Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del Bilag 106
Offentligt
2365010_0001.png
Notat
Orientering om besvarelse af EU-Kommissionens henvendelse i en EU-pilotpro-
jektsag om foreneligheden af visse af udlændingelovens familiesammenførings-
betingelser med associeringsaftalekomplekset mellem EU og Tyrkiet
Den 21. januar 2021 har EU-Kommissionen rettet henvendelse til de danske myn-
digheder inden for rammerne af en såkaldt EU-pilotprojektsag om syv danske fami-
liesammenføringsbetingelsers forenelighed med associeringsaftalekomplekset
mellem EU og Tyrkiet.
Associeringsaftalekomplekset består, ud over selve associeringsaftalen fra 1963,
bl.a. af en tillægsprotokol fra 1970, som trådte i kraft i Danmark i forbindelse med
Danmarks tiltrædelse af EF den 1. januar 1973, samt Associeringsrådets afgørelse
nr. 1/80, som trådte i kraft den 1. december 1980. Tillægsprotokollen og Associe-
ringsrådets afgørelse nr. 1/80 indeholder stand still-klausuler, som medfører, at
Tyrkiet og medlemsstaterne ikke efter ikrafttrædelsen må indføre nye begrænsnin-
ger af etableringsfriheden og den frie udveksling af tjenesteydelser henholdsvis vil-
kårene for adgang til beskæftigelse for arbejdstagere og deres familiemedlemmer,
som har opholds- og arbejdstilladelse efter nationale regler herom.
EU-Domstolen har fastslået, at stand still-klausulerne ikke medfører en ret til fami-
liesammenføring eller til etablering og ophold til fordel for tyrkiske arbejdstageres
familiemedlemmer. Stand still-klausulerne forbyder imidlertid nye strengere regler,
der negativt kan påvirke en tyrkisk statsborgers udøvelse af retten til at være øko-
nomisk aktiv i en given EU-medlemsstat, medmindre disse regler er begrundet i
et
tvingende alment hensyn
og er proportionale.
EU-Domstolen har i 2014 fastslået,
at
familiesammenføringsbetingelser kan være omfattet af klausulerne, da sådanne
betingelser kan påvirke udøvelsen af retten til at være økonomisk aktiv negativt.
EU-Kommissionens henvendelse er fremsendt på baggrund af en række klager over
syv danske familiesammenføringsbetingelser, hvori det anføres, at betingelserne er
i strid med associeringsaftalekomplekset. De konkrete klager, der ligger til grund
for Kommissionens henvendelse, er ikke fremsendt.
EU-Kommissionen har i første omgang anmodet om en redegørelse for de syv dan-
ske betingelsers forenelighed med stand still-klausulerne ud fra de kriterier, der er
opstillet i EU-Domstolens retspraksis.
30. marts 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 1775
1557121
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om besvarelse af EU-Kommissionens henvendelse i en EU-pilotprojektsag om foreneligheden af visse af udlændingelovens familiesammenføringsbetingelser med associeringsaftalekomplekset mellem EU og Tyrkiet, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 29. marts 2021 fremsendt redegø-
relsen til EU-Kommissionen. Ministeriet har således redegjort for de syv betingel-
ser, som findes at være i overensstemmelse med associeringsaftalekomplekset og
stand-still forpligtelserne. Ministeriet har i den forbindelse oplyst, at ministeriet i
forlængelse af arbejdet med redegørelsen vil have opmærksomhed på, at myndig-
hederne har tilstrækkelig fokus på associeringsaftalekomplekset i deres afgørelser,
når de i overensstemmelse med forarbejderne til de relevante bestemmelser vur-
derer, om betingelserne bør fraviges af hensyn til Danmarks internationale forplig-
telser.
Det bemærkes, at der aktuelt verserer en række konkrete sager ved Østre Landsret
om flere af de samme familiesammenføringsbetingelser, hvori der er rejst tvivl om
deres forenelighed med associeringsaftalekomplekset. I en af disse sager har lands-
retten forelagt et præjudicielt spørgsmål for EU-Domstolen. Både EU-Domstolen og
danske domstole vil således i den kommende tid skulle forholde sig til betydningen
af associeringsaftalens stand still-klausuler for flere af de her omhandlede bestem-
melser.
EU-Kommissionens vurdering af redegørelsen forventes at foreligge inden sommer-
ferien.
Side
2/2