Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del Bilag 11
Offentligt
2262839_0001.png
Folketinget, Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Folketingets Ombudsmands deltagelse i
Frontex’ pulje af observatører
Folketinget vedtog den 14. marts 2017 en ændring af udlændingeloven (lov
nr. 235 af 14. marts 2017), der betyder, at Folketingets Ombudsmand vareta-
ger tilsyn med tvangsmæssige udsendelser i medfør af forordningen om den
europæiske grænse- og kystvagt. Denne opgave er tilrettelagt sådan, at om-
budsmanden over for Frontex kan tilmelde observatører til at deltage i kon-
krete operationer organiseret af andre medlemsstater.
Som følge af covid-19-situationen besluttede jeg i marts 2020 foreløbigt at
standse min tilmelding af observatører til disse operationer, ligesom jeg fore-
løbigt indstillede ombudsmandens øvrige tilsynsvirksomhed. Baggrunden
herfor var navnlig den samlede situation, der forelå i foråret som følge af co-
vid-19, og de retningslinjer, der blev udmeldt af regeringen, sammenholdt
med at det kan vise sige umuligt at overholde covid-19-retningslinjer som af-
standskrav mv. i forbindelse med tvangsmæssige udsendelser.
Jeg har efterfølgende kontaktet Frontex for at høre nærmere om håndterin-
gen af covid-19 i forbindelse med Frontex-operationer. Jeg har i den forbin-
delse fået oplyst, at der ikke i regi af Frontex er fastsat generelle, vejledende
retningslinjer for håndtering af covid-19, men at sådanne forventes udarbej-
det inden årets udgang. Det vil fortsat være den enkelte medlemsstat, som
organiserer en flyvning, der fastlægger de konkrete covid-19-tiltag, som skal
gælde i forbindelse med flyvningen.
Covid-19-situationen ændrer sig løbende både i de EU-medlemsstater, som
arrangerer de pågældende Frontex-operationer, og i de tredjelande, hvortil
der flyves. Det er derfor vanskeligt på forhånd at vide, om en observatør vil
blive mødt af et krav om at have været i karantæne i en bestemt periode før
en operation. Det samme gælder for spørgsmålet om, hvorvidt den pågæl-
dende vil skulle gå i karantæne efter en operation. Det er dermed også van-
skeligt på forhånd at vide, om jeg har mulighed for at stille en medarbejder til
rådighed som observatør.
14. oktober 2020
Dok.nr. 16/01027-243/MBL
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Orientering fra Folketingets Ombudsmands deltagelse i Frontex’ pulje af observatører
2262839_0002.png
På den baggrund
og den aktuelle covid-19-situation taget i betragtning
har jeg besluttet, at der fortsat ikke på nuværende tidspunkt er det fornødne
grundlag til, at jeg vil kunne tilmelde observatører til Frontex-operationer.
Jeg henviser i øvrigt til den vedlagte kopi af et brev, som jeg i dag har sendt
til Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Som det fremgår af brevet, vil jeg fortløbende vurdere, om der er mulighed
for, at en observatør fra ombudsmandsinstitutionen kan deltage under betryg-
gende forhold i Frontex-operationer.
Med venlig hilsen
Side 2 | 2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Orientering fra Folketingets Ombudsmands deltagelse i Frontex’ pulje af observatører
2262839_0003.png
Skilleark
Dokumentnummer: 16/01027-243
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Orientering fra Folketingets Ombudsmands deltagelse i Frontex’ pulje af observatører
2262839_0004.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Folketingets Ombudsmands deltagelse i
Frontex’ pulje af observatører
1.
Som det er ministeriet bekendt, er medarbejdere hos Folketingets Om-
budsmand tilmeldt Frontex’ pulje af observatører, jf. udlændingelovens § 30
a, stk. 6.
Det følger af denne bestemmelse, at Folketingets Ombudsmand varetager til-
syn med tvangsmæssige udsendelser i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 2016/1624 af 14. september 2016 om den euro-
pæiske grænse- og kystvagt og om ændring af Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) 2016/399 og om ophævelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 863/2007, Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004
og Rådets beslutning 2005/267/EF.
2.
Tilsynet føres ved deltagelse i konkrete Frontex-operationer med tvangs-
mæssig udsendelse af tredjelandsstatsborgere med fly. Ombudsmanden af-
rapporterer efter deltagelse i en operation direkte til Frontex.
Hver måned modtager ombudsmanden et såkaldt ”call” fra Frontex om den
kommende måneds operationer, og ombudsmanden kan herefter tilkende-
give ønske om at deltage i en konkret operation. Det er dog Frontex, der af-
gør, om ombudsmanden skal deltage i en operation.
3.
I 2020 deltog Ombudsmandsinstitutionen ikke i Frontex-operationer, før
covid-19-situationen indtraf i marts.
Covid-19-situationen har ikke medført, at Frontex har indstillet sine operatio-
ner, som fortsat gennemføres i et begrænset omfang. Ombudsmanden har
derfor også modtaget
”calls”
om eventuelt at tilmelde observatører til operati-
onerne.
Som følge af covid-19-situationen besluttede jeg imidlertid i marts 2020 fore-
løbigt at standse min tilmelding af observatører til disse operationer, ligesom
14. oktober 2020
Dok.nr. 16/01027-242/MBL
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Orientering fra Folketingets Ombudsmands deltagelse i Frontex’ pulje af observatører
2262839_0005.png
jeg foreløbigt indstillede ombudsmandens øvrige tilsynsvirksomhed. Bag-
grunden herfor var navnlig den samlede situation, der forelå i foråret som
følge af covid-19, og de retningslinjer, der blev udmeldt af regeringen, sam-
menholdt med, at det kan vise sige umuligt at overholde covid-19-retningslin-
jer som afstandskrav mv. i forbindelse med tvangsmæssige udsendelser.
Jeg har efterfølgende kontaktet Frontex for at høre nærmere om håndterin-
gen af covid-19 i forbindelse med Frontex-operationer. Jeg har i den forbin-
delse fået oplyst, at der ikke i regi af Frontex er fastsat generelle, vejledende
retningslinjer for håndtering af covid-19, men at sådanne forventes udarbej-
det inden årets udgang. Det vil fortsat være den enkelte medlemsstat, som
organiserer en flyvning, der fastlægger de konkrete covid-19-tiltag, som skal
gælde i forbindelse med flyvningen.
Covid-19-situationen ændrer sig løbende både i de EU-medlemsstater, som
arrangerer de pågældende Frontex-operationer, og i de tredjelande, hvortil
der flyves. Det er derfor vanskeligt på forhånd at vide, om en observatør vil
blive mødt af et krav om at have været i karantæne i en bestemt periode før
en operation. Det samme gælder for spørgsmålet om, hvorvidt den pågæl-
dende vil skulle gå i karantæne efter en operation. Det er dermed også van-
skeligt på forhånd at vide, om jeg har mulighed for at stille en medarbejder til
rådighed som observatør.
På den baggrund
og den aktuelle covid-19-situation taget i betragtning
har jeg besluttet, at der fortsat ikke på nuværende tidspunkt er det fornødne
grundlag for, at jeg vil kunne tilmelde observatører til Frontex-operationer.
4.
Jeg vil fortløbende vurdere, herunder ved kontakt til Frontex, om der er
mulighed for, at en observatør fra ombudsmandsinstitutionen kan deltage un-
der betryggende forhold i Frontex-operationer.
Jeg har til orientering sendt en kopi af dette brev til Folketingets Udlændinge-
og Integrationsudvalg samt Rigspolitiet, Nationalt Udlændingecenter.
Med venlig hilsen
Side 2 | 2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Orientering fra Folketingets Ombudsmands deltagelse i Frontex’ pulje af observatører
2262839_0006.png
Bagside
Antal filer:
2