af tredjelands-
statsborgeres ret til ophold og arbejde i Danmark, har mulighed for at foretage
selvstændige udgående kontrolaktioner for at kontrollere overholdelse af betin-
gelserne for opholdstilladelser på erhvervs- og studieområdet.
På grund af Covid-19-situationen i Danmark har SIRI dog endnu ikke foretaget en
selvstændig kontrolaktion, men SIRI forventer at bruge hjemlen til blandt andet at
tage på kontrolbesøg på virksomheder med arbejdstagere med opholdstilladelse
efter beløbsordningen for at kontrollere, om betingelserne for opholds- og ar-
bejdstilladelsen er overholdt. SIRI forventer på nuværende tidspunkt at foretage
selvstændige kontrolaktioner i 2. kvartal 2021.
Ligeledes har SIRI fået hjemmel til at pålægge en arbejdsgiver at foretage daglige
digitale registreringer (digital logbog). Det bemærkes, at den digitale løsning først
forventes udviklet af Udviklings- og Forenklingsstyrelsen i november 2021, og at
hjemlen endnu ikke er trådt i kraft, men afventer udlændinge-
og integrationsmi-
nisterens fastsættelse heraf.
Side
11/11