Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del Bilag 124
Offentligt
2403098_0001.png
Samlenotat
vedrørende de sager under Udlændinge- og Integrationsministeriets ressort, der forven-
tes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender
indenrigsdelen) den 7.-8. juni
2021
17. Ny migrations- og asylpagt: Status og den videre vej frem. S. 2
KOM dokument foreligger ikke
= Fremskridtsrapport
18. Meddelelse om en Schengen Strategi. S. 6
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
19. Implementering af Interoperabilitet; status for implementering af EES (Entry/Exit
System) og ETIAS (European Travel Information and Authorisation System) S. 8
KOM dokument foreligger ikke
= Orientering fra Kommissionen
1
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Samlenotat vedr. RIA 7.-8. juni 2021, fra udlændinge- og integrationsministeren
2403098_0002.png
17. Ny migrations- og asylpagt: Status og den videre vej frem
KOM dokument foreligger ikke
= Fremskridtsrapport
Revideret notat. Ændringer er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Formandsskabet forventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7-.8. juni 2021 at
gøre status over, hvor langt Rådet er nået i forhandlingerne om Kommissionens forslag til en
ny europæisk migrations- og asylpagt. Sagen giver ikke i sig selv anledning til at redegøre for
nærhedsprincippet eller retsforbeholdet og giver ikke anledning til at redegøre for gældende
ret såvel som lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Den 23. september 2020 præsenterede Kommissionen et forslag til en europæisk migrations-
og asylpagt. På det ekstraordinære rådsmøde den 13. november 2020 fandt den første politiske
drøftelse sted. Den tog udgangspunkt i et første udkast til et politisk forståelsespapir udarbejdet
af det daværende tyske formandskab om, hvordan Rådet forestiller sig, at man kan nå til generel
indstilling. På rådsmødet i december fremlagde formandsskabet en fremskridtsrapport, som op-
summerede Rådets drøftelser henover efteråret. Fremskridtsrapporten blev overordnet godt
modtaget af medlemsstaterne. Dog blev det også fremhævet af mange medlemsstater, at der
stadig var lang vej til at nå til enighed om især spørgsmålene om solidaritet og grænseprocedu-
rer.
Det portugisiske formandskab forventes på nærværende rådsmøde at gøre status over, hvorledes
forhandlinger er forløbet henover foråret.
3. Formål og indhold
Formålet med dagsordenspunktet om den nye migrations- og asylpagt forventes at være en gen-
nemgang af, hvor langt man er nået i forhandlingerne i forhold til de enkelte forslag til retsakter.
Fsva. forslag til forordningen om Eurodac og forslaget til forordning om EU's Asylagentur er
trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet tilendebragt. På grund af visse medlemsstaters
ønske om en såkaldt
”pakketilgang”
til vedtagelsen af migrations- og asylpagtens retsakter har
det ikke været muligt at fremme forslagene mhp. vedtagelse. Det er på nuværende tidspunkt
uvist, om det vil lykkes formandskabet at nå frem til et kompromis, der kan muliggøre en ved-
tagelse af forslagene til forordningerne vedrørende Eurodac samt EU's Asylagentur.
Side
2/10
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Samlenotat vedr. RIA 7.-8. juni 2021, fra udlændinge- og integrationsministeren
2403098_0003.png
Formandskabet forventes tillige at give en status på forhandlingerne om forslag til forordning
om asyl- og migrationsforvaltning, hvor det ikke uventet særligt er solidaritetsbestemmelserne,
der er svære at nå til enighed om.
Formandskabet forventes også at redegøre for de igangværende forhandlinger om forslag til
asylprocedureforordningen. Det er især forhandlingerne om bestemmelserne om nye grænse-
procedurer, som har været langvarige.
Formandskabet forventes også at give en status på forhandlingerne om screeningsforslaget.
Medlemsstaterne er nået langt i forhandlingerne. Dog forventes Rådet ikke at nå til generel
indstilling førend under det kommende formandskab.
Endeligt forventes formandskabet at fremhæve enigheden om betydningen af den eksterne di-
mension af asyl- og migrationspagten. Den eksterne dimension blev dels drøftet ved det fælles
jumbo RIA/FAC møde i midten af marts måned og dels ved en migrationskonference i Lissabon
i midten af maj 2021, hvori EU-aktører, medlemsstater og en række nordafrikanske lande del-
tog. Betydningen af en sammenhængende
”whole
of migratory routes” tilgang, gensidigt for-
delagtige partnerskaber med nordafrikanske lande samt øget koordination blandt EU-aktører og
medlemsstaterne ses at være afgørende elementer af den eksterne dimension.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Fremskridtsrapporten om migrations- og asylpagten vil ikke i sig selv have lovgivningsmæs-
sige, statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har i september 2020 været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde (SPAIS), inden Kommissionens forslag til migrations- og asylpagten var præsenteret.
SPAIS er igen blevet forelagt sagen den 27. oktober 2020 og den 13. november 2020 og den
22 februar. Sagen er endelig blevet forelagt SPAIS den 18. maj 2021. Der er ikke fremkom-
met bemærkninger i forbindelse med høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side
3/10
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Samlenotat vedr. RIA 7.-8. juni 2021, fra udlændinge- og integrationsministeren
2403098_0004.png
Der er generelt enighed blandt medlemsstaterne om en ”whole of migratory routes” tilgang, og
at løsninger på den eksterne dimension er afgørende for at lette presset på EU's asyl- og migra-
tionssystem.
Balancen mellem ansvar og solidaritet medlemsstaterne imellem forventes fortsat at være en
stor udfordring at nå til enighed om. Det forventes, at frontlinjestaterne ligesom på linje med
tidligere forhandlinger vil kræve en klar ramme for, hvorledes medlemsstaterne skal udvise
solidaritet over for andre medlemsstater, der er udsat for migrationspres - også set i lyset af de
betydelige omkostninger, som den praktiske implementering af forslagene om screening og
grænseprocedurer forventes at indebære. Ligeledes forventer en anden gruppe af medlemssta-
ter, særligt de østeuropæiske lande, at der ikke kan indgå tvungen omfordeling eller tilbagesen-
delsessponsorater med tilknyttet eventuel pligt til omfordeling, men alene tvungen, men fleksi-
bel solidaritet.
Dog ses forhandlingsrummet ikke at være udtømt, idet en udvidelse af kataloget over solidari-
tetsbidrag kunne bidrage til, at medlemsstaterne kan nå til enighed om en solidaritetsmeka-
nisme, der sikrer, at frontlinjestaterne anser, at de får den nødvendige bistand samtidig med, at
der ikke indføres en tvungen omfordelingsmekanisme.
Det er uvist, hvorledes forhandlingerne mellem formandskabet og de lande, der støtter en pak-
ketilgang til pagten, falder ud, og om det lykkes at nå til enighed om en vedtagelse af forslagene
til forordningerne vedrørende Eurodac samt EU's Asylagentur.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er overordnet positiv over for Kommissionens udspil og mange af de elementer,
der indgår i pagten. Den mere helhedsorienterede tilgang til migration og asyl er vigtig for at
styrke effektiviteten af systemet, herunder styrkelsen af de ydre grænser i form af screening og
hasteprocedurer ved grænserne samt en række nye initiativer på udsendelsesområdet. Desuden
er det positivt, at der er fokus på den eksterne dimension, herunder det styrkede samarbejde
med oprindelses- og transitlande. Kommissionens forslag flugter i høj grad med regeringens
ambition om et retfærdigt og humant asylsystem. Pagten ses dog ikke at gøre afgørende op med
den incitamentsstruktur og den industri af menneskesmuglere, der bidrager til Europas migra-
tionsudfordringer. Således er regeringens helt centrale ambition om etableringen af en ordning
for overførsel af asylansøgere til asylsagsbehandling til et land uden for EU ikke indeholdt i
Kommissionens forslag til en migrations- og asylpagt.
Regeringen støtter en trinvis tilgang til vedtagelsen af de enkelte retsakter under migrations- og
asylpagten, herunder en hurtig vedtagelse af Eurodac-forordningen
samt forordningen om EU’s
Asylagentur.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Side
4/10
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Samlenotat vedr. RIA 7.-8. juni 2021, fra udlændinge- og integrationsministeren
2403098_0005.png
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 1. oktober 2020 til orien-
tering. Sagen har desuden været forelagt skriftligt i Europaudvalget den 12. november til ori-
entering. Sagen her desuden været forelagt Europaudvalget til orientering den 8. december
2020.
Sagen har senest været forelagt Europaudvalget til orientering den 4. marts 2021.
Side
5/10
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Samlenotat vedr. RIA 7.-8. juni 2021, fra udlændinge- og integrationsministeren
18. Meddelelse om en Schengen-strategi
KOM dokument foreligger ikke
= Præsentation ved Kommissionen og udveksling af synspunkter
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. juni 2021 forventes Kommissionen
at præsentere en meddelelse om en ny strategi for Schengen, og der forventes i den anledning
en indledende udveksling af synspunkter. Sagen rejser på nuværende tidspunkt ikke spørgsmål
i forhold til nærhedsprincippet eller retsforbeholdet og giver ikke anledning til at redegøre
for gældende ret samt lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen forventes at vedtage sin meddelelse om en ny strategi for Schengen den 2. juni
2021 med henblik på en første drøftelse på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og
8. juni 2021. Præsentationen er kulminationen af EU-Kommissionens udmelding den 23. sep-
tember 2020 om intentionen om at fremlægge en ny Schengen-strategi og en række forbere-
dende drøftelser på minister- og embedsmandsniveau, som udvalget blev orienteret om i for-
bindelse med forelæggelsen af rådsmødet den 14. december 2020.
3. Formål og indhold
Det er forventningen, at Kommissionens meddelelse om en Schengen-strategi som et af ho-
vedelementerne vil adressere, at flere medlemsstater, herunder Danmark, har genindført mid-
lertidig grænsekontrol siden 2015 samt foreslå kompenserende foranstaltninger, der i et vist
omfang kan reducere behovet for genindførsel af midlertidig grænsekontrol.
Det er ligeledes forventningen, at Kommissionen i forbindelse præsentationen af sin medde-
lelse vil foreslå lovgivningsmæssige og andre initiativer.
Konkret er det forventningen, at et forslag til reform af Schengen-grænsekodeks og dermed
reglerne fsva. genindførsel af midlertidig grænsekontrol er udskudt til efteråret 2021.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Præsentationspunktet og den efterfølgende drøftelse vil ikke sig selv have lovgivningsmæs-
sige, statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Side
6/10
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Samlenotat vedr. RIA 7.-8. juni 2021, fra udlændinge- og integrationsministeren
8. Høring
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
(SPAIS) den 18. maj 2021. Der er ikke fremkommet bemærkninger i forbindelse med hørin-
gen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdning til
tiltaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om Schengen-samarbejdet og ønsker fortsat at være en del af Schen-
gen. Regeringen ønsker dog en reform af Schengen-samarbejdet i forhold til at løse de nuvæ-
rende sikkerheds- og migrationsudfordringer, herunder bl.a. at sikre større fleksibilitet i for-
hold til medlemsstaternes mulighed for at genindføre midlertidig grænsekontrol.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
Side
7/10
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Samlenotat vedr. RIA 7.-8. juni 2021, fra udlændinge- og integrationsministeren
19. Implementering af interoperabilitet - status for implementeringen af EES (En-
try/Exit System) og ETIAS (European Travel Information and Authorisation System)
KOM dokument foreligger ikke
= Orientering fra Kommissionen
Nyt notat
1. Resumé
Der forventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. juni 2021 at være et
informationspunkt om status på fremdrift i implementering af interoperabilitet fsva. syste-
merne EES (Entry/Exit System) og ETIAS (European Travel Information and Authorisation
System). Danmark følger gennemførelsesplanerne for EES og ETIAS. Sagen giver ikke anled-
ning til at redegøre for nærhedsprincippet eller retsforbeholdet og giver ikke anledning til at
redegøre for gældende ret samt lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. juni
2021 vil give en status på fremdrift i implementering af interoperabilitet fsva. it-systemerne
EES (Entry/Exit System) og ETIAS (European Travel Information and Authorisation Sy-
stem).
På tidligere rådsmøder (retlige og indre anliggender) har status for implementeringen af de to
forordninger om interoperabilitet været på dagsordenen. Det drejer sig dels om Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) 2019/817 af 20. maj 2019 om fastsættelse af en ramme for
interoperabilitet mellem EU-informationssystemer vedrørende grænser og visum dels om Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/818 af 20. maj 2019 om fastsættelse af en
ramme for interoperabilitet mellem EU-informationssystemer vedrørende politisamarbejde og
retligt samarbejde og asyl.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. juni 2021 forventes formandsskabet
at gøre status for gennemførelsen af interoperabilitet fsva. fremdrift i implementeringen af
forordningerne om it-systemerne EES og ETIAS.
Ind- og udrejsesystemet (EES)
erstatter den nuværende manuelle passtemplingsprocedure og
indfører i stedet en elektronisk registrering af en række oplysninger om tredjelandsstatsbor-
gere, der ind- og udrejser af Schengen-området.
Det Europæiske Rejsetilladelse- og Rejseinformationssystem (ETIAS)
skal anvendes til at ind-
samle og verificere information om og eventuelt udstede rejsetilladelse til tredjelandsstatsbor-
gere fra visumfri lande forud for indrejse til Schengen-området.
IT-systemernes bagvedliggende forordninger udgør en udbygning af Schengen-reglerne. Dan-
mark har tidligere truffet afgørelse om at gennemføre forordningerne i dansk ret, jf. artikel 4 i
protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet til TEU og til TEUF.
Side
8/10
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Samlenotat vedr. RIA 7.-8. juni 2021, fra udlændinge- og integrationsministeren
Implementeringen indgår i en samlet EU-proces for implementering af en række retsakter om
større EU it-systemer på området for visum, grænsekontrol og indre sikkerhed. Implemente-
ringen vedrører udover EES og ETIAS ændringer til VIS (Visuminformationssystemet), SIS
(Schengeninformationssystemet) og Eurodac (fingeraftrykssystemet for asylansøgere til un-
derstøttelse af Dublin-proceduren) samt et nyt system for interoperabilitet mellem EU it-syste-
merne. Endelig omfatter den også et nyt system til udveksling af oplysninger om domstolsaf-
gørelser vedrørende tredjelandsstatsborgere, ECRIS-TCN, som Danmark ikke deltager i pga.
retsforbeholdet.
3. Formål og indhold
Formandskabet forventes at redegøre for status for fremdrift i implementeringen af forordnin-
gerne om it-systemerne EES og ETIAS.
Der er i Danmark etableret et tværministerielt program for en samlet, koordineret udvikling
og gennemførelse af Schengen it-systemerne, på nær ECRIS TCN der er omfattet af forbehol-
det. Programmet omfatter to retsakter vedrørende EES og ETIAS samt etablering af interope-
rabilitetsløsningen og ændringerne til SIS (Schengen-Informationssystemet). Justitsministe-
riet, Rigspolitiet, Udenrigsministeriet, Finansministeriet samt Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet med tilhørende institutioner deltager i programmet.
VIS (Visuminformationssystemet) og Eurodac er p.t. ikke en del af det tværministerielle pro-
gram, da forslagene til forordningerne om ændringer af systemerne ikke er vedtaget. Der blev
i december 2020 opnået politisk enighed mellem Europaparlamentet og Rådet (retlige og in-
dre anliggender) om forordningen til ændring af VIS, og forordningen ventes formelt vedtaget
i juni 2021, så det er forventningen, at implementeringen af ændringen til VIS snarest vil
blive inkluderet i det danske program. Såfremt forordningsforslaget om ændring af Eurodac
vedtages på et senere tidspunkt, forventes dette også inkluderet i programmet.
Implementering af forordningerne, herunder de tekniske, juridiske og forretningsmæssige
aspekter sker centralt, primært i Kommissionen og it-agenturet eu-LISA og nationalt hos de
berørte myndigheder. Der er tale om en særdeles omfattende og krævende implementering for
såvel medlemslandene som de involverede EU-institutioner. Gennemførelsen sker trinvist og
skal senest være tilendebragt med udgangen af 2023, når interoperabilitetsløsningen forventes
at blive taget i brug.
Som følge af Covid-19 og konkrete forhold i enkelte medlemsstater er fristen for idriftsættelse
af EES udskudt fra ultimo februar 2022 til første halvdel af maj 2022. Danmark følger gen-
nemførelsesplanerne for alle Schengen-systemerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Side
9/10
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Samlenotat vedr. RIA 7.-8. juni 2021, fra udlændinge- og integrationsministeren
7. Konsekvenser
Informationspunktet har ikke i sig selv have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds-
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde (SPAIS) er tidligere forelagt samlenotat
vedrørende implementeringen af to forordninger vedrørende interoperabilitet. Det drejer sig
dels om Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/817 af 20. maj 2019 om fast-
sættelse af en ramme for interoperabilitet mellem EU-informationssystemer vedrørende græn-
ser og visum dels om Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/818 af 20. maj
2019 om fastsættelse af en ramme for interoperabilitet mellem EU-informationssystemer ved-
rørende politisamarbejde og retligt samarbejde og asyl, som udgør interoperabilitetsløsningen
som har til formål at skabe interoperabilitet mellem eksisterende og kommende EU-informati-
onssystemer på området for sikkerhed, grænser og migration.
Således har SPAIS modtaget sagen om de to forordninger om interoperabilitet til orientering
forud for den uformelle videokonference for justits- og indenrigsministre den 4.-5. juni 2020.
Sagen blev endvidere forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 17.-18. oktober
2019 forelagt SPAIS den 19. september 2019 og forud for rådsmødet den 2.-3. december fore-
lagt SPAIS den 13. november 2019. Forslagene til de to forordninger om interoperabilitet
blev forud for vedtagelsen forelagt SPAIS den 21. februar 2018.
Fsva. nærværende sag om status for implementeringen af EES og ETIAS i konteksten af in-
teroperabilitetsløsningen er sagen forelagt SPAIS den 18. maj 2021. Der er ikke fremkommet
bemærkninger i forbindelse med høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt opbakning blandt medlemsstaterne til et stærkt fokus på korrekt og rettidig im-
plementering af forordningerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der sker en korrekt og rettidig implementering af forord-
ningerne, da det er af betydning for bl.a. effektiv kontrol med EU's ydre grænser og for at
styrke den interne sikkerhed.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om implementering af de to forordninger om interoperabilitet har tidligere været fore-
lagt Europaudvalget til orientering den 4. oktober 2019, den 29. november 2019 og den 26.
maj 2020.
Sagen om status for implementeringen af EES og ETIAS i konteksten af interoperabilitetsløs-
ningen er ikke tidligere særskilt forelagt Europaudvalget.
Side
10/10