Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del Bilag 120
Offentligt
2400507_0001.png
24. maj 2021
SOS Racisme
Nørre Allé 7
2200 København N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
Til: Udlændingeordførerne i UUI, i forbindelse med mødet med Mattias Tesfaye d. 25. maj, om flytning af
de såkaldt
”kriminelle
udvisningsdømte” til Langeland
Vi henvender os til jer med et ønske om, at udrejsecentrene og Ellebæk bliver afviklet nu!
Det gør vi ud fra et ønske om at Danmark skal være et samfund, hvor både menneskerettigheder og
retsstatsprincipper skal gælde for alle, ikke kun for danskerne. Udrejsecentrene og Ellebæk står som tegn
på umenneskelighed, diskrimination og manglende retssikkerhed for de indkvarterede og indsatte
mennesker med udenlandsk statsborgerskab eller som er statsløse. Omkring halvdelen af dem er reelt
udrejsehindrede.
Folketingsflertallet har haft travlt med at tale de indkvarterede udlændinge ned som
farlige, kriminelle,
krigsforbrydere og fremmedkrigere, der har vendt Danmark ryggen.
Men det skyldes måske mest, at man
vil retfærdiggøre de lidelser, som man som Folketingsflertal med vilje udsætter de udviste udlændinge for.
Og så har disse ord, som Folketingsflertallet selv har spredt fra Folketingets talerstol, i pressen og på sociale
medier medvirket til de store protester på Langeland, Kallehave og i sin tid Hørsholm.
Men
der skal ikke meget til, før en udlænding bliver kaldt kriminel og får en udvisningsdom, og dermed er
”kri i el udvis i gsdø t”. F ka –
efter de første afgørelser - selv ganske få overtrædelser af melde-
opholds- og underretningspligten for en afvist asylansøger give lange fængselsstraffe, straffe, som efter
udlændingeloven igen forlænges pr. 1. juni 2021, i sidste ende kan straffelovens § 143 anvendes med op til
4 års fængsel.
Covid på Kærshovedgård og Avnstrup
I april-maj 2021 var det mindst 4. gang, der var Coronaudbrud på Kærshovedgård. Under hele pandemien
er i alt mindst 48 således blevet smittet, aktuelt skal én testes for symptomer nu. Antal beboere har svinget
mellem ca. 220 og 300, bruger man et aktuelt tal på 289, har i alt 16,6% af beboerne haft Covid, mens de
har været på Kærshovedgård
3-4 gange flere end i hele Danmark. Der har også lige været Covid-udbrud i
Avnstrup og Center Hviding.
Fra epidemien begyndte for et år siden, har vi flere gange opfordret Udlændingeministeren til at lukke
Kærshovedgård og de øvrige asyl- og udrejsecentre samt Ellebæk ned, ophæve opholdspligten, og lade de
beboere, der havde familie eller venner i Danmark, flytte tilbage til dem, og indlogere de øvrige andre
steder, evt. privat, hvor de ikke var så udsat for smitte. Det selv om det var umuligt at udsende nogen, og
ulovligt at
Ulovligt at frihedsberøve uden mulighed for udsendelse
Ifølge Europarådets Menneskerettighedskommissær var det ulovligt (jf. EMRK, art. 5) at frihedsberøve
personer i Ellebæk mhp. Dublinoverførsel, da disse var lukket ned og flyvningerne indstillet, så
frihedsberøvelsen havde intet formål. Men Udlændingeministeren var ligeglad, da han havde et
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Henvendelse fra SOS mod racisme vedr. Synspunkter fra SOS Racisme og Røde Kors frivillige på Kærshovedgård før mødet d. 25. maj med Udlændinge- og Integrationsminister Mattias Tesfaye
folketingsflertal bag sig i bestræbelserne på at tilbagesende flest muligt af udviste eller afviste udlændinge,
- selv om det stort set var umuligt sidste forår pga. Corona.
Tålt ophold så utåleligt som muligt
Da I ger Støj erg i
udtalte at a ville gøre ”tålt ophold så utåleligt so
uligt”,
vakte det voldsom
forargelse, fordi hun ville ligefrem have en behandling, der fik folk til at lide, -
også de på ”tålt ophold”
som man ikke kunne sende hjem. Desværre synes den nu almengjort hos flertallet på Christiansborg og
betragtes som et fundament for behandlingen af udviste udlændinge
både dem på tålt ophold og dem,
der er udvist af andre grunde - af justits- og af udlændingeministeren. Og det uagtet at den slags
” otivere de fora stalt i ger” aldrig har ku et påvises at have e effekt på at få folk til at rejse hje
frivilligt. I stedet går nogle under jorden, hvis de ikke kan holde til behandlingen, og andre bliver syge og
apatiske eller misbrugende.
Af beboerne på Kærshovedgård er der flest afviste asylansøgere, og flygtninge med inddraget
opholdstilladelse bliver måske en endnu større gruppe. Opholdstilladelser gives jo kun for 1-2 år som følge
af paradigmeskiftelovene. Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet finder ikke situationen i bl.a.
Afghanistan, Somalia, Syrien, Irak, Myanmar og D. R. Congo så alvorlig, at det overtræder § 3 i EMRK at
tilbagesende dertil med pres eller tvang. Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet mener ligeledes at
Da ark ka se de folk til Ka ul, Mogadishu eller Da askus so ”I ter e Flugt Alter ativer”, IFA, selv o
forholdene er farlige dér. Vi er uenige med Flygtningenævnet og Udlændingestyrelsen heri, og det er FN -
og heldigvis mange andre europæiske lande også enige i.
Fase 2: tilbagesendelse og livets realiteter versus paradigmeskiftet
Da Pia Kjærsgaard i
eg dte at tale o Fase : og her især talte o ”fa iliesa
e føri g ed
odsat forteg ”, stod Da sk Folkeparti og Fre skridtspartiet eget isolerede i de sag, hvor de øvrige
partier i det store og hele stod fast på menneskerettighedskonventionerne. Men tilbagesendelse af
udlændinge
det være sig flygtninge, familiesammenførte eller arbejdsmigranter uden lovligt ophold mere,
eller udlændinge der har begået den mindste lovovertrædelse, er nu blevet gængs tale fra S og alle de
borgerlige
partier u dtage RV. Det er i So ialde okratiet levet et a tra, at ”a tallet et der oget”
dvs. at ”da sker e” ikke ka tåle at se så a ge ed et ude la dsk udsee de, eller ed e a derledes
påklædning, og derfor gælder det om at få udlændinge ud!
Desuden er det en grundlæggende tanke, at Flygtningenævnet altid træffer en korrekt afgørelse, og at det
altid optræder neutralt og uafhængigt af regeringen - uanset at et af Nævnets tre medlemmer og af og dets
koordinationsudvalg, som afgør de grundlæggende politikker, fx. om hvorvidt der er en § 3-situation i et
land, være ansat i Udlændingeministeriet. Nævnsmedlemmerne er ikke altid opdateret om forholdene i
hjemlandet, og Koordinationsudvalget er ikke enig med FN om at fx Kabul (med et bombeattentat som har
slået 58 ihjel i lørdags– overvejende skolepiger på vej hjem); og Mogadishu (kendt for et voldsomt
terrora gre der ”ko til” at dræ e
ivile . okto er
og mange store og små siden) er uegnede
som IFA: Internt Flugt Alternativ.
Lige u ser vi oget, der i der o udre s i g af ”kri i elle dø te” for fulde sejl.
Regeringen presses
konstant af NB og af DF, der gennemgår domme, og klager til ministeren over, at dommene mod nogle
udlændinge er for milde, eller at en bestemt udlænding ikke er blevet udvist, eller at indrejseforbuddet er
for kortvarigt.
Kriminaliserende virkning af pligter, straffe og overvågningssystem. Fra afvist asylansøger til kriminel.
Med de idelige udlændingestramninger skal der i dag ikke meget til at blive dømt som kriminel i Danmark.
Et falsk pas er nok, selv om det har været nødvendigt for at kunne flygte fra hjemlandet, eller hvis det ægte
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Henvendelse fra SOS mod racisme vedr. Synspunkter fra SOS Racisme og Røde Kors frivillige på Kærshovedgård før mødet d. 25. maj med Udlændinge- og Integrationsminister Mattias Tesfaye
gik tabt i Middelhavet. Eller mindre forseelser
som fx. en asylsøger fra Sverige, der indrejste ulovligt i
Danmark, fordi nogen anviste ham et forkert tog til Stockholm, og han kom over Øresundsbroen.
Selv om de fleste på Kærshovedgård ikke er der pga. kriminalitet, bliver mange kriminaliserede, -
efterfulgt af en udvisningsdom med indrejseforbud, hvilket umuliggør familiesammenføring.
Efter tredje
sigtelse skal Anklagemyndigheden ifølge Rigsadvokatens Meddelelse af 23. marts 2020 overveje at gå efter
en fængselsdom, herefter pålægges også underretningspligt, hvor overtrædelser straffes på linje med
meldepligt og opholdspligt. Det stod der ellers ikke i Finanslovsaftalen for 2019, eller i lovforslagene om
pligter e, for her var de skærpede straffe ku for de på ”tålt ophold og ”kri i elle udvis i gsdø te”.
Politi, domstole, overvågning og fængselsophold er dyrt for samfundet. Det slider på retsvæsenet, politi og
anklagemyndighed, og betyder,
at ”rigtige kri i elle” å afve te afso i g af deres do , da e oer e på
udrejsecentrene skal varetægtsfængsles hurtigst muligt. Det værste er, at fængslingerne og
kriminaliseringen slider på dem og belaster dem psykisk. Nogle har ikke mulighed for at se deres børn i
fængslet.
Asylansøgerne bliver psykisk nedbrudt
Bare risikoen for at komme for sent tilbage ødelægger tilværelsen og de fleste muligheder for dem. Mange
bliver psykisk syge under ophold på Kærshovedgård eller i fængslet. Nogle kommer i varetægtssurrogat
eller i surrogatfængsel på psykiatrisk afdeling, hvor de optager pladser for andre psykisk syge patienter. Det
har psykiatrien i Region Midt klaget over til Sundhedsministeriet i foråret 2020.
Men en overtrædelse af opholds-, underretnings- eller meldepligt kan man nemt risikere at blive straffet
for, fx hvis fx. Salto-systemet ikke har virket som det skal. For tiden foregår adgangen dog med
personkontrol. Men det er ikke sådan at de tidligere mange sager af den grund er gået om endnu, fraset i
helt enkelte tilfælde længe efter de var blevet sigtet eller varetægtsfængslet. Stikprøver i en undersøgelse
Udlændingeministeriet selv havde fået foretaget viste ifølge oplysningerne til Datatilsynet flere
ubemærkede fejl. Hvorfor er man ligeglad med de udvistes retssikkerhed?
Sigtelse og straf trods force majeure og underretning
hvor er retssikkerhed og retfærdighed?
Det overvågningssystem, der er sat op i Kærshovedgård og Sjælsmark bygger på et elektronisk
registreringssystem, Salto-systemet, der har vist sig at være upålideligt og fejlbehæftet og derfor p.t. er
erstattet af personlig kontrol ved indgangen. Men selvom en beboer
havde underrettet
om, at han ikke
kunne komme tilbage, -fordi han var på hjemmebesøg og hans yngste barn var blevet indlagt med sin mor,
og han ikke kunne lade det ældste barn være alene hjemme- blev det ikke accepteret, og han blev sigtet for
overtrædelsen.
Et andet eksempel: 40 beboere er på tur til Københavns Domkirke og må køre tilbage til Kærshovedgård
inden det er helt færdigt. Der er ikke tid til at spise noget aftensmad, men må få lidt i bussen, der skal køres
hele tiden, for at være sikker på, at være tilbage inden kl. 23.00. Undervejs på motorvejen har en lastbil
tabt et læs flasker og det spærrer hele motorvejen og giver forsinkelser. Det får følger, hvis de kommer 1
minut senere end kl. 23.00. Man skal være på Kærshovedgård 20 til 30 minutter før kl. 23.00 for
registreringen af beboere går meget langsomt. Selv om man står i kø fra 10 til 15 minutter før kl. 23.00 og
ikke når ind før efter Kl. 23.00, bliver det registreret som en overtrædelse.
Tredje eksempel: Landevejen på tilbagevejen til Kærshovedgård efter et hjemmebesøg er blokeret af et
væltet træ i en orkanlignende vinterstorm. Det var tilfældet for en mor, der besøgte sin mand og sine børn i
hjemmet, da manden måtte opgive at køre hende tilbage. Hun var blevet anbragt på Kærshovedgård af
politiet, mens hun stadig ammede det mindste barn på godt et år. Siden havde hun afsonet en kortere
fængselsdom for pligtovertrædelser, men blev sigtet og siden dømt for bl.a. forsømmelsen under
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Henvendelse fra SOS mod racisme vedr. Synspunkter fra SOS Racisme og Røde Kors frivillige på Kærshovedgård før mødet d. 25. maj med Udlændinge- og Integrationsminister Mattias Tesfaye
2400507_0004.png
vinterstormen, som ægtemanden havde underrettet myndighederne om. Dagen før hun skulle i retten og
frygtede et års fængsel for nye overtrædelser af pligterne forsøgte hun at tage sit liv, hvilket heldigvis blev
afværget af et familiemedlem. En måned efter blev hun uden varsel og uden hendes egen advokat ført i
retten, hvor hun var ude af stand til at sige noget, og idømt 3 mdrs. surrogatfængsel og
mentalundersøgelse på en psykiatrisk afdeling. Her kunne hun ikke se sine børn og blev svært psykotisk og
har været det siden, også efter hun kom tilbage på Kærshovedgård.
Udlændinge er mennesker lige som vi selv er, - ikke nogen, man bare har lov til at mobbe, sparke, slå,
nedbryde psykisk eller udvise til tortur, fængsel og terrorbomber. På grund af den måde de bliver
behandlet på, har mange følt sig tvunget til at gå under jorden eller flygte på ny til et andet land, kun få
tager frivilligt tilbage. Giv dem lov til at bo uden for centrene eller luk centrene helt, og lad dem, der nu er
indkvarteret flytte ud i samfundet. Om nødvendigt kan man give dem meldepligt en gang om ugen.
Venlig hilsen,
Anne Nielsen, medlem af SOS Racisme, email: [email protected]
Gerda Abildgård, Røde Kors Frivillig på KHG, Kvindeafdelingen
Niels Simonsen, Røde Kors Frivillig på KHG, samt medarbejder i Bibelcafeen i Bording og Asylkoret.
Yderligere information:
Referat fra høringen: Hvor er min mor? om, hvordan børnene lider under det, når mødrene eller fædrene
får opholdspligt på Kærshovedgård:
https://drive.google.com/file/d/1oZAm4XS95aGQliwh04pfkp0WcN9a_mh-/view
Om Corona på Kærshovedgård her:
https://www.altinget.dk/udvikling/artikel/sos-racisme-indkvartering-
paa-udrejsecenter-oeger-smitterisiko-og-nedbryder-asylansoegere-fysisk-og-psykisk
Dele af tilblivelsen af pligterne og de uproportionale straffe her, er gennemgået i en henvendelse til
Rigsadvokaten:
https://drive.google.com/file/d/1kWCvoCLYZGt-hmnKebi6M7OywGcK11QT/view
Flere materialer om Kærshovedgård under:
sosracisme.dk
Klik på:
Materialer
Klik på:
Til og fra myndigheder
_ scroll ned til de ønskede tekster.